Specificaties 15,6" (1920x1080 TN), 1,256TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Inspiron 15 7000 Gaming 7567 (CN56702) Review

OB1 30 april 2017, laatste update op 19 juni 2017, 564 views

Dell Inspiron 15 7000 Gaming 7567 (CN56702) (Product gekocht)

Voor dit geld (1200 euro) krijg je een laptop van prima bouwkwaliteit en behoorlijke specs; een i7 7700HQ, een 4GB 1050Ti GPU en 16GB RAM. Ook een SSD en zelfs een extra HDD ontbreken niet, maar daar staat helaas wel een matig/redelijk scherm tegenover. 8.5/10

Pluspunten

• Sterke hardware
  • Overclockpotential GPU
  • Koeling ondanks hardware
  • Makkelijk upgraden
  • Normale poorten, geen verloop nodig
  • Accuduur (!)

Minpunten

• Scherm
  • Behuizing wordt snel smerig

De hardware:

Een lijst van de belangrijkste (stock) specificaties:

i7 7700HQ @2.8 GHz - 4 cores, 8 threads
GTX 1050Ti 4GB
16GB DDR4 RAM - 2400 MHz
256GB SSD, 1000GB HDD
Full HD TN 15,6" scherm
3x USB 3, HDMI, SD, minijack, Ethernet, Kensington Lock

De CPU:

Om maar te beginnen met de i7 7700HQ. Dit is een van de sterkere mobiele CPU's en zeker niet te vergelijken met de low-voltage CPU's, en heeft vier cores en acht threads, geklokt op 2.8 GHz, wat het een behoorlijke krachtpatser maakt. Qua singlecore snelheid is 'ie vergelijkbaar met de desktop i5's zoals de i5 7400-7600, maar omdat deze hyperthreading heeft is de multicoresnelheid wel veel beter. Hoewel de 7700HQ in de buurt komt van de 7700(k) voor de desktop, is de desktopversie toch zo'n 15-20% sneller, wat je vooral gaat merken bij videoediting.

Singlecore is de maximale boost 3.8GHz, bij alle core op volle belasting is de maximale clock 3.4GHz.

Om het maximale uit de CPU te halen heb ik de Intel Extreme Tuning Utility (XTU) gedownload en heb ik de CPU geundervolt met -150mV (moet plaatje updaten). Daardoor zal de accuduur beter zijn, de temperaturen lager en hoeven de fans minder snel aan te slaan.

De GPU:

De 1050Ti is een behoorlijke videochip voor dit geld voor in een laptop, wil je hogerop dan gaat het prijskaartje ook flink omhoog. In tegenstelling tot de vorige generaties zijn de prestaties (vrijwel) hetzelfde als de desktopversies waardoor het kaarten zijn met behoorlijk wat potentie. Ik heb de GPU geoverclock in MSI Afterburner, waarbij er wel rekening moet worden gehouden dat het niet mogelijk is om een custom fan speed in te stellen en de voltage controls zijn locked, wat opzich geen gek idee is in een laptop. Na een hoop trial & error en testen met FurMark ben ik uitgekomen op een +230MHz core en +740MHz memory overclock, wat vrij netjes is, vind ik. Ik heb verder geen benchmarks uitgevoerd, mocht je wat scores willen weten dan kan ik het op verzoek wel voor je doen.

Ik speel overigens alleen World at War, Black Ops 1 en Black Ops 2 en die spellen kunnen, vanzelfsprekend, voluit op 1080p. Het zijn tenslotte spellen die respectievelijk 8, 6 en 4 jaar oud zijn.

update: sinds kort heb ik Infinite Warfare. De PC-port is van zichzelf waardeloos en niet constant, maar normaal gesproken staan de settings vrijwel maxed-out op 1080P, very high/ultra zou je kunnen zeggen, waarbij de framerate constant boven de 60FPS blijft en niet dropt, zowel in multiplayer als in zombies.

Opslag:

Standaard komt deze uitvoering met een Sandisk M.2 SSD van 240GB als bootdisk, in een SATA variant. Ook is er een Seagate 1000GB 2.5" HDD ingezet. Ik heb die HDD echter gelijk vervangen door een Crucial MX300 275GB SSD die ik al had, puur vanwege het feit dat het veel sneller is dan een standaard HDD. Wat dan natuurlijk ook mooi meegenomen is is dat het minder van de accu vraagt, het minder warmte produceert en dat een SSD geen geluid maakt. Ik gebruik de Crucial SSD voor documenten en foto's, muziek en video's. De 1000GB harde schijf gebruik ik nu als backupschijf in een USB 3 case.

Het scherm:

Het scherm wat erin zit is redelijk. Het is een Full HD TN panel, met de resolutie is dus niks mis maar de kijkhoeken zijn slecht en de maximale helderheid ook. Het is gelukkig wel een mat paneel, wat het probleem van de helderheid enigszins compenseert. Echter, gebruik je de laptop met name binnen dan zijn de helderheid en kijkhoeken niet echt een probleem, als je alleen voor de laptop zit zou je namelijk ook gewoon in staat moeten zijn het scherm goed voor je te kunnen draaien.

Mocht je ge´nteresseerd zijn in de duurdere variant van de Inspiron 15, daar zit een veel beter 4K IPS panel in.

Het geluid is vrij goed voor een laptop, maar in het algemeen nog steeds vrij slecht. er zit een "subwoofer" in naast de accu wat enigszins helpt, maar vrijwel ieder speakersetje is een vooruitgang. Maar voor laptopspeakers opzich is het netjes.

Touchpad & toetsenbord:

Ik kom van een Macbook Air en hoewel ik een hekel heb aan Apple moet ik ze een ding nageven en dat is dat die touchpads supergoed zijn. De touchpad in deze Dell komt echter zeker goed in de buurt. De gestures, het tappen en swipes werken goed, ook al vind ik ze irritant en zet ik ze gelijk uit, ook het scrollen werkt feilloos. De knoppen zitten onder het oppervlak en dus niet los van het touchpad zelf en het vergt behoorlijk wat kracht, wat ik persoonlijk fijn vind.

Het toetsenbord is ook prima. Het veert praktisch niet in, is stevig en ik kan er prima heel snel op typen. Er zit rode backlight op die twee levels heeft en verder niet instelbaar is. Er is vrij weinig travel, maar ik heb slechter gehad. Er zit een numpad bij wat fijn is in het algemeen en met name voor de mensen die veel Excel gebruiken, bijvoorbeeld.

Poorten:

Hier valt eigenlijk vrij weinig over te vertellen. Aan de linkerkant is er plaats voor een Kensington-lock, de oplaadpoort, een USB3-poort en een full size SD-slot. Aan de rechterkant is er een Ethernet-port (+1), een HDMI poort, twee USB3 poorten en een 3.5mm jack/mic poort. Ook Bluetooth ontbreekt niet dis draadloos bestanden overzetten naar je phone is ook mogelijk, mochten als je USB poorten bezet zijn.

Upgraden:

Het upgraden van de hardware is super makkelijk. Er is slechts een schroef die je los hoeft te maken en je kan de onderkant ervanaf halen, en hebt toegang de 2.5" slot, het M.2 slot, de WIFI kaart en de RAM sloten. Wat fijn is, mocht je in de toekomst het RAM willen upgraden, is dat er twee sloten zijn en dat er maar een stick van 16GB inzit, er is dus nog een slot vrij, voor een totaal van 32GB RAM.

Ook zijn er talloze mensen die het (vrij slechte) scherm hebben vervangen door een ander (IPS) paneel. Ik heb dit echter niet gedaan en ben ook niet van plan om dit te doen omdat ik heel vaak alleen gebruik maak van een extern scherm. Mocht je het van plan zijn, er staan behoorlijk wat tutorials op Youtube en het schijnt vrij makkelijk te zijn.

Koeling:

De koeling is erg goed naar mijn mening, zeker als je ook nog de CPU gaat undervolten. In combinatie met de undervolt draait de CPU erg koel, met distributed computing op de achtergrond op 4 cores / 8 threads zijn de temps rond de 60-65 graden en draaien de cores op een turbo van 3.4GHz. De koeling draait dan nog behoorlijk stil. Mocht je gaan gamen en slaat de 1050Ti aan, dan gaat de koeling harder draaien en het is overduidelijk aanwezig maar voor mij is het niet storend. De temps van de 1050Ti komen niet boven de 75 graden uit, de clockspeed wordt dan beperkt zodat 'ie er nooit overheen gaat. Echter, hij gaat nooit lager dan de standaard clocks, de boostclock wordt simpelweg verlaagd.

Accuduur:

Geen idee, ik heb de laptop vrijwel niet op de accu gebruikt, alleen in het begin om mijn Steam-library binnen te halen aan de netwerkkabel. Later vertel ik hier meer over.

update: de accu gaat erg lang mee. Bij browsen en Word op maximale helderheid haal ik, mede dankzij de undervolt, 9 tot 10 uur op een lading, wat heel erg netjes is gezien de hardware. Het opladen gaat vrij snel en duurt ongeveer twee uur, de 130W adapter levert genoeg stroom daarvoor en wordt daarbij wel heel erg warm.

Bouwkwaliteit:

De bouwkwaliteit is prima. De hele laptop voelt solide aan, ook het touchpad en toetsenbord, welke overigens prima zijn. Wat een groot nadeel is aan het materiaal waarvan de behuizing is gemaakt is dat het supersnel vies wordt als je veel zweet en weer vrij lastig schoon te maken is, vette vingers zijn dus een no-go. Het toetsenbord veert helemaal niet in, ook niet als je er veel kracht op zet, het zal dus zeker ergens tegen kunnen. Het toetsenbord heeft genoeg travel en zowel typen als gamen gaat prima, al gaat er niks boven een mechanisch toetsenbord.

De laptop weegt 2,53 kilo wat redelijk zwaar is, zeker in vergelijk met alle ultrabooks die je tegenwoordig ziet. Echter, gezien de hardware en daardoor noodzakelijke koeling heb ik er totaal geen probleem mee, het is ook prima mee te nemen in een rugtas, in dat opzicht is het gewicht nog prima te doen.

Verder...

- Er wordt vrijwel geen bloatware troep meegeleverd.
- De outtake van de koeling is aan de achterkant,, de intake aan de onderkant.
- Er zijn veel rode accenten. De letters op het toetsenbord zijn rood, de toetsenbordverlichting is rood, de heatsinks bij de outtake zijn rood en ook het Dell logo is rood. Het is echter, naar mijn mening, totaal geen schreeuwerige laptop.

Heb jij ook een Dell Inspiron 15 7000 Gaming 7567 (CN56702)?

Mooie review. Zijn de fans altijd aan, of soms ook niet? Bijvoorbeeld tijdens wat browsen en/of een Word documentje slaat de fan van mijn eigen huidige Lenovo laptop niet aan. Pas als het wat ingewikkelder wordt. Dat vind ik wel een pluspunt. :)

Dat TN scherm zouden ze gaan vervangen door een IPS scherm. In de VS hadden ze dat maanden geleden al gedaan, maar hier in Europa volgens mij nog steeds niet helaas. Op eBay kan je wel een goed scherm kopen voor 50 euro, en je klikt het er zo in. Is een topic over op het forum hier.
Dank je!

De fans zijn bij laag gebruik helemaal uit wat een dik pluspunt is. Als je dan ook nog de HDD vervangt voor een SSD, is de laptop helemaal stil.

Idd wel zonde dat ze geen IPS hier leveren.
Mooi, dat is zeker een dik pluspunt! Nou, ik hou de site van Dell in de gaten. Wie weet binnenkort ook maar eens weer wat aanschaffen. Alhoewel, misschien is het inmiddels alweer bijna tijd voor een nieuw model. :)
Is geen gek plan nee. Zeker met de nieuwe Intel CPU's. Ook zijn er heel veel kortingsacties bij Dell die je in de gaten kan houden!
Vreemd dat op foto 4 van de productfoto's van deze laptop op Tweakers geen nummeriek toetsenbord staat. Op de eerste foto hier https://www.notebookcheck...book-Review.196454.0.html ook al niet. Lijkt me een foutje, toch?
Inderdaad gek. Er zit bij mij een numpad op.
Kan ik de SSD upgraden doormiddel van een Samsung 850 EVO SSD?
Hoe makkelijk is dit om dit te vervangen?
Ja hoor, dat is vrij eenvoudig. Je hebt maar een kruiskop schroevendraaier nodig, de klep heeft maar een schroefje en dan moet je de Sata kabel losmaken en vervolgens kan je de HDD met bay en al eruit schroeven.
Dankje voor de reactie! Dan ga ik de hdd zeker upgraden voor een 500gb SSD. :)