Logitech MX610 Left-Hand Laser Cordless Mouse Review

bartju 12 december 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.219 views

Logitech MX610 Left-Hand Laser Cordless Mouse

Pluspunten

• Ergonomie
  • Automatisch aan bij opstarten van PC
  • batterijduur

Minpunten

• mail en chatknop
  • logitech drivers

Na een tijd een optische muis te hebben gebruikt, werd het eens tijd om een nieuwe muis aan te schaffen. Zo'n 1,5 jaar geleden heb ik besloten om de MX610 te kopen. Deze uitvoering voor linkshandigen leek mij perfect, omdat ik links ben en dus altijd een muis in mijn linkerhand gebruik.
Destijds heb ik bij azerty voor 35 euro deze aangeschaft. Nog altijd blij met deze aankoop!

Ergonomie

De muis ligt prima in de hand. Voor linkshandigen is deze muis ideaal. De muis is naar mijn idee geschikt voor zowel kleine als grotere handen. De muis ligt prima in de hand, waardoor lang werken geen probleem is. Mijn vorige muis ging na een tijd werken snel irriteren. Bij de MX610 is dat niet het geval.
De knoppen voor het navigeren zijn goed te bereiken. De andere knoppen (voor geluid en chat/mail knoppen), zijn moeilijker te bereiken.

De muis en ontvanger

De knoppen zijn speciaal voor linkshandigen hardwarematig omgedraaid. Ook zonder drivers worden de knoppen dus keurig omgedraaid. Hoewel dit prima is voor de meeste linkshandigen, vind ik het niet echt handig. Ik kan niet echt wennen aan de omgedraaide knoppen. Ik heb de knoppen dus softwarematig weer omgedraaid.
Voor een rechtshandige is deze muis niet aan te raden. Ik heb standaard een andere muis in de buurt voor als er gasten mijn pc gebruiken. De muis is dus alleen geschikt gemaakt voor de linkerhand. Logisch natuurlijk, maar toch een punt om niet te vergeten.

Functionaliteit

De muis heeft naast alle standaard knoppen, nog een aantal verrassende opties. De twee meest opvallende knoppen zijn de chat knop en de mail knop. In beide knoppen zitten led lampjes. Als je een mailtje binnenkrijgt licht de mailknop geel op. Zodra je de knop indrukt, opent de nieuwe mail. Hetzelfde geldt voor de chatknop. Als je een nieuw chatbericht krijgt, licht deze blauw op. Als je erop klikt, opent het chatvenster. Het klinkt allemaal wel leuk en aardig, maar in de praktijk is het erg onnuttig. Na het binnenkrijgen van een chatbericht, licht de blauwe knop op en houdt dat een minuut vol. In de tussentijd heb je het bericht allang binnen en misschien wel al een nieuwe binnen. Bij een mail geldt hetzelfde probleem.

De mail en chatknop. Ook zijn de volumeknoppen te zien.

De knoppen voor het geluid werken prima, maar veel gebruik ik ze niet. Daarvoor gebruik ik de knoppen op mijn keyboard voor. Deze liggen veel meer voor de hand dan de knoppen op de muis. De navigatieknoppen op de zijkant werken overigens prima.

De navigatieknoppen

De muis heeft ook de optie om opzij te scrollen. Deze werken alleen als de drivers zijn ge´nstalleerd. Veel heb ik deze functie niet gebruikt.
De batterij indicator begint ongeveer 2 weken van tevoren met zeuren. Het moment wanneer de batterij echt leeg is, is dus niet te voorspellen. Batterijen gaan mee voor 2 tot 3 maanden. De muis werkt op 2 standaard AA batterijen, maar is ook te gebruiken met een enkele AA. Dit zou handig zijn als de muis te zwaar is. Ik werk zelf gewoon met 2x AA.
De ontvanger is klein, maar ze kunnen kleiner. Ik gebruik de muis i.c.m. een laptop, dus de ontvanger is altijd in de buurt van de muis.
Wat een handige feature van deze muis is, is dat deze automatisch aangaat bij het aanzetten van de computer. Handmatig aan en uitzetten kan ook. De muis gebruikt dus nauwelijks stroom als de pc niet aanstaat en ontwaakt dus niet zomaar in een laptoptas.

Drivers

Ik ben zelf niet echt te spreken over de drivers van Logitech. De driver is teveel merkbaar op de achtergrond. De drivers werken verder wel goed, maar niet noodzakelijk. Zonder drivers werkt de muis prima, alleen de chatknop, de mailknop en het opzijscrollen zullen niet werken.
De drivers zelf werkten overigens prima voor het remappen van de knoppen. Wat minder goed werkte is het toewijzen van een chatprogramma of een mailprogramma. Veel programma's worden niet ondersteund door de drivers.

Deze prima muis raad ik alle linkshandigen aan. Het aanbod van deze muizen is niet groot, wat hem dus speciaal maakt. De muis ligt perfect in de hand. De precisie is goed, wat hem ook geschikt maakt voor games. De batterijduur is acceptabel met 2-3 maanden. Naast de handige functies zijn er ook een aantal minder handige, zoals de chat en mailknoppen. Deze zijn zo goed als overbodig. De drivers zijn helaas niet echt optimaal, maar werkt ook prima met de standaard Windows drivers.

Heb jij ook een Logitech MX610 Left-Hand Laser Cordless Mouse?

Toen deze muis uit kwam heb ik 't meteen gekocht. Weet echt niet meer wanneer dat was. Dat was destijds in ieder geval het enige alternatief voor linkshandigen.
Hoe dat tegenwoordig zit weet ik niet want deze muis ligt zo fijn in de hand dat ik daarom nooit naar iets anders heb omgekeken.

Voordat deze muis uitkwam heb ik uit onvrede verschillende muizen versleten.
Alleen reageert het niet adequaat genoeg als het zendertje niet dichtbij de muis is geplaatst. Zo te zien heb jij het zendertje daarom ook aan een verlengkabeltje.

De Logitech drivers installeer ik niet eens meer.
De scrolknop voor naar links en rechts gebruik ik weer wel maar de mail en chatknop heb ik nog nooit gebruikt.

Deze muis gebruik ik voor vrijwel alle computergebruik behalve voor gamen want daar is het niet voor geschikt. Voor gamen gebruik ik een Razer Diamondback die ik tegenwoordig eerlijk gezegd ook veel linkshandig gebruik. Ik weet nog niet welke ik fijner vind. Voor rechtshandig gebruik ik alleen nog de Razer.
De alternatieven zijn puur op de zakelijke markt gericht en erg duur. Volgens mij is dit nog altijd de enige mogelijkheid voor een goede prijs. Heb zelf ook nooit meer gezocht naar alternatieven.

Als ik mijn laptop gebruik in een laptopstandaard, gebruik ik dat verlengkabeltje regelmatig. Tijdens gamen kan enige hapering nog wel eens voorkomen als het zendertje ver zit. Als ik gewoon laptop, zit het ontvangertje aan de linkerkant, wat overigens geen problemen oplevert. Verder geen problemen met het ontvangst.

Het opzijscrollen werkt voor mij niet bij de standaard Windows 7 drivers. Heeft gewerkt in de tijd dat ik Vista gebruikte, maar had toen wel de logitech drivers ge´nstalleerd.

Ik gebruik deze muis ook voor het gamen, behalve het ontvangst verder geen problemen mee gehad. Ik ben overigens niet zo'n hardcore gamer, vandaar dat ik geen gamersmuis aanschaf :P