DVBLogic TVButler Review

RuudMb 27 april 2017, laatste update op 27 april 2017, 234 views

DVBLogic TVButler

Eenvoudige Tuner/TVStick voor het kijken in SD/HD. Werkt ook met bijvoorbeeld het digitale signaal van Ziggo. Twee softwarepakketjes van DVBLogic installeren (Server, TVSource) en je kan kijken. Belangrijk is dat je een relatief snelle processor nodig hebt om HD te kijken maar ook dan is de beeldkwaliteit nog niet optimaal.

Pluspunten

• Eenvoud en gemak installatie
  • SD kwaliteit OK

Minpunten

• HD kwaliteit matig

Features Score: 4
Driverkwaliteit Score: 4
Als experiment heb ik een Tuner/TVButler aangeschaft om met Kodi v17 te gebruiken. Ik heb een Intel NUC 6CAYH met een Intel Celeron Processor J3455, een relatief eenvoudige processor dus. Deze heb ik ooit aangeschaft omdat er een aansluiting voor optisch audio op zit.

Er zijn twee prijzen voor de stick: eentje zonder en eentje met software. Ik bespreek de goedkopere versie, een stick van EUR 50 zonder software.
De aanschaf van de TVStick verliep eenvoudig, het installeren van de drivers en twee softwarepakketten. De aansluiting van de stick op de USB-poort komt ietwat zwak over omdat er een relatief zware antennekabel/plug aan komt te zitten - je gaat natuurlijk voor de beste kwaliteit van je signaal :)
Voor Windows 10 heb je de drivers van de DVBLogic site nodig. DVBLink Server is gratis, het tweede pakketje (TVSource) niet maar dat had ik nodig om de zenders op te zoeken en te kunnen bekijken. TVSource heeft de mogelijkheid voor een trialversie (14 dagen). Het pakket kost EUR 49.

In Kodi is er een addon van DVBLogic waardoor je naar de zenders kan kijken. EPG loopt mee. Ziggo biedt op dit moment in ieder geval Nederland 1, 2 en 3 in zowel SD als HD kwaliteit. Uiteraard zijn er mogelijkheden om de gecodeerde signalen te bekijken maar dat laat ik hier buiten beschouwing.
Aangezien ik momenteel HD kijk via een Humax recorder (of de Kodi) over HDMI is de beeldkwaliteit uitstekend. Dat wil ik uiteraard in de nieuwe situatie evenaren. Als ik via Kodi 720 of 1080 films of series afspeel ziet dat er echt haarscherp uit.

Het is van belang dat je een snelle processor hebt om HD te kunnen afspelen. Mijn eenvoudige Intel NUC kon dat niet aan, het beeld hapert en er zijn vrijwel continue blokjes in beeld. SD gaat wel goed maar die resolutie is op een groot TV-scherm natuurlijk niet echt mooi.
Daarna heb ik een snellere computer geprobeerd. Nu speelt HD wel goed af maar ook dan is de HD-kwaliteit niet helemaal zuiver. Op een afstand valt het mee maar als ik het vergelijk met de Humax beeldkwaliteit is er wel degelijk een verschil te zien.

Kortom: ik ben blij dat er deze techniek bestaat maar wacht toch nog maar even op een volgende generatie (en tegen die tijd een snellere server :*) ).

Heb jij ook een DVBLogic TVButler?

Ik heb deze in mei 2017 van RuudMb overgenomen om eenvoudigweg te gebruiken als tuner op mijn laptop, dus zonder server e.d.
De tuner op zich werkt nog steeds goed, de bijhorende software (DVBLink Player) echter is matig. Het komt regelmatig voor dat bij het wisselen naar een andere zender de speler vastloopt, en alleen opnieuw aanmelden op mijn laptop helpt dan. Vooral bij het gebruik van het terrestisch signaal (free to air/Digitenne) komt dit bijna altijd voor. Bij het gebruik van het Ziggo signaal via de kabel gelukkig een stuk minder.