Mede8er MED500X Review

cx4gunman 26 december 2009, 10.567 views

Mede8er MED500X

Pluspunten

• Zeer kompleet

Minpunten

• firmware upgrade nodig
  • bestandbeheer werkt omslachtig

Geluidskwaliteit Score: 5
Update:
Op 24 december heeft Mede8er firmware 2.0 uitgebracht met zeer veel nieuwe features en codecs.
Teveel om hier te gaan opsommen. Vandaar ook de onderstaande link
Deze functionaliteiten maken de Mede8er wat ik er in eerste instantie van verwachtte. Supercomplete Mediaplayer voor zowel meegeleverde hardware als functionaliteit.
Mede8er firmware2.0 details

Tevens heb ik zeer positieve ervaring opgedaan met de service van Mede8er.
De firmware 2.0 bleek een bug te hebben voor sommige MEDX500 types waaronder de mijne. Gelukkig kan je de firmware in 4 minuten weer downgraden dus dit vormde verder geen probleem.
De Bug 24 dec aangemeld via het forum en na enige informatie uitwisseling werd op 25 dec (1e kerstdag) al een versie 2.01 uitgebracht.
Petje af voor deze service.
Ik heb mijn beoordeling nav alle bovenstaande positieve bevindingen dan ook aangepast.
De Mede8er MEDX500 is vanaf heden een echte aanrader. _/-\o_

Aankoop:
Mede8er wo 2-12 bij Desktopleader.nl besteld en betaald levertijd 3-5 werkdagen.
Na de 6e werkdag nog geen mede8er ontvangen of ook maar een berichtje van de status.
Do 10-12 gemaild vwb de status. Vrijdag 11-12 kreeg ik een berichtgeving dat de bestelling was verstuurd. Dezelfde dag kreeg ik m via TNT afgeleverd.
Ik denk dat men bij Desktopleader.nl een steek je heeft laten vallen en in eerste instantie de bestelling niet heeft verzonden. Dit is gelukkig correct opgelost jammer dat ik er zelf achterheen moest.

Levering
De Mede8er werd geleverd in een doos met alleen verpakkingspapier boven op de echte doos.
De onderkant hoeft blijkbaar niet beschermd te worden?
Het verzegelings plakkertje van de originele doos was verbroken.
Ik heb de inhoud goed bekeken maar kon niet ontdekken dat de verpakkngen waren verbroken. Alleen de voedingsadapter had geen apart zakje. Wellicht is deze gebruikt?

Inhoud
De Mede8er wordt zeer compleet geleverd met alle benodigde kabels zoals in de specs omschreven dus inclusief goede kwaliteit HDMI 1.3 kabel.
Dit is een dikke plus tov diverse andere vergelijkbare MP's
De bijgeleverde handleiding is zeer beperkt.
Gelukkig wijst het eea zichzelf maar er blijven nog wel wat bedieningsvraagjes over.

Installatie
De hardwarematige Installatie is eenvoudig. Voeding en HDMI kabel aansluiten klaar.
De menu structuur wijst zichzelf en zodra ik mijn netwerkconfig had ingesteld kon ik gebruik maken van mijn NAS.
De inloggegevens voor de NAS kan je opslaan in je favorieten. Dat is wel makkelijk zodat je niet steeds opnieuw je credentials hoeft in te geven. Een vinkje "Remeber credentials" zou wel makkelijker zijn geweest en scheelt ook weer wat OK klikjes.

Helaas bleek met de geinstalleerde firmware de internet radio niet te werken.
Na upgrade naar firmware 1.2.2.a ging dit wel goed.

Gebruik van Menu/AB
Het browsen door je netwerkshares/NAS is wat omslachtig als je meerdere submappen hebt.
Je kan niet met 1 klik naar de root.
Ook heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om te connecteren met mijn windows7 share.
Credentials slikt hij niet. Mogelijk ligt dit aan windows7. moet ik nog even naar kijken.

Het kopieeren van bestanden via de interne browser is ook omslachtig.
Je kan max 10 bestanden selecteren en die kopieren naar andere opslag media.
Als dit is gebeurt kom jeniet terug in de map waar je was maar moet je weer opnieuw naar de betreffende media (NAS) en betreffende map en kan je weer 10 bestanden selecteren. Erg omslachtig. Dus voortaan maar via de PC het bestandsbeheer uitvoeren.

Afspelen
Ik heb voor de Mede8er gekozen omdat deze praktisch alle formaten zou afspelen en dit doet het apparaat ook prima en vlot. binnen 2 seconden na selectie speelt hij het bestand af.
Geen last van haperen ookal was ik mijn NAS/netwerk gelijktijdig flink aan het belasten met diverse kopieeracties.

de complete set kabels en opbergtas en de bedieningsknoppen op de voorkant. Zeer compleet apparaat +++
Firmware upgrade is noodzakelijk tbv internet radio -
Menu bediening is voor verbetering vatbaar maar wellicht is het ook een beetje gewenning +/-
Handleiding is zeer karig maar voor de meeste hobbieisten is dit geen probleem +/-

• Philips 47PFL9632D/10 LCD
  • Marantz SR6003

Heb jij ook een Mede8er MED500X?

Ik heb mijn review aangepast nav de nieuwe firmware2.01 waar inderdaad ook de FTP functionaliteit is toegevoegd.
Het is nu echt een zeer complete mediaplayer.

Ben benieuwd hoe je test is vergaan. Kun je daar iets over melden?

Al iets wijzer geworden over de windows 7 shares?
Ik heb deze ook, sinds gisteravond.
Ik ga vanavond even een grote variatie aan zware bestandsformaten testen.

Er wordt ook gewerkt aan een Usenet en Torrent client voor dit systeem, zodat deze in theorie zelfstandig kan downloaden.
Dat lijkt mij ideaal.

Ik kreeg het ook niet voor elkaar om te verbinden met netwerk shares in Windows 7.
Ik zag een topic op het forum van Mede8er, over W7 shares, die ga ik vanavond even doornemen.

In de nabije toekomst komen ze ook met FTP functionaliteit in 1 van hun nieuwe FW releases.

Al met al, tot zover ik ermee heb kunnen spelen, bevalt het mij prima.
Nette uitgebreide afstandsbediening, toegang tot het systeem menu tijdens het afspelen van een film (wordt dan transparant over de film geplaatst).

Nog niks negatiefs tegen gekomen, heb nu zelfs beeld in 1080p over HDMI naar mijn 42" scherm, en geluid via de Optische uitgang.

Tot zover een prettige mediaspeler, die doet wat het moet doen.