Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

T-Mobile Pulse Zwart Review

pimsaint 8 december 2009, laatste update op 8 december 2009, 2.372 views

T-Mobile Pulse Zwart

Pluspunten

• Android. En dat T-mobile een update naar 2.0 heeft aangekondigd is al helemaal top.
  • De prijs. Dit toestel bevat álle functies van een deftige smartphone (groot capacitief touchscreen, 3G, GPS, Compass, Bluetooth, MicroUSB, MicroSD) maar de prijs is minimaal de helft goedkoper.

Minpunten

• Muziek en filmpjes worden afgespeeld door een speaker die je onderop de achterkant vindt. Dit is wat lastig bij het afspelen, vooral als de pulse op tafel ligt, waarbij het tafeloppervlak (of handpalm) de speaker blokkeert.
  • 2 dagen batterij niet haalbaar met standaard ROM.
  • 2,5mm jack ipv 3,5. Persoonlijk gebruik ik dan ook liever mijn iPod om de batterijduur van mijn telefoon te ontzien.
  • T-mobile ROM bevat een aantal bugs. Wellicht zijn deze later te verhelpen met een update.
  • Camera erg uit de tijd. Heeft autofocus maar daar is het dan ook mee gezegd. In het donker valt er gewoonweg niet te fotograferen en mensen zonder vaste hand hoeven het in daglicht ook niet te proberen.

Ik heb de T-mobile pulse nu twee weken in mijn bezit en ben er zeer over te spreken.
Ik kocht het toestel via een Nederlandse webshop in de hoop dat deze simlock vrij zou zijn, aangezien ik een sim-only abonnement bij telfort heb lopen tot aan komende zomer.

Gelukkig mocht het zo wezen, en na in installeren van de sim-kaart kon ik dan ook meteen aan de slag. Bij de eerste startup wordt uitgelegd hoe de toetsenblokkering werkt, evenals het toetsenbord. Tenslotte wordt gevraagd om een google account. Als je dit nog niet hebt kan je dit direct aanmaken. Beide opties werkten bij mij overigens niet, omdat ik gebruik maak van een Telfort sim, waardoor ik eerst de APN van telfort moest aangeven.

Op mijn oude toestel (6500 classic) had ik alle contacten naar de sim-kaart gekopieerd, deze konden eenvoudig via het contacten menu op de pulse worden geïmporteerd. Er kon direct gebeld worden wat mij brengt op het eerste aandachts puntje. De belkwaliteit is redelijk te noemen. Absoluut niet slecht (zowel ik als de andere kant zijn goed verstaanbaar) maar ik heb wel eens beter gehad. Het volume is hard genoeg, maar de spraak klinkt zo af en toe wat dof. Het toestel voelt tijdens het bellen wat groot aan, maar ligt fijn in de hand. De pulse is dan ook niet de kleinste gsm die we kennen, de afmetingen zijn vergelijkbaar met die va een iPhone. De bouwkwaliteit lijkt bij een eerste indruk in orde. Als ik niet beter zou weten had ik HTC geraden als fabrikant van het toestel.

Het touchscreen is groot en duidelijk. De resolutie is in orde, en het bedienen met de duim gaan feilloos. Zelfs met de beschermlaag erover gaat alles zonder stotteren, waardoor ik er ook pas na een paar dagen achter kwam dat deze nog over het scherm heen zat. Hiervoor had ik een HTC touch 3G met resestief touchscreen, dat was één grote ellende. Dit scherm daarentegen is lekker gevoelig en het touchen en swipen gaan soepel. Wel zijn de hoeken van het scherm wat minder gevoelig, waar je bij het smsen rekening mee moet houden. Een kwestie van gewenning, want als je de buitenste toesten aan de binnenkanten aantikt is het probleem volledig opgelost.

De grote motivatie om de Pulse te kopen was Android icm met de aantrekkelijke prijs. De grote motivatie voor Android was dan weer dat ik opzoek was naar een systeem dat mijn contacten, agenda én e-mail synchroniseert zonder gebruik te hoeven maken van exchange (of mobile.me zoals bij de iPhone). Ik gebruik google zowel zakelijk (google apps) als privé en met android zijn deze gegevens op mijn mac (mail, iCal) constant gelijk met die op mijn telefoon. Tenslotte is mijn schoolmail (exchange) ook nog eens gesynchroniseerd dmv het bijgeleverde RoadSync, een exchange client voor Android 1.5. Overigens maakte t-mobile afgelopen week bekend dat zij in 2010 een update naar Android 2.0 aanbieden voor de pulse, welke native support heeft voor exchange. T-mobile heeft ook documents-to-go op de Pulse geinstalleerd, waarmee je word, excel en pdf documenten kan openen. Ook erg handig!
Een andere motivatie voor mijn androidkeuze is de android marktet, waar je net als bij de appstore van apple tal of leuke en handige applicaties vindt voor op je telefoon, die met één klik zijn te downloaden en installeren. Ook dit werkt perfect!

Na enige tijd bleek het toestel helaas wat trager te worden en traden er fouten op bij het toetsenbord, dat in alle applicaties (contacten, sms, mail, etc) wegschoot bij de eerste toetsaanraking en daarna ook niet meer terug wilde komen. Ook de batterij was binnen een dag leeg, al had dat ongetwijfeld te maken met mijn enthousiasme voor mijn nieuwe telefoon. Na enig zoekwerk bleek er een oplossing voor handen voor het toetsenbord-probleem. Echter kwam ik tijdens deze zoektocht ook een "unbranded" android rom tegen voor de Huawei 8230, een telefoon gelijk aan de Pulse (Huawei 8220) welke ik inmiddels op mijn telefoon heb geinstalleerd.

Deze ROM draait stukken sneller, is vrij van het toetsenbord probleem en heeft een aantal standaardfuncties waarvan ik me afvraag waarom T-mobile ze uit hun ROM heeft gesloopt. Zo is het nu mogelijk om te kiezen welke groepen er wél en niet gesynchroniseerd worden door google. Erg fijn, want bij mijn eerste synchronisatie werden alle e-mailadressen waarmee ik ooit contact heb gehad toegevoegd aan het telefoonboek van mijn pulse.
Ook het zoeklabel om snel naar een bepaalde letter te gaan in het adresboek lijkt door T-mobile onvindbaar gemaakt.
Tenslotte lijkt te batterij ineens drie dagen mee te gaan! Hierbij moet ik wel vermelden dat ik standaard mijn verbinding op 2G heb staan voor het ontvangen van mailnotificaties enzo. Bij het internetten en downloaden van mail klik ik 3G dan weer even aan.

Heb jij ook een T-Mobile Pulse Zwart?