Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M Review

Frerk 9 december 2009, laatste update op 9 december 2009, 581 views

Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M

Pluspunten

• Prijs - de prijs is rond de 70 euro en dit valt voor zo'n grafische kaart vrij goed mee
  • Beeldkwaliteit en prestaties - de prestaties zijn goed en hij tovert mooie beelden op je scherm

Minpunten

• Drivers - ik kreeg al erg snel drivererrors die ik nog steeds niet heb kunnen oplossen, Nvidia heeft mij hier ook slecht ondersteuning kunnen bieden.
  • Warmte en geluid - de 8600 GT werd erg warm bij de wat zwaardere taken en maakte hij behoorlijk wat geluid.

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Introductie
Toen mijn oude PC het begaf had ik een nieuwe PC nodig. Uit geldgebrek lag deze grafische kaart van Nvidia vrij voor de hand. Omdat mijn oude pc kwalitatief ook niet echt van een hoog niveau was heb ik deze maar al te graag aangenomen. VGA-DVI adapter zat er keurig bij en de verpakking was ook van goede kwaliteit.

Pluspunten
Als oogpunt heb ik Crysis op 1280*1024 genomen. Instellingen werden automatisch hierop gezet met Medium voor alle opties. Eerste level laden en op 30-35 FPS zag het er mooi uit. Voor 70 euro was dit zeker geen slechte keus!

De prestaties werden op Anti-Aliasing en HDR wel erg laag bij een aantal games, bij Fallout 3 had dit zelfs crashes als gevolg, wat wel jammer is, maar als je dit uitzet is er niks mis mee.
De 512 MB geheugen is ook genoeg voor de meeste games of taken zolang je het niet te dol maakt.

Minpunten
Automatisch updaten van Windows Vista probeert je Grafische Kaart te updaten, wat nogal heel erg fout gaat, waardoor ik de gevreesde NVLDDMKM.dll error kreeg. Dit heb ik nog steeds niet kunnen oplossen en hij is inmiddels vrij kapot, terwijl hij een paar maanden oud is. Achteraf gezien was ik dan liever direct voor een 8800GTX Ultra o.i.d. gegaan.

Wat ook vrij storend is is dat hij erg heet wordt bij de wat zwaardere taken(i.e. games of Photoshop) en dan ook veel geluid gaat maken. Dit kun je met een betere koeler natuurlijk wel oplossen maar het blijft vrij storend.

Allesinds een redelijke grafische kaart als je een budget PC hebt of een nieuwe wil kopen, maar anders zou ik echt naar alternatieven zoeken, want deze grafische kaart houdt het niet heel lang uit, tenzij je alleen maar internet natuurlijk :)

Heb jij ook een Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M?

Als de kaart stuk is kun je daar gewoon een RMA voor aanvragen lijkt me.

En driverissues heb ik zelf nog niet echt veel meegemaakt, installeer gewoon een nieuwere (of evt oudere) driver en je bent van de problemen af.
Nee, heb drivers meerdere keren geïnstalleerd een ook het opnieuw expanden van nvlddmkm.sys naar een werkende versie mocht niet baten.
Leuk dat je een user-review hebt geschreven! Misschien kun je je review nog een klein beetje uitbreiden met misschien een foto (altijd interessant om te zien hoe een passieve heethoofd wordt gekoeld) en kun je wat dieper ingaan op sommige punten (zie hieronder):

Wanneer heb je deze videokaart aangeschaft? Een jaar of 3 geleden was het best een goeie deal. Met de 8600GT kon toch een aardig spelletje op worden gespeeld en de 8800GTX was véél duurder. Volgens deze review heb je deze pas sinds maart 2009 in gebruik. Waarom heb je toen niet gekozen voor een 9500GT of een HD4670/HD4830? Volgens mij even duur een een stuk betere prestaties...

Het feit dat de kaart crasht is bij een te hoge belasting (AA en HDR) zou natuurlijk niet mogen. Een 8600GT passief is echt een heethoofd en dient dan ook in een kast te zitten met een goeie caseflow.

Er staan een paar gekke dingen in:
• Je hebt een review geschreven over een passieve videokaart.... dat ie warm wordt is heel begrijpelijk maar dat ie veel lawaai maakt kan ik me niet zo goed voorstellen. Hoor je dan knetterende bitjes ;-)
• Wat is een AVG-DVI adapter? Converteert die de AVG virusscanner naar een DVI signaal of bedoel je een DVI naar VGA/d-Sub adapter ;-)
• Wat bedoel je met 'inmiddels vrij kapot'? Heb je last van blauwe schermen wegens driverproblemen of is de kaart zelf gesneuveld?
AVG-DVI veranderd naar VGA-DVI. Reviews moet je dus inderdaad niet schrijven zonder koffie 8)7

Ik heb er inderdaad af en toe blauwe schermen mee en merk soms enorme FPS drops.
Heb je wel dit kaartje? De kaart die je bovenaan je review aangeeft is een passief gekoelde kaart, en een negatieve eigenschap is dat de kaart behoorlijk wat geluid maakt. Lijkt mij niet helemaal te rijmen.
AVG-DVI --> VGA -DVI
1248*1024 --> 1280 x 1024