Specificaties 31,5" • 3840x2160 (UHD) • 60Hz • MVA • 4ms - Bekijk alle specificaties

AOC U3277PWQU Zwart Review

hosttechTestpanel 26 april 2017, laatste update op 26 april 2017, 344 views

AOC U3277PWQU Zwart (Testpanel)

Zoek je een kleurrijke, grote en designvolle monitor? Als de portemonnee het toelaat moet je niet verder zoeken! AOC heeft kleine verbeterpunten, al zitten deze vooral in de afwerking of details. Zeker prijs-kwaliteit. Waarschuwing: je blijft je constant verbazen van de beelden die het scherm uit jouw computer gepompt krijgt.

Pluspunten

• Gekalibreerde (VA) schermkwaliteit
  • Voldoende aansluitingen
  • De mooie, rustige uitstraling
  • Op elke manier kantelbaar: ergonomisch

Minpunten

• Speakers zijn niet van het hoge niveau dat rest vd monitor heeft
  • Moeizame start (drivers/software)

Enkele maanden geleden heb ik me opgegeven als kandidaat ‘reviewer’ voor diverse productgroepen. Tot mijn verbazing kreeg ik enkele weken geleden de vraag of ik interesse had om deze AOC monitor te proberen en testen. Zodoende zijn jullie, lieve lezers, proefkonijnen voor mijn eerste grote review op Tweakers. De teksten zijn wellicht te kort, te lang of gewoon onleesbaar: ik zal proberen de review achteraf te corrigeren en/of bij te werken.
Deze review is natuurlijk ideaal om alle zowel cosmetische als technische eigenschappen te verkennen. Om te beginnen: monitors hebben me altijd geďnteresseerd. Niet alleen was ik gek op de vele vooruitgang sinds de logge maar betrouwbare CRT’s, maar met de komst van TFT, LCD, LED en zelfs OLED is er gigantisch veel mogelijk geworden op de altijd te kleine bureaus. Een setup met meerdere monitoren heb ik (zowel privé als beroepsmatig) regelmatig gehad en aangepast. Spelen met de grafische kaart, portretmodus en zo dun mogelijke bezels waren telkens opnieuw uitdagingen. Maar, sinds de komst van betaalbare en vooral grotere monitoren zijn mijn multi monitor setups wellicht overbodig geworden? Dit was 1 van mijn vragen toen een koerier langskwam met een wel heel gigantisch pakket…

Uitpakken maar!

Unboxing
Van zodra ik de gigantische omverpakking naar de juiste kamer had gesleept, was het tijd voor deze open te maken. Het kind in mezelf kwam naar boven en ik heb daarom zelfs een filmpje gemaakt van het uitpakproces:

Enkele zaken die bij het uitpakken meteen opvielen waren dat de monitor goed is verpakt. Niks op aan te merken, dat scherm moet een heuse toch van verweg Azië tot het boerengat waar ik woon overleven. Kleine opmerking wat me opviel tijdens het oppakken: als de handgrepen gebruikt worden die netjes voorzien zijn in de doos, blokkeert dit het schuim om uit het karton te schuiven.

Naast het scherm zelf ontdekken we ook de ondertussen ingeburgerde accessoires: een stroomkabel (Schuko EU stekker naar C13 3-pins vrouwtje), een HDMI-kabel, DisplayPort-kabel, audio aux kabel en ook een USB 3.0 (USB A naar USB B type) kabel. Tot slot ook een CD en een 4-tal schroefjes voor de montage van de monitorsteun.

Montage
Het installeren van de monitor is een fluitje van een cent. Als je ooit een willekeurige monitor of TV de afgelopen jaren hebt gekocht weet je dat de steun en vaak voet apart meegeleverd worden om de totale verpakking enigszins ‘handelbaar’ (of gewoon economisch) te houden. Zo ook bij deze AOC krachtpatser: de steun monteren ging eenvoudig met een kruiskop schroevendraaier en de meegeleverde 4 schroeven. De steun op de overigens oerdegelijke voelende voet was even zoeken: de ‘aandraai’ schroef was verstopt achter een soort plastic draaischrijf onder de voet. . Het scherm is eventueel ook aan de muur(steun) te hangen met een VESA 100x100 geschikte beugel.

Nu de monitor echt als een monitor eruit ziet, kan je deze een plekje geven op je “oval executive desk”. Of zoals in mijn geval, de IKEA-tafel die nog plek genoeg heeft voor zo’n groot scherm. Het aansluiten van de stroomkabel en benodigde videokabel gaat vlot. De aansluitingen zijn op een logische plek aanwezig en er is bij AOC zelfs gedacht aan de vorm van cable management. Echter zou ik niet teveel vertrouwen op de ‘clip’ die de kabels een beetje samen moet houden, deze geeft mij het gevoel dat ze bij iets teveel kabels ofwel weerstand zal breken.

De plastic beschermstickers (laag) die op en rondom het scherm hangt heb ik laten hangen: dit zal wellicht voor de liefhebbers onder ons, voor minder mooie foto’s zorgen. Ik bekijk en test dit scherm alsof ik deze zelf gekocht zou hebben, maar uit respect voor de volgende gebruiker heb ik deze laten zitten. De fabrikant pronkt met voldoende foto’s mocht je absoluut de uiteindelijke uitstraling zoeken. Ik kan je met een gerust hart zeggen: deze is dik in orde!

Eerste indruk

Het scherm
Normaal zou ik starten met de eerste indruk bij een review, maar voor mijn gevoel kan dit nu pas plaatsvinden. Het uitpakken en monteren is achter de rug, tijd voor een visuele keuring van het waren. Het design van deze AOC monitor komt zeer stijlvol en strak over: de doelgroep waar ze op mikken met dit model lijkt niet echt hoek van ‘gamers’, maar meer de fanatieke photoshopper en liefhebber van veel monitor. Het materiaal bestaat grotendeels uit zwarte kunststoffen met aan de voorkant onderaan een soort aluminium lijkende strip waar subtiel het logo en een hele reeks functie-stickertjes aangebracht zijn. De voet is niet alleen zeer degelijk maar heeft een geslaagde uitstraling van (RVS-achtig) aluminium en eerder solide aanvoelend plastic. De monitorsteun (stand) steekt dan weer een beetje af tegenover de eerder luxueuze uitstraling van de voet en het scherm. De grijze kleur is mat en oogt wat goedkoop, de afwerking is zeer goed maar voelt aan alsof het een ‘laagje’ rondom de aluminium basis is in plaats van een geheel. Zeker mooi en netjes vind ik de ‘afdekking’ van de steun aan de voorzijde waar het scharnier met het scherm hangt: het scherm is in hoogte (en overigens op alle mogelijk manieren) te verstellen.
Er zijn ook knopjes voor het on-screen menu (AOC 2K11 OSD) te bedienen, deze zitten op een logische plek rechtsonder het scherm. De bijhorende icoontjes zijn moeilijk leesbaar, al weet je snel genoeg welke functie aan welke knop hangt.
Technische eigenschappen
Niets is zo handig als de pricewatch, dus bekijk de specificaties via deze link!
Aansluitingen en meer
Alle aansluitingen en mogelijkheid voor connecties en stroomvoorziening zijn aanwezig. Deze kan je op het uitstekende blok aan de achterzijde vinden, meer bepaald aan de onderzijde en (vanuit voorkant bekeken) rechterkant van het scherm.

De onderste aansluitingen zijn vrij logisch: apart voorzien de voeding (stroomkabel) met bijhorende ‘effectieve’ aan-uit knop en meer naar rechts (als je aan de achterzijde bezig bent) de video- en geluidsaansluitingen. Van links naar rechts herken je DVI – HDMI – DisplayPort – D-Sub (VGA) en de 3,5 audio input 2x.

Als je handig een USB-gerelateerde randapparatuur of headset wilt aansluiten kan je hiervoor gebruik maken van de voorziene hub aan de zijkant van het scherm. Ik zeg wel zijkant, het zit aan de zijkant op het uitstekende gedeelte aan de achterzijde. Hierdoor zijn de aansluitingen moeilijker bereikbaar als bijvoorbeeld jouw scherm in een kast of hoek staat, hou hier rekening mee. De communicatie met jouw computer verloopt door middel van de (meegeleverde) USB 3.0 A-B kabel. Er zijn in totaal 4 USB-aansluitingen, waarvan 1 met een snellaadfunctie (handig voor je smartphone!).

Nader bekeken

Software & Drivers
De drivers is een leuk verhaal: er is een CD meegeleverd met alle leuke extra’s, helaas heeft zowel mijn PC als notebook geen geschikte CD/DVD lezer meer aan boord. Iets wat tegenwoordig eerder standaard is geworden dan uitzondering. Daarom zou je ook verwachten dat idem software/drivers op de website van AOC terug te vinden is: vooralsnog heb ik deze niet teruggevonden. Via de USA-website ben ik bij een ‘driver’ file uitgekomen met vooral het ICC-profiel. Nu is het software zeer standaard, mbv Google heb ik ze toch teruggevonden (http://www.aocmonitorap.com/v2015/upload_files/driver/ ) en proberen te installeren. Dit ging vlot en snel: je kan niet alleen de instellingen van het scherm aanpassen (in plaats van de OSD, handig!) maar ook bijvoorbeeld het opsplitsen van je scherm met het meegeleverde ‘Screen+’-tool. Helaas niet meer kunnen gebruiken, maar het ziet er de moeite uit!
Bij standaard instellingen
De resolutie is indrukwekkend als je dit voor het eerst gebruikt.

Het scherm is vanuit de fabriek voorzien van kallibratie, dus lijkt het overbodig om dit nogmaals te gaan doen. Mocht je hier toch de behoefte aan hebben kan je aan de slag via de OSD ofwel het software met dezelfde functies. Persoonlijk, je moet al zeer goede ogen of een hardwarematige kallibratie doen om nog mooiere resultaten te hebben! Ik kan enkel spreken als amateur aangezien ik in het dagdagelijkse leven niet heel veel te maken heb met kritische situaties zoals drukwerk, art of fotografie. Toch acht ik dit scherm uitermate geschikt voor deze doelgroepen.

Enkele testjes
Ghosting: hier was op zowel 30 als 60hz test niks van te merken, zover mijn (laptop) GPU dit aankon natuurlijk. Voor het uittesten heb ik zelf (zeer snel) zitten slepen van vensters (inclusief Youtube filmpje actief) en foto’s. Daarnaast heb ik online het programma’tje Pixperan gevonden: dit werkte niet ideaal (programma is niet ontworpen voor deze hoge resolutie) maar bewees mijn vermoeden dat het scherm dik in orde is.

Ook heb ik Passmark MonitorTest uitgeprobeerd op het scherm, de foto’s die ik kon maken met mijn smartphone zijn helaas van afschuwelijke kwaliteit (toch eens proberen mijn vriendin te overtuigen van die nieuwe S8 😊 ) maar bij deze enkele ‘impressies’:

Het is niet te zien, maar echt elke slide in de stap doet je opnieuw verbazen hoe helder, scherp en mooi dit AOC scherm is.
Helaas ben ik niet in staat geweest om meerdere invoerapparaten op het scherm te testen, maar er zijn er ruim voldoende aansluitingen aanwezig waardoor deze monitor wat mij betreft naast PC-monitor ook als TV (met een decoder op HDMI poortje 2 bijvoorbeeld) kan functioneren.
Kijkhoeken
Zoals eerder aangehaald is de monitor echt super goed aan te passen dankzij de verschillende ergonomische functies (hoogte/diepte/pivot/draaien). Maar het VN-paneel zelf zorgt voor goede kijkhoeken vind ik:

Teveel tekst: ik wil terug naar de inhoudsopgave!

Prijs en vergelijking met concurrentie

Op dit moment heeft de AOC U3277PWQU een awesome laagste prijs van ¤499 in de pricewatch, wat ongelooflijk hard 'bang for buck' is. Als we dan moeten vergelijken met de concurrentie is dit om eerlijk te zijn een hele moeilijke: als je naar 30 a 32 inch schermen gaat kijken met deze sublieme 4K-resolutie en bijhorende mogelijkheden blijft er allerzins in de prijsklasse niks over.

Eventueel alternatief voor deze AOC is wellicht de Philips Philips 328P6VJEB/00 omdat deze redelijk vergelijkbaar is: je zou zelfs bijna denken dat het over hetzelfde VA-paneel gaat.
De Philips 328P6VJEB/00

Mijn gebruikerservaring

In het begin is het erg wennen aan het gigantische scherm. Deze is bijna even groot als mijn TV, die op een veel verdere afstand staat dan deze monitor op mijn bureau. Natuurlijk vergeet je in eerste instantie dat de resolutie zodanig veel beter is, maar na de juiste instellingen te activeren (vooral resolutie en eventueel hertz) voel je je snel thuis in de zee van ruimte.
Ik was zeer bang voor het scherm te gebruiken ’s avonds of als er te weinig omgevingslicht zou zijn: onterecht zo bleek. De ongeveer 30W aan licht is niet altijd even fijn aan je ogen, maar ondanks langdurig gebruik heb ik niet meer of minder last dan even te staren naar een veel kleiner (laptop)scherm. Dit is mede door de ‘flikkervrije’ filter die AOC heeft voorzien in de monitor, mocht dit niet zijn dan werkt betreffende marketing allerzins prima op mijn geweten.
Helaas is 2 weken gebruikerstijd veel te weinig -zeker in tijden van onvoorziene omstandigheden- om de monitor tot op het bot te verkennen en uit te testen, maar ik ben er zelfs wat verlieft op geweest.

Laat de conclusie maar zitten: ik wil terug naar de inhoudsopgave!

Zoek je een kleurrijke, grote en designvolle monitor? Als de portemonnee het toelaat moet je niet verder zoeken! AOC heeft kleine verbeterpunten, al zitten deze vooral in de afwerking of details. De ingebouwde speakers zouden ze beter weglaten als hier geen beter alternatief voor beschikbaar is. Kort samengevat een super prijs-kwaliteit wat mij persoonlijk betreft. Waarschuwing: je blijft je constant verbazen van de beelden die het scherm uit jouw computer gepompt krijgt.

Heb jij ook een AOC U3277PWQU Zwart?