Onkyo CP-1050 Direct Drive Platenspeler

Onkyo CP-1050 Direct Drive Platenspeler Review

interik65Newbie 20 april 2017, 3.991 views

Onkyo CP-1050 Direct Drive Platenspeler

Vintage in Direct Drive Platenspeler

Pluspunten

• Solide bouw
  • Quartz gestuurde direct drive
  • Losse RCA aansluitpunten
  • Losse spanningskabel aansluiting

Minpunten

• Element is eenvoudig: verdient upgrade

In de revival van de platenspelers en vinyl-markt in het algemeen is er natuurlijk het nodige snobisme en smaakverschil Om daar niet te ver op in te gaan, beperk ik mij tot het wezenlijke verschil tussen de belt-driven platenspeler en de direct-drive.
De Onkyo CP 1050 behoort tot de direct-driven en verdient verreweg mijn voorkeur, wegens slijtvastheid en accuratesse (zeker met de moderne quartz-sturing) in draaisnelheid.
Natuurlijk, belt-driven zijn verreweg het populairst (denk aan de 'plankjes' van Pro-Ject en vele anderen). Maar de snaar blijft het zwakste onderdeel. Oók bij platenspelers van duizenden euro's. (VPI, Kronos, Clear Audio) Maar dat is appels met peren vergelijken

De Onkyo in het kort. Zeer goed gebouwd met een stevige behuizing. Verstelbare schokdemping. Verwisselbare cartridges op de SME gebaseerde toonarm. De te verkiezen S-Shape toonarm is star genoeg. De quartz-sturing is perfect en omdat het oog ook wat wil; De onkyo heeft een prachtige uitstraling.

Wat het geluid betreft: Zet er een Ortofon 2m Bronze op of (in mijn geval ) een Clear-Audio Concept II en het geluid is in één woord grandioos. Op mijn versterker (Yamaha S-A 2100) met schakelaar voor MM c.q. MC - element is een wisseling van het element zonder tussenkomst van een pre-amp een fluitje van een cent.

Ik heb heel wat draaitafels geprobeerd, waaronder prima apparatuur van Pro-Ject, Denon, Thorens, (de modernere), Rega, Dual en zelfs Clear Audio (allen belt driven), maar de Onkyo is verreweg de beste in zijn soort, zeker in deze prijsklasse.

Heb jij ook een Onkyo CP-1050 Direct Drive Platenspeler?