Specificaties 2,9" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 5530 XpressMusic Zwart Review

Mubi 5 januari 2010, laatste update op 6 januari 2010, 3.549 views

Nokia 5530 XpressMusic Zwart

Pluspunten

• Scherpe prijs
  • WiFi
  • Zeer gevoelig touchscreen
  • kwaliteit/resolutie scherm
  • Geluidskwaliteit tijdens het bellen
  • Stereo speakers

Minpunten

• OVI suite (hopelijk komt er snel een meer bruikbare versie)
  • OVI store (slechts een klein percentage van alle mogelijke applicaties zijn hier te vinden)
  • Plaatsing van SIM en SD-kaart
  • Batterij cover

Ik heb dit toestel nu al enkele weken.
Na dat mijn Sony Ericson Z310i plotseling stuk ging moest ik snel beslissen over een opvolger.
Na enkele reviews gelezen en bekeken te hebben viel mijn oog op dit toestel: de Nokia 5530 ExpressMusic.
Dat het een ExpressMusic was kon me niet zo veel schelen, dit toestel sprak me aan met zijn looks, kleine handige vormfactor, touchscreen en vooral de WiFi. Dat er geen GPS en 3G aanwezig is maakt me niet zoveel uit. Vermits ik dit toch niet vaak zou gebruiken. Ook was dit toestel uitermate scherp geprijst. Het perfecte instap smartphone model zou ik zo zeggen.

De eerste dag
Wat krijg je allemaal voor je geld:
  • Nokia 5530 EM
  • 1000 mA/h batterij
  • een (zeer korte) usb kabel
  • in-ear oordopjes met extra silicone "in-ear stukjes" in verschillende formaten
  • batterij oplader (opladen gaat niet via USB!)
  • 4 GB micro SD-kaartje
  • mini disk met OVI Suite software en Nokia Music
  • Quick start guide
Het plaatsen van de batterij, SIM en SD-kaart:
De micro SD-kaart en de sim kaart moet je langs een slot langs de zijkant van het toestel plaatsen.
Dit is echter niet zo handig als op het eerste zicht lijkt. Het slot is moeilijk open te krijgen, gelukkig kan je gebruik maken van de stylus wat dit euvel een beetje verlicht. Vervolgens moet je de kaartjes zeer diep in het toestel steken, zo diep dat je al zeer lange nagels moet hebben om dit te kunnen doen. Gelukkig brengt ook hier de stylus weer redding.
Ook al kan je de sim kaart langs de zijkant plaatsen, om de sim kaart terug uit het toestel te halen moet je toch nog de achtercover van het toestel verwijderen en de batterij er uithalen en zo de sim kaart terug naar buiten schuiven.
Een snel wissel tussen SD kaart of SIM kaart zit er niet in.
De batterij plaatsen gaat vlot en ook de achtercover kan je gemakkelijk verwijderen en terugplaatsen. Een minpuntje is dat deze cover een beetje los zit. Het is niet storend, maar het ziet er niet zo stevig uit.

De oortjes
De in-ear oortjes produceren een goede kwaliteit van geluid (ik ben echter geen kenner). Er is slecht één knopje op de oortjes om gesprekken te maken en gesprekken aan te nemen. Een Play/pauze, forward en backward knopje kan je vergeten. Dit is spijtig voor een Express Music toestel.

De OVI suite
Dit is de software die je op je pc installeert om je toestel te synchroniseren met je PC. Je krijgt deze meegeleverd op een mini disk. Deze disk is sowieso outdated en u kan beter meteen de nieuwere versie downloaden van het internet.

Ik geef u bij deze de goede raad de OVI suite voorlopig nog niet te gebruiken. De oude versie: "Nokia PC Suite" werkt veel beter en bevat veel minder bugs. Er zijn ook gewoon meer opties en het verbruikt minder recourses. Het enige nadeel is dat het er niet zo mooi (grafisch) uitziet.

Hardware
Buiten de los zittende achtercover en de onhandige plaats van SIM en SD kaart is de bouwkwaliteit van dit toestel zeer goed. De ingebouwde stereo speakers leveren een zeer goed geluid.
Het ingebouwde geheugen van 70Mb is klein maar voldoende. Het beste is dat u al u muziek, video, maps en toepassingen op de SD kaart zet en niet op het interne geheugen.
Er is een 3.2 Megapixel camera met single LED flash aanwezig. De kwaliteit van de foto's is zeker niet slecht.

Foto buitenhuis landschap zonder flash:

Foto binnenhuis met flash:

De camera heeft ook een video modus.
Het touchscreen werkt fantastisch. Het beste resistieve touchscreen dat ik ooit gebruikt heb! De stylus heb je nooit nodig.
Het scherm is zeer scherp, de kleuren zijn zeer mooi. Zwart is daadwerkelijk zwart! Zo goed zelfs dat je zou denken dat het een OLED scherm is.
De batterij doet het ook goed, bij matig tot intensief gebruik haal je tot 3-4 dagen. Ik ben echter standaard gsm's gewoon waarbij de batterij het vlot een week uithoud. Er mocht van mij dan ook een 1250 mA/h batterij inzitten. Maar voor een touchscreen phone met WiFi is het zeker niet slecht. Ik laat de WiFi en de bluetooth wel niet constant aanstaan. Indien je dit wel doet haal je 1 en een halve dag bij matig gebruik.
De geluidskwaliteit die je tijdens een gesprek verzend is van matig tot goede kwaliteit. De geluidskwaliteit die je ontvangt tijdens een gesprek is zeer goed (veel beter dan de geluidskwaliteit van mijn Sony Ericson Z310i)

Software
Dit toestel draait op Symbian S60v5. Met andere woorden de laatste versie van Symbian voor touchscreen toestellen. Standaard was firmware versie 11.x.x geïnstalleerd. Dit zorgde soms voor glitches en bij de webbrowser regelmatig voor crashes waarbij het toestel spontaan herstart. Sinds versie v20.0.080 heb ik geen enkele crash meer meegemaakt en draait alles veel soepeler.
U kan de standaard functionaliteit van dit toestel uitbreiden met verschillende applicaties. Deze kan u downloaden van de OVI store. Toch zijn er veel meer applicaties voor dit toestel dan hetgeen de OVI store te bieden heeft. Door het gebruik van google komt u snel op fora en andere software stores waar dat u meer applicaties vind. Applicaties die werken voor de N97 en 5800 XM of symbian S60v5 in het algemeen werken meestal ook op de 5530 XM.
Zo kan u gerust de facebook applicatie van de N97 gebruiken ipv de standaard webapp op de 5530.
Ook gebruikt u beter "opera mobile" dan de standaard webbrower.
Andere goede programma's zijn: fring, BrightLight, Vlingo, Gravity, Bambuser

Besluit
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over dit toestel. Voor deze prijs kan je gewoon geen beter toestel vinden volgens mij. Er natuurlijk vanuitgaande dat je WiFi verkiest boven 3G.
Het hele OVI gebeuren is nog lang niet volwassen. Nokia PC suite in combinatie met het web om applicaties te vinden doet het veel beter dan de OVI suite en de OVI store.

Kortom: De Nokia 5530 EM is de perfecte instap smartphone, voor mensen die geen 3G gebruiken.

ps: Dit is men eerste review, graag had ik wat opbouwende commentaren gehad :)

Heb jij ook een Nokia 5530 XpressMusic Zwart?

Mooie, volledige review. Zou je nog een (binnen en buiten) foto kunnen bijvoegen? Dat geeft een goede indruk van de kwaliteit van de foto's voor mensen die dat een belangrijk aspect vinden.
Hoe is de belkwaliteit? Hoe lang doe je ongeveer met een accu? (dat laatste vind ik zelf wel belangrijk, valt bij mijn HTC S730 namelijk nogal tegen...)
Dank je.
Ik heb 2 foto's toegevoegd (via een externe site want Tweakers.net liet me niet toe de foto's met originele kwaliteit te uploaden.)
Ik heb het deel van de belkwaliteit toegevoegd (hoe kon ik dit vergeten :P ).
De geluidskwaliteit die je tijdens een gesprek verzend is van matig tot goede kwaliteit. De geluidskwaliteit die je ontvangt tijdens een gesprek is zeer goed (veel beter dan de geluidskwaliteit van mijn Sonny Ericson Z310i)

Ook het deel van de accu heb ik een beetje aangepast.

De accu houd het 3-4 dagen uit als je WiFi en bluetooth niet al te veel gebruikt en een beperkt aantal foto's trekt.
Indien WiFi en bluetooth constant aanstaan haal je maar 1 en een halve dag.
Goede review, volle bak van mij.
Misschien wat foto's van je toestel enzo?
Ik heb zelf de 5800 Xpress Music, en foto's vallen mij in elk geval erg tegen.
(veel beter dan de geluidskwaliteit van mijn Sonny Ericson Z310i)
Kleine typo: Sony Ericsson is correcte spelling.

[Reactie gewijzigd door Quad op 5 januari 2010 17:00]

Heb het aangepast.
Dank je!
Heb hem ook onlangs gekocht, leuk toestel, de firmware update was bij mij ook zeker nodig. Het enige minpuntje is dat hij best traag is (beetje eigen aan alle symbians)
Prima review, dit toestel is al snel een stuk beter dan de 5230 van Nokia!
ik zit te twijfelen of ik hem ga kopen het is ene goed ding dat wel heeft ook alles wat ik vna een toestel wil en aangezien sony ericson nog geen goede touchphone heeft word het deze ;p
Props voor je review!
Deze heeft mij overtuigd, ga 'm volgende week bestellen. :)
ik heb hem gekocht goede gsm, maar is het normaal dat als je hem lichtjes schud iets hoort rammelen vanbinnen?