Samsung Galaxy I7500 Zwart Review

nightcrow 10 december 2009, 1.187 views

Samsung Galaxy I7500 Zwart

Pluspunten

• looks
  • gewicht
  • amoled
  • puur Android
  • doet zijn werk goed en heeft alles aan boord

Minpunten

• in NL alleen in het wit verkrijgbaar
  • fingerprint-magnet
  • micro-usb aan bovenzijde met klepje is mooi, maar niet handig
  • meegeleverde software voor PC nutteloos
  • geen support en PR voor de Galaxy van Samsung

Na vele Nokia’s en twee Windows Mobile toestellen (HTC S730 en S740) had ik behoefte aan iets anders. Omdat de smartphone-markt zich relatief snel ontwikkelt en ik die ontwikkelingen al een aantal jaar volgde, leek een Android toestel me het proberen waard. Ik was altijd nogal huiverig voor het hele touchscreen gebeuren, maar ook wat dat betreft wilde ik eens iets anders. Ik ben toen op zoek gegaan naar een nieuw toestel en kwam bij de Samsung Galaxy uit. Destijds waren eigenlijk alleen de Hero en de Galaxy voor mij de twee serieuze Android kandidaten. Omdat ik de Galaxy persoonlijk mooier vind en afgezien van de hoeveelheid RAM in mijn ogen ook over betere specs beschikte, ben ik voor de Galaxy gegaan. Nadat duidelijk werd dat dit apparaat in Nederland alleen in het wit zou worden geleverd, ben ik in Duitsland gaan zoeken en eind augustus de grens over gereden om het apparaat daar op te halen. Nu ik het een aantal maanden in bezit heb leek het me een goed moment voor een review. Ik gebruik de Galaxy matig tot redelijk intensief en dan vooral voor: bellen, sms-en, syncen mail en kalender, surfen, nieuws en weer, twitter, muziek via bluetooth en af en toe een snapshot met de camera.

Specs
Bij de keuze voor de Galaxy was de hoeveelheid RAM een ietwat onzekere factor. Hierover was weinig tot geen officiŽle informatie bekend. Bij de S730 bleek dit aspect een dermate storende factor (want te beperkt aanwezig) dat ik er zeker van wilde zijn dat de Galaxy voldoende geheugen aan boord heeft om soepel te kunnen draaien. Toen via een Duitse site bekend werd dat Samsung officieel zou hebben bevestigd dat de totale hoeveelheid RAM 192 MB is en niet 128 MB, heb ik de gok genomen. Het is nog steeds minder dan de Hero, maar er hoeft dan ook geen Sense op te draaien. In het huidige gebruik ondervind ik geen hinder van te weinig werkgeheugen. De Galaxy draait soepel en multitasken is geen probleem. Verder heeft het apparaat alle snufjes aan boord om goed uit de voeten te kunnen (processor, verbindingen, etc.). Zelf vind ik ook het gewicht belangrijk, want ook wat dat betreft heeft de S730 me waakzaam gemaakt. De 119 gram van de Galaxy voldoen prima. Het toestel is daardoor niet te zwaar en ook niet te licht. Het mooiste is echter het beeldscherm. Amoled zal denk ik steeds meer in mobiele apparaten gebruikt gaan worden, want de kleuren zijn echt prachtig en als het ook energiezuiniger is, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Zwart is in ieder geval echt zwart. Van het nadeel van amoled dat het buiten niet goed zichtbaar is in direct zonlicht heb ik zelf niet echt last. Het weer in NL is amoled wat dat betreft ook gunstig gezind. De Galaxy is met zijn mooie glimmende voor- en achterkant wel zeer gevoelig voor vingerafdrukken.

Mooi is niet altijd praktisch
Het ziet er mooi uit, die micro-usb aansluiting aan de bovenkant van het toestel, afgeschermd met een klepje. Handig is het echter bepaald niet. Zo kun je het toestel niet eenvoudig in een houder plaatsen op je bureau of in de auto waarbij het dan meteen wordt opgeladen. Je zult altijd een extra handeling moeten verrichten om het toetsel van stroom te voorzien. Alles bij elkaar is dit me toch tegen gaan staan. Bij de HTC’s is dat volgens mij toch beter geregeld.

Software en support van Samsung
Bij de keuze voor de Galaxy woog ook mee dat ik vertrouwen had in een grote firma als Samsung. Had, inderdaad, want inmiddels ben ik erachter dat de meegeleverde software eigenlijk nergens toe dient en de firmware-updates tot nu toe altijd via onofficiŽle kanalen naar buiten zijn gekomen en dan altijd voor andere landen, waar het toestel via koppelverkoop werd verkocht. Bovendien had ik meer verwacht van de PR rond Samsungs eerste Android. Tot nu toe heb ik ťťn abri gezien met het witte broertje erin, en dat was een reclame van KPN. Ik verwacht dan ook niet dat een in NL gekochte Galaxy nog updates zal krijgen. Gelukkig zijn er internationaal wel redelijk wat fora over de Galaxy, zodat je er snel achter bent hoe je kunt rooten en firmware-updates kunt installeren, et cetera. Wat dat betreft valt er dus genoeg te tweaken. Helaas is er over de Galaxy op XDA geen draadje gestart, want daar worden alleen de HTC’s besproken.

De Galaxy is een mooi apparaat, dat zijn werk naar behoren doet. Er kleeft echter wel een aantal nadelen aan, en het is maar net hoeveel waarde je hecht aan bepaalde aspecten. De voors en tegens:

Heb jij ook een Samsung Galaxy I7500 Zwart?

Je schrijft in de review "Van het nadeel van amoled dat het buiten niet goed zichtbaar is in direct zonlicht heb ik zelf niet echt last"

Dat kan wel kloppen lijkt me want amoled is juist veel beter zichtbaar in zonlicht dan lcd.
Of is dat bij deze niet het geval?
Mooie review, mis echter wel foto's. Ik ben zelf nu ook al een tijdje Android toestellen aan het volgen maar ik wacht eigenlijk op de Sony X10. :-)
Kan ik me goed voorstellen. Zou op dit moment denk ik ook mijn voorkeur hebben. Alhoewel de HTC Braco ook veelbelovende specs heeft. Had de camera even niet paraat voor de foto's. Wilde je iets in het bijzonder zien? Dat kan ik altijd nog toevoegen natuurlijk ;)