Acer n50 Premium Review

Pluspunten

• Snelheid
  • Gebruiksgemak
  • Standaard Bluetooth en WLAN

Minpunten

• Ontbreken van stevige externe behuizing

Veelzijdigheid Score: 5
Dit is mijn tweede PDA. Hiervoor heb ik een PSION 5 gehad, het moge duidelijk zijn dat dit wel even een wereld van verschil is.

Het eerste wat me opviel is de snelheid van het apparaatje. Start snel op, komt snel uit suspend en reageert meteen op al je aanslagen op het touchscreen. De PDA is geleverd met geintegreede bluetooth en WLAN, de reden (icm de prijs en processorsnelheid) waarom ik voor deze PDA gekozen heb. Deze twee features werken perfect. Ik krijg zonder problemen contact, zelfs beter dan mijn laptop op dit moment kan. Het gebruik ervan kost wel extra stroom, maar het vergroot de mogelijkheden van je PDA aanzienlijk vind ik.

De PDA heeft een SD en een CF uitbreidingssslot, maar wordt geleverd zonder extra geheugenkaart. Is maar prima ook, want dat is vaak van een dermate kleine capaciteit dat je die bijgeleverde kaartjes in de kast mikt en meteen een grote bestelt; iets wat ik nu dus ook heb gedaan (1 GB SD kaartje)

Dit kaartje wordt zonder problemen herkend en er kan heel makkelijk gebruik van worden gemaakt. Standaard wordt Windows Pocket PC 2003 SE op dit apparaatje geleverd. Het is niet mijn bedoeling om dat te reviewen hier, maar het OS maakt natuurlijk ook dingen gemakkelijker die een ander OS misschien anders afhandelt. De Acer kan in ieder geval heel goed communiceren met andere apparaten. Of dit aan PPC2003 ligt laat ik even in het midden, maar dat de Acer het ondersteunt is dus zeker. Standaard krijg je een USB/serieel Cradle erbij geleverd die een hoop mogelijk maakt. Zo is het ook mogelijk om via deze cradle te internetten (daar hoefde ik niks voor in te stellen) maar al het internetverkeer gaat dan via je host station, in dit geval mijn PC die op internet zit.

Zoals eerder gezegd ben ik erg te spreken over de snelheid. Ik heb een icm een Bluetooth GPS mouse van Adapt al diverse malen kunnen genieten van TomTom Navigator 5, die werkelijk schitterend draait hierop. Ik heb daarnaast met TV Remote Controller mijn PDA al de taak van diverse afstandsbedieningen in huis laten overnemen.

De beeldkwaliteit van het apparaat is goed. Als je veel omgevingslicht hebt begint het scherm wat te spiegelen, maar onder normale omstandigheden is het prima.

De behuizing had van mij iets meer aandacht mogen krijgen. Alleen de voorkant is van metaal, de rest van kunsstof. Als je m in je hand hebt en je knijpt zachtjes dan kun je een beetje gekraak horen van het kunststof dat werkt tegen het metaal. Verder geen punt, maar ik had de behuizing liever uit een stuk gezien. Een ander punt wat met de bescherming van de toch kwetsbare techniek te maken heeft is het scherm. Standaard krijg je een zwartleren hoesje erbij, wat zo goed als geen bescherming biedt als je het apparaatje meeneemt. Ik ben dus ook naarstig op zoek naar een metalen of anderszins stevige behuizing waar de PDA in kan zodat ik hem veilig kan vervoeren.

Qua ergenomie zit het goed met dit apparaat: hij ligt fijn in de hand en op het moment dat je een webpagina bezoekt is het prettig dat je het scherm kunt kantelen (beide kanten op) zodat je de site beter kunt bekijken. Dit maakt de PDA een stuk gebruiksvriendelijker en daardoor veelzijdiger. Ik heb daarnaast het idee dat er door de twee geheugensloten ook tal van extra toepassingen zijn die ik nog niet heb ontdekt. De uitbreidbaarheid is dus, neem ik aan, ook goed.

Ik heb 2 dagen gespeeld met een volle accu en toen Bluetooth en WLAM volop gebruikt en dat heeft hem toen wel helemaal leeg gezogen, maar als je hem regelmatig in je cradle zet om te syncen met Oultook zoals ik op mijn werk ieder dag doe dan lijkt het alsof hij niet leeg gaat. Ik zou nog een lange reis moeten maken met TomTom aan en dan kijken hoe het gaat, maar mijn eerste ervaring is positief in ieder geval.

ik heb mijn N50 Premium voor 300 euro op de kop kunnen tikken, ik zag dat hij inmiddels alweer iets duurder is geworden bij veel winkels (+35 euro), maar gezien het feit wat je hiervoor terug krijgt is dit een uitermate scherp geprijsde PDA. Ik heb in ieder geval geen spijt van mijn aanschaf.

Heb jij ook een Acer n50 Premium?