Specificaties 240mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Masterliquid 240 Review

Foritain 26 april 2017, laatste update op 25 mei 2017, 2.302 views

Cooler Master Masterliquid 240

De Cooler Master MasterLiquid 240 en 120 zijn visueel dik in orde en breed inzetbaar. De koeling is in absolute termen prima maar loopt relatief achter, en ook de minimale geluidsproductie haalt het niveau 'onhoorbaar' niet. Daar staat wel weer een bijna absurd lage prijs tegenover. Een echte prijsvechter-AIO dus.

Pluspunten

• Koelprestaties voldoende voor een i7-7700K met beetje OC
  • Oogt duurder dan de prijs doet vermoeden met de afwerking van o.a.a de slangen.
  • Installatie kinderlijk eenvoudig
  • Minimale geluidsproductie valt mee (maar nimmer onhoorbaar)
  • Zeer goedkoop voor een AIO

Minpunten

• Koelprestaties lopen achter op de top-end AIO's
  • Kan niet het niveau 'onhoorbaar' behalen.
  • Cooler Master onderbouwt kwaliteitsclaims niet met langere garantie dan de gebruikelijke 2 jaar.

Cooler Master MasterLiquid 240 & 120 review

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Inbouwen
- Testmethode
- Prestaties
- Conclusie

Welkom bij de review van de nieuwe Cooler Master Nept… ik bedoel: Cooler Master MasterLiquid 240 en 120. Enkele maanden geleden brachten zij de ‘Pro’ uitvoering uit van hun nieuwe serie waterkoelers, en nu zijn dus de niet-Pro’s bij ons aan de beurt, waaronder ze overigens ook nog een lite variant is uitgebracht.

Focuspunten zijn een eigen ontwerp, de legal battles met Asetek over eerdere ontwerpen zullen sommigen nog bijstaan, ventilatoren met uitstekende papieren, en een strakke neutrale uitstraling. Hoewel niet specifiek de focus valt één element vooral op bij de nieuwe MasterLiquid’s: de prijs. De 240mm variant is voor minder dan 80 euro te vinden, soms zelfs richting de 70 eur, en de 120mm variant ligt zo’n tientje lager. Vooral voor de 240mm variant zijn dat toch erg aantrekkelijke prijzen.

De specificaties van de MasterLiquid 240

Specifications
MasterLiquid 240
Model MLX-D24M-A20PW-R1
CPU Socket Intel® LGA 2011-v3 / 2011 / 1366 / 1151 / 1150 / 1156 / 1155 / 775 socket

AMD® AM4 / AM3+ / AM3 / AM2+ / AM2 / FM2+ / FM2 / FM1 socket
Radiator Material Aluminum
Radiator Dimension 277 x 119.6 x 27 mm
(10.9 x 4.71 x 1.06″)
Fan Dimension 120 x 120 x 25 mm (4.7 x 4.7 x 1″)
Speed 650 ~ 2000 RPM (PWM) ± 10%
Airflow 66.7 CFM (Max)
Air Pressure 2.34 mmH2O ± 10% (Max)
Noise Level 6 - 30 dBA

AMD® AM4 / AM3+ / AM3 / AM2+ / AM2 / FM2+ / FM2 / FM1 socket
Radiator Material Aluminum
Radiator Dimension 157 x 119.6 x 27 mm
(6.2 x 4.7 x 1.06″)
Fan Dimension 120 x 120 x 25 mm (4.7 x 4.7 x 1″)
Speed 650 ~ 2000 RPM (PWM) ± 10%
Airflow 66.7 CFM (Max)
Air Pressure 2.34 mmH2O ± 10% (Max)
Noise Level 6-30 dBA
L-10 Life 20,000 hours
Warranty 2 Years
EAN Code 4719512054116
UPC Code 884102030215

Socket support is lekker uitgebreid, we zien alles van AMD AM4 (hype!) tot Intel 2011-v3 en we kunnen zelfs helemaal terug naar S775 mocht je nog in het stenen tijdperk leven.

Over de pomp laat Cooler Master inhoudelijk weinig los, anders dan dat hij 15dBA zou moeten produceren wat we allemaal weten simpelweg nooit het geval kan zijn. Sorry Cooler Master, ik kan van tal van fabrikanten dergelijke twijfelachtige plaatjes pakken, maar deze slaat ook nergens op: Dat is een flink luide bieb, op welke afstand meten ze die wind turbine, de TV staat vast hard aan in die huiskamer, ik heb medelijden met de werknemers op het kantoor waar ze meten, en 'Stereo Music' just makes no sense at all. Come on guys, you can do better than this...

Ze geven wel aan dat het een 12V, dus vast voltage, pomp is die je dus niet moet undervolten. Ook geven ze een MTTF, de gemiddelde levensduur, waar je best even mee vooruit moet kunnen, en een L-10 levensduur, wat inhoudt dat na dat aantal uren (27 maanden 24/7 gebruik of iets van 7 jaar bij 8uur/dag) 90% van de units nog goed moet werken.

Vergelijkbare L-10 rating bij de ventilator, die overigens wel een flink hoog gemiddelde levensduur meekrijgt van ze. De ventilator draait tussen de 650 en 2000 RPM

Garantieperiode staat vermeld als 2 jaar / 24 maanden.

Uitpakken doen we aan de hand van het 240mm model, maar los van de radiator afmetingen biedt de 120 uiteraard dezelfde ervaring. Wat verpakking betreft het bekende, prima presentabele verhaal. Wat fysieke bouwkwaliteit maakt de nieuwe MasterLiquid ook een prima aantrekkelijke indruk, niets wat in elk geval zou doen vermoeden dat de prijs dusdanig veel lager ligt dan het gros van de concurrenten. De pomp constructie is lekker strak en voorzien van een wit verlicht logo, en wat vooral opvalt is de keuze voor CM om die plastic slangen onder handen te nemen. Nog altijd zitten de hard plastic slangen eronder om o.a. knaken tegen te gaan, maar ze hebben er simpelweg een wat strakkere sleeve omheen gehangen. Een aanpassing waar ik helemaal voor ben!

De radiator zelf is ook keurig strak, en ook de ventilatoren doen niets af aan het rustige overwegend zwarte beeld wat we bijvoorbeeld van de oude Neptons gewend waren.

Verder in de verpakking: uiteraard een flinke riedel montagematerialen zoals verwacht, en wat onmisbare koelpasta.

Ok, fine, de 120mm mag ook nog even op de foto. Opvallend is de dubbele ventilator.

Gezien we de koeler ook monteren in een nieuwe Cooler Master MasterBox 5t en een Cooler Master MasterCase Pro 6 zetten we eerst de ventilatoren op de radiator. Zeker naast de dikke ASUS ROG Maximus Code geen onaardig plaatje.

We plaatsen de juiste (Intel of AMD) brackets om de pomp constructie waar we ook het mooie koper nog even kunnen bewonderen, zetten de schroefjes in de backplate, backplate achter het moederbord, en we zijn er praktisch. Beetje koelpasta, blok erop, aanschroeven, klaar. Het wordt een beetje suf als je –alle- AIO reviews hebt gelezen, maar feit blijft dat ze op gebied van installatiegemak voordeel hebben boven luchtkoelers.

En zoals je van AIO’s mag verwachten zien we geen issues met extreme geheugentypes of dikke grafische kaarten.

Zoals gezegd hebben we deze koelers in zowel de nieuwe MasterCase Pro 6 als de MasterBox 5t gezet, beide cases zijn inmiddels gereviewd overigens, waar de uitstraling m.i. prima tot zijn recht komt. Weinig poespas, tenzij je het wit verlichte logo al te veel poespas vindt natuurlijk, en verder een geheel wat in mijn optiek gewoon lekker breed compatible is met andere hardware.

De 120mm variant zien we nog even terug op de Streacom BC1 testbench:

Na wat moederbord struggles met het i7-4770K testplatform waarop de laatste jaren werd getest moesten we het tijdelijk even anders aanpakken. We gaan inmiddels de goede kant op en hebben een aantal koelers getest op een Intel Core i7-7700K, inclusief de oudere NZXT Kraken X61 om een bruggetje te slaan naar de oude lijst. Let op: Dat houdt niet in dat je blindelings tussen de verschillende platformen kan vergelijken, het is slechts indicatief.

Hardware:
Intel Core i7-7700K (Retail)
MSI Z170A Gaming Pro Carbon
Cooler Master V750 voeding
Cooler Master Test Bench 1.0
(Er is verder geen andere vorm van koeling of airflow aanwezig)

Temperaturen zijn gedelta’d (om maar slecht te vertalen) naar een kamertemperatuur van 23 C, CPU load komt van Prime95 (v28,5) Small FFT test, dat is een zware CPU en FPU test ruim voorbij typisch game- of beeldwerk (Bij een beetje AIO loopt dat verschil eenvoudig op tot 10 graden of meer). De reden voor deze zware stresstest is om onderliggende verschillen aan te tonen; een eenvoudigere test zegt dan te weinig. Temperaturen worden genoteerd nadat deze minimaal 10 minuten stabiel (binnen 2 C fluctueren) zijn.

Verder zetten we de lijn met de 40dBA vaste geluidsproductie test verder. Deze wordt gemeten met een Voltcraft SL-100 decibelmeter op een afstand van 30 cm van de testbench. Waarom 40dBA? 40dBA op een open testbench is een bescheiden hoorbare geluidsproductie die, wanneer je hem in een degelijke case zou plaatsen, zich zou vertalen naar een marginaal hoorbare totaal build. Gezien we bij een onwaarschijnlijk zware processorbelasting meten zou je verwachten dat die combinatie bij normaal gebruik, en uitgaande van nette prestaties in de grafiek uiteraard, nimmer hoorbaar zou moeten zijn in de prakijk. Vooral een praktisch meetpunt dus, en daarbij een redelijke test van efficiëntie: op pure koelresultaten kan een fabrikant 'valsspelen' met een mega luide oplossing.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

Eerst nogmaals even het oude lijstje om te tonen waar we waren gebleven:

En dan naar de nieuwe opstelling met 7700K:

Zeker de flinke geluidsproductie die van de MasterLiquid af komt op volle toeren, niet onverwacht met die 2000 RPM bovenlimiet, zien we toch best teleurstellende koelprestaties. Het gat tussen de 240mm MasterLiquid en de eveneens 240mm NZXT Kraken X52 en Silent Loop 240 is fors, en van prestatiewinst ten opzichte van een flinke luchtkoeler in de vorm van de Scythe Mugen 5 is ook geen sprake van. We hebben de koeler nog opnieuw gemount en we hebben de ventilatoren in push- en pull opstelling gezet om uit te sluiten dat er een andere factor een rol speelde, we hebben er zelfs nog een andere CPU en moederbord bij gehaald om zeker te zijn, maar dat bracht geen significante veranderingen in de verschillen tussen de MasterLiquid en de concurrentie.

Wel interessant was het gevolg bij het terugschroeven van de geluidsproductie:

Het is opvallend omdat de ventilatoren flink minder hard moesten draaien, het resulterende geluid flink scheelt, en dat terwijl er praktisch eigenlijk weinig verschil is in de temperaturen; de Krakens verliezen in absolute getallen wat meer en relatief gezien nog meer. Hoewel de be quiet! modellen ook weinig verliezen begonnen die al met een flink lagere geluidsproductie op volle toeren. Nu is het zo dat bij de recente Intel i7’s er zeker een factor zit in de vorm van de interne warmteoverdracht, maar de logische conclusie is toch ook dat de Cooler Master pomp constructie meer moeite heeft met de warmte naar het water over te brengen dan het vervolgens koelen van het water. Dat verklaart eveneens waarom het verschil tussen de 240mm en 120mm variant redelijk klein is; je zou daar toch meer verschil verwachten zeker op 40dBA?

Hoewel de 40dBA wel wordt gehaald lukt het de koelers niet om echt het onhoorbare te benaderen, nu is ~38dBA in een behuizing op een meter afstand zeker niet luid te noemen, maar we hebben waterkoelers gezien die nog stiller zijn (die anderen in de huidige grafiek). Heb je net geïnvesteerd in bijvoorbeeld een onhoorbaar stille uitvoering van de GTX 1060 1070 of 1080 dan is het wel jammer, maar anderzijds is het systeem met de Cooler Master MasterLiquid niet luider dan menig dikke GPU bij gaming en de geluidsproductie is er uiteraard ook in idle. Niet per sé een dramatisch punt, maar wel een overweging voor zij die enkel accepteren dat ze alleen weten dat hun PC aanstaat door naar het lampje te kijken.

Het had zo mooi kunnen zijn: een strakke, best dik ogende AIO met een prijskaartje onder menig high-end luchtkoeler en waarbij je je af vraagt of je wel zo veel extra wil betalen voor koelers die bijvoorbeeld RGB verlichting bieden of net dat tandje stiller zijn. Het blijft een terechte vraag wanneer je een AIO overweegt omdat je een mobiele LAN-bak wilt hebben en geen kilo koelblok aan je moederbord wilt hebben, geen ruimte hebt voor dikke luchtkoelers, of simpelweg omdat je hem mooier vindt; vooral dat laatste sentiment gaat er bij mij goed in en zal een grote factor zijn in menig AIO aankoop.

Feit blijft echter dat de Cooler Master MasterLiquid puur wat prestaties betreft echter een zichtbaar gat laat vallen met de concurrentie van o.a. NZXT (en het achterliggende design van Asetek) en tevens be quiet!. Cooler Master probeert er nog een ‘eigen ontwerp’ smaakje aan te geven en een focus te leggen op de kwaliteit van de onderdelen, maar als we dat niet in de prestaties terug zien en de garantie achterblijft op die eerder genoemde concurrenten kan ik er weinig waarde aan hechten. Beloftes zien we linksom of rechtsom graag onderbouwd.

In een directe vergelijking zien we dus wel significant verschil, maar dat maakt de nieuwe MasterLiquid in mijn ogen zeker niet direct een slecht product of één die je moet negeren. Er is zelfs op een i7-7700K met zowel de 120mm als 240mm variant nog redelijk wat overclockpotentieel, zelfs met fans op lage toeren, dus als je niet verwacht de grenzen op te zoeken hoeft dat zeker geen zorg te zijn. Wat geluid betreft is het niet de stilste maar de MasterLiquid laat zich redelijk temperen, visueel mag hij er van mij zeker zijn en hij is uiteindelijk gewoon extreem goedkoop. Zowel als we kijken naar de vergelijking met de hierboven geteste modellen: De 240mm Silent Loop kost je een tientje of 5 meer, de Kraken X52 70-75 euro meer, maar ook als de we complete AIO markt onder de loep nemen: enkel Cooler Master hun eigen Seidon is op dit moment goedkoper, maar die moet het in elk geval wat looks betreft duidelijk afleggen tegen wat Cooler Master hier laat zien.

Kortom: Dit zijn verre van de beste AIO’s, ook niet de aller stilste, maar ze zijn wel spotgoedkoop zonder dat je er dat van buiten aan echt af kan zien. Afhankelijk van je prioriteiten dus best één die zich in de kijker kan spelen.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 350 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master Masterliquid 240?

+3 ''Almost bang for the Buck ""
+20 eur boven Mugen 5 / PCGH , niet veel Beter ? Das toch geen Bang for the buck...
True. Maar waterkoeling komt soms beter uit, handig voor on-the-move systems, en de meerprijs voor een degelijke AIO look valt volgens mij best mee, tis bijna lastig voor dat geld een LED stripje te vinden.

Anders zouden we allemaal aan de ~25-30e luchtkoelers moeten, daar moet je toch ook niet aan denken :D
Mooie review!
Jammer dat de tegenvallende resultaten aan de pompconstructie lijken te liggen. Met betere fans en wellicht andere koelpasta zou je enkele graden verschil kunnen zien voor een kleine meerprijs....als het aan die onderdelen had gelegen.
Persoonlijk zou ik niet snel om de X62 van Kraken heen kunnen (ook een prachtige review trouwens). Die combinatie van looks en performance is wat mij betreft nog niet geëvenaard.
Thanks!

Ik weet niet of het aan de pomp ligt of dat het ergens anders aan ligt. De Pro deed het bij mij goed maar de resultaten van anderen wisselden sterk (van top tot meh), Ik heb een 240, 120, en 120-Lite en daar zie ik toch echt een duidelijke lijn dat ik het niet sample-specifiek kan noemen. Misschien iets met de overdracht aan het water? Het gat is tenslotte aardig.

Mbt de X62, ja die is m.i. echt top, maar hij kost het dubbele of soms nog meer dan dat, en 1:1 vergelijken "want AIO" is ongeveer het zelfde als een Evo 212 tegen een NH-D15S zetten en dan stellen dat de D15 toch wel 'beter' is :D Niet dat het het punt wegneemt dat het gat groter is dan je zou verwachten.
Het zal vermoedelijk niet iets zijn wat je met een beetje zelf knutselen kunt verbeteren.

Een NH-D15, een flinke koeler van Cryorig of Le Grand Macho zouden de klus ook klaren op 4.5GHz voor minder centjes dan de X62, maar het oog wil ook wat.
Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om die Noctua fans of een gigantische klomp metaal in een stijlvolle kast met window te hangen (Enthoo Evolv TG bijv.).

Even los van bang for buck, wat een hele interessante discussie op zich is, kijk ik met name naar de 13 graden verschil under load @4.5GHz. Als je wilt overklokken naar 5 GHz, dan weet ik niet hoe ver ik zou komen met deze koeler.
Je geeft het uiteraard al aan. Goed voor een beetje OC. Niet een beetje veel.

Toch had ik meer verwacht van een 240mm AIO, maar dat zegt in deze prijsklasse waarschijnlijk meer over mijn ervaring met AIOs (te weinig) dan over de Master Liquid 240.
Denk inderdaad niet dat je het zelf eenvoudig kan fixen :)

As for Noctua fans.. Industrial met chromax? ;)

As for OC'ing: 5GHz hoeft niet per sé veel extra voltage te vereisen, als je CPU het al aankan. Lastig in te schatten.
Bedankt voor deze mooie review! :) Ik heb alleen 1 puntje... Zou je het balkje van de koeler die je aan het reviewen bent in de temperatuurgrafiek rood kunnen maken? Ik moet altijd even zoeken voordat ik zie waar de koeler uitkomt (ook geen groot probleem trouwens) maar het zou handiger zijn als je het in één oogopslag kunt zien.
Thanks!

Zal hem volgende keer weer even highlighten, is wel de bedoeling inderdaad ;)
Heerlijk leesvoer tijdens de lunch!

Wederom een toppert!
Bang for bucks
Mooie review Foritain. Voor een AIO koeler die je voor slechts 70 euro op de kop kan tikken doet hij het erg goed. Ja de NZXT AIO's presteren beter maar ze kosten ook allemaal minstens 2x zoveel. Dit lijkt me een geweldige koeler voor de gewone gebruiker die een matige overklok wil uitvoeren en niet als een bezetene de overklokgrens van zijn CPU gaat opzoeken.

Ik had echter wel gehoopt dat je de LiquidMaster Pro zou meenemen in je 7700K tests, het zou namelijk erg interessant zijn om te zien hoe de LiquidMaster Pro het doet tegen deze "gewone" LiquidMaster versie.

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 28 april 2017 02:39]

Dat is een redelijke samenvatting inderdaad

mbt de 'Pro', die is lang geleden gepasseerd, ik heb simpelweg niet de ruimte om alles vast te houden voor het geval dat. Het was zeker een leuke vergelijking geweest, absoluut.
Zeer netjes weer, thnx!
Wel een vraag: Kan de koeler niet beter andersom staan? Ik bedoel met de slangen richting de fan aan de achterkant? Nu liggen ze denk ik vrij dicht op het geheugen en dat kan ook wel warm worden volgens mij (noob).
Warmtegeneratie daar is minimaal, zowel de buitenkant van de koeler als vanaf het werkgeheugen, dat is totaal geen issue / overweging. Omgekeerd zou het logo ook onderste boven staan, dat ziet er dan weer wat raar uit :P.

'Vroegah', bijv met RDRAM, kwam er wel eens wat warmte vanaf, maar met DDR4? Nah.
Weer wat geleerd :) Ik zet die 240 in mijn wenslijst want voor die prijs is het toch een mooie deal.
Voor dat geld is het inderdaad best veel koeler, en m.i. een mooie. Zolang je maar niet ultieme stilte verwacht.
is er push pull mogelijk?