Specificaties Rad. HD4550 (600MHz), 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI Review

Florisx7 10 december 2009, laatste update op 10 december 2009, 6.453 views

Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI

Pluspunten

• Laag stroomverbruik
  • Redelijk snel
  • Super stil!
  • Full-HD afspeelbaar
  • Low-profile-brackets in de doos
  • Sapphire goldmember-club

Minpunten

• Geen extreme game-prestaties, maar hier had ik ook niet op gerekend bij de aanschaf.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Aangezien mijn Nvidia Geforce G100 - die bij mijn PC geleverd kwam, maar niet erg snel was - de geest had gegeven moest ik een low-profile kaartje zien te vinden dat n goedkoop was, n stil, n een laag stroomverbruik had. Ik kon natuurlijk best mijn computer opsturen naar HP, maar aangezien ik toch niet tevreden was met de prestaties van de kaart besloot ik om hem zelf in te ruilen voor een sneller model. Na wat rondspeuren in de pricewatch en het bekijken van wat benchmarks kwam ik op dit kaartje uit. Passief gekoeld, sneller dan mijn vorige kaart en een laag stroomverbruik.

In de doos.
In de doos trof ik naast de langverwachte kaart ook twee low-profile-brackets aan. Het eerste bracket behoudt de VGA-poort, en het andere bracket behoudt de DVI- en HDMI-poort. Ik heb het tweede bracket gemonteerd, en - zoals verwacht - past deze gewoon in mijn systeem. Naast dit kwam er een driver-cd (welke ik niet heb gebruikt, ik heb de laatste drivers gedownload van de Ati-site) en een folder met de aantallen hyper-memory bij de verschillende configuraties. Al met al prima, dus.

Klein extraatje.
Elk Sapphire-product krijgt een speciaal productnummer mee. Met dit nummer kan je je op de Sapphire-site registreren als goldmember. Goldmembers maken kans op gratis games, gratis prijzen en meer gratis content. Je kan alleen goldmember worden als je een Sapphire-product hebt gekocht, dus dit is een leuke gratis extra.

De eigenschappen van de kaart.
  • I/O Output: VGA+HDMI+DVI-I
  • Heat sink design
  • 7.1 Audio Channel Support
  • Microsoft DirectX 10.1 support
  • Shader Model 4.1 support
Getest in combinatie met.
Helaas, mijn PC is niet zo geweldig als die van de meeste Tweakers hier.

AMD Athlon 4450e 2.3 Ghz
2GB ram, 800 Mhz
Ati Radeon HD 4550
180 watt power-supply
NForce-moederbord

De test.
Om de kaart te testen heb ik twee benchmarks gedraaid. Later voeg ik wellicht meer toe, maar voor nu moeten jullie het hier mee doen. Alle benchmarks zijn gedraaid op een resolutie van 1024x768, want dat is met mijn huidige scherm de grootst-mogelijke resolutie.

Om pak-'m-beet mijn oude videokaart er nog even bij te nemen: Deze had ongeveer 40 FPS na het overclocken. Het voordeel van mijn huidige kaart op mijn vorige kaartje is dus 291,25 procent! Een prima winst, al zeg ik het zelf.

Om Far Cry 2 te testen heb ik de ingebakken benchmark-tool van het spel gebruikt. De instellingen zijn allemaal op het maximale gezet, op een resolutie van 1024x768. Tijdens het draaien ben ik maar wat thee gaan zetten, want ik verwachtte niet veel goeds... En raad eens...

Overclocken.
In het Catalyst Control Center is het gelukkig ook mogelijk om te overclocken! Ik heb de kloksnelheden op het maximaal-mogelijk gezet, waardoor de prestaties iets omhoog zijn gegaan. In Lightsmark heb ik een winst van 9.5 FPS. Het is niet veel, maar elk beetje telt. Zeker in de strijd voor het hoogst-mogelijke fps!

Geluidsproductie, stroomverbruik & overigen.
De kaart maakt - dankzij de passieve koeling - helemaal geen geluid. Het is dus nu mogelijk om mijn PC 's nachts aan te laten staan om onderhoudstaken, backups en meer uit te voeren zonder probleem. Dit, gepaard met het feit dat het stroomverbruik k heel laag is maakt dit kaartje perfect voor een HTPC, waarop u misschien nog eens een licht spelletje wilt spelen. Let op - u moet niet terugdeinzen voor het feit dat de instellingen dan naar beneden moet schroeven. Al met al een prima kaart, al zeg ik het zelf.

Heb jij ook een Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI?

Wordt dit kaartje geleverd inclusief low-profile bracket(s)?

Volgens de fabrikant kennelijk wel maar de praktijk is weerbarstig dus ik denk dat dit voor vele HTPC-bouwers een erg relevant gegeven is. Want klein en stil is mooi h?

Voor het overige: prima review, wat moet je meer vertellen over een dergelijk simpel kaartje?
Toen ik het pakketje openmaakte trof ik inderdaad 2 low-profile-brackets aan. Eentje waarin de DVI- en HDMI-poort behouden bleef en eentje waarin je alleen de VGA-poort overhield. Ik heb het eerste bracket gemonteerd en die werkte perfect.
dit klopt niet helemaal, je kunt alleen de dvi/hdmi bracket aan de kaart vastmaken en dan evt in een tweede slot de bracket met vga monteren.
Kijk, dr hebben we wat aan! Dank voor de update!
Stomme vraag misschien, maar deze is neem ik aan geschikt voor Windows Aero?
Aero is geen enkel probleem met welke recente grafische kaart dan ook.
Aero werkt in Windows 7 en Windows Vista Home Premium prima samen met deze kaart. Geen enkel probleem.
Florisx7, bedankt voor dit uitgebreide en heldere review, daar heeft een 'doorsnee niet nerd' zoals ik ook wat aan! Zeker ook wat betreft de temperatuur trouwens, ik denk er namelijk over om deze kaart in te bouwen in mijn 'basismodel' Acer X3200 (zie mijn topic onder 'videokaarten').
Als ik jou was zou ik wachten op de HD 5550 of iets dergelijks, want de HD 4550 gaat snel uit de schappen verdwijnen! ;) Dat neemt niet weg dat dit een prima kaartje is, hoor. :)
De HD 5550 durfde ik qua warmte en energie al niet meer aan, mijn kleine Acer X3200 heeft op deze punten zeer lage marges (zie review). Het werd een 512MB HD5450 DDR3. Mijn review daarvan is meer praktisch dan technisch. Alles draait nu geweldig, ik ben benieuwd naar jouw review van de HD5450.
Haha, mijn ouders krijgen voor de televisie op hun kamer ook een computertje erbij waar dat kaartje in gezet wordt. Ik hoop dat ik binnenkort ook nog een review daarover mag schrijven. :)
Beetje dom, maar.... Hoe plaats ik de plaatjes op ware grootte?
Even resizen met een prog zodat ze max 575 pixels breed zijn. Meer past niet in de review.
Je kunt dan altijd nog thumbnails maken op deze manier: [url=url van groot plaatje][img]url van thumbnail][/img][/url]

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 10 december 2009 10:08]

is het niet zo dat als je een snellere neemt het ook gewoon in low power mode gaat als hij niks staat te doen? en dat het verschil in stroom verbruik dan minimaal is?
iig het begint te lijken op een mooi review.

een paar mooie foto's van de huidige opstelling zou mooi zijn en wellicht is het draaien van 3d mark ook een mooie toegevoegde waarde
Nee hoor absoluut niet.
Welke kaart verbruikt meer in idle denk je? Mijn 8800GT of de HD 4550?
Hoi, ik wil misschien de s-video variant van deze kopen: pricewatch: Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E FANLESS
Krijg ik met een dvi-hdmi verloopje gewoon goed beeld, zoals met deze versie?

En wat zijn jouw ervaringen met het afspelen van 1080p h.264 content? Want ik wil hem kopen voor een HTPC.
(ik hoor jullie al denken: "HD en s-video?" We hebben momenteel een vrij oude tv, maar een HTPC gaat langer mee dan de TV, dus hij moet future-proof zijn...)
1080p werkt prima. Als je een videoplayer die gebruik maakt van je videokaart hebt dan kan je zeker probleemloos full-hd kijken. Als je van VLC (bijvoorbeeld) gebruik maakt moet je een redelijke processor hebben om full-hd beelden te encoden. :)
Ik heb een goede verloopkabel van HDMI naar DVI en geen enkel probleem.
Een passief gekoelde HD 4650 was voor jou ook nog een interessante optie geweest...
Waarom juist voor deze GPU gekozen? ifv overige hardware?

Eigenlijk wel leuk om eens een revieuw te lezen van een low-budget kaartje. Doorgaans gaan die meestal over mid-en high-end spul.
bestaan er HD4650 kaarten in low profile uitvoering?
Maar die is dan weer niet passief gekoeld.
en zo pak'mbeet 13 euro duurder, wat ongeveer 30% duurder is als deze kaart ;)
Je kunt met CCC zeker wel overclocken, klik op het slotje en je krijgt eerst een melding en daarna kun je je uitleven. Leuk budgetkaartje. 5 sterretjes van mij verder mits je je overclock stukje even uitbreidt.
Goede review ,erg leuk om te lezen.En voor de specs van je pc ,hoef je niet onder te doen hoor,dat werkt prima.Betere hard ware,kost ook veel meer
Ik vind die kaart zeker niet slecht presteren ,zeker als je hem vergelijkt met een high tech kaart van 2 jaar terug.5***** :) Btw ,nog bedankt voor de lightsmark tip,ik loop een beetje achter dus die kende ik nog niet. mijn score ,met een 4670 ,1g =
267.7.(282.2 ) Een passief gekoelde 4750 ,zonder extra stroom nodig ,is ook wel interesan en maar 30 euro duurder .http://tweakers.net/nieuws/61810/powercolor-toont-eerste-hd-4750.html

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 10 december 2009 15:34]

Bedankt voor de positieve reacties. :) Heb nog even wat uitgebreid, vanochtend al met 'in de doos' en zojuist nog met 'klein extraatje'. :)