Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 72mm - Bekijk alle specificaties

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO Review

mrc4nl 17 april 2017, laatste update op 17 april 2017, 643 views

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO

De Pro aanduiding komt zijn naam eer toe, dit is zeker niet een gemidddeld consumentenzoom objectief, maar een hoogwaardig afgewerkt exemplaar met zeer goede scherpte.

Pluspunten

• Stabilisatie
  • Scherpte

Minpunten

• Hoge Prijs
  • Flare

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 2
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
De 12-100 F4 is een van de nieuwste lenzen uit de pro lijn van Olympus. Met “Pro” features als weather sealing en constant diafragma door het zoomberijk, maar ook met een stevige prijs van 1300 euro. Dankzij de "Test&wow" actie kon ik m gratis een paar dagen proberen. Dat is korter dan dat ik normaal gebruik voor het testen van een lens. dus vandaar dat deze review ook wat korter is dan normaal.

De specificaties spreken voor zich. De minimum focusafstand is trouwens erg klein en maakt semi-macro mogelijk.7 bladen voor het diafragma vind ik wel wat aan de lage kant voor een premium lens.

Brandpunt
12-100mm (24-200mm Full Frame equivalent)
F-stop
F4-f22 (F8-F44 Full Frame equivalent)
Diafragma:
Nee
Macro vergroting
0.3x
Prijs:

De lens bevat ook 2 knoppen, eentje om de stabilisatie uit te schakelen en de ander kan je op een olympus toestel een functie aan toewijzen, op Panasonic camera's heeft de knop geen functie.Sorry voor de wazige foto trouwens.
Ook heeft deze lens de olympus "MF-Clutch"
In de normale positie is de autofocus gewoon actief en kan je de focus ring gebruiken om eventueel de focus te controleren.Als je de ring naar beneden trekt komen de afstand markeringen vaar voren en word de lens in MF modus gezet. Autofocus wordt dan dus uitgezet.

Allereerst natuurlijk de lens zelf
Met lenshood en lensdop
er er zit ook nog een pouch bij
Je kan de lens zelfs met lenskap compleet erin kwijt maar dat maakt het wel moeilijk om hem er weer uit te halen

Het is een vrij forse lens voor Micro 4/3, hier zie je m op mijn GX7 gemount

Hij is ongeveer net zo groot als mijn nikon 105mm f2.8 met adapter
De lens is "weather sealed" volgens Olympus. Dat heb ik maar niet getest met een lens in bruikleen.

De lens heeft geen interne zoom, hij schuift flink uit:
op 12mm https://tweakers.net/ext/f/LyoqcbWnBiNHSvrj2ivk1pyc/full.jpg op 100mm
Dat lijkt mij niet bevorderlijk voor de weather sealing, maar goed ik ga het niet testten, en waarschijnlijk ook niet als ik de lens wel zelf had gekocht.

Over de autofocus kan ik niet veel anders zeggen dan dat hij goed en stil zijn werk doet. Focus motor is onhoorbaar.
Wel is het mij opgevallen dat de lens op een EM5 II toch een keertje niet goed schep stelde,op mijn gx7 had ik wel gewoon consistente resultaten

De focus breathing is heel erg laag, je ziet bijna niet dat het beeld wijder/smaller wordt. Prima prestatie dus. d:)b video is wel met weinig light en op f22 geschoten, dus let even niet op de ruis/scherpte

De lens is erg geschikt voor video, de autofocus doet stil en snel zn werk

Parafocaal doet de lens het ook aardig goed, toch verschuift de focus wel een beetje met zoomen
van 100 naar 12 gaat het beter dan van 12 naar 100 als de autofocus aan staat

als de autofocus uitstaat gaat het beter
(teminste ik ga er vanuit dat ie uit stond hier)

Ook de stabilisatie is heel erg goed, ik ben niet zo ervaren met handheld video, maar ik was onder de indruk van hoe stabiel de video is terwijl ik een trap op loop. je ziet de stabilisatie soms wel even switchen van vast naar panning. maar toch ik ben echt onder de indruk.

Ik was dus al erg onder de indruk van hoe goed de stabilisatie is in video modus, maar ik wilde ook eens zien hoe goed de stabilisatie is bij het maken van foto's. Deze zijn allemaal op 100mm gemaakt terwijl ik ik stond.

Je moet niet vergeten dat dit omgerekend 200mm is. De vuistregel geld dat je dan een minimum sluitertijd van 1/200 nodig hebt. 1/20 is dan al meer dan 3 stops. Maar het houd daar niet op. zelfs op 1/10 kan je nog aardig scherpe foto's maken (meer dan 4 stops), daarna wordt het lastig.
een vriend van mij die op de bank zat heeft zelfs op1.6s nog een scherpe foto kunnen maken. De stabilisatie is dus echt top!

Micro four thirds objectieven passen automatische vervormingscorrectie toe,ook als het een Olympus op een Panasonic is.Maar als je in de raw de vervorming uitzet zie je dan de Olympus toch wel vervorming heeft.
op 12mm duidelijke "pincushion" vervorming heeft, die rond 25mm omslaat in "barrel" vervorming.

Rond de 18mm kan je het meest dichtbij focussen, halverwege het zoomberijk wordt het minder, maar aan het eind trekt het weer een beetje bij. Op 18mm zit je met het frontelement wel zon beetje tegen je onderwerp aan, dus dan zou ik eerder voor 100mm gaan.

De scherpte van deze lens is zeer goed. Ik ben helaas niet toegekomen aan een "studio test", wel heb ik de lens vergelijken met mijn eigen lenzen zoals de panasonic 15mm f1.7, de minolta 50mm f2, en mijn nikon 105 F2.8D
zeker in de hoeken scoort de Olympus goed.

Verder heb ik ook nog wat samples:

Ik ben nergens paarse randjes kunnen vinden, dat kan te maken hebben met automatische CA onderdrukking in de camera. maar goed geen CA=geen CA
uitstekend dus.

Zeker op de langere brandpunten kun je een aardige onscherpte creeëren, maar niet alleen dat, het ziet er ook nog eens heel erg zacht uit. Prima prestatie!

Hier komen we bij een zwak punt van de lens: Flare/contrast. zodra de zon in het frame is krijg je al snel last van flare en neemt je contrast sterk af.

Ik vind dat ik de lens eigenlijk iets te kort heb gehad om tot een goede conclusie te komen. Maar ik ben toch wel van mening dat deze lens de "PRO" aanduiding waar maakt, uitstekende scherpte, uitmuntende stabilisatie, en een lekker groot zoomberijk.

Dat de lens geheel F4 is maakt m misschien niet zo geschikt voor bokeh-liefhebbers, je moet echt dichtbij komen voor de zachte achtergronden (of op 50mm en langer schieten) maar als je daar mee kan leven, of gewoon een lichtsterke prime ernaast gebruikt, is dit zeker geschikte een lens voor allround fotografie, of voor op reis.

Alleen wel een beetje jammer van de gevoeligheid voor flare en zn hoge prijs.

Heb jij ook een Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO?

Met 1/10sec is maar 33% scherp. Dat vind ik niet echt overtuigend. Daarnaast is dit 4,3 stops, niet 5 ;)
Normaal doe je zo'n test ook niet zo. Je kijkt normaal naar een percentage keepers met en zonder stabilisatie en kijkt hoeveel stops verschil er zit tussen gelijke percentages.
Mooie review van een erg mooie lens. Wel nog even die foto van de lens gemount op je GX7 plaatsen ;) En bij de pluspunten had ik ook de zoomrange wel verwacht, Dat is reden waarom je deze lens koopt ten slotte.

Scherpte en bokeh zijn erg indrukwekkend voor een lens met deze range en lichtsterkte maar als je toch 1300 mag besteden doe mij dan toch maar de Olly 40-150mm 2.8 en de Panny 20mm 1.8. Ja je verliest flexibiliteit in het wide angle stuk maar wint enorm aan tele-bereik en die stop extra licht is altijd welkom. Plus dat je ook meteen een 1.8 in de tas hebt voor nog uitdagendere situaties. En die combi is niet gek veel duurder dan de 12-100.
De foto heb ik nu gefixed, bedankt voor het melden.

De Olympus 40-150 is ook een geweldige lens, maar heeft geen ingebouwde stabilisatie ;)