×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties Hexa (6) core @ 3,2GHz-3,6GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler Review

pimcent 18 april 2017, laatste update op 22 april 2017, 4.650 views

AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler

Mijn eerste Review op tweakers, na mijn enthousiasme over de Ryzen 1600!

Pluspunten

• Snelheid
  • prijs
  • waardige upgrade

Minpunten

• Om echt over te klokken voldoet de huidige koeler niet

Na mijn enthousiasme over de Ryzen cpu laat ik dan mijn eerste review hier schrijven op tweakers.

Benchmarks en foto's laat ik achter wegen, daar zijn al genoeg van te vinden op internet.
Ik wil voornamelijk mijn eigen indruk delen met de rest. Mijn pc wordt voor alles gebruikt, maar het voornaamste is toch echt voor het gamen.

Ik heb jaren (echt heel lang!) lang met een Phenom x4 955@4ghz gedraaid en in de tussentijd hebben er redelijk wat videokaarten in mijn oude moederbord gezeten. Mijn laatste gpu en die er nog steeds in zit is een R285X. De laatste jaren merkte ik echt dat mijn cpu op zijn max zat en vooral met games die wat meer van de cpu vereisten als normaal gesproken. Ik kwam eigenlijk tot die conclusie door vergelijkbare benchmarks met mijn videokaart en door mijn processor belasting die vrijwel 100% belast werd met elke game. De druppel was eigenlijk met bf1. Ik kon het spel gewoon niet lekker meer draaien. Ik had hooguit 30-40 fps en maakte niet uit of ik de settings op low, medium of high zette, had constant hick up's en vertragingen....
Nu wist ik dat AMD bezig was om binnenkort zijn nieuwe processors op de markt te zetten en was erg benieuwd of het de moeite waard zou zijn, of dat er toch weer een teleurstelling zou zijn en ik helaas voor het Intel kamp moest kiezen.
Eindelijk was dan de release van de Ryzen cpu's en sinds kort dan ook die van de 5 serie. Na diverse review gelezen te hebben en ik denk (en dat is persoonlijk) dat de ryzen 1600 iets beter is voorbereid op de toekomst met zijn 6 core en 12 draadjes, ten opzichte van Intel. Maar dat zal de toekomst uitwijzen of direct x12 ook echt snel een vogelvlucht zal maken. Want eerlijk is eerlijk...Intel perst nog wel meer fps eruit dan AMD. Ook is die stelling waar wat betreft intel dat die er meer fps uithaalt, dan gaat het meer als de gpu niet de bottleneck is. Aangezien mijn gpu wel de bottleneck is, zag ik geen grote verschillen tussen AMD en Intel. En als het wel zo zou zijn, dan praat je over medium settings waarbij AMD bij een game misschien 100 fps draait en op een Intel 130 fps. Voor mij was dat totaal niet interessant.
Dat gezegd te hebben...

De reden dat ik trouwens voor de 1600 heb gekozen en niet voor de x versie, was puur budget. Was toch weer een paar tientjes duurder en had daar ook weer een aparte koeler voor moeten kopen.
Ik heb de cpu nu stabiel op 3,8 ghz draaien en ik denk dat er nog wel meer inzit, alleen dan zal ik toch een andere koeler moeten opzetten. De standaard AMD koeler is lekker stil, maar niet helemaal toereikend om de cpu voldoende te koelen als je hem gaat overklokken. Misschien ligt het ook aan mijn kast, (BitFenix Phenom Micro-ATX Wit) die vrij compact is. Idle is de temp. zo rond de 35 graden, maar stressed loopt het toch al op tegen de net geen 70 graden. Geheugen ben ik trouwens nog een beetje mee aan het klooien, kan het nog niet helemaal lekker laten draaien. Draait nu nog gewoon op stock snelheid.

En nu dus mijn ervaringen met de games (1080p)....Wat een wereld van verschil, niet normaal!!!
Mijn eerste testcase was dus bf1 en wat een verbetering! De settings staan op high en ik heb een constate fps van 60-70 en een processor belasting van hooguit 35%.
De game loopt gewoon vloeiend geen gekke hick up's of vertragingen meer.
SW Bf ging van 40-50 fps high, naar ultra met een constante fps van +60.
The division ging van medium naar high en ook met een constante fps van zo rond de 60 fps.
Dit waren voor mij o.a. de games waar mijn oude cpu ongelooflijk veel moeite meer had (ook niet zo gek natuurlijk). Ging met bijna elke game 100% processor belasting terug naar onder de 40%.
Ik kan niet anders zeggen dat het geld dubbel en dwars waard was en ik ook erg verbaasd was, dat ik met zoveel games een ongelooflijke boost erbij hebt gekregen.
Dus mensen twijfel je en draai nog op een oud systeem, maar wel met een redelijke gpu... ik zeg kopen!!

Na verzoek wat screens geupload. Ik heb geen volwaardige benchmarks gedraaid en mijn oude systeem ligt ook allang uit elkaar. Maar ik heb wel wat vergelijkingsmateriaal met userbenchmark.

De 955

De 1600

Zoals je ziet ben ik er flink op vooruit gegaan en ook het voordeel dat de 1600 de gpu ook nog omhoog trekt. Kan ook wel kloppen zoals eerder beschreven, dat ik ook echt een enorme boost ziet in elke game die ik ook op mijn oude systeem speelde.

Heb jij ook een AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler?

Zal van het weekend iets meer erbij zetten
Welke stock processorkoeling voldoet wel om te overklokken?
Om eerlijk te zijn is geen enkele stock koeler geschikt voor overklokken. Voor 23 euro heb je al een Cooler Master Hyper 103 die prima koelt bij overklokken.
Moet wel zeggen dat ik de wraith koeler bijna niet hoor....heb weleens andere amd koelers gehoord.
Hey, kan je me misschien helpen?

Koeler van mijn nieuw AMD Ryzen 5 1600 klinkt best "hard", ofwel , is niet stil.

Ik heb een ALTERNATE Upgrade Kit Prime B350 PLUS / R5 1600 / 16 GB gekocht en die in een Sharkoon VS4 geassambleerd.

Denk je dat mijn Koeler defect is of de pc hoes niet geschikt is?

:( :( Please?
De koeler zou stil moeten zijn. Die van mij hoor ik amper, zeker bij normaal gebruik.
Kan je niet in je bios zien of de fan op 100% draait en heb je de conector van de fan wel in de juiste pin gestopt op je moederbord?
Leuke review! :) Leest makkelijk en geeft ook goed je prestatiewinst ten opzichte van je oude x4 955 weer.

Je zou je review kunnen verbeteren door eventueel:
- Plaatsen welk geheugen je hebt gebruikt
- Welk moederbord je hebt gekocht en nu gebruikt
- Of je in de UEFI/BIOS voor je geheugen een XMP profiel hebt geselecteerd en hoe snel je geheugen nu draait.
- Je geeft aan dat er al heel veel gamebenchmarks zijn op het internet maar het zou juist leuk zijn wat benches te zien van een combinatie van een budget CPU met een oudere/budget GPU. De benchmarks op het internet zijn vaak nogal 13 in een dozijn met een big-ass 1000 serie GPU. Dus ik zou zeggen laat maar komen!

Bovenstaande informatie is heel nuttig voor mensen die ook van plan zijn een Ryzen te kopen en nog een puzzel moeten leggen als het gaat om het geheugen en het moederbord. Zoals ik misschien :)
Geheugen, dat was vroeger IDD ook wel een dingetje met AMD. Je kon maar beter DIMM's volgens de QVL kopen, want anders zat je met een onstabiel systeem, of kwam je helemaal zelfs niet eens in je BIOS. M.A.W. een van de redenen dat ik de kat nog een beetje uit de boom kijk.
Dat wat je benoemd is ellende van 10 jaar geleden.

Ryzen heeft baat bij behoorlijk rap geheugen met strakke timing. Levert al snel een CPU prestatie winst van circa 3% (tegenover OEM std reepjes)

Niet zo zeer dat het instabiel is in combinatie met non-QVL
hoe heb je je voltage staan voor 3.8ghz, welke instelling manual of offset? en hoe hoog is je voltage onder load.

[Reactie gewijzigd door paco2013 op 21 april 2017 05:13]

Wat ik mij afvraag is waarom er staat in 't 1e screenshot dat 61% van pc's met de zelfde specs, beter presteerde dan die van jou?
Waarschijnlijk omdat andere de oude phenom hoger hebben overgeklokt dan die van mij.
70c is best netjes. De cpu kan makkelijk 80~85c hebben ;)