Panasonic Viera TX-L37G10 Zwart Review

CIStem 9 december 2009, 1.766 views

Panasonic Viera TX-L37G10 Zwart

Pluspunten

• IPS Alpha paneelVier HDMI aansluitingenPrijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Hoeveelheid featuresGeen reserveeroptie in de EPG

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Introductie

Na een vergelijking tussen verschillende merken en modellen heb ik uiteindelijk deze tv gekocht. Enkele andere opties waren een Samsung of een duurdere serie van Panasonic met dezelfde afmetingen.

Naar mijn mening geven de Panasonic modellen beter beeld, vooral na deze te hebben vergeleken in de winkel, hoewel een winkel niet de beste plaats is om de kleurechtheid van een tv te beoordelen. Dit Panasonic model heeft een IPS Alpha paneel, waardoor de kleurechtheid van deze tv uitsteekt boven modellen van andere merken.

De uiteindelijke keuze voor deze serie heb ik gemaakt vanwege de beeldkwaliteit en de prijs/kwaliteit verhouding. De verschillen met de andere series van Panasonic zijn niet heel groot en hebben vooral te maken met de features (zoals een DVB-S ontvanger). Dit model heeft vier HDMI aansluitingen, een slot voor een SD kaart en een CI-slot voor DVB-C en DVB-T.

Ondertussen heb ik hem al bijna een half jaar in bezit, en ben ik nog steeds er tevreden.

Featureset

Met vier HDMI aansluitingen heeft deze tv genoeg aansluitmogelijkheden voor moderne apparatuur. Oudere apparatuur kan aangesloten worden via de aanwezige scart, composiet of component aanslutingen.
De plaatsing van de HDMI aansluitingen is handig gekozen. Zo zijn er drie aanwezig op de achterkant, maar de vierde poort zit aan de zijkant zodat je gemakkelijk een laptop (of in mijn geval een MacBook) kan aansluiten. De aanwezige optical out kan gebruikt worden om de digitale (Dolby Digital) signalen door te sturen naar een receiver. Dit werkt bijvoorbeeld prima bij Eurosport, waar het Engelse audio subkanaal Dolby Digital is.

Het aansluiten van een apparaat via de HDMI aansluiting is alleen niet altijd even simpel. Het gebruik van overscan en het uitzetten daarvan leek in het begin nog onmogelijk. Deze optie is alleen te vinden als het beeld op 16:9 staat en er een HD signaal weergegeven wordt, maar zelfs dan is die optie erg moeilijk te vinden in de menustructuur.

Via het CI-slot is het mogelijk om bijvoorbeeld Ziggo te ontvangen middels een Alphacrypt kaart. Het gaat hier om een regulier CI-slot, dus geen CI+. Dat houdt in dat het niet officeel zou werken en er geen ondersteuning is vanuit Ziggo. Het werkt echter prima (nadat je Zweden of Noorwegen als land hebt gekozen), inclusief de ontvangst van de HD kanalen. Wel is de DVB-C ontvanger gevoelig voor interferentie, iets wat met goede kabels op te lossen is.
De ingebouwde EPG is beknopt wat betreft informatie, maar werkt wel goed. Een missende feature is de mogelijkheid om programma's te reserveren, iets wat op veel Samsung decoders wel aanwezig is.
De zapsnelheid van de ingebouwde decoder is prima, al valt het op dat bij het omschakelen naar een HD kanaal het even kan duren voordat er beeld te zien is. Dit heb ik echter ook gezien op losse decoders.

Een aantal features zoals de Viera-features gebruik ik zelf erg weinig, op een enkele diashow met foto's. Deze functionaliteit belooft in ieder geval een makkelijke integratie met andere Panasonic apparatuur.
De tv heeft over het algemeen niet veel features, vooral vergeleken met vergelijkbare Samsung modellen uit hetzelfde bouwjaar.

Kleurweergave

Dit is min of meer het speerpunt van deze tv. Door het IPS Alpha paneel zijn de kleuren zeer goed, vooral vergeleken met andere toestellen die dit paneel niet hebben. Het was voor mij de reden om uiteindelijk deze tv aan te schaffen.
Soms is het wel op te merken dat roodtinten iets te aanwezig zijn, maar over het algemeen is de kleurweergave perfect.

De aanschafprijs zal misschien iets hoger liggen op het eerste gezicht, vooral wanneer er wordt gekeken naar de hoeveelheid features. Maar aanwezige features zijn erg goed en het gebruikte paneel zorgt voor een uitstekende kleurweergave.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-L37G10 Zwart?

Kun je iets vertelen over de backnoise geluid? Dus of de tv een zoemgeluid maakt achter. De beste manier om dit te testen is als volgt: zet je gleuid uit en zet de backlight minder dan 10. Ik wil deze halen maar alleen als ie geen zoemgeluid maakt, want ik ben er erg gevoelig voor. alvast bedankt