Specificaties 31,5" • 3840x2160 (UHD) • 60Hz • MVA • 4ms - Bekijk alle specificaties

AOC U3277PWQU Zwart Review

BogusmeisterTestpanel 20 april 2017, laatste update op 20 april 2017, 202 views

AOC U3277PWQU Zwart (Testpanel)

Een heel mooi 4k beeld bij een bepalend design en een schappelijk prijs in deze range.

Pluspunten

• 100% kleurenspectrum
  • Aansluitingen
  • In hoogte verstelbaar

Minpunten

• Afwerking bezels
  • scharnierpunt

Ik ben gevraagd om deze monitor te reviewen en ondertussen ook in de gelegenheid gesteld om een vraag die ik een tijd terug aan mezelf stelde te beantwoorden. “ heb ik een grotere monitor nodig?”.
Mijn review zal bestaan uit de standaard onderdelen

• Uitpakken van de doos
• Pixeldefecten
• Bouwkwaliteit & Afwerking
• Vormgeving
• Gebruik
Hiernaast zal ik hem vergelijken met de monitoren die ik in huis heb staan en gebruik
De eerste is een iilyama Prolite E2710HDSD, deze is normaal gekoppeld aan mijn workstation en de tweede is een Benq ST550K deze is gekoppeld aan mijn mediacenter

Uitpakken van de doos
De doos is gevuld met stevig piepschuim dat alles keurig op zijn plaats houdt tijdens transport. Als je deze eruit trekt komen de volgende onderdelen tevoorschijn:
  • Het scherm
  • Monitor standaard
  • Monitor voet
  • A4 met Color Uniformity Data Sheet at Shipment
  • 3.5mm audio kabel plus cd e-Saver Software / Screen+ Software)
  • Voeding kabel
  • USB 3.0 kabel
  • HDMI-kabel
  • DislpayPort kabel
Features
De monitor heeft natuurlijk meerdere aansluitingen om deze aan te sluiten namelijk:
• DisplayPort, DVI-D, HDMI (2.0), VGA (D-Sub)
Niet zichtbaar zijn er ook speakers geïnstalleerd die bij normaal kantoor gebruik voldoende geluid geven. Het geluid is flets en zonder bas dus niet echt geschikt voor film of muziek. Ik heb zelf een complete 5.1 set aangesloten op mijn systeem dus ik heb hier verder geen gebruik van gemaakt
De monitor heeft ook een USB-hub, deze heeft 5 aansluitingen, één daarvan is om de hub aan je computer te verbinden en de rest kan gebruikt worden om apparaten op aan te sluiten. Je kan dan kiezen uit de volgende opties:
• USB 2.0 (2x)
• USB 3.0 + fast charging (1x)
• USB 3.0 (1x)

Kleurweergave
Vol, fabriek af gekalibreerd volgens Srgb norm en maakt gebruik van 100% van het kleurenbereik.
Als ik de AOC plaats naast mijn huidige monitor een 27 inch FHD met een TN scherm valt op hoe de kleuren echt van het scherm springen bij de AOC, mijn TN scherm oogt flets zelfs als ik alles op 100% instel dit terwijl de AOC dan de contrast en brightness beide op 50% staan

Contrast & helderheid
Op 50 % contract en helderheid nog steeds erg fel als je hem als kantoor monitor gebruikt.
Voor het gebruik bij films en media moeten beide rond de 90 worden ingesteld anders is het beeld weer te flets. Ik vond dit wel erg opvallend dat als ik de instellingen op 50 had staan en de AOC geplaatst stond naast mijn Benq dat de AOC opeens flets eruitzag
Met de instellingen op 50
en deze met de instellingen op 90

Ghosting
Om de monitor te testen op ghosting heb ik gebruik gemaakt van 2 testvideo’s
Bij de eerste
niks zichtbaar voor mijn ogen.
Bij de tweede test
bij deze test een minimale ghosting zichtbaar.
Dit is echter zo minimaal dat ik het bij mijn normale gebruik niet heb kunnen waarnemen en ik het dus als verwaarloosbaar beschouw.

Pixeldefecten
De pixels heb ik na het installerewn ook meteen gecontroleerd met de volgende test
Het scherm is helemaal top, geen dode of luie pixels.
Backlight bleeding wel merkbaar op een volledig zwart scherm maar ook dit is minimaal en bij normaal gebruik niet iets wat zou opvallen of storen.

Bouwkwaliteit & Afwerking
De bouwkwaliteit viel mij erg tegen.
De voet is erg stevig en zorgt dat de monitor op zijn plek blijft staan maar verder kan ik niet positief zijn over het door mij ontvangen model.
Het probleem bij de monitor bevind zich in het scharnier punt waar je hem in hoogte kan verstellen alsook waarmee je hem in de pivot stand draait.
Het scharnierpunt voor het draaien is niet sterk genoeg wat resulteert in een monitor die niet horizontaal wil blijven hangen. Het scharnierpunt waar je de monitor kan kantelen en in hoogte kan verstellen is ook scheef geplaatst, monitor hangt dus op 2 manieren scheef als je er recht voor zit. Ik heb geprobeerd dit duidelijk op de foto te krijgen.

Vormgeving
De monitor heeft niet het mooiste ontwerp en oogt zelfs een beetje grof met brede randen om het scherm. De glanzende plastic rand om het beeld en de plastic zilverkleurig strip aan de onderkant en de voet zien er goedkoop uit en waren zelfs storend als ik het menu wilde bedienen omdat ik bijna niet kon zien welke knop ik indrukte.

Gebruik
Ik heb de monitor in eerste instantie geplaatst aan mijn workstation. Kijkend van een afstand vond ik het nog wel meevallen hoeveel groter hij was.
Pas toen ik erachter ging zitten viel op hoeveel groter dit daadwerkelijk was en met de uhd resolutie krijg je zelfs nog meer beeldruimte.
Word en excel waren heerlijk werken met meerdere bladen naast elkaar
Ik heb geen problemen ondervonden dat programma's niet schaalden met deze resolutie, dit schijnt een veel voorkomende klacht te zijn maar is echt programma afhankelijk.

Ik heb met deze monitor ook BF1 gespeeld. Mijn huidige setup is in staat met een fhd monitor en alle instellingen op high ervoor te zorgen dat mijn frames niet onder de 85 droppen. Met de AOC monitor met UHD resolutie zag ik mijn frames droppen naar 15 met alle instellingen op high, ik heb daarna alles op medium geprobeerd en zelfs dan constateerde ik een framedrop naar 45 in drukke gebieden.

Wat wel een punt is (maar dit is persoonlijk en komt door de indeling van mijn werkplek) ik kan de monitor niet ver genoeg laten zakken om een ergnomische houding aan te nemen. Ik moest dus steeds een beetje naar boven kijken wat resulteerde in nekpijn als ik een langere tijd zat te werken

Vergeleken met andere monitoren met deze specs is hij mooi geprijsd.
Als het geborstelde metaal je smaak is dan is dit zeker een monitor die de moeite waard is. De door mij genoemde defecten lees ik nergens anders terug dus ik denk dat dit gewoon een gevalletje pech hebben is.
Zou mijn werkplek anders in te delen zijn zou dit een echte kanshebber zijn voor mij en mijn vrouw.

Heb jij ook een AOC U3277PWQU Zwart?