Apple MacBook Air 2016 13,3'' Core i5 1,6GHz, 8GB, 128GB (NL) Review

henkjansen92 23 april 2017, 774 views

Apple MacBook Air 2016 13,3'' Core i5 1,6GHz, 8GB, 128GB (NL)

Geweldig lichte laptop, ideaal voor een beetje bankhangen. Lees: internetten, youtube en privé mailtjes etc. De accuduur is uitstekend, bouwkwaliteit laat niets te wensen over.

Pluspunten

• Licht
  • Elegant / Chique
  • Makkelijk/toegankelijk qua gebruik

Minpunten

• Weinig aansluitpoorten

Inleiding:
Als fervente Windows (super)-user toch de stap genomen om privé een MacBook Air te kopen. Niet omdat ik niet tevreden ben met mijn Windows laptop (Dell Latitude E6430) maar vanwege de uitdaging om eens een Mac device te proberen. Hiernaast vindt ik het ook erg prettig om thuis gewoon even helemaal 'los' te zijn van werk, en dus een andere koers te varen qua harde waren. Hiernaast heb ik al luttele iPhones en iPads versleten, dus de Apple productlijn had mijn voorliefde al.

Productkeuze:
MacBook Air 13,3 inch
Core i5
8 GB geheugen
128 GB SSD

Eerste indruk:
De eerste indruk is goed, de laptop voelt er solide aan. De behuizing voelt er chique aan. De laptop ziet eruit zodat je hem graag wilt gebruiken.

Setup/installatie:
Eigenlijk kun je de installatie geen setup noemen. Het configureren van een Apple-ID had ik al gedaan (vanwege gebruik iPhone en iPad) kwestie van Apple ID invoeren, Wizard volgen en wat keuze's maken (locatievoorzieningen, privacy verklaring accepteren en klaar). Wel moet je in iedere app een paar stappen doorlopen (met het oog op privacy instellingen uiteraard, zoals bijna ieder app vraagt om toegang tot iCloud, zulk soort instellingen worden dus per app geregeld en m.i. niet centraal.

Gebruik Mac OSX
Na een uurtje spelen met het apparaat had ik al veel ontdekkingen gedaan, de manier hoe Apple omgaat met sneltoetsen is erg fijn, met name het navigeren binnen Safari. Al laat het trackpad ook niets te wensen over.

Doel
Deze MacBook Air heb ik gekocht met het doel om op de bank een device te kunnen gebruiken wat iets meer kan dan een iPad. Denk aan: privé mails typen en snel archiveren, even een Word / Excel document typen. Oké ik geef toe: dat kan ook allemaal met een iPad, maar de ervaring op een MacBook is toch iets beter.

Software
Als software gebruik ik het volgende met veel plezier:
- Apple Mail, Safari, Kaarten en Berichten en Foto's
- Google Chrome (Ik gebruik 2 accounts t.b.v. verschillende doeleinden)
- Microsoft Office 365 (Word, Excel, PowerPoint) i.c.m. Office E5 licentie van de zaak.
- Skype for business (nog niet gebruikt)
- Spotify

Toekomst
In de toekomst hoop ik mijn MacBook beter te leren kennen, ook wil ik hem gaan aansluiten op een Dock zodat ik er een echte werkplek van kan maken. Dit is iets voor op de langere termijn.

Geweldige laptop, nog geen schrikbarende minpunten kunnen ontdekken. Als je het financieel kunt veroorloven zal ik niets anders dan deze MacBook Air aanbevelen.

Heb jij ook een Apple MacBook Air 2016 13,3'' Core i5 1,6GHz, 8GB, 128GB (NL)?