Specificaties 850W (80 Plus), semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silent Pro M850 Review

Resistor 8 december 2009, laatste update op 8 december 2009, 2.676 views

Cooler Master Silent Pro M850

Pluspunten

• Uitrusting
  • Prestaties
  • Uiterlijk (lekker sober zonder toeters en bellen)

Minpunten

• Aansluitmogelijkheden, te veel, maar ook weer te beperkt

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Ik ben niet iemand die graag 5 sterren uitdeelt, maar ik probeer mijn keuzes goed te onderbouwen.

Levering
Goed, stevige buitendoos, daar weer een nog steviger doos ingeschoven met klapdeksels (2 helften) met 1 groot vak met daarin de voeding, een stoffen zakje waar je je kabels in kan doen, 2 rubber gevallen (waar ik later op terugkom), netsnoer, en 4 schroefjes (in een zakje) en een zeer beknopte handleiding en garantiekaartje.

Uitrusting en afwerking
Gewoon goed, volgens mij zit er in wat er in hoort te zitten volgens de specs.
Geen rare dingen, bescheiden (qua kleur) bestickering op de voeding waar precies op staat wat je weten wil.
Op de voeding zitten permanent 1x 20+4 pins E-ATX voedingskabel en 2x een CPU 4+4 pin kabel.
Ik vind die 2x 4+4 pin kabel een beetje overbodig, 1x een 4+4 pin kabel lijkt mij voor de meeste mensen voldoende, en laat die andere dan als optie bij de modulaire aansluitingen, dan hoef je ook geen kabel weg te werken. Of maak er gewoon een 6-pins PCI-E voedingskabel van.
Er zijn 2 rubber 'randen' bij geleverd, die zouden moeten dienen voor geluidsdemping. de ene komt aan de achterkant te zitten en klem je tussen de kast en de voeding, de andere komt aan de 'binnenkant' te zitten, en die wordt met rubberen uitsteekseltje die je in gaatjes in de voeding prikt 'vastgezet'. Geen idee wat ze zouden moeten dempen, de ventilator maakt al zo weinig geluid.

Aansluitmogelijkheden
Standaard 20+4 pins E-ATX kabel, en de 2 4+4 pins CPU kabels.
Standaard zitten er in de doos 11 kabels, waarvan er 6 voor PCI-E kaarten zijn. Ik vind dit een beetje overdreven, maak er dan 4 van en hou die andere 2 in de accessoireshop.
De 4 pinnetjes die van de ATX een E-ATX kabel maken, de 4+4 pins CPU pluggen en de 6+2 pins PCI-E connectors zijn niet als 1 connector te maken, bij mijn oude Antec kon ik dat wel met de ATX kabel, de losse plug had daar pinnetjes voor.
Overige kabels zijn 1x '4x SATA', 1x '3x SATA', 1x '2x SATA', 1x '3x Molex' en 1x '3x Molex + 1x 'diskdrive''.
Voor mij is dit niet voldoende, want ik heb 7 dingen die een Molex vragen, ik kan dus weer 1 splittertje opzoeken voor mijn 4 IDE schijven, hadden ze beter 4x Molex aan een kabel kunnen doen. SATA is wel voldoende, want daar heb ik er maar 4 schijven van, dat kan dus mooi aan 1 kabel.

Prestaties, geluid, warmte en koelvermogen
Ik belast hem te weinig om daar een goed oordeel over te geven, het is een oudere computer die over een paar jaar weggaat, en ik wil de kast en voeding behouden. 4 SATA schijven, 4 ATA schijven, diverse ventilatoren en ander klein spul wat een beetje stroom vraagt, dat zijn de overige dingen naast de specs.
Wel vreemd is de plastic afscherming die er in de voeding zit en waar de ventilator half tegenaan blaast, je hebt dan wel een betere windtunnel, maar de ventilator doet minder. Geen idee of het echt invloed heeft, ik heb de voeding om te gebruiken, niet om er lange reviews over te schrijven ;)
Ik vond hem wel stevig aan de prijs, maar ik ben van plan er zeker 5 jaar mee te doen, en misschien nog wel langer, dan heb ik het er voor over.

Heb jij ook een Cooler Master Silent Pro M850?

Reviews door de redactie

Ik denk dat coolermaster bewust gekozen heeft voor dat aantal molexen, de meeste mensen gebruiken nu toch S-ATA ? dit is dan ook een high-end voeding.
6 x Molex lijkt mij tegenwoordig echt méér dan genoeg hoor. Het is eerder een uitgefaseerd systeem, S-ATA is nu de norm.
6x PCI-e is gewoon standaard voor 3 grafische kaarten oid, die vragen zoveel vermogen en ook zoveel kabels. Daar is deze PSU voor gemaakt. Als ik jouw setup zie moet ik zeggen dat het zwaar overkill is. Jij hebt aan een PSU van 450 watt nog meer dan genoeg! En de mensen die zo'n voeding aanschaffen hebben daar vaak wel een rede voor, dus niet gaan zeggen dat het zo overdreven is. Naar mijn mening was jouw keuze voeding de enige overdreven. :)
lmao 850 watt is echt overkill voor je huidige systeem en een voeding "op de groei" kopen lijkt mij momenteel ook niet de meest verstandige keus. mijn quad core van ruim 1,5 jaar oud heeft slechts een 400 watt voeding en weet zich hier uitstekend mee te redden! http://tweakers.net/gallery/139351/sys
Het is het beste om een voeding te kopen die je systeem op ong. halve belasting draaiende kan houden (dus bij een verbruik van 300 W, gebruik dan een 550-650 W voeding...).

Dit omdat de meeste voedingen bij dit belastingspercentage het meest efficiënt zijn, en je dus een minimale verspilling (aan warmte hebt). De voeding hoeft dan minder te koelen en kan ook stiller zijn.

Jouw 850 W wordt misschien voor 30% belast, dan is de efficiency niet op z'n max, dus verbruik je meer onnodige stroom...
Als je een 80plus voeding neemt, moet je die niet dimensioneren op 200% van je load maar veel dichter naar full load: 10 à 20% headroom = 90,9% à 83,3% van full capacity. Verbruik je 300W, koop dan een 350W voeding. Voorzie je een dual GPU setup, voorzie dan dat vermogen + 10 à 20% reserve.

Hier de minimum efficiencies die bij het 80+ programme horen:
(bij 20%, 50% en 100% van design load)
80+ bronze: 81/85/81
80+ silver:85/89/85
80+ gold:88/92/88
80+ platinum: 90/94/91

Korte overload van enkele procenten worden afgehandeld zonder shorts.

Je verliest dus slechts een minimale fractie van je efficiëntie door niet op 50% maar op 90% te belasten. 80+ PSU's produceren relatief weinig warmte zodat je het overdimensioneren ook niet moet rechtvaardigen met thermische/akoestische redenen.