1 review

Intenso Memory Box 3,5" 4TB Zwart

Niet beschikbaar
Specificaties 4TB 3.5" HDD met USB 3.2(G1) - Bekijk alle specificaties

Intenso Memory Box 3,5" 4TB Zwart Review

Lucb1e 1 mei 2017, laatste update op 1 mei 2017, 437 views

Intenso Memory Box 3,5" 4TB Zwart

Groot, metaal en niet licht, maarja 3.5" met stroom is dat van te verwachten. Redelijk stil (niet helemaal: het is immers een harde schijf en geen ssd). Snelheid niet goed te testen over USB2. Gaat vanzelf uit na een paar minuten idle. Blijft redelijk koel.

Pluspunten

• Redelijk stil
  • Aan/uitschakelaar

Minpunten

• Schrijfsnelheid lijkt traag, maar kon geen goede benchmark doen

Ik heb twee van deze harde schijven nu een week of twee in gebruik als opslag voor een thuisserver. Ze gebruiken btrfs in raid1: de raid1 maakt een kopie op beide schijven mocht eentje falen (deels of helemaal); en btrfs checksumt zodat er te zeggen valt welke schijf de correcte kopie bevat. Ook worden reads verspreid over beide schijven, als schijnt de btrfs implementatie daarvan niet geweldig te zijn.

Over betrouwbaarheid en stabiliteit is nu nog niks te zeggen. Ze lopen gewoon door, maar wat verwacht je anders na twee weken? :)

Ik heb 'm in een aanbieding uit Duitsland gehaald, daar was 'ie 107 euro, goedkoper dan de goedkoopste schijf in Nederlandse winkels. Dat is dus een eenvoudige 5/5 score.

Compabiliteit -- tsja, het werkt op Linux met USB2 zonder gedoe, maar dat is ook wel te verwachten. En standaard kwam het met een FAT-bestandssysteem waar zelfs Windows 95 zich helemaal op thuis zou voelen. Ook 5/5 dan maar?

Featureset: geen mening want welke features zou je überhaupt willen hebben?

Warmteproductie: ik kan eens meten met een infrarood-thermometer als iemand een vergelijkend warenonderzoek wil doen, maar met de hand voelend, zijn ze warmer dan een koud stuk metaal, maar erg warm zijn ze ook niet. Normaal zou ik zeggen, maar niet super koel, dus 4/5.

Geluidsproductie: maakt voor mij niet uit (immers: server), maar een oudere schijf die ernaast ligt maakt beduidend meer geluid. Bijzonder stil zijn ze ook weer niet, dus 4/5.

Mobiliteit: geen mening. Het is een 3.5" bak met externe voeding, dat is niet bedoeld om mobiel te zijn.

Prestaties: onvolledig (zie hieronder) dus vul ik niet in.

Het is een oud servertje met USB2, dus ik kan weinig zeggen over de snelheid. Voor de volledigheid, tweemaal een leesbenchmark:

$ hdparm -Tt /dev/sdc
Timing cached reads: 1748 MB in 2.00 seconds = 873.81 MB/sec
Timing buffered disk reads: 110 MB in 3.02 seconds = 36.39 MB/sec
$ hdparm -Tt /dev/sdc
Timing cached reads: 1720 MB in 2.00 seconds = 860.14 MB/sec
Timing buffered disk reads: 112 MB in 3.02 seconds = 37.10 MB/sec

Schrijven is lastiger te zeggen door btrfs en caching (linux of de schijf cachet een paar honderd megabyte voor het begint met de write call blocken). Ik vond een rsync van bestanden prima gaan (het bezet de 100mbit netwerkverbinding volledig) en ook intern kopiëren ervaar ik het niet als erg traag, maar voor een goedkoop en energiezuinige server (met harde schijven en geen ssd's) verwacht ik er ook niet veel van. Twee schrijfbenchmarks zonder cache geven 13.3 en 15.2MB/s aan. Van een normale harde schijf, en zeker via USB3, zou ik meer verwachten, maar dit is USB-2 dus dat zal zeker meespelen. En misschien allocate btrfs blocks op een gekke manier zodat het niet meer sequentieel is, of slaat het de checksum op een andere plek op waardoor het moet seeken. Of het repliceren in raid1 duurt wat langer. Kortom, ik denk niet dat deze tests (dd met conv=fdatasync) representatief zijn. Het geeft wel aan dat je direct even een schijfbenchmark wil doen indien dat belangrijk is voor jou, zodat je het kan retourneren indien het niet voldoet.

De schijf gaat overigens na een tijdje stil liggen wanneer het niet in gebruik is (geen lees/schrijfacties). Ik gok dat dit na ongeveer 10 minuten is, maar ik heb er niet met een stopwatch naast gestaan. De spin-up kost 6.4 seconden (testresultaten: 6.45 en 6.41 seconden voor het lezen van 512 bytes wanneer de schijf slaapt)

De aansluiting heb ik overigens nog niet eerder gezien. Update: Blijkbaar gewoon USB-B voor 3.0, en er schijnt zelfs een 2.0 USB-B stekker in te passen (die dan natuurlijk geen contact maakt met die extra pinnetjes). Thanks @NinjaTuna voor de info! Originele post vanaf hier:
Gewoon USB-A aan de computerkant natuurlijk, maar iets wat lijkt op USB-B aan de schijfkant. Maar het is geen normale USB-B, er zit nog een dakje aan de bovenkant. Je kunt het zien op de productfoto. De kabel wordt meegeleverd, maar als die kapot gaat of als je die verliest, weet ik niet hoe duur (en misschien moeilijk te vinden) een nieuwe is. Ik ga de mijne nagenoeg nooit verplaatsen dus voor mij was het niet aan de orde.

Heb jij ook een Intenso Memory Box 3,5" 4TB Zwart?

Die stekker is gewoon een USB3.0 B aansluiting. Micro USB3.0 heeft ook een extra uitstulping voor een paar extra pinnen. Bijv: http://www.coolgear.com/images/USB3-MAMB.jpg

Kabel verliezen is dus ook niet zo'n probleem, want je kunt gewoon een nieuwe kopen. Je kunt er zelfs een ouderwetse USB2.0 B kabel instoppen want dat past ook en aangezien je server toch alleen 2.0 heeft zul je ook niets van snelheidsverlies merken.
Thanks, dat wist ik niet! Ik heb de tekst bijgewerkt en het minpunt daarover weggehaald. Vervolgens forceerde Tweakers me om er iets slecht aan te vinden dus er is een nieuwe bij verzonnen, maarja :P