Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 77mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 16-35mm f/2.8L USM Review

PGR 9 november 2005, 1.002 views

Canon EF 16-35mm f/2.8L USM

Pluspunten

• scherpte
  • f/2.8 als grootste opening
  • goed bereik
  • bouwkwaliteit (een echte 'L').

Minpunten

• iets gevoelig voor flare (gevoeliger dan de 17-40)

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
De 16-35mm is een perfecte alround lens voor op een 1.6 crop digitale body. Het enige nadeel is dat de lens iets gevoelig is voor flare, maar dan eigenlijk alleen als de zon redelijk recht op de lens valt. Op zich is dit niet zo gek voor een 16mm lens, maar bij de 17-40 is dit toch iets minder. Voor de rest dus alleen maar voordelen. De lens is een echte 'L' en levert scherpe beelden van 16 tot 35 mm en van f/2.8 tot f/22. Wat dat betreft overklast hij de 17-40 op alle fronten. Als je de f/2.8 nodig hebt dan is deze lens een must!

Heb jij ook een Canon EF 16-35mm f/2.8L USM?

Vind je ook dat je als je de 2.8 niet nodig hebt je de 17-40L moet nemen? Die 1mm maakt wat verschil in groothoek maar niet veel uiteraard. Net als de 2.8. Ik heb zelf namelijk de 17-40L en die F4 bevalt me prima. Vanwege de regel sluiter is 1/brandpuntafstand kun je op 1/17sec nog aardig scherpe pics maken. Dus ook in het donker. Ik denk dat de overklassing wel mee valt. De flare is natuurlijk wel een nadeel. Zit er een zonnekap bij?
Deze lens heb ik juist aangeschaft pr voor de F2.8!
Want in een donkere kerk met extreem hoog plafond kun je weinig met flitslicht.
Direct flitsen is lelijk, en een volle 580EX II flits richting een muur is geen gezicht.

Daarnaast focust een F2.8 lens altijd sneller en die 1mm bereik merk je best goed.

Er zit een zonnekap bij en ondanks dat is flare niet echt een probleem.
De F2.8 zorgt voor perfecte beelden, ook "wide-open" op een Canon EOS 50D.