Specificaties Actief oppervlak van 237x169mm - Bekijk alle specificaties

Howshow 12" LCD Review

tokko1 22 april 2017, laatste update op 22 april 2017, 250 views

Howshow 12" LCD

Pluspunten

• Natuurlijk schets gevoel
  • Goedkoop
  • “Milieubewust”

Minpunten

• Niet eenvoudig op te slaan
  • Geen kleur keuze qua tekenoppvlak

De HowShow tekentablet is er eentje die anders is dan wat je van een typisch tekentablet verwacht. Het is namelijk een soort van schetstablet voor eenmalige schetsen die niet aan de computer te koppelen zijn en of gedigitaliseerd zijn. Anders maar wel een interessant idee vond ik, aangezien ik dagelijks veel kleine schetsjes maak en ideeŽn opteken. Dus toen heb ik deze tekentablet naar Nederland gehaald in samenwerking met Banggood. En hierbij mijn gebruikservaring en review van dit toch wel bijzondere tekentablet.

En dat de review vandaag verschijnt is ook een beetje ter ere van World Earthday. Door te denken aan al het papier wat je hiermee kan besparen. Ik zeg niet dat deze teken tablet per definitie milieutechnisch beter is dan papier. Maar als je de tablet genoeg gebruikt bereik je dat punt op een gegeven punt wel.

De tablet gebruikt een op LCD gebaseerde techniek op een 12” inch oppervlak waarmee je in groen (op zwart) kan tekenen.

Specificaties:
• Scherm: 12” inch
• Tekenkleur: Groen
• Paneel: Flexible LCD paneel
• Kleur: Zwart (Roze rood, rood, blauw, groen en wit zijn ook beschikbaar)
• Formaat: 4.8 * 280 * 185 mm
• Batterij: CR2025
• Gewicht: 110 Gram

HowShow heeft verschillende versies beschikbaar die je in chinese webshops kan bestellen, een 8.5” model en een 12” inch model. Bij de fabrikant zelfs nog een 57” inch model, maar volgens mij verkoopt Banggood die niet.

Het systeem gebruikt elektrische spanning om de tekening te wissen, deze wordt geleverd door de knoopcel (CR2025) Batterij. Hiermee zou de tablet volgens Banggood meer dan 50.000 keer gewist moeten kunnen worden, en volgens de fabrikant zelfs meer dan 100.000 keer.

De tablet ziet er uit als een dunne zwarte plaat met aan een kant een bevestiging voor de bijgeleverde pen. En aan de andere kant de wis-knop en een gat zodat je de tablet met de hulp va de pen rechtop kan zetten. Het rechtop zetten kan je gebruiken om de schets te laten zien aan anderen, maar dan kan je praktisch gezien niet meer tekenen.

Gebruik
De tablet is zoals ik al aangaf eigenlijk meer een notitie en schets tablet dan een digitaal tekentablet voor de computer (bijvoorbeeld Wacom). De tekeningen en schetsen zijn niet overdraagbaar naar de computer. In gebruik zie ik hem voor kinderen als een speelse manier van tekenen zonder elke keer nieuwe papieren nodig te hebben. Maar ook voor volwassenen is het een goede schetshulp en teken hulp voor tijdens vergaderingen of op kantoor.

Het tekenen met de bijgeleverde pen voelt heel natuurlijk aan. Dit komt onder andere doordat er dikkere lijnen komen als je harder drukt, en dunnere lijnen als je zachter drukt. Het schetsen voelt dus echt als of je met een potlood tekent bijvoorbeeld. De gebruikte techniek wordt niet geactiveerd door je vinger of handpalm, dus dit beperkt je ook niet in gebruik tijdens het tekenen. Er is ook geen manier om een deel van je tekening weg te gummen, het is alles of niets.

De enige manier om de tekening van je tablet naar je computer te krijgen is er een fotootje van maken of deze in te scannen. Maar dit is dan duidelijk ook niet het doel van dit tablet. Het is echt bedoelt om je te laten schetsen en kriebelen me tekstjes, lijnen, tekeningen zonder dat het meteen zwart op wit vast staat. En dat doet het wat mij betreft erg goed, je voelt je net even wat vrijer als je kan schetsen en tekenen maar ook weer zo kan weghalen.

Dit tekentablet is een verassend leuk en functioneel stuk papiervervanger voor een prima prijs. Het tekenen voelt erg natuurlijk aan door de lijndikte verschillen en ongevoeligheid voor je hand. Het is jammer dat niet alles ‘opgeslagen’ wordt, maar dit geeft je ook wel meer vrijheid. En als je dan toch je tekening wilt opslaan maak je er eenvoudig een fotootje van met je telefoon.

Pro:
• Natuurlijk schets gevoel
• Goedkoop
• “Milieubewust"

Cons:
• Niet eenvoudig op te slaan
• Geen kleur keuse qua tekenoppvlak

Voor het kopen en voor meer informatie over de tekentablet kan je bij Banggood terecht, hier voor het 12 inch model (ongeveer 21 euro) en hier voor het 8.5 inch model (14 euro). Daarnaast kan je voor meer informatie kijken op de website van de fabrikant hier.

Op of aanmerkingen op mijn review, zowel inhoudelijk als spelfoutjes graag even via de PM melden.

Heb jij ook een Howshow 12" LCD?