General Mobile Android One GM5 Grijs Review

Goofman 24 april 2017, 997 views

General Mobile Android One GM5 Grijs

No-nonense toestel met de laatste en pure Android ervaring

Pluspunten

• Laatste Android versie
  • Pure Android ervaring
  • Goed scherm
  • Degelijk ontwerp

Minpunten

• Geluidsterkte koptelefoonuitgang
  • Automatische schermverlichting
  • Acculooptijd niet meer dan okee

Deze smartphone een aantal dagen in bezit, dus geen uitgebreide beoordeling maar eerder een snel kijkje in de keuken ;-)
Ik heb dit toestel puur en alleen gekocht omdat ik benieuwd was naar Android One en hoeveel smartphone je krijgt voor 169 Euro. Ik ben geen heavy user in die zin dat ik geen spellen speel, haast geen foto’s en/of filmpjes maak en geen gebruik (meer) maak van social media.
Ik gebruik een smartphone vooral om te surfen op het WWW, zo af en toe eens een Whatsappje te versturen, muziek te luisteren, te navigeren en om te mailen.

Hieronder puntsgewijs mijn bevindingen tot nu toe:
- Dit toestel is voorzien van 1 van de laatste Android versies, namelijk 7.1.1. Ik las dat sinds begin april versie 7.1.2 al uit is, maar blijkbaar nog niet voor Android One toestellen. Verder kwam een uurtje of 2 na het instellen van het toestel de security update van april binnen.
- Het ontwerp van het toestel is ‘recht voor zijn raap’. Lijkt wel wat op een Samsung Galaxy S5. De achterkant is afneembaar en daarmee is de accu vervangbaar. De achterkant heeft een fijne rubberen afwerking.
- Het gaat om een schone versie van Android die voor zover ik me het kan herinneren niet afwijkt van de versie zoals aanwezig op het Nexus 5X toestel wat ik ooit gehad heb. Er staan wel 2 ‘GM eigen’ apps op, maar die kunnen eenvoudig uitgeschakeld worden.
- Het toestel werkt vlot, maar zeker niet zonder wat gestotter hier en daar. Maar voor mijn gebruik meer dan voldoende.
- Het scherm is erg mooi en helder, echter werkt de automatische schermverlichting niet altijd goed (vaak te helder).
- De acculooptijd is gemiddeld. Ik kom er een dag net mee door, maar uiteraard moet ik het toestel wat langer gebruiken om hier echt een goed beeld van te krijgen.
- De camera maakt nette kiekjes, meer dan voldoende voor wat ik er mee doe.
- Er is een (multi-color) LED indicator aanwezig.
- GPS werk goed, maar niet zo goed als in bijvoorbeeld een Samsung of Sony. De fix duurt gewoon net wat langer. Navigeren gaat verder goed.
- Er zit een kompas in.
- Tele2 werkt goed met dit toestel.
- Tot nu toe 1 vastloper gehad. Dat was tijdens navigeren met Sygic. Deze app liep dus vast. Afsluiten van de app en opnieuw starten was de oplossing, maar aangezien dit tijden het autorijden gebeurt niet echt handig (mijn vrouw heeft als bijrijder de app gesloten en gestart, don’t worry).
- De ingebouwde speaker is aardig maar zeker niet meer dan dat. Aangezien ik deze nooit gebruik, voor mij geen probleem.
- De geluidskwaliteit van de koptelefoonuitgang is goed, maar te zacht voor mij. Dit is voor mij mogelijk een dealbreaker aangezien ik muziek (Spotify) wil luisteren tijdens mijn fietsritten naar en van werk.
- Opladen duurt lang, geen snellaadmogelijkheid.
- De bijgeleverde oordopjes geven zien er verassend luxe uit en leveren ook nog eens een verassend goed geluid.

Dit is wat ik momenteel kan op- en aanmerken voor wat betreft dit toestel.
Ik blijf mij verbazen wat je tegenwoordig voor een bedrag van 169 Euro aan functionaliteit en kwaliteit in huis haalt. Een Samsung met langwerpig en gebogen scherm is natuurlijk leuk om te zien, maar ik heb er de additionele honderden Euro’s niet voor (over).
En het leuke aan dit toestel is natuurlijk dat het de pure Android ervaring biedt en daarbij de komende 1,5 jaar van de (bijna) laatste versie en security updates wordt voorzien. Zoals het eigenlijk voor iedere Android toestel (zeker die van enkele honderden Euro’s) zou moeten zijn.

Heb jij ook een General Mobile Android One GM5 Grijs?

0Anoniem: 798947
2 juni 2017 18:29