Samsung Syncmaster F2380 Zwart Review

E_E_F 10 december 2009, laatste update op 10 december 2009, 2.731 views

Samsung Syncmaster F2380 Zwart

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Ergonomisch, behalve instel knoppen.
  • Grote inkijk hoek

Minpunten

• Beetje moeilijke bediening knoppen, bijschrift moeilijk zichtbaar bij schemer.
  • Geen hdmi aansluiting, f2380m heeft dat wel volgens mij.
  • respons tijd niet zo heel goed (8 ms) voor mij geen enkel probleem.

Ik was eigenlijk van plan om een 24 " 16:9 scherm te kopen voor het kijken van 720p en later eventueel 1080p materiaal. De keus lijkt in het begin heel gemakkelijk maar na verder speuren blijkt er toch nog ontzettend veel verschil in het type lcd panel, backlight, kleur bereik en contrast verhouding.

Uiteindelijk ben ik na het spelen met filters op de pricewatch database op dit 23" scherm uitgekomen omdat het een groot kleur bereik heeft, voldoende respons voor HD video, en snelle games speel ik weinig.

Ook het dynamisch contrast is zeeeeer hoog bij dit scherm maar daar maak ik persoonlijk helemaal geen gebruik van, ik vindt dynamisch contrast niet mooi en ook zeker niet zo handig als je de monitor ook voor gewone applicaties wilt gebruiken.

Dus uiteindelijk ben ik toch op dit wat duurdere scherm uitgekomen. Duur is eigenlijk niet helemaal het juiste woord want deze monitor kan zich qua specificaties denk ik goed meten met nog veel duurdere monitoren.

Verder is de positie van het scherm in vele hoeken en hoogtes in te stellen met relatief gemak. In andere reviews over dit scherm las ik dat het enigszins instabiel is op wankele bureaus en dat kan ik me ook voor stellen, maar dat is hier bij mij helemaal geen enkel probleem gebleken. Een goed scherm hoort op een goed bureau.

De grootte is mij ook ontzettend mee gevallen en is voor desktop werk zelfs aan de grote kant is mijn mening.

De bediening van de knoppen is niet zo heel fijn, vooral in een wat donkerde huiskamer. Het ledje aan de voorzijde bied daar weinig compensatie voor.

De software werkt in combinatie met XP en ATI HD kaart niet allemaal, dat is jammer.

• Ati HD 4550 dvi
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung Syncmaster F2380 Zwart?

Hoi E_E_F, mooi dat je de moeite neemt een review te schrijven.
Zou je misschien eea wat kunnen aanvullen bijvoorbeeld in hoeverre het beeld beter is dan een goedkopere? Net zoals jij zie ik via de PW dit scherm, ik heb alles aangevinkt behalve TN als panel type. Je zou mij en misschien anderen helpen hoe dit panel zich verhoudt tot bijv je vorige (TN?) beelscherm. verder geef je een lage score voor featurset, zou je dit kunnen uitleggen?
Suc6, Evert
Bij de featureset stel ik me voor dat er meer aansluitingen op zouden kunnen zitten. Het ontwerp is tamelijk kaal en zakelijk, maar dat maakt het ook weer mooi en duurzaam.

Ik heb de WD tv er een keer via een verloopstukje en hdmi op aangesloten maar dat werkte niet goed, maar dat zou ook aan het verloopstukje kunnen liggen.

Het scherm is veel beter dan mijn vorige scherm (cybex) in de zin dat het geen ruis vertoont (vga vs dvi) en een veel beter zwart niveau heeft.

Het enige minpunt qua beeldkwaliteit zie je wanneer het behoorlijk donker is in de kamer en je scherm zwart is. Dan zie je in de hoeken een klein beetje een overgang naar lichter, maar geen bleeding langs de randjes. Het viel me meteen op toen ik voor het eerst s' avonds een zwart scherm had (geen energiespaarstand of zo hoor).
Naar de hoeken toe, vanaf zo'n 4 cm uit de hoek wordt het geleidelijk aan ietsjes lichter. Maar als je een plaatje op heb staan of iets anders is het onzichtbaar. Het beeld moet dan echt nagenoeg helemaal zwart zijn. Bijvoorbeeld als je een media player in volledigscherm modus op stop hebt staan en het begin / einde van de film is zwart. Verder komt die situatie niet echt voor geloof ik. Maar het is niets hoor, vergeleken met mijn vorige monitor (TN) die over het hele oppervlak nog veel meer licht door laat bij zwart (of liever: grijs) beeld.

Als je beeldscherm wilt vergelijken zou je het beste een scherpe foto met platte / vlakke / gladde / effen / matte objecten kunnen bekijken (buitenlucht, stilstaand water). Kijk er dan goed naar op welke monitor de meeste ruis zichtbaar is. De monitor die het meeste ruis in de foto laat zien is op dat punt, qua kleurdiepte de betere omdat de ruis in de foto zelf zit. De foto lijkt dan misschien wel minder mooi maar dat de werkelijkheid. Foto's uit een slecht verlichte ruimte bevatten teveel ruis.

Met een hoge kleurdiepte zie je dus veel onvolmaaktheden, dat kan even wennen zijn.

Echter, geleidelijke overgangen van licht naar donker of andersom zullen vloeiender worden indien de kleurdiepte van de bron hoog genoeg is.

In veel JPG's zul je op deze monitor de onvolmaaktheden zien. Dat is het nadeel van kleurdiepte. In HD uitzendingen zien de mensen er ook minder perfect uit.

Ik ben er flink op vooruit gegaan ten opzichte van mijn oude cybex.

Maar het blijft met een monitor toch altijd een persoonlijke keus en onder varierende omstandigheden geeft iedere monitor een uniek doch varierend resultaat. Kijk je alleen overdag dan wil je misschien een monitor met meer licht opbrengst, maar dat kan ook juist storend zijn, vooral 's avonds.

Ik speel ook quake live (verder niet zo'n gamer) en ik heb totaal geen last van Ghosting.
Bedankt voor je review! In een andere review las ik dat iemand klaagde over dat de monitor (waarschijnlijk de voeding aan de achterkant) een irritante hoge of lage toon produceert (wanneer het verder helemaal stil is in je kamer) wanneer de brightness op 97 of lager is ingesteld.

Is je dat wel eens opgevallen? Hier ben ik huiverig voor, want ik heb een stille computer.

[Reactie gewijzigd door DeadMetal op 5 maart 2010 09:20]

Ik hoor die toon niet maar ik ben de 30 gepasseerd, en je oren gaan nu eenmaal achteruit, maar het is de beste aankoop van de afgelopen jaren, ook qua ergonomie al heb ik ergens gelezen dat de voet niet stabiel zou zijn op een wiebelig bureau... maar ja... waar hebben we het dan over... over het bureau volgens mij. Ik kan de kamer niet helemaal stil maken omdat mijn pc er langs staat en die is niet 100% stil maar volgens mij maakt de monitor niet of nauwelijks geluid. Ik heb ook aan de achterkant geluisterd, maar hoor niets. Ik zou me geen zorgen maken.

De poot is gemakkelijk in hoogte verstelbaar en er kan tot op zekere hoogte in iedere richting gedraaid worden.

Dit is een van mijn beste aankopen de laatste jaren.

Je moet er met een groot scherm wel rekening mee houden dat de pixels uiteraard ook groter zijn.

Verder heb ik gemerkt bij schermen dat het in het begin toch altijd eventjes wennen is.
Na een tijdje weet je niet beter meer.