Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G500 Review

Werelds 12 december 2009, laatste update op 1 oktober 2014, 7.375 views

Logitech G500

Geweldige muis. Stevig gebouwd, bijna niet kapot te krijgen, ligt goed in de (mijn) hand, heerlijk scrollwiel.

Pluspunten

• Extra duimknop
  • Vrij draaiend scrollwiel
  • Min of meer identiek aan zijn voorganger zonder nulletjes

Minpunten

• Vrijdraaiend scrollwiel vergt wat oefening
  • Nieuwe duimknop zit nét iets te laag

Intro
Al sinds jaar en dag gebruik ik min of meer dezelfde muis van Logitech. Ooit een Intelli gehad, dat beviel voor geen meter omdat deze niet overweg kon met mijn toenmalige muismat en tafel. Ik heb toen een Dual Optical gekocht, en sindsdien ben ik telkens naar de opvolger overgestapt. Van de Dual Optical, naar MX500, naar de MX510, naar de G5 en nu dus G500.

Waarom toch weer dezelfde? Omdat dit de enige muis die mij echt perfect in de hand ligt. Ik heb vele muizen geprobeerd, maar geen enkele vind ik zo prettig als deze familie.

Ik heb hem gehaald bij Paradigit voor 60 euro. Mijn G5 heeft een klein kabelbreukje wat gewoon vervelend is, dus die ga ik nu gebruiken in combinatie met mijn laptop :p

Wat krijg je en hoe is het verpakt?
Zoals ik gewend ben van Logitech is het een simpele kartonnen doos waarin de muis onder een plastic hoesje zit. De andere dingen zitten aan de onderkant, onder een klein kartonnen flapje.

Afgezien van de muis krijg je er een de nodige documenten bij (garantie voorwaarden en dergelijke), maar deze heb niet eens geopend, omdat ik ze toch niet ga lezen.

Het belangrijkste buiten de muis echter, zijn de gewichtjes die je er bij krijgt. Omdat ik al zo lang met PC's werk en game, ben ik gewend aan een iets zwaardere muis; het is pas iets van de afgelopen twee jaar dat muizen zo belachelijk licht zijn, en ik heb het liever op de 'ouderwetse' manier. Je krijgt er in totaal 12 gewichtjes bij: 6 van 4.5 gram, en 6 van 1.7 gram. Je kunt de muis dus maximaal 27 gram zwaarder maken, wat ik ook gedaan heb. Meer over het gebruik van deze gewichtjes hieronder.

Al met al voldoende er bij dus, hoewel het gemis van een driver CD vervelend kan zijn. Gelukkig geen last van, daar ik al een up-to-date Setpoint installatie had, en ik toch constant op het internet aangesloten ben. Aan de andere kant is deze muis bedoeld voor gamers, en gamers zullen toch wel op internet kunnen.

De muis zelf en de ergonomie
Zoals gezegd vond ik zijn voorgangers geweldig in de hand liggen, en dat is nu niet anders. De vorm is vrijwel identiek aan de G5; het enige verschil is dat het gebied rond de duimknoppen iets breder is; hierdoor krijgt je duim iets meer rust, dus dit vind ik alleen maar prettig. De muis is niet geschikt voor kleine handen, maar dat waren zijn voorgangers ook nooit. Voor die mensen is het te hopen dat ze besluiten om toch eens een op de MX310 gebaseerde G3 uit te brengen ;)

In totaal heeft het ding 11 knoppen als je het scrollwiel mee telt. Een hiervan is echter anders dan de rest; deze schakelt het scrollwiel tussen twee verschillende modes; hierover zometeen meer. Alle knoppen hebben lekkere duidelijke klikkende feedback, en je drukt ze niet even perongeluk in.

De bovenkant van de muis is glad, in tegenstelling tot mijn G5. Hij is echter niet zo glad als de gelakte bovenkant van de MX510. Het was even wennen, maar het voelt niet irritant aan. De zijkanten zijn net als bij de G5 enigzins ruw, ze zijn wel iets ruwer dan bij een G5. Aan de onderkant zitten net als bij de G5 drie grote glij oppervlakken; deze zijn nu echter ook zwart, in plaats van wit.

De vorm van de muis is overigens een heel persoonlijk iets, hiervoor zul je toch echt zelf eens de muis in je handen moeten hebben. Als je redelijk grote handen hebt, en je gewend bent om je hand écht te laten rusten op de muis, dan is deze muis geschikt voor jou. Heb je meer een 'vingergrip', waarbij je de muis vooral met je vingers beweegt, dan zul je deze muis minder prettig vinden, omdat hij redelijk hoog is.

Verder kun je het gewicht dus ook aanpassen; dit doe je door maximaal 6 gewichtjes in een kleine plastic houder te klikken, en deze aan de onderkant van de muis er in te schuiven. Zelf ben ik gewend aan een wat zwaardere muis, dus ik heb er 27 gram extra in gezet. Je hoeft dit echter niet te doen, en er zijn zoveel combinaties mogelijk dat je dit geheel aan je eigen wensen kunt aanpassen!

Hij reageert gewoon lekker; beweegt ook heel soepel over mijn Fnatic QcK+. Heel nauwkeurig en direct, precies wat een gamer wil. In vergelijking met een Steelseries Ikari bijvoorbeeld reageert hij standaard even nauwkeurig in alle richtingen, waar je met de Ikari enigzins moet klooien omdat er horizontaal en verticaal verschillende DPI instellingen zijn. Overigens kun je dit ook instellen met een G500 mocht je dit willen. De X- en Y-as kunnen afzonderlijke DPI instellingen hebben.

Het scrollwiel
Als eerste is er de klassieke stapsgewijze methode, waarbij elke regel een voelbare 'klik' geeft. Dit is wat iedereen gewend is, en wat elke muis heeft. Het scrollwiel zelf is vrij glad, met een dun rubberen laagje in het midden. Het is net genoeg om er fatsoenlijk grip op te krijgen, en het ziet er op zich best stijlvol uit.

De andere modus voor het scrollwiel is een vrije modus: het wiel kan dan vrij rond draaien. Ik had van tevoren hier mijn bedenkingen over, maar nu ik er enigzins mee gewerkt heb is dit wel erg prettig. Ik moet regelmatig lange stukken tekst lezen, en door honderden regels code heen bladeren. Met de vrije modus geef je dan gewoon een 'zetje' aan het scrollwiel, en hij blijft dan enige tijd rollen; goeie gedeelte gevonden? Geen probleem, gewoon het scrollwiel stoppen! Niet nieuw, maar het feit dat je tussen de twee kunt schakelen is wel nieuw voor mij, en erg prettig, want in games heb ik nog steeds liever de trapsgewijze methode.

Knoppen
De knoppen voor de DPI instellingen zijn verplaatst van het midden naar de linkerkant van de muis. Ook hier was ik bang dat deze misschien vervelend geplaatst zouden zijn, maar dat valt reuze mee. Met normaal gebruik raak ik ze nooit, ze zijn alleen iets vervelender te bereiken als ik naar andere DPI wil schakelen.

Overigens kun je het scrollwiel ook naar links en rechts bewegen, hetgeen dan een duidelijke 'klik' geeft, dit zijn dus ook knoppen. Standaard is dit bedoeld om naar links en rechts te scrollen, maar deze zijn ook programmeerbaar, net als alle andere knoppen (afgezien van de knop om het scrollwiel tussen de twee modes te schakelen, welke niet programmeerbaar is).

Bouwkwaliteit
Ik moet eerlijk toegeven dat hij op sommige gebieden iets goedkoper aanvoelt; de bovenkant is overduidelijk plastic. Het scrollwiel lijkt een metalen toplaagje te hebben, wat koud aanvoelt als je het van de zijkant raakt.

De zijkanten en onderkant voelen echter wel uitermate stevig aan, en Logitech kennende zal er over 8 jaar nog steeds niets mis zijn met de behuizing .

Knoppen en software
Alle knoppen (inclusief links/rechts scrollen) zijn programmeerbaar. Ten opzichte van de G5, zit er nu een extra duimknop bij, aan de onderkant tussen de twee voorheen aanwezige knoppen in. Moest er even een paar minuutjes aan wennen, maar deze nieuwe knop zit niet echt in de weg voor de andere twee. Je drukt hem ook niet per ongeluk even in, dus dat is een pluspunt.

Jammer is wel dat hij erg laag geplaatst is; in rust ligt je duim er net wel, of net niet tegen aan; van mij had hij net een millimetertje of 2 hoger mogen liggen.

Logitech's Setpoint software is heel simpel te gebruiken. Er zit niet veel verschil tussen de huidige versie (5.x) en de vorige (4.x), buiten een iets andere indeling van het hoofdscherm. Je kunt profielen voor specifieke applicaties maken, en je kunt nog steeds de polling rate (tot en met 1000 Hz) instellen. Nieuw is het feit dat je profielen op de muis op kunt slaan, en macro's kunt maken. De muis heeft wat geheugen ingebouwd zitten, wat prettig kan zijn voor mensen die veel tussen PC's switchen. Zelf zal ik hier geen gebruik van maken helaas, ik zal het echter wel een keer proberen in combinatie met mijn laptop.

Pluspuntje voor mij is dat er nu dus een derde duimknop is bijgekomen; de meeste games ondersteunen tot 5 muisknoppen; normaal gesproken is dat links, rechts, twee duimknoppen en het scrollwiel. Het scrollwiel heb ik nog nooit ingedrukt voor welke game dan ook, dus de derde duimknop heb ik ingesteld als derde muisknop; het scrollwiel dus. Dit geeft me een extra knop in games, zonder dat ik hem aan een toetsaanslag hoef te koppelen, erg prettig!

Het mag ook duidelijk zijn dat ik door de jaren heen erg gewend ben aan het gebruik van deze duimknoppen, dus één extra vind ik alleen maar lekker.

Edit op 8 September 2010
Eindelijk wat foto's gemaakt, was dit helemaal vergeten. Dit is dus na een kleine 10 maanden gebruik, en er is echt niets aan het ding te zien. Geen slijtage aan de zijkant, scrollwiel werkt nog perfect (en dat schakel ik per dag echt tientallen keren tussen de twee standen!) en de kabel is nog in orde. Kortom: Logitech zoals ik het gewend ben!

Edit op 3 April 2013
Inmiddels is de G500 dus meer dan 3 jaar oud. Hieronder wat extra foto's van de "slijtage" plekken. Bovenop, waar m'n hand het meeste rust, is vervaagd. Hetzelfde geldt voor m'n trigger finger, het gebied bij de nieuwe duim knop en de scroll toggle. Gezien hij inmiddels meer dan 3 jaar oud is, vind ik dit toch vrij behoorlijk. Mechanisch gezien is er nog steeds geen enkel mankement. Alle muis knoppen werken nog vlekkeloos, kabel is volledig in orde. Het enige "mankement" is dat het scrollwiel wat meer wrijving heeft in de vrije modus; binnenkort eens openschroeven en schoon maken, is waarschijnlijk gewoon een kwestie van stof ophopingen. De wrijving is echter niet dusdanig hoog dat hij z'n momentum kwijt raakt, ik kan nog steeds gewoon een "flick" doen en hele pagina's door scrollen :P

Het vrij scrollen ben ik inmiddels dusdanig aan gewend geraakt dat ik het echt mis als ik op een "ouderwets" scroll wiel zit. Enfin, Logitech heeft zich wederom bewezen aan mij en ik heb stiekem de neiging om een G500S te halen als die uit is; G500 met de laptop gebruiken.

Edit op 18 Mei 2014
Zie de vorige edit ;)

G500s niet gehaald, omdat die met de nieuwe software gebruikt *moet* worden en daar zit niet meer de optie in om de driver van het OS te overschrijven (of juist niet). Met m'n G500 krijg ik met de nieuwe software in elk geval niet hetzelfde gevoel als nu; er zit altijd iets van versnelling in. Dus totdat deze G500 het begeeft blijft ik deze lekker gebruiken met de oude SetPoint. Het enige dat ik inmiddels heb moeten doen, is hem een keer open schroeven en schoon maken (zoals ik hierboven al zei). Kinderlijk eenvoudig en hij gaat weer als een trein.

Wat slijtage betreft zijn de bovenstaande afbeeldingen eigenlijk ook wel waar het bij is gebleven.

Edit op 1 Oktober 2014
Na bijna 5 jaar heb ik deze dan toch eindelijk vervangen.

Helaas zit er ergens een klein kabelbreukje. Regelmatig hoor ik in Windows het (ont-)koppel geluid en jawel hoor, dat is dan de muis. Vooral als je aan het gamen bent vrij vervelend. Ik kom er niet zo 1-2-3 achter waar de breuk zit.

Verder is er gewoon nog steeds niets aan de hand met het ding. De behuizing is nog volledig intact, slijtage is niet erger geworden, alle knoppen doen het, scroll wiel doet z'n werk gewoon nog.

Z'n vervanger? Heb ik geen seconde over getwijfeld, G502. Ziet er iets "funkier" uit maar qua grootte en vorm is het nog steeds dezelfde. Daar zal ik ook weer een review over schrijven als ik er wat meer aan gewend ben. Eerste indruk is echter best aardig, met uitzondering van de gare "shift" knop, maar dat komt in de review wel aan de orde ;)

Deze leggen we in elk geval aan de kant, misschien dat ik er nog een andere kabel aan hang als de G502 niet bevalt. Zoniet, het ga je goed, trouwe muis :'(

If it ain't broke, don't fix it.

Er was niks mis met de G5, dus ze hebben de goede dingen behouden en iets nieuws geprobeerd met het scrollwiel. Niet iedereen zal hiervan gecharmeerd zijn, maar ik vind het vrij draaiende scrollwiel heerlijk tijdens het werk.

Al met al een waardige opvolger van zijn voorgangers!

Heb jij ook een Logitech G500?

Wanneer ik mijn G500 in de lucht houd en lichtjes schud dan voel en hoor ik de inhoud van de muis bewegen. Dit is mij pas sinds kort opgevallen.

Merken de andere gebruikers hier ook iets van? Heeft tot nu toe nog niet voor problemen gezorgd; de muis functioneert naar behoren.
Jazeker, hier is het ook het geval.

Een nadeel van deze muis is het ultrahoge piepgeluidje dat hij produceert. Maar schijnt een bekend probleem te zijn.
Muisen horen toch te piepen :P

Ik hoor het inderdaad ook, maar alleen als ik de muis tegen mijn oor aan hou. Verreweg van storend :)
8)7 Denk dat ik m'n oren iets teveel herrie heb laten horen...

Piepje heb ik dus geen last van, en ik ben van een mx510 naar een G500 overgestapt, ik heb nog even zitten klooien met die gewichtjes, ben uiteindelijk op ongeveer hetzelfde uitgekomen als de MX510.

Over de anti-sliplaag: In het begin voelde dit raar aan, net alsof je muis "vies" is. Nu ik hem een paar weken in bezit heb ben ik er aan gewend. Zorgt er ook gelijk voor dat je hand minder zweet, waar ik bij de mx510 soms last van had.

Wat mij persoonlijk wel tegenviel is het scrollwiel, dat hoeft van mij echt niet met zo'n frictie-loze optie, zelfde geld voor het zijwaarts scrollen. Dit zorgt er voor dat je het scrollwieltje nagenoeg niet als muisknop kunt gebruiken, daar heb ik de middelste duimknop voor ingesteld.
Ik heb een vraagje over de scroll, als je deze in wil drukken gaat deze dan niet naar links of rechts in plaats van naar beneden dat heb ik bij mijn mx400 namelijk en dit is gruwelijk irritant.
Even geprobeerd en niets van gemerkt. Indrukken van de scroll zorgt niet voor een beweging van de scroll naar links of rechts, enkel naar beneden.
je kan wel naar links en naar rechts scrollen, gewoon naar linker of rechter kant duwen ..
Ik krijg met mijn huidige g5 na enige tijd last van mijn duim. Dit had ik vroeger nooit, heb hem nu iets langer dan 3 jaar. Ik zit te denken om deze muis aan te schaffen, zeker nu ik hier lees dat er meer steun is voor mijn duim. Alleen weet ik niet zeker of ik misschien toch beter een andere vorm kan gaan zoeken?
Hangt er helemaal vanaf hoe je je muis vast houd. Laat je je hand geheel op de muis rusten (zoals ik)? En maak je polsbewegingen of armbewegingen? Allemaal zaken die mee kunnen spelen, voor mij geeft deze in ieder geval voldoende steun :)
Ik mis heel erg een plaatje ;) Verder zeer uitgebreid en netjes gereviewed :)
Ja ziet er goed uit. Nog alleen een paar strakke foto's en dan is kees klaar of was het klaar is kees. :*) Anyway is een goede preview. Misschien leuk om over een maandje of 5 a 6 je preview eens aan te vullen met je gebruikers ervaring op langere termijn....

Greetings
Foto's komen er straks wel aan, ben net weer thuis dus ik heb m'n GSM even aan de oplader gehangen ;)
Over het vrijdraaiende scrollwiel: Dat kun je gewoon uitzetten hoor. Druk maar eens op het knopje direct onder het scrollwiel. Ta-daa, niet meer vrijdraaiend ;)
goeie info! plaatje zou nog wat puntjes op de i zetten.

ikzelf heb al jaren g5 serie en ervoor ook mx serie gehad.
het verbaasde mij dat de g5 niet meer verkocht wordt...vraag is dus even of ik nog naar een g5 ga zoeken of toch voor deze versie ga.

aangezien ik al een g5 heb zou ik mijn 2e ook graag g5 laten :P

thanx voor de info!
Het rijtje van mx500 familie is de volgende:

MX500 -> MX510 -> MX518 -> G400 (allemaal optical muizen).
Vrijdraaiend scrollwiel vergt wat oefening
==> ben je echt zo onhandig?

Nieuwe duimknop zit nét iets te laag
==> zit perfect voor '2e' deel van je duim

echt een zeer goeie muis, zelf op lastige ondergronden nog steeds zeer goede precisie.
Op een gewone tafel of bureau heb je helemaal geen muismat nodig ;)

en je kan wel degelijk naar links en naar rechts scrollen, ik heb het net gedaan in deze tekst met de cursor :*)
Je moet gewoon wennen aan het vrij draaien, heeft niets met onhandig te maken. Beetje flauwe reactie.

En wat de duimknop betreft had ik het over wanneer je in "rust" zit: mijn duim ligt dan niet op de knoppen, maar er onder.

Ook over het zijdelings scrollen schrijf ik in mijn review gewoon dat het kan, dus ook die opmerking snap ik niet.