Specificaties 5,8" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S8 Grijs Review

jorisboytjuhTestpanel 21 april 2017, 2.234 views

Samsung Galaxy S8 Grijs

Prachtige telefoon met groot scherm in een relatief compacte behuizing. Prima accuduur, goede camera en voorzien van de nieuwste features.

Pluspunten

• Luxueus design
  • Snelle gezichtsherkenning
  • Goede bouwkwaliteit
  • Snel in gebruik
  • Prima accuduur

Minpunten

• Nut van Bixby ontbreekt
  • Matige feedback homeknop
  • Gevoelig voor vingerafdrukken

Een telefoon om verliefd op te worden...

Inhoudsgave
• Design
• Stabiliteit en betrouwbaarheid
• Camera
• AKG-oortjes

Bijna twee weken heb ik de nieuwe Samsung Galaxy S8 mogen testen, de bevindingen van deze weken zijn verwoord in deze review. Even ter informatie, mijn vorige telefoon was een Galaxy S7 en ik heb meerdere iPhones gehad, hier wordt (bewust en onbewust) mee vergeleken. Ik wens jullie veel plezier bij het lezen van deze review en ik hoop dat het helpt bij de aankoopbeslissing van een nieuwe telefoon.
Features
De nieuwe Galaxy S8 beschikt over veel features, de meest opvallende en de voor mij meest belangrijkste zijn hieronder genoteerd.

USB-C-poort
Een van de voordelen van USB-C is dat er geen verschil is tussen de boven- en onderkant, verkeerd de kabel inpluggen is daarmee verleden tijd. De snelheid van het overzetten van data is verbeterd en dit komt goed van pas als je vaak video’s in 4K schiet of snel je vakantie kiekjes wil overzetten.

Bluetooth 5
‘’Verdubbelde snelheid en vier keer het bereik in vergelijking met de vorige Bluetooth versie.’’ Dat klinkt als muziek in de oren, helaas heb ik dit in de korte tijd niet kunnen testen. Wanneer ik dit op de proef heb kunnen stellen zal ik mijn ervaringen delen. Een bijkomend voordeel van Bluetooth 5 is dat twee apparaten tegelijk aangestuurd kunnen worden.

Soft Key with pressure sensor
De Soft Key op de Galaxy S8 valt in mijn ogen een beetje tegen. Als we het vergelijken met een iPhone 7 geeft de ‘knop’ minder duidelijke feedback. Waarbij de iPhone 7 het idee geeft dat daadwerkelijk een knop ingedrukt wordt onderbreekt dit bij de Galaxy S8.

Bixby
Bixby heeft mij niet kunnen overtuigen om dagelijks te gebruiken. Het nut van de persoonlijke assistente ontbreekt, echter kan dit veranderen wanneer Bixby met spraakbesturing in Nederland uitkomt. Bij het Galaxy Unpacked event werd gedemonstreerd dat Bixby Vision plaatsen, wijnen en afbeeldingen kan herkennen. Hieronder een voorbeeld van een fles wijn welke herkend is door Bixby Vision. De fles wijn is herkend, enkel is de getoonde informatie karig te noemen. Bij twee andere flessen was dit ook het geval. Apart is dat bij het handmatig zoeken op de Vivino website er meer informatie over de wijn te vinden is, zoals het land van herkomst.
Bereik
Het bereik van de Galaxy S8 is goed en dit is mede te danken aan het snelle schakelen tussen netwerken. Waar mijn Galaxy S7 moeite had met schakelen tussen netwerken, heeft de Galaxy S8 hier geen enkel probleem mee. Dit zorgt voor een fijne gebruikservaring bij het browsen op internet en het scrollen door Sociale Media.
Accuduur
De Galaxy S8 gaat met intensief gebruik makkelijk een dag mee. Hierbij laat ik de telefoon synchroniseren, maak foto’s, gebruik af en toe de zaklamp en de helderheid staat op automatisch. Van de energiebesparingsopties heb ik geen gebruik gemaakt, en dat is een goed teken. Een screen on time van 4 uur is realistisch en waarschijnlijk is langer mogelijk. Helaas heb ik dit niet volledig kunnen testen. De accuduur van de S8 is in mijn ogen net iets beter dan die van de S7.
Gebruiksgemak
Het eerste wat in me opkomt bij gebruiksgemak is de ontgrendeling van de telefoon. De irisscanner en de gezichtsherkenning werken snel. In sommige gevallen had ik geen tijd om het tweede woord van een WhatsApp notificatie te lezen, de reden hiervan is dat de telefoon direct ontgrendelde. Dit duidt op een zeer snelle werking, wanneer je de notificatie wil lezen hou je gewoon een vinger op het scherm en sleep je de notificatie naar beneden. Ook kun je naast de gezichtsherkenning een vingerafdruk en een pincode instellen. Hierdoor is de telefoon op velen manieren te ontgrendelen en dit zorgt in mijn ogen voor een stukje gebruiksgemak. Naast de ontgrendelingsmethodes is de indeling van de telefoon logisch en zijn instellingen makkelijk te vinden.
Scherm
De Galaxy S8 beschikt over een prachtig langwerpig scherm met rondingen. De verhouding van het scherm is 18.5 : 9 en Samsung noemt dit ook wel Immersive Viewing. Er kan gekozen worden uit de volgende resoluties: 720x1480, 2220x1080 en 2960x1440. De resolutie waar ik het meest gebruik van gemaakt heb is de middelste, Full HD+. Zelf zie ik bijna geen verschil met de hoogste resolutie en dit zorgt tevens voor een langere accuduur.

‘Wauw, die kleuren’ is een argument wat ik meerde malen gehoord heb bij het laten zien van de bovenstaande foto. De kleuren springen uit het scherm en zoals we gewend zijn van AMOLED is zwart echt zwart, en dat blijf ik mooi vinden. De maximale helderheid van de Galaxy S8 is zeer goed, in de volle zon is het scherm prima af te lezen. Ook kan de helderheid heel laag, dit is prettig voor de ogen in donkere ruimtes.
Design

Het design van de Galaxy S8 is indrukwekkend dit komt vooral door de smalle bezels. Het lijkt erop dat het glas doorloopt in de metalen behuizing, de afwerking is zeer goed. Ook is de bouwkwaliteit goed te noemen, de telefoon voelt solide en ‘premium’ aan. Het scherm is gemaakt van de nieuwste versie Gorilla Glass, namelijk versie 5. Dit is zeker nodig want de telefoon bestaat voor het grootste deel uit glas. Ik heb mijn twijfels of het scherm van de telefoon een val op de stoep zal overleven, maar welk vlaggenschip zou dit wel overleven?
Stabiliteit en betrouwbaarheid
In de testperiode is de telefoon geen enkele keer gecrasht of vastgelopen. Ook loopt de batterij lineaire leeg en is het bereik goed te noemen, dit betekend voor mij dat de telefoon stabiel is en daarmee betrouwbaar.
Camera
De foto’s hieronder zijn gemaakt met de achter camera van Galaxy S8. De kwaliteit is zeer goed, zelfs bij weinig licht. In vergelijking met de Galaxy S7 heb ik het gevoel dat de S8 net iets betere foto’s maakt in alle omstandigheden. Maar om enkel over te stappen van een S7 naar een S8 vanwege de achter camera is in mijn ogen een beetje onzin, dit omdat de S7 ook prachtige foto’s schiet. Alle foto’s van de S8 in deze review zijn geschoten met de S7.

De kwaliteit van de voor camera is het meest verbeterd in vergelijking met de Galaxy S7. Er is een groot verschil in kwaliteit en dit komt hoogstwaarschijnlijk door de verhoogde resolutie en de autofocus. Als je veel geeft om de kwaliteit van selfies dan is de S8 zeker een grootte vooruitgang, voor sommige kan dit een reden zijn om over te stappen.

Video
De video kwaliteit is net zoals de kwaliteit van de foto's zeer goed, als je mooie video's wil maken ben je met de S8 aan het goede adres. Zelf miste ik een aantal instellingen zoals de FPS bij een slow motion video. Hieronder een voorbeeld van een slow motion video gefilmd met de Galaxy S8.
De prijs van de Galaxy S8 is aan de hoge kant, de prijs bij publicatie was 799. Dit doet mij denken aan de prijsstrategie premium-pricing. Ondanks dat de telefoon tal van voordelen biedt zal de prijs de factor zijn die veel consumenten doet afschrikken. Zodra de telefoon een tijdje op de markt is zal hoogstwaarschijnlijk de prijs dalen en wordt de telefoon toegankelijker voor een groter publiek. Tot die tijd is de nieuwe Galaxy S8 weggelegd voor mensen die bereidt zijn diep in de buidel te tasten.
De door AKG afgestelde oortjes
De Samsung Galaxy S8 wordt standaard geleverd met oordopjes die afgesteld zijn door AKG. De oordopjes zijn een tussenvorm van normale oordopjes en in ears. Ze hebben het comfort van normale oordopjes met de voordelen van in ears. De tonen klinken natuurlijk en de bas is zeer goed te noemen. In vergelijking met Apple oortjes lijkt het dat deze oortjes minder omgevingsgeluid doorlaten, wat een positief effect heeft op de gehele ervaring. Een bijkomend voordeel is dat de kabel gevlochten is en daardoor raakt deze minder snel in de knoop. Zelf ben ik altijd fan van Apple oortjes maar voor het eerst ruil ik ze in voor deze AKG-oordopjes.
De nieuwe Samsung Galaxy S8 is een snelle, luxueuze, betrouwbare telefoon met een lange adem. Als ik de telefoon een cijfer zou moeten geven dan krijgt hij van mij een 8.5. Nu denk je misschien, wat had de S8 moeten hebben om een 9 of 10 te krijgen. Zelf had ik een vingerafdrukscanner in het scherm handig gevonden. Eerlijk is eerlijk, als je een telefoon met een Wauw-effect wil, ga dan zeker voor de nieuwe SGalaxy S8. Ik heb namelijk veel complimenten gehad over het futuristische design, en dat zullen niet de laatste zijn ;)

Wanneer ik de telefoon langer in gebruik heb kan ik meer in detail treden over bepaalde onderwerpen. Mis je onderwerpen of details in deze review? Schroom dan niet om te vragen naar mijn ervaringen met de Galaxy S8

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8 Grijs?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Leuke real world review, ziet er gelikt uit. Prijs is idd ook voor mij grootste struikelblok.
wat ik niet helemaal begrijp is dat je zegt dat het toestel bij intensief gebruik makkelijk een dag meegaat, van hoelaat tot hoelaat wordt hiermee bedoeld? Ik heb zelf namelijk de s8+ en bij intensief gebruik is deze tussen 16:00 en 19:00 leeg, waarbij hij rond 8:00 uit de lader sochtends wordt gehaald. En als ik het goed begrepen heb zou de accuduur van de s8+ zelfs iets beter moeten zijn, wat in theorie zou zeggen dat de s8 voor mij dan tussen 14-15:00 en 17-18:00 leeg zou zijn.
De telefoon gaat aan om 07.15 en weer uit om 22.30. Ik moet eerlijk zeggen dat in het begin de S8 meer moeite had met een volle dag. Het leek erop dat de accu op zijn volle sterkte moest komen. Na ongeveer een week leek de S8 te wennen aan het gebruik en sinds dien haal ik het eind van de dag, vandaar heb ik deze ervaring niet gemeld in de advertentie. En zoals je zegt, de S8+ hoort volgens mij een stukje langer mee te gaan dan de normale S8 als we naar de review van Tweakers zelf kijken.
ik heb hem al sinds 14 april, de eerste paar dagen heb ik hem amper gebruikt dus het is mij niet echt opgevallen dat hij sneller leeg ging in het begin. De enige 2 telefoons die ik ooit getest heb die bij mij wel echt van sochtends 8:00 tot savonds stroom hadden waren de Lenovo p2 en de iPhone 7 plus. Er komt trouwens een uurtje soms 2 uurtjes bij als je battery power saving aanzet, waarbij de processor terug wordt gedraaid naar 70% vermogen, -10% brightness etc.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 22 april 2017 20:18]

ik vind het een prachtig toestel alleen heb ik last als ik donkere objecten fotografeer met de flitser dat ik artefacts in beeld krijg (witte pixel), echt pixels. dat gebeurd niet zonder flitser dus dat is het enige nadeel wat ik persoonlijk ondervind. ben zelf ook erg tevreden over de camera app. die is echt super.
Leuke review. Ik vind de genoemde accuduur nog wel een struikelblok. Slechts een dag (eigenlijk maar 12 uur als ik het goed lees) meegaan vind ik veel te kort. Heb je ook gemeten wat de accuduur is als je de telefoon niet intensief gebruikt? (wat appjes/telefoontjes, maar geen zware games e.d). Ik ben ook wel benieuwd hoe snel de batterij leegloopt als je hem bijv. de hele dag laat liggen (een soort nulmeting) met wifi/4g e.d. aan. Of hoe snel die 's nachts leegloopt als je hem niet aan de lader hebt.

Ik heb nu een Sony Z3C en daarmee haal ik als het moet meer dan 2 dagen (48 uur) met af en toe gebruik. Vind dat een telefoon het ook wel moet kunnen uithouden als je een keer 's nachts vergeet op te laden of bijv. niet thuis bent en geen lader tot je beschikking hebt.

[Reactie gewijzigd door Palomar op 24 april 2017 11:17]

Bedankt voor je reactie. Bij een dag intensief gebruik was de telefoon nog niet leeg. Wat de preciese getallen zijn durf ik je niet te zeggen, daarom wil ik dit in kaart gaan brengen en het beschrijven in deze review. De opzet die je beschrijft neem ik zeker mee en dit zal je terug zien in de aanvulling ;) Of de telefoon kan tippen aan de prestaties van de Z3C? Ik betwijfel het, maar we zullen zien!
Die mening dat het toestel er goedkoop uitziet deel ik niet, heb je wel de Orchid Grey vastgehad?
In vergelijking met bijvoorbeeld de zwarte variant is de Orchid Grey een stukje zakelijker, in mijn ogen. De plaatsing van de vingerafdrukscanner is inderdaad jammer, vandaar ook geen 9 of 10. Voor het maken van een mooie foto maak ik zelf de lens altijd even schoon, ongeacht welk toestel, zou namelijk zonde zijn om later terug te zien dat de foto mislukt is.

Van de rode gloed heb ik geen last gehad, ook had de zwarte variant die mijn vriend in gebruik hier geen last van.
Een korte blik in jouw post historie is voldoende om je opmerkingen niet serieus te nemen.
Als er n toestel premium uit ziet is het toch wel de S8. Wat noem jij eigenlijk wl een premium telefoon?

Sowieso... ben je trots op je gemiddelde reactiescore van -44? Als je niks toe te voegen hebt hier op Tweakers door bijvoorbeeld wat te argumenteren in plaats van eeuwige one-liners te gebruiken, blijf dan lekker weg. Al helemaal uit de userreviews.

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8