Specificaties 20MP, Full HD filmen, 1x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sealife DC2000 Zwart Review

jafo 16 april 2017, 347 views

Sealife DC2000 Zwart

De opvolger van de DC1400 mag er zijn!!!!

Pluspunten

• Echt een vooruitgang ten opzichte van DC1400
  • RAW kunnen fotograferen
  • Full HD filmen en wifi optie

Minpunten

• Externe lader kopen
  • RAW only ontbreekt
  • Schrijfsnelheid camera

Snelheid en automatiek Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 5
Jammer dat Sealife je een update van produkten geeft. Dat kost meestal geld. Maar wanneer je een DC1400 hebt en ziet wat de DC2000 allemaal meer kan ga je toch nadenken. Dus toch mijn DC1400 verkocht en een DC2000 gekocht.

Wat me in de winkel meteen opviel is dat de DC2000 forser is dan zijn voorganger. Maar hij ligt nog steeds prettig in de hand. Er zijn aan de achterzijde knoppen bijgekomen maar het nog steeds geen "knoppenbrij" zoals je op andere camera's wel eens ziet. De draaiknop achterop is zelfs reuze handig en laat je gemakkelijk wisselen tussen de diverse instellingen. Zelfs M voor manual is erbij gekomen.

De binnen camera is nu ook waterdicht tot 18 meter. Fijn, omdat je vanaf de eerste duik niet met een leeg buitenhuis hoeft te duiken om te kijken of deze waterdicht is.
De eerste indruk is meteen goed. Solide bouw en nog steeds logisch overzicht. De verdere specificaties liegen er ook niet om. Een 1 inch Sony sensor van 20 megapixel, RAW foto's kunnen maken, full HD 60p filmen, wifi via een app. Allemaal nuttige features.

De diverse menu's zijn ook logisch ingesteld en goed bereikbaar, echter met een paar kleine kanttekeningen. De camera heeft geen optische zoom wat ik jammer vind. Je kan alleen de digitale zoom aan of uit zetten. Echter wordt dan deze mogelijkheid weggehaald bij de functieknop van de flitser en de macrostand. Jammer! want wanneer je die nu indrukt krijg je zoom+ en zoom-. En moet je flitser en macro weer via het menu doen. Wat onder water weer tijd kost.

Nog een klein minnetje. Er ontbreekt voor mij een instelling in het RAW jpg menu. Je kan niet kiezen voor alleen RAW. Dus of je krijgt beiden of alleen jpg. Niet RAW only. Ik heb een Lexar UHS-II kaartje van 1000x dus echt snel. Ik wist dat de camera dit niet ondersteunde maar al die film en foto's moeten ook naar je laptop toe. En dan doet hij het wel. Echter lig je onder water diverse seconden stil wanneer je RAW en jpg kiest. De RAW bestanden zijn 38 Mb, en de jpg ook nog eens 5 Mb. Jammer wanneer er een hammerhead langskomt.........

Nog een paar minnetjes. Het ontbreken van een externe lader. Is er wel. Voor weer 30 euro. En die wordt weer geleverd zonder 220V stekker en een veel goedkoper kabeltje. In mijn beleving foute zuinigheid. Net zoals het kabeltje van 10 cm. En de snelheid waarmee de camera data wegschrijft naar de SD kaart. Die had hoger gemogen. Laatste minnetje is het feit dat er een microSD kaart gebruikt moet worden. Het is woekeren met ruimte natuurlijk. Maar ik had er liever een gewone SD kaart gezien.

Het acculuikje moest natuurlijk ook waterdicht gemaakt worden en moet nu met twee nagels opengemaakt worden wat zeker wennen is. Er zitten twee lipjes die tegelijk geschoven moeten worden. Wat ook jammer is dat wanneer je de optie rasterlijnen aan zet er witte lijnen in de zoeker verschijnen. Dit had ook minder prominent zwart of grijs mogen zijn. Nu staan ze uit omdat het alles overheersend is.

Zijn er ook plusjes? Jazeker! De hoge resolutie van 20 Mp, filmresolutie full HD 60p. En een mooi ontwerp. Menu's toegankelijk. Robuust, dus zeker een aanrader! In juni ga ik met dit speeltje op vakantie en kan ik onder water kijken hoe hij het doet. Dus dit is een eerste indruk.

Eindoordeel is positief. Ik hoop dat het RAW only in een firmware upgrade opgelost wordt. Verder ben ik er blij mee.

Bijkomend voordeel is Sealife importeur. Ik heb hier zeer goede ervaringen mee. Nooit te beroerd om mee te denken of te helpen. Dat is natuurlijk ook een hele grote pre! Dus al met al ben ik er blij mee. De balans helt wel over naar de plus!

Heb jij ook een Sealife DC2000 Zwart?