1 review

Canon EOS 5Ds Zwart - Reviews

Specificaties Losse body • 50MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 5Ds Zwart Review

vavoem 19 april 2017, laatste update op 16 juli 2018, 230 views Product gekocht

Canon EOS 5Ds Zwart

De 5Ds is heel herkenbaar nagenoeg gelijk aan de 5D3 buiten de beeld sensor een paar tweaks in het menu en dan houd het wel op. Erg prettig om mee te werken vooral naast een andere body als een 5D3/4 of 1Dx(2)

Pluspunten

• Hoge resolutie veel detail
  • Buiten de sensor voor 99% gelijk aan 5D3
  • Bouw
  • Toevoeging minimale sluitertijd in menu niet meer gelimiteerd tot 1/250ste
  • Crop 1.6 mogelijkheid

Minpunten

• Prijs + verhoging
  • Geen ingebouwde WIFI
  • Geen F8 op alle AF punten
  • Geen GPS

Uitbreidbaarheid Score: 5

• Note
• Aanpassingen
• De nieuwe EOS 5DS(R) :
• Kenmerken:
• De bouw en zijn look and feel:
• De Batterij.
• Video mode:
• Beeld kwaliteit:
• Waarom de 5DS:
• Voorlopige Conclusie:

Note: Het is een gebruikers Preview

Aanpassingen:

13-07-2018: EOS 5DS(R) Preview
15-07-2018: Video mode, Beeld kwaliteit, Waarom de 5DS en foto toegevoegd

De nieuwe EOS 5DS(R) :
De nieuwe EOS 5DS. Als je ernaar kijkt zie je geen ververschillen ten opzichte van de 5D Mark III. Alleen aan de voorkant aan de naam valt te zien dat je hier te maken hebt met een ander variant op het 5D thema. Daarnaast hebben we ook de 5DSR erbij gekregen omdat beide nagenoeg identiek zijn en ik met beide heb geschoten stop ik ze maar in 1 review.

Kenmerken:
  • 50,6-Megapixel volbeeldsensor
  • 61-punts autofocus (41 kruis waarvan 5 dubbel kruis sensoren)
  • continu opnemen met 5 fps
  • +/- 5 stops belichtingscompensatie
  • Zone, Spot and AF Punt uitbreiding modes
  • 150k pixels (RGB+IR)
  • Transparant LCD viewfinder met 100% dekking
  • 3.2" (8.11cm) 1.04 million-pixel Clear View II LCD Screen
  • EOS Integrated Cleaning System (EICS)
  • CF & SD Kaart sleuven
  • DIGIC 6 processor
  • Weerbestendige afdichting
  • HDR-opnamemodus
  • Instelbare auto ISO

De bouw en zijn look and feel:
Zoals te verwachten was heeft de 5DS en R veel dingen overgenomen van de 5D3. De verschillen met de 5D3 zijn dan ook nihil. Als je beide in de hand houdt is buiten het naamplaatje niet echt een verschil te zien. Er is mij niks opgevallen dat er ook maar iets aan het uiterlijk anders is, pas bij het losmaken van de rubber dekseltjes ontdek je een USB 3 aansluiting i.p.v. een USB 2. Omdat de USB 3 aansluiting groter is was er kennelijk geen ruimte meer voor de koptelefoon en daarmee hebben we alle uiterlijke verschillen wel te pakken.

Aan de binnen kant zijn er wel grote verschillen te vinden.
Ruim 2,25x meer resolutie
30Mpixel 1,3x crop
19,6Mpixel 1,6x crop
DIGIC 6 ipv 5+
Lagere ISO waardes 6400 (12800) 5DS(R) versus 25600 (102400) voor de 5D3

De Batterij.
Deze is gelukkig weer gelijk gebleven aan die van de ander semi pro body’s. De levensduur hangt erg af, van wat je er mee doet net als bij de andere modellen. Filmen, live view, en foto's terugkijken op de camera zijn killing voor een hoog aantal opnames per batterij lading. Het aantal opnames kan dan pittig teruglopen. Door gebruik te maken van de optionele grip die voor de 5D3 en 5DS gelijk is kun je het dubbele aan shots maken. De grip is vooral aan te raden bij reportage werk. Doordat je dan doorgaans er lang mee staat is de grip net even prettiger en geeft dus een langere batterij duur.
Daarnaast geeft de grip in portret stand de extra knoppen en bedieningsfuncties als in horizontale houding.

Menu:
Het menu is uiterst bekent bijna gelijk aan de 5D3 en 7D2. Je hebt dus dezelfde tabbladen met sub tabbladen. Waar je zit in het menu, zie je aan de kleine stipjes onder het hoofd tabblad icoon. Van hoofd tab naar de volgende doe je met de Q knop. Het menu helemaal door (submenu voor submenu) doe je met de scrol wielen. Het Tabblad waar je op zit krijgt een kleurtje. Rood is voor de camera instellingen.
Paars is voor het instellen van het AF en die is behoorlijk uitgebreid met maar liefst 5 sub tabbladen. Blauw is voor de playback instellingen. Geel is voor de setup waar je instellingen vindt voor o.a. auto power off, bestandsinstellingen, firmware, batterij info etc. Oranje is voor de custom functies. Ook het groengekleurde my menu is weer van de partij waar je een aantal functies die dieper liggen voor je zelf naar voren kan halen vooral die uit de dieper gelegen custom functies zijn daarbij handig. Ook kun je bepaalde instellingen doen en opslaan onder een van de 3 C functies op de modus knop. Als je meerder body's gebruikt is het handig om bij ze allemaal dezelfde instellingen te doen onder de C1,2,3 modus.

Auto ISO Settings:
In de 1D series kon je sinds de 1D3 de auto ISO-instellingen manipuleren en kon je opgeven welke ISO waardes je wel en niet wilde gebruiken. Deze functie kwam voor het eerst beschikbaar in de 5D3. Je kunt de laagste en de hoogste kiezen uit de standaard range (dus niet die van de extended optie bij de 1DX wel). Dit is iets wat ik uit de 1D3 een erg prettige optie vond. Dit is dan ook een welkome aanvulling op de 5D3. Nog een prettige optie is de min shutter speed optie jammer alleen dat deze beperkt is tot 1/250 als snelste sluiter in de 5D3 nadat bijna alle instappers deze functie met snellere sluitertijden kregen is deze nu ook beschikbaar in de 5DS serie. Daarmee is de 5DS geschikter voor actie foto’s wat betreft instelbaarheid. Snel bewegende objecten bevriezen i.c.m. Auto ISO is dus gemakkelijker. Echter de 5DS-serie is niet echt een actie fotocamera daar zijn andere modelen veel beter geschiktvoor als de 1DX (I/II), 5D3/4, 7D2 en de 80D. En auto ISO zal denk ik niet vaak door 5DS gebruikers worden gebruikt omdat de 5DS niet echt een hoge ISO koning is. Voor dit werk raad ik de 5D4/3 aan die zijn hier beter in.

Playback modes:
Voorheen was dit niet zo spannend tot de 5D3 je kon hier het plaatje bekijken inzoomen en uitgebreidere info + het histogram bekijken en dat was het. Sinds de 5D3 en nieuwer kun je nu ook je foto's alvast een rating meegeven erg handig vooral voor de fotografen die snel een keuze moeten maken (journalisten etc) en geen tijd hebben om dat op hun gemak achter een groot scherm de selectie maken. Om dit te vergemakkelijken is het mogelijk 2 plaatjes naast elkaar te zetten en er op in te zoomen. Ook kun je RAW foto’s in de camera omzetten naar jpg en deze bijv op het SD slot plaatsen.

61 punts AF
Het 61punts AF kennen we al uit de 1DX en 5D3. Dit AF was bij deze toestellen een verademing helemaal met het verbeterde menu. Waarbij het verschil tussen de 5D2 en 3 het grootst waren. Dit AF zien we nu dus weer terug in een nagenoeg onveranderde opzet. Er wordt nu gemaakt van het 150,000 RGB + IR pixel metering sensor uit de 7D Mark II ipv de 63 zone systeem uit de 5D3. Wat een pittig verbetering is maar maakt niet z’n overweldigend verschil als het 9 punts AF uit de 5D2 versus de 61 van de 5D3. Je zult het verschil minder snel op merken helemaal omdat de 5DS(R) niet echt een actie camera is maar meer voor studio portret en landschap is en niet voor sport of wild life in actie. Maar als het moet kan hij het wel.

Net als bij de 5D3 en 7D2 bedien je met de M-Fn knop net schuin achter de ontspanknop de verschillende AF opties. Met de punt selectie knop en de mini joystick kies je de punten/zone die je wil gebruiken.
Als we het beeld op delen in de 9 zones van de gulden snede dan zijn de AF punten nog steeds geconcentreerd in het middelste deel. Dit blijf ik jammer vinden, maar omdat het gehele middendeel en de grens lijnen van de overige 8 vakken wel worden geraakt is hier prima mee te werken. Ja je kunt focussen en dan bij draaien maar met een groothoeklens met een open diafragma en korte aftand werkt dit niet goed en ook niet voor macro opnames of een 50/85mm met F1.2 of 1.4 . En ja je kunt ook handmatig scherpstellen. Je betaalt er genoeg voor dus mag je ook wel wat verwachten. Wat erg handig is dat je een aantal presets hebt waar bij je kunt kiezen uit het soort actie wat je gaat fotograferen. Het AF wordt dan afgesteld op instellingen die het best daarbij passen. Het AF ziet er goed uit en doet snel zijn werk. Ten opzichte van de 5D(I en II) is het een openbaring een ware revolutie. Vergeleken met de 5D3 is het een kleine evolutie. Wat mist is Dual Pixel CMOS AF dit zou het AF systeem ten goede komen net als dat dat het doet bij de 5D4 hiermee kan het de AF het onderwerp blijven volgen in te tussen tijd dat je een foto maakt en natuurlijk de video en live view AF zouden beter werken.

Prijs en concurrentie verhouding:
De prijs is pittig. Als je hem vergelijkt met de 5D3 (april 2018 ¤2449,- tegen ¤3299,- tot ¤3859,-) voor lang was de prijs erg hoog. Met een introductieprijs van net geen ¤3600,- ging de prijs na een jaar omhoog i.p.v. naar beneden en bleef hij tegen de 4mile hangen tot augustus 2017 (¤3799,-). En daarmee zat hij lange tijd op een erg hoog prijsniveau en op een steenworp afstand van de 5D4 (Jun 2017 ¤ 4129,-) die veel nieuwer is. Door de prijsstelling is hij voor velen niet zo heel interessant de 5D3 en 5D4 zijn de betere allrounder van Canon net als de Nikon D850 en Sony’s met full frame. Maar wanneer je EF glas hebt is de kans wat minder groot dat je buiten het Canon aanbod shopt. En als je dan meer resolutie nodig hebt of wilt dan is de 5DS(R) de enige keuze.

5D mark III/IV of 5DS(R) :
Misschien wel de grootste vraag welk van de 5D’s moet je nu kopen? Een oudere maar goedkopere 5D3, het Mega pixel kanon 5DS(R) of toch de nieuwste 5D4? Een echt aankoop advies is natuurlijk persoonlijk. Maar er zijn wel wat belangrijke punten. Allereerst valt of staat het met je budget welke in aanmerking komen of wat je er voorover hebt geen van de 5D’s na de mark III is slecht en geen is de aller beste in de markt.

De sterke punten van de 5DS(R) tegen de 5D3:
Hoge resolutie tot wel bijna 2,5x meer en daarmee veel details bij gelijke framing.
Minimum sluiter tijd keuze nu ook tot 1/8000 en niet meer beperkt tot max 1/250 wat handig is voor actie/sport fotografie, maar dat is dan weer iets waarde 5DS(R) verder niet heel sterk is en de 5D3/4 de betere keuze zijn.
Optioneel via SD kaart slot WiFi remote besturing via Canon App op IOS of Android
USB 3 met thether bescherming
Grote prints mogelijk
Mogelijkheid om te croppen met behoud van voldoende resolutie

De sterke punten van de 5DS(R) tegen de 5D4:
Meer detail door hoge resolutie.
De 5DS is iets goedkoper (de 5DSR ook maar nu niet veel meer)

De zwakke punten van de 5DS(R) tegen de 5D3 en 5D4:
Geen hoge ISO waarden
Bruikbaarheid hogere ISO’s vallen tegen
Auto ISO kun je beter iets meer inperken
Hogeprijs
Verwerking van de data kost extra rekenkracht en tijd (mogelijk nieuwe hardware)
Geen allrounder

Video mode:
Over de video modus van de 5Ds kunnen we kort zijn. Dit is geen speerpunt geweest in de ontwikkeling de 5DS(R) is ontwikkeld voor fotografie. Hij kan filmen in Full HD en levert net zo mooie beelden als de 5D3. Dit is alleen niet waar je een 50Mpixel DSLR camera voor koopt. De 5D3 is als dat je doel is de voordeligere en prima keuze. Wil je echt filmen met een 5D serie moet je bij de 5D4 zijn. De 5DS ontbreekt het net als de 5D3 aan het dualpixel AF wat bij de 7D2 zijn intrede deed en dat is als je alleen opereert een enorm plus punt. Natuurlijk zijn er situaties waarin je prima alleen ook met deze kunt filmen maar met de 5D4 is dit echt heel, heel veel beter en de 5DS levert geen voordeel op de 5D3 eerder een nadeel omdat hij geen koptelefoon aansluiting heeft.

Beeld kwaliteit:
De beeld kwaliteit is gewoon steen goed de details bij een portret opname zijn ongekend bij ISO 100. Wellicht dat de nieuwe Sony’s en Nokon net ff beter zijn in de DXO scores maar als je dik geļnvesteerd hebt in Canon glas stap je niet zomaar over. En in echte beelden is maar de vraag of je die hogese score van de concurentie terug ziet. Helemaal met welke lens want met een prime of de beter L series zoom heb je echt niks te klagen wat betreft beeld kwaliteit. Dit is waar de 5D 5DS(R) echt scoort. Vooral op hoger ISO’s is waar je met deze sensor inlevert en de nieuwe Nikon en Sony sensoren het beter doen maar de meeste 5DS(R) gebruikers zullen op ISO 100 tot 400 werken (verwacht ik). Ik heb zelf niet echt verschil in de 5DS of 5DSR ontdekt. De scherpte van de een of de ander hield denk ik meer af van hoe stil ik het toestel hield. Omdat de 5DSR scherper zou moeten zijn zou je denken dat dat ook zo is? Op plaatje twee heb ik een 100% crop gezet van de 5DS en de 5DSR. Op de en bevat de iris net even meer detail de focus ligt dichter op het oog want bij de andere is veel detail in het rozen blad en heeft de wenkbrauw net iets meer detail. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FEMa9nIP2BV3kr.jpeg Kijk ik naar de huid bij het ooglid en de wimper haren dan is er niet echt merkbaar verschil. Op een A1 afdruk bij een normale kijk afstand zul je geen merkbaar verschil zien alleen als je met de neus er op kruipt misschien. Ook lens kan hier een factor spelen links is met EF 135 F2 op F5.6 geschoten de rechter met de 100mm F2.8 Macro op F11. De 3de foto zie je veel detail ook in de iris van het oog met 100% view. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FEMa92WFaFFLI8.jpeg

Waarom de 5DS :
Waarom ik zelf voor de S versie heb gekozen? Ja waar je mee omgaat word je mee besmet. Ik loop al heel lang (sinds hij uitkwam) naar de 5DS te kijken om naast mijn 5D3 te gebruiken als 2de fullframe, maar vond de meer prijs gewoon weg te hoog voor, voornamelijk meer detail. Diverse winkels langs geweest en met iedere beurs en met de jaarlijkse canon experience heb ik er wel mee geschoten en getest in 2016 kwam de 5D4 en heb ik die er naast getest. Uiteindelijk heb ik voor de 5D4 gekozen net voor de zomer van 2017. In 2017 weer naar de Canon experience en naast mijn 5D4 de 5DS en R om beurten de hele dag geprobeerd en thuis de resultaten vergeleken. Als je dan een tijd met deze hebt geschoten dan kriebelt het toch voor allround had ik inmiddels de 5D4 na veel wikken en wegen dus was de 5D3 minder belangrijk. Maar de 5D3 is een geweldig goed werkpaard dus weg doen is zonde. Samen met een prijsdaling + 300 inruil premie + 50 extra korting bon en het perfecte plaatje goud pakket t.w.v. 449,- en een familie lid die geļnteresseerd was om de 5D3 over te nemen. En natuurlijk de test resultaten en praktijk foto's en de adviezen bij de winkels die voornamelijk naar hun zeggen de 5DS verkopen en de mensen van Canon (Ex) CPS. Heb ik de stoute schoenen aangedaan en de 5DS gekocht en niet de 5DSR. Echter voor de 5D3 krabbelde de geļnteresseerde terug en omdat ik erg gehecht ben aan de zeer goede prestaties van de 5D3 draait deze nu nog als backup camera mee. Voor Indoor en drukke situaties (trouwerijen evenementen) heb ik de voorkeur aan de 5D4 en 5D3 omdat die beter zijn in dit soort situaties voor architectuur en landschap is het de 5D4 en de 5DS. Wanneer ik met 1 camera op pad ga zonder vooraf gepland doel is de 5D4 mijn primaire keuze. Ik heb de 5DS ook gebruikt bij een evenement naast de 5D4 maar voortaan gaat de 5D3 in dat soort situaties mee. Gewoon kijkend naar de eindresultaten op 100% zoom moet ik de exif data er bij pakken om zeker te weten of de foto gemaakt is met de 5DS of 5DSR. wanneer je de details in foto 3 bekijkt waar de scherpte goed op het oog ligt dan is de 5DS gewoon erg rijk aan detail.

Voorlopige Conclusie:
Het is een prachtig apparaat met een redelijk rijk uitrustingsniveau. Vooral geschikt voor portret, studio en landschapsfotografie. Zeker geen allrounder als de 5D3/4. Een 5D3 met een hoge resolutie sensor met veel detail maar mindere hoge ISO prestaties. Met de 5D3 heb je een prima camera voor een redelijk bedrag die ik zelf boven de 6D2 prefereer ondanks dat die nieuwer is. De 5D serie is en blijft het werkpaard van vele semi- en professionals en de veeleisende hobbyist. De 5D4 is wat mij betreft de meest diverse van de 5D serie die zeer mooie scherpe beelden levert ook met hogere ISO’s een echte allrounder die niet onderdoet in scherpte maar door de lagere resolutie wel iets minder detail bied bij een gelijke uitsnede. De 5DS(R) is de koning van de details (wat Canon betreft).

Plaatjes:
1. ISO 100 (EF 70-200 F2.8 L IS USM II)
2. ISO 100 (vergelijk op 100% 5DS en 5DSR)
3. ISO 100 F14 1/200 (EF 70-200 F2.8 L IS USM II)

Voor foto's van de 5DSR verwijs ik naar de 5DSR preview

Heb jij ook een Canon EOS 5Ds Zwart?