Specificaties Tower, 9 interne bays - Bekijk alle specificaties

Thermaltake Element G Review

Volture 10 december 2009, laatste update op 4 november 2011, 2.292 views

Thermaltake Element G

Pluspunten

• Design
  • Compleet met 3 grote fans geleverd
  • Interieur in kleur behuizing meegespoten
  • Meegeleverde beschermhoes voor om de kast (ideaal voor lanparty bezoek in regenachtig Nederland)

Minpunten

• Kermisverlichting
  • Slechte afgewerkte rode strip.

Sinds 2 weken heb ik deze behuizing in gebruik. Mijn vorige kast, de Thermaltake Armor VA8003BWS, was iets te groot voor het meenemen naar een lanparty en had voor mij veel te veel ruimte. Dus ging ik op zoek naar een nieuwe behuizing. Criteria voor een nieuwe behuizing waren: design, financieel verantwoord, airflow/koeling en het formaat(klein, maximaal miditower). Een vriend van me heeft al een tijdje de Coolermaster HAF 932 en kwam al direct met het advies om voor een HAF 922 te gaan. Helaas bleek al snel dat het design niet bepaald in mijn smaak viel. De koelprestaties spraken me wel aan, mede door het gebruik van hele grote fans op lage toeren. Na wat zoek en speurwerk kwam ik de Element G tegen en na diverse reviews gelezen te hebben was ik eruit. Dit moest het worden. Prima prijs, strakke kast, goede koelmogelijkheden en het formaat viel ook binnen de perken.

Het uiterlijk
De kast is rondom zwart op wat rode randen om de zij panelen na. De behuizing voelt solide, maar tegelijkertijd ook weer niet te zwaar (+/- 10 KG netto). De kast is aan de voorkant voorzien van een power en reset knop en een fancontrol knop. Deze laatste knop had wat mij betreft wat minder groot mogen zijn. Deze knop heeft naast het aanpassen van het toerental van de drie 200 mm fans en de 230 mm fan in het zijpaneel ook nog een andere functie. Door te drukken op de knop kan het licht van de 3 fans veranderd worden. De fans zijn voorzien van multicolor leds en kunnen rood, groen en blauw weergeven. Tevens is er de mogelijkheid alle kleuren roelerend over de drie fans of zelfs per fan te veranderen. Wat mij betreft een overbodige feature. Het is net een kermis. Je moet er maar van houden. De verlichting uitschakelen is uiteraard ook een optie :). Minpuntje is de rode strip die om de zijpanelen zit. Oogt mooi, maar is niet echt kwalitatief afgewerkt.
Als laatste viel me op dat er nagedacht is over de fan in het zijpaneel. Je hoeft gelukkig niet een kabeltje los te koppelen van de fan om het paneel van de kast te halen. De stroomvoorziening van de fan in het paneel is handig in de behuizing weggewerkt.

Het interieur
Binnen in de behuizing is alles keurig afgewerkt. Geen scherpe randen en wat ik zelf erg mooi vond is de meegespoten binnenkant in de kleur zwart. Voeding bevind zich beneden en wordt deels(!) afgedekt door een plaat. Ter hoogte van de CPU is een uitsparing naar achteren, er is extra ruimte tussen de moederbordplaat en het rechter zijpaneel om kabels weg te werken en er is voldoende bevestigingsmateriaal meegeleverd voor bijvoorbeeld het plaatsen van HDD's. Dit gebeurt overigens door een handig mechanisme waarvoor schroefjes met rubbers bij de kast meegeleverd zijn. Dat zorgt ervoor dat de HDD gemakkelijk uit de kast gehaald kan worden zonder schroevendraaier. Dit is niet helemaal waar, want de schoefjes op de HDD's moeten nog steeds met een schroevendraaier vastgedraaid worden.
Wat ook opviel was een plek op de afdekplaat voor de voeding voor het plaatsen van een 2,5" HDD, zoals bijvoorbeeld een SSD.
Aan de voorkant van de kast kan het frontpanel op eenvoudige wijze via een mechanisme aan de onderkant losgemaakt worden. Op deze manier is de fanfilter toegankelijk.

Inbouw
Het inbouwen van de hardware ging redelijk snel. Toch had ik wat moeite met het plaatsen van het moederbord in de kast. De scythe Mugen is best groot en aangezien het maar een miditower betreft is het even een geklooi om alles erin te krijgen en vast te schroeven. De schoefjes zijn overigens ook allemaal zwart ! Er is overigens voldoende ruimte om grote videokaarten te plaatsen. Ik houd met de plaatsing van een ATI 4870 nog ruim 5 cm over aan de achterkant van de kaart.

Geluid
Zoals ik al aangaf wordt deze behuizing standaard geleverd met drie 200 mm fans en een 230 mm fan in het zijpaneel. Verrassend genoeg zijn ze bijna niet te horen op de laagste stand. Op de hoogste stand is het geluid wel hoorbaar, maar niet vervelend aanwezig.

Ik ben uitermate tevreden met deze behuizing. Hij is mooi afgewerkt, koelt erg goed en wordt behoorlijk compleet geleverd voor een zeer nette prijs. En voor mensen die graag veel HDD's in hun behuizing willen hebben is dit ook een uitstekende keuze. Geen moment spijt van deze aankoop.

Heb jij ook een Thermaltake Element G?

Ik ben nu sinds vorige week ook in het bezit van deze kast, geen verkeerd woord erover al heb ik sinds gisteren wel 1 probleem, de 220 mm. fan op de zijkant draait niet meer jammer genoeg, de ledjes gaan wel aan.
Ik snap er niets van is er iemand die hier ervaring mee heeft en misschien een idee wat ik moet gaan doen ?
Ik heb deze behuizing afgelopen week verkocht. Heb echter nooit problemen met een van de fans gehad. Zijn de contactpunten van het paneel met de fan schoon? Maken ze wel contact?
Had het met de fan aan de voorkant, motortje doorgebrand waarschijnlijk...
prachtige behuiziging en een goed geschreven review :)
Wel fijn dat jouw review perfect antwoord of de Mugen2 niet in de weg gaat zitten van de side-fan, zoals wel bij de Antec P193 bijvoorbeeld het geval is.
Ja, de Mugen2 past ruim. Dus geen last van de sidefan. Opzich wel raar dat bij een behuizing met de fan aan de buitenkant (P193) er alsnog een ruimte probleem is.

Slightly offtopic: zoals op de foto's te zien is, had ik de eerste 2 weken geen fan op de koeler zitten. De fans van de behuizing zorgden voor voldoende koeling. Ik afgelopen maandag toch maar de fan op de koeler gezet omdat ik ook het een en ander wil gaan overklokken. De fan heb ik uiteindelijk rechts van de koeler geplaatst. Dit gat wat moeite met het geheugen. Speciaal geheugen zoals Dominator geheugen met die koelribben op de bankjes had niet samen gepast met de fan aan de rechterzijde van de Mugen2.

[Reactie gewijzigd door Volture op 11 december 2009 15:36]

Heb de kast nu zo'n 3 weken in bezit.
Wilde er ook nog een review over gaan schrijven,maar dat is nu niet meer nodig :)
Vind het een nette review,en kan daar niet veel meer aan toevoegen.

Maar ik heb nog wel een paar opmerkingen:

*Er zijn 2x 200mm 1x230mm,en 1x140mm fan(achterkant) aanwezig,en niet 3x200mm.

*Vind dat de kast,ondanks de vele aanwezige fans,bijna geen stof in je kast trekt. Na 3 weken is hij bij mij van binnen nog helemaal schoon,heb alleen een paar keer wat stof van de buitenkant verwijderd.

*Ook is de kermis verlichting geen minpunt in mij ogen,want dat is een optie,als je het niet mooi vind,kan je hem gewoon uitlaten
Zou pas een minpunt zijn,als dat niet zo was.

*Afwerking van de rode strip is bij mij eigenlijk best netjes,maar dat zou per kast kunnen verschillen

*Fancontrol knop had idd wel minder fors mogen zijn,dit vind ik dan wel weer een minpunt.

*Kabel managment is dan wel weer een pluspunt.

Ben zelf ook zeer tevreden met mijn aankoop.
Mag gezegd worden,dat je hem erg netjes ingebouwd heb.

[Reactie gewijzigd door Crywolf op 13 december 2009 14:12]

Ik vond het monteren van harddisks erg kut. In het boekje staat dat niet uitgelegd, dus je moet maar gokken hoe ze erin moeten. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ze met de connector naar achter ingeschoven moeten worden, en dat je maar 3 schroeven moet gebruiken. Maar vooral dat eerste is erg onhandig. Ja, het oogt wel netjes... aan 1 kant.

Bovendien worden de schijven niet gedempt. In een goedkopere kast die m'n pa nu heeft, worden de schijven gedempt met een soort siliconen afstandhouders, zonder dat ze gelijk 5,25" breed worden. Voor een dure kast als deze had ik zoiets ook wel verwacht.

Nog een ander nadeel: de fancontroller onthoudt de kleurinstelling niet als de stroom eraf is geweest. En dat doe ik altijd om op de energierekening te besparen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 23 februari 2010 11:29]

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit een handleiding lees. Je hebt wel gelijk dat je heel goed moet kijken voordat je weet hoe de HDD's in de behuizing gemonteerd worden.
Ik had last van de installatie van mijn s-ata stekkers, deze zijn naar de zijkant gericht en kwamen tegen de kast aan, erg vervelend want nu mis ik een s-ata aansluiting hierdoor, en 1 zit helemaal vervrongen tegen het randje.
Wat ik in de review niet tegen ben gekomen, is het feit dat je het HDD-rack eruit kunt halen en hem er dan door het voorpaneel weer in kunt schuiven. Hij zit dan 90 graden gedraaid. Daardoor kan ik mijn HD6970 uitrusten met een Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus. Als ik het rack niet had kunnen draaien, dan had de koeler er nooit tussen gepast. Na het draaien steekt hij precies tussen mijn harde schijven.

Wat de fan control betreft, ik vind die eigenlijk overbodig. Het maakt niet uit in welke stand ik ze zet, de temperatuur van alle componenten blijft gelijk. Alleen het lawaai (en de lichtintensiteit van de LEDjes :) ) veranderen.
Helaas kan ik het niet eens zijn met de hoge beoordeling van deze kast. Ik heb 'm nu een jaar of twee, en ik kan je wel zeggen: er vallen me een hoop slechte dingen op.
Natuurlijk zijn er de simpele dingetjes: de fans zijn standaard blauw (terwijl de kast rood afgewerkt is) en de stoffilters worden erg snel grijs. De fan aan de zijkant van de kast maakt een enigszins fluitend geluid. Het contactpunt van de fan aan die zijde heb ik dus geblokkeerd.

Na een tijdje merkte ik echter ook op dat de kast wel erg hard bromt bij meerdere harde schijven. Ook is het stoffilter aan de voorzijde met erg zwak plastic bevestigd. Het filter wordt tegen de mesh aan gehouden door plastig in roostervorm, dat bij de eerste keer stofzuigen al uitlubberde en daardoor tegen de fan aanzat, die daarna een erg luid en naar geluid maakte. Oplossing: het plastic met naald en zwarte draad nagenoeg onzichtbaar tegen het mesh aangeknoopt. De fan aan de bovenzijde kan een bredere processorkoeling in de weg zitten. De fan van mijn CM Hyper 212+ heb ik met een elastiekje tegen de koeler aan moeten binden omdat de ijzeren klemmetjes tegen de ventilator aanliepen. De casefan verwijderen is geen optie: door het ruime raster aan de bovenzijde dwarrelt stof ongehinderd de kast in als er geen ventilator in de weg zit.

Ook vind ik het erg vervelend dat de afdekplaatjes van de PCI-uitbreidingsslots weggebroken moeten worden en niet kunnen worden teruggeplaatst (het zelfde geldt overigens voor iedere andere opening in de kast die je zelf moet maken, bijvoorbeeld: gaten voor waterkoeling, drivebays, etc.).

Het is zeker een leuke behuizing, maar geen 5 sterren waard. En hij is al helemaal niet de 120,- waard die ik er voor heb moeten neerleggen.

Een erg goed punt vind ik trouwens de customer service van ThermalTake. Toen er bijvoorbeeld een fanlichtje kapot ging (in de tijd dat ik nog om fancy lichtjes gaf) stuurden ze zonder al te veel vragen gewoon een nieuwe fan op.
Iemand enig idee waar ik nog 230 mm colorshifting fans kan kopen?
Vele keren thermaltake gebeld maar zij verwijzen me naar coolermaster, terwijl coolermaster ze ook niet verkoopt.