Specificaties 6,2" • 2960x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S8+ Zwart Review

michelsoe12 16 april 2017, laatste update op 17 april 2017, 5.678 views

Samsung Galaxy S8+ Zwart

Na mijn tweakers Samsung event in amsterdam heb ik de s8 mogen bewonderen. Een prachtige telefoon, maar wel een prijzige upgrade tov de s7 edge. (zie uitgebreidere review)

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Verbeterde camera's
  • Helderheid
  • Irisscanner
  • USB-C

Minpunten

• Framedrops
  • Accuduur valt tegen
  • Prijzige upgrade

LET OP: Preview, GEEN review

Specificaties

S8
Body: 148.9 x 68.1 x 8.0mm, 152g
Screen: 5.8” Super AMOLED, 1,440 x 2960px resolution (586ppi)
Memory: 4GB RAM + 64GB storage; 6GB RAM + 128GB storage; microSD slot
OS: Android 7.0 Nougat
Battery: 3,000mAh

S8+
Body: 159.5 x 73.4 x 8.1mm, 173g
Screen: 6.2” Super AMOLED, 1,440 x 2,960px resolution (531ppi)
Memory: 4GB RAM + 64GB storage; 6GB RAM + 128GB storage; microSD slot
OS: Android 7.0 Nougat
Battery: 3,500mAh

Eerste indruk

Met dank aan het tweakers Samsung event afgelopen donderdag heb ik de Samsung S8 en S8+ mogen ervaren. Mijn verwachtingen waren hoog, maar heeft het helaas niet waargemaakt. Wil je weten waarom? Lees dan het stuk, accuduur, Bixby, en Dex (docking station voor het gebruik van een desktop)

Scherm

Samsung heeft dit jaar gekozen voor een schermverhouding van 18,5:9. Je zou daar diverse toepassingen voor kunnen bedenken, maar geen enkele van de toepassingen zijn de daadwerkelijke reden geworden. Samsung benoemt als reden dat je video's die op 16:9 opgenomen zijn geen zware randen meer hebben, maar full screen zijn.

Als het gaat om VR dan heeft het geen enkele voordelen. De pixeldichtheid zou even dicht zijn als op de S8. Helaas was er op het event geen demo, dus kan ik daar niet over meepraten. Maar gezien de resolutie redelijk overeenkomt met de S8 is dat best logisch.

Het scherm is prachtig, spat eruit maar is niet mooier/lelijker dan de S7, maar de 18,5:9 verhouding maakt het best sjiek.

Dit is de S8

Dit is de S8+

Afmetingen

Door de 18,5:9 verhouding, zijn de toestellen langwerpiger en slanker geworden.
Persoonlijk ben ik altijd fan van: hoe groter een toestel, hoe beter. Daar ben ik echter bij de S8+ wel op terug gekomen.

Waarbij je met bijv. een note 4 of 7 nog met veel moeite je duim in alle hoeken kunt bewegen, is dat bij de s8+ echt absoluut onmogelijk. Het scherm MOET je echt met 2 handen bedienen. De normale S8 is prima te gebruiken met 1 hand, al is het net als met alle andere telefoons met een groot scherm niet gemakkelijk.

Accuduur

Benchmarks hebben we niet kunnen draaien op de demo modellen. We moeten dus ruw afgaan op wat android aangeeft. De S8 had nog 20% accu over met een screen-on-time van 8 uur, waarvan 90% van het verbruik door wifi moeten komen.

De S8+ heeft een screen-on-time van 14 uur, ook daar was ruim 90% het verbruik te danken aan wifi, en was de accu ook rond de 20%.

Als we het mogen geloven dan gaat de + duidelijk langer mee, maar dit moeten benchmarks nog maar bewijzen. Waarom volgens android wifi zoveel gebruikt is mij onduidelijk. Bij navraag aan 1 van de samsung medewerkers zou de wifi chip ruim 20% zuiniger moeten zijn. Wellicht een software issue.

TouchWiz

Samsung heeft duidelijk de trend voortgezet, en heeft de launger leeg en light gehouden. Toch presteert samsung het dat hoe krachtig het toestel ook is, het toestel last heeft van framedrops. Ik ben van mening dat dit een software bug is en kwestie is van optimaliseren. Maar op een event had ik wel verwacht dat deze problemen waren opgelost. Tegenover de S7 is er weinig veranderd in TouchWiz, ik hou het daarom kort.

Bixby

Het paradepaartje van Samsung; Bixby. Laat ik hier kort over zijn. Het is een kopie van google now, echter met aanzienlijk minder functies. Het heeft tegenover google now geen enkele toegevoegde waarde. Zo mis je actuele cards over nieuws, je mail, facturen (uit je mail) fileinformatie etc. Wat kun je er wel mee? Spraakcomando's geven wanneer je wekker af moet gaan, zoekcomando's geven. Artikelen zoeken, en wijnetiketten opzoeken.

Of deze functies nou de moeite waard zijn? Nee. Helaas heeft Samsung er wel voor gekozen er een fysieke knop links onder de volume knop te maken. Ik raadt iedereen aan dit aan te passen naar iets anders, want je zult hem vermoedelijk nooit gaan gebruiken.

Samsung Dex

Samsung heeft dit jaar een prachtige nieuwe functie toegevoegd, Dex.
Dex is niet meer dan een virtuele desktop binnen android waarin je apps kunt draaien. Dex heeft mij verrast, maar ook teleurgesteld.

Het heeft mij verrast in de snelheid, en functionaliteit. Alle android apps zijn er op te draaien, en het laden gaat extreem snel.

Maar het heeft mij ook teleurgesteld. Op de demo liet Dex het duidelijk diverse keren afzien. Wanneer je Dex in de docking stopte werkte de muis, toetsenbord of scherm zelf simpelweg niet. Hier moet samsung duidelijk nog aan sleutelen.

Ik weet zeker dat veel bedrijven hier gebruik van maken. Het is namelijk een volledige vervangen voor je laptop, wanneer je hem enkel gaat gebruiken voor office toepassingen, en wat browsen. Al is de drempel voor de prijs van ¤799 is + ¤150 voor de docking wel hoog.

Inloggen met irisscan/gezichtsherkenning

Diverse artikelen zijn afgelopen weken voorbij gekomen dat dat het inloggen door middel van je gezicht/ogen te vervalsen is dmv een foto. Hier heb ik natuurlijk ook op ingespeeld en uitleg gevraagd bij Samsung.

Het faken dmv een foto is enkel bij gezichtsherkenning, waarbij enkel de camera wordt gebruikt om je te herkennen. Gebruik je irisscan? Dan is dit (volgens samsung) onmogelijk, omdat irisscan via infrarood gaat.

Het inloggen via gezichtsherkenning / irisscan gaat extreem snel. In minder dan een seconden ben je ingelogd, en is naar mijn mening zeker een vervanging voor de vertrouwde fingerprint reader.

Concluie

Samsung heeft ons weer verrast met een nieuw design en handige features. Je moet je enkel wel afvragen of een S7 niet een betere optie is. De accuduur lijkt niet verbeterd te zijn, scherm kan voor sommige wat onhandig zijn en de prijs vanaf ¤799 is ook niet mals.

Maar wil je het nieuwste van het nieuwste, vind je het design gaaf en is de prijs niet het probleem? Dan raadt ik iedereen aan hem te kopen!

Mijn tip aan iedereen:

GA NAAR DE WINKEL EN PROBEER ZE BEIDE!!!!

Het toestel is langwerpiger geworden, en ik kan mij heel goed voorstellen dat de s8+ niet meer zo vanzelfsprekend de beste keuze is. Zoals ik hierboven omschreef ben ik ook erg van van hoe groter hoe beter, maar dat kan je gebruikerservaring flink aantasten als je niet vergeleken hebt. Vergis je niet dat de normale S8 al een 5,8inch scherm heeft, en dat al groter is dat een gemiddelde telefoon. De S8+ is echt heel erg groot. dus probeer het eerst :-)

Heb je vragen na aanleiding van mijn review? Laat dan een reactie achter :-)

+1 altijd welkom!

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8+ Zwart?

Meer advertenties

De onscreenstime lijkt me incorrect. Met zulke accus en schermen haal je dit nooit. Samsung reset de onscreentime pas wanneer het toestel volledig is opgeladen.
Ik verwacht net als met de s7 een sot van zo'n 4 a 5 uur.

Nb hebben de toestellen niet 4GB ram ipv 6?

[Reactie gewijzigd door netblade op 17 april 2017 11:08]

Heb de screen-on-time toch echt zo gezien. Hou er wel rekening mee dat hun demo toestellen helemaal niks doen. Geen Facebook, internet of iets dergelijks.

Wat betreft de 6gb 128gb versie, die komen alleen in Korea uit meende ik. Toestel is dan ook omgerekend 100 euro duurder.
Oke , dan zou dat best kunnen, met 4g en wifi aan en op een vaste plaats heb ik gisteren met de s7 edge mijn record gehaald van +6 uur sot.

@Kiswum, het geheugenverbruik kijk ik niet meer naar. Android is intelligent genoeg ontwikkeld dat je daar geen last van hebt. Zelfs mijn m8 met 'slechts' 500Mb ram vrij draait prima zonder hickups.
Het geheugen is tegenwoordig het probleem ook niet. Processen in het geheugen bewaren kost minder stroom dan alles telkens reloaden. Daarom snap ik niet waarom mensen zo moeilijk doen over het geheugen gebruik van touchwiz
Het gaat vooral om de startwaardes. Bij Samsung heb je ongeveer 1,8-2GB om mee te starten, bij andere flagships heb je ongeveer 2,4GB om mee te starten. Daarna wordt het voorgezet met apps en andere data. Een goed systeem zal apps op de achtergrond netjes afsluiten zodat je er niets van merkt. Dit kan bij budget telefoons na 5 kleine apps zijn of 2 grote zoals Rollercoaster Tycoon, maar ik vermoed (dat zou ik moeten testen) dat de S8 na 10 kleine apps het geheugen aan de achterkant moet opschonen. Bij bijvoorbeeld een Sony met 4GB zou dit wellicht pas na 20 kleine apps zijn.

Het is mooi dat Samsung 4GB intern geheugen heeft, maar ik vermoed dat het aantal apps in het geheugen overeen zal komen met telefoons waar (slechts) 3GB in zit en waarbij de telefoon een fractie minder kost.
De telefoons hebben inderdaad 4GB en ruim de helft is direct in gebruik door Touchwiz. Het is jammer dat de launcher zoveel van de telefoon vraagt, ik hoop dat het geheugengebruik rond de release nog verder wordt verfijnd door middel van een update.
Vreemd dat je de accuduur als minpunt vermeldt. In dit filmpje verslaat de S8 plus makkelijk de iPhone 7 plus, zo slecht kan het dan toch niet zijn?

Dat filmpje is gemaakt bij een continu belasting. Dat is veel anders dan gebruikersduur vanwege standby en verandering van WiFi signalen, 4G signaal, etc. dit is dus eigenlijk een statische test.
Daarnaast is de accuduur uit deze review niet afkomstig van het daadwerkelijke verbruik. Zonder de telefoon in bezit/te leen te hebben, kan ik dit niet echt een review noemen, maar eerder een preview van 30-60 minuten testen.
Meer dan een 0 score kan ik er hier niet voor geven. De potentie voor een goede review zit er wel in. Ik ben benieuwd naar je werkelijke ervaring als je de telefoon enkele weken in bezit hebt.
Zodra ik het toestel heb (dat zal pas rond juli worden) zal ik zeker een review achterlaten.

Zoals je misschien ook hebt kunnen lezen is dit inderdaad ook een preview.
Zoals ik ook schreef heb ik van de ruwe data gebruik moeten maken. We weten allemaal hoe onbetrouwbaar deze data is. Maar ik vond het wel belangrijk genoeg om te delen in de review/preview. :)
Ik ben vraagtekens gesteld bij dit soort (pre)reviews, want je laat een oordeel achter op een locatie waar het w.m.b. niet echt hoort. In een blog zou dit denk ik beter passen. De preview mag overigens gewoon blijven bestaan .

P.s. heb je de blog/preview van Frozen ook gelezen? We waren namelijk ook aanwezig bij hetzelfde event ;)

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 17 april 2017 15:58]

Ik heb de 7 plus zeker een maand gebruikt en de s8+ nu een dag of 5. Kan met zekerheid zeggen dat de s8+ met mijn gebruik sneller leeg is dan de 7 plus, het scheelt zo'n 25%.
Verbaast mij niks eerlijk gezegd. Mag ik vragen waar jij al 5 dagen de s8 plus vandaan hebt ?
3 sterren?? Gelukkig zijn er ook professionele reviewers...

[Reactie gewijzigd door WGACA op 25 april 2017 01:07]

Ieder zijn mening toch? Zegt weinig of je een pro bent of niet.

Jouw reactie zegt gelukkig wel genoeg over jouw niveau, want je had het ook anders kunnen omschrijven zodat ik je uitleg had kunnen geven over mijn mening.
Je hoeft geen uitleg te geven over je mening, want ik heb je review gelezen.

Het klopt gewoon niet met reviews van professionele reviewers. Als een toestel als de S8 slechts 3 sterren krijgt, dan zijn je verwachtingen simpelweg te hoog. Geen enkele smartphone zal bij jouw reviews dan boven de 3 sterren uit kunnen komen, aangezien de S8 op dit moment op bijna alle fronten de beste telefoon is: scherm, camera, design, durability, mogelijkheden, etc. Tuurlijk is niet alles perfect, maar 3 sterren is gewoon echt een belediging voor de innovatie.
Ik zie dat je je eigen review hebt aangepast. Daarin vroeg ik onder andere om een foto van het apparaat. Helaas heb ik een foto nooit mogen zien, waardoor ik twijfel of je de telefoon daadwerkelijk in bezit hebt. Het is jammer dat je niet gewoon aangeeft of je hem hebt een dit kan aantonen, ik neem aan dat je wel trots bent om als een van de eerste in NL een S8+ te hebben of is er een dubieuze reden dat je hem hebt?

Michel heeft netjes aangegeven dat hij de telefoon tijdens het Samsung event heeft getest. Dat is vooraf natuurlijk al duidelijk.
Ik heb mijn review tijdelijk aangepast, omdat mensen direct gingen schreeuwen om bewijs en meer, ik test en review toestellen omdat ik het leuk vind en om mijn bevindingen met mensen te delen, maar daarna werd er direct verwacht dat er meer kwam, bewijs, verdere review, niet voldoende, vandaar dat ik het even on hold heb gezet. Je kan het geloven of niet, maar ik heb nu gewoon geen tijd om deze review te schrijven/foto's te maken. Er is onverwacht wat tussen gekomen, en het is erg druk op dit moment, ik verwacht daarom een volledige review pas eind mei klaar te kunnen hebben, vandaar het aanpassen van mijn review.
Mooie review en ervaringen :)

Op de demo van Utrecht CS had ik ook de S8+ in handen na eens de S8 kort vast gehad te hebben. Als iPhone 6sPlus user sprak de S8+ mij juist erg aan. Beter vast te houden dan de iPhone en meer scherm.
Plus na een korte test met mijn eigen website kwam deze VEEL beter naar voren op de S8+ dan de gewone S8.
Hi,

Dat klopt. in de S8+ heb ik de tweakers website geladen, en er is duidelijk meer informatie te zien dan op de normale S8.
Met jouw vergelijking met de Iphone 6S Plus kan ik zeker delen. Ik ben recent van dit toestel overgestapt en beide toestellen voelen even groot aan. Als een 6S Plus geen probleem is, dan is de S8+ ook geen issue :-)
Ik was gisteren in de mediamarkt, en was benieuwd of er een software update beschikbaar was, en jawel hoor.. een update van bijna 83MB groot.
Daarmee had het toestel opeens veel minder lag's!
Toestel was een demo model, maar kon alles testen.

Software lijkt al beter dan een week geleden in de winkel met de nieuwe update.
Auteur :
"Waarbij je met bijv. een note 6-7 nog met veel moeite je duim in alle hoeken kunt bewegen, is dat bij de s8+ echt absoluut onmogelijk."

Ambitionz :
Note 6? Die bestaat helemaal niet!
De note 5 is het laatste device officieel uitgebracht en NIET in Europa.
Van de note 7 weten we allemaal dat het explosief is mis gegaan.
Ik heb zelf alle note toestellen tot en met note 4 gehad en net als de s8 plus zijn dit toestellen in de phablet categorie.
Een phablet is per definitie een device voor tweehandig gebruik en het is dus onmogelijk om met je duimen is de hoeken te komen (mits je een chimpansee bent)
Al met al vind ik het een slechte review!
Groeten!

[Reactie gewijzigd door Ambitionz op 17 april 2017 18:57]

Had iets netter gemogen ;)

Note-6-7 was een heel slecht foutje van mij, en zal het direct aanpassen.
thnx voor de tip.
Ik heb mijn hoesje van de S8 al klaarliggen en deze is nagenoeg het zelfde formaat als mijn S7EDGE edge.
Ik vind dit een prima formaat wat nog prettig weg te stoppen is en haal dus meer scherm uit de minder randen.
De Bixby knop ga omzetten naar Google Now. Hier heb ik mijn app al voor klaar staan.
Ben zeer benieuwd als mijn telefoon over 3 dagen geleverd wordt.
S7 edge is inderdaad even groot als de s8, de s8+ is wel flink groter (vooral langer).
Over wat voor docking heb je het?
Zoals omschreven: Dex. Verbaast mij overigens dat het niet op de website van Samsung staat als accessoires. Dat komt denk ik omdat het een latere release krijgt.

Mooie review bedankt daarvoor! Ik krijg woensdag 2× de Samsung Galaxy S8 Plus versie een voor mij zelf en een voor mijn vrouw.

Kan he me iets meer uitleg geven over de accu?

Ik kwam zelf van een Galaxy S7 Edge en heb die door verkocht met 128GB Micro-SD van Samsung en Anti-kras laag en een Otterbox Symmytre met een Samsung Gear VR en alles erbij. Ik doe het voornamelijk voor het grotere scherm 6.2 inch o.a. autonavigatie
Hi.

Leuk hoor! Ik wacht nog even met bestellen :-)

Over de accu kan ik je weinig vertellen, want ik kon hem enkel previewen. Ik vermoed dat hij het zelfde zal presteren als de s7, dus een volle dag moet je wel halen.

Of dat echt zo is, moeten we afwachten :-)
Ik vind het eigenaardig dat ze het gebruik met één hand zo uitdrukkelijk aanhalen.
Mijn mening is dat ze de toestellen juist breder moeten maken zodat ge verplicht zijt 2 handen te gebruiken.
Men moet niet perse al fietsend of al autorijdend kunnen SMSen dat is trouwens bij wet verboden maar door de toestellen alsmaar smaller te maken spelen ze juist die overtredingen in de hand.
Mensen hebben opvoeding nodig want uit zichzelf worden ze nooit wijzer.
Trouwens, ik vind die beeldverhouding helemaal niet meer mooi, ik geef daar zeker geen ¤899 aan .... verschikkelijk! :(
Ik heb al meerdere keren mijn hart vastgehouden door die idiote smartphone misbruikers. :( :(

[Reactie gewijzigd door onkeltje op 17 april 2017 17:59]

...
waarom uploaden mensen reviews over iets wat ze niet hebben?
mensen, stop AUB met pre-reviews...
het doel van een review is ervaring over een aankoop leveren,
veel plus en min punten worden pas duidelijk na een maand gebruik, koop de s8, gebruik hem een maand, en schijf DAN pas een review.
dit is gewoon nutteloos.
en de batterijduur had je er uit kunnen laten. ik kan ook zeggen dat mijn s6 20 dagen lang aan staat.
maar dit komt omdat Samsung een rare manier van meten heeft.
als je niet 100% oplaad wordt ie niet ge reset,
mijn mobiel licht bijna 24/7 aan het stroom, maar wel tientallen dagen batterijduur....
Ik zal de review een deze dagen aanpassen, heb namelijk de s8+ nu ongeveer 1,5 maanden in bezit.

Overigens, dat jij pre-reviews niet waardeert hoeft niks te zeggen over een ander.