Acer Ferrari 5005WLMI Review

bobaas 10 december 2009, laatste update op 11 december 2009, 586 views

Acer Ferrari 5005WLMI

Pluspunten

• Hoge resolutie, mooi scherm.
  • Veel aansluitmogelijkheden, ExpressCard, PCMCIA, FireWIre, HDMI, cardreader
  • Scherpe prijs.

Minpunten

• warmte/afvoer aan de rechterkant
  • Matig toetsenbord en touchpad

Hier een korte review omdat er nog geen voor deze laptop geschreven is.
Het is alles behalve een gedegen review, maar iets is beter dan niets.

Reden aanschaf
Ik heb deze laptop gekocht na veel wikken en wegen. Ik wilde eigenlijk een MacBook Pro hebben, maar dan wel de nog uit te komen versie. Aangezien deze nog even op zich laat wachten besloot ik, al was het allleen om de tijd te overbruggen, toch maar een goedkope laptop aan te schaffen. Kijkend naar de specificaties krijg je behoorlijk wat "laptop" voor je geld. Belangrijke features waren de ExpressCard, 4 GB RAM, resolutie van 1680x1050, FireWire en HDMI.

Aanschaf
De laptop bij 4Launch besteld en na twee dagen in huis. Alles was compleet, dus ik kon meteen aan de slag. Aangezien ik reeds een Windows 7 upgrade DVD thuis had liggen heb ik deze op de laptop gezet. Ik kan dus niet ingaan op de meegeleverde software van Acer.

Installlatie (update 11-12-2009)
Na de installatie van Windows 7 viel op dat niet alle drivers gevonden werden. Door gebruik te maken van de Vista Ultimate x64 drivers zijn de Memory Card Reader en de Acer OrbiCam (webcam) ook aan de praat te krijgen.

Performance
Ik kan geen benchmarks laten zien maar kan wel vertellen dat de laptop gevoelsmatig lekker vlot is. Het draaien van VMware met daarin twee actieve vm's, namelijk Ubuntu 9.10 en Windows 7 verliep zonder problemen. Wel merk je dat de hardeschijf van 5400RPM hier moeite mee heeft. Om deze reden heb ik een Seagate Momentus 7200.4 16MB cache besteld om de standaard schijf mee te vervangen.

Ervaring tot nu toe (2 dagen in gebruik)
Aangezien ik een Macbook Pro gewend ben had ik niet al te hoge verwachtingen van een Acer van 400 euro. Toch valt deze laptop mij niet tegen. Gevoelsmatig voelt hij snel aan en reageert vlot in Photoshop (met grote bestanden) en bij het draaien van virtuele machines in VMware. Toch hoop ik door er een snellere schijf in te plaatsen er nog iets meer snelheidswinst uit te halen. Het toetsenbord voelt wat goedkoop aan, en buigt zelfs een beetje mee als je er op drukt. De warmte-afvoer hebben ze aan de rechterkant geplaatst, precies waar rechtshandigen hun hand op de muis hebben liggen. Dit had ik liever aan de achterkant gezien. Het touchpad is relatief klein en ondersteunt geen multi-touch. De muisknoppen onder het touchpad drukken redelijk zwaar en maken een hard klik geluid. Over de accuduur kan ik nog niet veel zeggen, hij gaat met gemiddeld gebruik ongeveer 3 uur mee.

Al met al ben ik niet ontevreden over deze laptop, al merk je wel dat je iets in het goedkopere segment in huis gehaald hebt.

(Ik ben van plan deze review te updaten als ik wat meer gebruikservaring opgedaan heb)

Heb jij ook een Acer Ferrari 5005WLMI?