Specificaties Socket AM3 met AMD 770 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-MA770T-UD3P Review

Mercatres 9 december 2009, 536 views

Gigabyte GA-MA770T-UD3P

Pluspunten

• Prijs-kwaliteit
  • Voldoende features
  • DDR3 tot 1666MHz

Minpunten

• Krappe layout
  • Geen e-SATA

Layout Score: 3
Zo, dit is mijn eerste review. Ik hoop dus dat het allemaal een beetje binnen de verwachtingen valt. Op het vlak van moederborden ben ik ook nog maar een beginnertje, al boeit het me wel. Verwacht dus niet al te veel ingewikkelde termen, maar gewoon een recht-toe-rechtaan review.

De GA-MA770T-UD3P is een van de budget AM3 moederborden van Gigabyte. De reden dat dit moederbord in de categorie budget valt is, doordat er gebruik gemaakt wordt van een vrij oude chipset: de AMD 770, de prijs nogal laag kan worden gehouden. Daarnaast is het vrij krap moederbord, vooral de PCI-e(16x) zit nogal dicht tegen de harde schijven aan. Maar dit ligt natuurlijk ook voor een deel aan de kast die je gebruikt (in mijn geval een Antec Solution 1600). De reden dat ik dit moederbord heb gekozen is dat ik mijn computer wilde upgraden, van een dualcore naar een quadcore. Mijn keuze viel toen op de Phenom II X4 945. Dit is een AM3 processor, dus moest het moederbord op zijn minst een AM2+-socket hebben. Omdat ik een student ben is de keuze voor dit budget-moederbord dus niet zo vreemd.

Featureset
Goed, het is dus een budget-moederbord, maar het heeft toch verrassend veel aansluitingen. Belangrijk zijn vooral de PCI-e(16x) en 6 SATA-II aansluitingen. Verder ondersteund dit moederbord RAID 0, RAID 0+1 en RAID 1. Deze functies heb ik niet kunnen testen wegens gebrek aan 2 identieke harde schijven. Ook de 4 memorybanks van het DDR3 type zijn mogen niet ontbreken: deze ondersteunen een maximale snelheid van 1666MHz. Dit moederbord ondersteund tot 16GB. Ook valt het nog mee dat ze toch nog een IDE-aansluiting erop hebben gezet, omdat deze aansluiting toch nog wel eens wordt gebruikt. Dan de externe aansluitingen: 8 USB 2.0 aansluitingen, 2 FireWire aansluitingen, 1x een Gigabit-poort (Ethernet) en de gebruikelijke PS/2 aansluitingen voor muis en toetsenbord. Voor audio-output gebruikt kan men de 6 3,5mm jacks gebruiken. Wat evenwel wel mist is een eSATA aansluiting, iets wat je tegenwoordig toch al bij vrij veel moederborden tegenkomt. Niet dat dit een groot gemis is, maar zou eventuele klanten kunnen afschrikken omdat het niet zo futureproof is.

Layout
Kort gezegd: tevreden, maar 't mocht wel ietsje ruimer. Ik heb nogal lang geklungeld met 't verbinden van de harde schijven via SATA II met het moederbord, terwijl de grafische kaart er al in zat. Ook de processor deed eventjes moeilijk, het leek alsof hij niet paste, maar na een beetje aandringen kwam dat toch in orde. Deze krapte levert helaas ook wat problemen met de airflow, al is dat ook meer een slechte eigenschap van de kast. Verder leverde het inbouwen van de overige componenten geen problemen op, alles past, al was het maar net.

Prestaties
Niet veel over te melden, behalve dat ik er tevreden mee ben. De onboard-geluidskaart levert goed werk, ik heb geen extreem hoge temperaturen gemeten. De aansluitingen doen hun werk goed, dus verder maak ik hier niet al te veel woorden aan vuil.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Dit sluit aan op mijn vorig punt. Niets noemenswaardigs, op het feit na dat hij - sinds een kleine overclock - een AMD Data Pool Change melding geeft. Verder geen opmerkingen.

Overclockbaarheid
Dit is de eerste computer waar ik me aan (beetje) overclocken heb gewaagd. De X4 945 doet niet moeilijk in combinatie met de BIOS van het moederbord. Gigabyte levert hier een degelijk BIOS mee, met genoeg opties om te overclocken. Heel makkelijk om de multiplier aan te passen vanuit de BIOS. Dit heb ik enkele keren gedaan, waarna ik verder heb gewerkt met de tool die AMD ter beschikking heeft staan: Overdrive. Ook dit leverde niet al te veel problemen op (1x een BSOD, daarna niet meer).

Ondersteuning
In de doos zat genoeg documentatie (Snelstart handleiding, uitgebreid boekje), backpanel, kabeltjes.
Ook de meegeleverde drivers en software werken goed.

Zoals eerder al gezegd: dit was een van de redenen dat ik dit moederbord heb gekocht. Ik ben heel tevreden over de prijs-kwaliteitverhouding. Je krijgt heel veel voor nog geen 80 euro.

Als je een degelijk, goedkoop moederbord wilt gebruiken met je AM3 CPU, dan ga je voor dit moederbord. Is budget niet echt een probleem: kijk dan verder naar de 790 reeks.

*Opmerking: bij besturingssystemen staan Windows Server 2008, Windows 7, Linux AMD64 en Linux x86. Deze draaien allemaal in VMWare, dus niet echt puur op de hardware zelf.

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA770T-UD3P?

Best netjes, voor een eerste review. Wat je al aangaf is de review kort en bondig. Het is misschien nog een idee om er wat (eigen) plaatjes bij te doen, om het wat meer af te maken.
Dat kan ik nog wel eens doen, maar dat zal niet voor de eerste twee weken zijn.
Het ontbreken van een e-SATA aansluiting achterop is IMHO niet echt een probleem meer nu veel moderne behuizingen die aansluiting keurig netjes op het front hebben zitten. En die voorkant is toch echt een stuk prettiger werken dan rommelen in de kabelmeuk achterop!

Tel daarbij op dat je die zesde SATA-aansluiting ook gewoon lekker intern kunt gebruiken als je geen e-SATA nodig hebt en eigenlijk heb je niets te klagen.

Just my two cents, als eigenaar van een bordje mét e-SATA achterop en alle (5) interne poorten bezet. Dan heb je die zesde aansluiting toch liever óp het bordje!
En een losse eS-ATAbracket kost je iets van 3$ via dealextreme, dus om eerlijk te zijn zou ik daar het mobo niet voor laten liggen.