Specificaties 6,2" • 2960x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S8+ Zwart Review

magnat505 14 april 2017, laatste update op 29 april 2017, 972 views

Samsung Galaxy S8+ Zwart

Zie vernieuwde uitgebreide review.

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • De interface lijkt iets professioneler, tegenover de redelijke kinderlijke buttons op de s6/7
  • Design van de toekomst
  • Camera is erg goed, en toch weer iets beter dan de s7
  • Usb-c
  • Waterdicht
  • Bluetooth 5.0
  • Veel instellingsmogelijkheden

Minpunten

• Frame drops (na update beperkt dit zich alleen tot bixby)
  • Vinger print scanner is echt heel onhandig geplaatst, en zit veel te hoog voor mijn hand.
  • Gezichtsherkenning werkt lang niet zo fijn als een normaal geplaatste vingerprint scanner
  • Prachtig scherm, maar wat goedkope audio uit de build in speaker, dit kon zeker beter
  • Erg duur
  • Accuduur
  • Oortjes zijn vergelijkbaar met 20 euro alternatieven

Attentie, dit zal mijn eerste review worden die zo uitgebreid is dat het handig is om een inhoudsopgave erin te zetten, dit heb ik nog nooit gedaan dus geef het wat tijd. Bedankt voor het geduld!

Beeldscherm

Het beeldscherm van de S8+ is één van de mooiste beeldschermen die ik ooit gezien heb. Het scherm is echt heel groot en ziet er prachtig uit.

Het scherm heeft meerdere mogelijke resoluties, varierend van wat ik onacceptabel vindt, tot het meest scherpe wat je ooit gezien hebt. De volgende mogelijkheden worden aangeboden
  • HD+ (1480 x 720)
  • FHD+ (2200 x 1080)
  • WQHD+ (2960 x 1440)
*Foto resoluties als je goed kijkt zie je de verschillen zelfs tot WQHD

Bij de HD+ optie wordt tekst redelijk wazig, ondanks dat het iets aan batterij zou moeten besparen, heb ik deze mode afgezworen. De tweede optie is tevens de standaard optie is in principe iets wat het scherm FHD maakt, deze optie maakt tekst velen malen scherper. Bij de laatste optie zie je het verschil als je echt heeeeel goed kijkt, maar bij een normale kijkafstand is het verschil niet echt te zien. Ik denk dat deze mode vooral voor VR bedoeld is, zelf heb ik het scherm op FHD+ gezet.

De mode "adaptive display" die kleuren iets feller maakt heb ik aangepast naar de "basic" setting. Het lijkt de eerste minuten alsof de kleuren bijna dof zijn, maar nadat je ogen er aan gewend zijn komt dit het meest overeen met de realiteit, wat ik zelf belangrijk vind.

Het scherm is prima af te lezen binnen en buiten, zelfs in de volle zon is alles zeer goed zichtbaar. Het enige wat wellicht af en toe een storingpuntje kan zijn, zijn de edge randjes. Bij bepaalde lichtinvallen reflecteert de edge rand het licht zo dat je wat weergeven wordt op de edge rand niet goed meer kan zien, binnen heb ik hier nog geen last van gehad.

Het scherm heeft een aparte 18,5:9 verhouding waardoor er bij het kijken naar video's zwarte balken aan de zijkanten van het scherm getoond worden. Er is de optie om de video aan te passen naar het beeldformaat, dit snijdt echter wat weg van de boven en onderkant van de video. (zie foto's hieronder)

*foto 1 Youtube video met zwarte randen

*foto 2 Youtube video met crop to fit

Persoonlijk kijk ik liever video's zonder crop to fit, dus met de zwarte balken, er wordt te vaak nuttige informatie uit de video's gesneden.

Dit probleem doet zich ook bij apps die niet aangepast zijn aan deze resolutie. Je kan dit echter aanpassen in de settings waardoor apps wel gebruik maken van de full screen, maar dit heeft echter ook nadelen. Apps die standaard niet geoptimaliseerd zijn voor het nieuwe scherm hebben de instelling voor fullscreen apps standaard uitstaan. Deze kan je echter zelf aanzetten, met als waarschuwing dat de app misschien niet naar behoren werkt.
Zie de foto's hieronder.

*Foto 3 WeatherPro app met zoom functie aan

*Foto 4 WeatherPro app zonder zoom functie

*Foto 5 App overzicht met de mogelijkheid om apps in full screen mode te forceren.

Benchmarks en hardware

De Galaxy s8+ is op papier een zeer snelle telefoon, een lijstje met de "belangrijkste" specificaties:
  • Exynos 8895
  • 4gb ram
  • 12mp f1.7 camera rear / 8mp f1.7 camera front
  • 3500 mAh accu
  • WQHD scherm 1440p
  • 64gb storage (yoepie)
De telefoon voelt redelijk snel in gebruik, maar niet veel sneller dan bv een s7 toen hij net uit de doos kwam, of de s6. De grootste veranderingen zijn vooral te merken in de wat zwaardere software, zoals games. Af en toe en dan echt vooral met Bixby, maar ook met andere handelingen is er af en toe een forse frame drop te zien. Bij het wisselen naar het Bixby venster is dit het ergst, maar ook bij het openen en swipen van normale apps happeren de frames af en toe. Het is niet precies te reproduceren, dus waar het precies aan ligt is onduidelijk voor mij.
Geekbench score (Holy f*ck) dat is snel
Als je de geekbench score ziet en vergelijkt met de concurrentie kan je bijna niet geloven dat het nog steeds zoveel sneller kan. Het is helemaal lachwekkend als je deze score vergelijkt met de LG G6 bijvoorbeeld die ook dit jaar is uitgekomen.

*Foto 6 geekbench score s8+

Interface en design

YES de interface is veranderd, de kinderachtige icoontjes van de s6 en s7 zijn eindelijk ingeruild voor een behoorlijk flat design. De icoontjes zijn nu allemaal 1 kleur, met in het wit een soort icoontje getrokken voor de bijbehorende app. De overige apps krijgen standaard een frame eromheen, waardoor het er allemaal hetzelfde uit lijkt te zien. Het is mogelijk dit uit te zetten waardoor alle app iconen eruit zien zoals het zou horen.

*Foto 7 nieuwe interface

Het design van de telefoon (uiterlijk is ook weer behoorlijk aangepast tegenover alle andere toestellen die je ooit gezien hebt). Het lijkt aan de voorkant gewoon 1 scherm waar je naar kijkt, de zijkanten zijn van een mooi zwart glimmend aluminium gemaakt en de achterkant is zwart met een glazen plaat erop. Het eerste wat je denkt als je deze telefoon vasthoud is wow, deze is echt uit de toekomst. Hoewel het ook nadelen met zich meebrengt, zie rest review.
*Foto 8 telefoon voorkant
*Foto 9 telefoon zijkant
*Foto 10 telefoon achterkant

Aansluitingen en features

Samsung apps
Wat helaas al zo is sinds het begin, en ook bij de s8+ onveranderd is, is het aantal apps wat samsung dubbel meelevert. 2 mail apps, 2 spraak assistenten etc. Hartstikke leuk allemaal, maar het is jammer dat je hier geen keuze in krijgt. De meeste apps kan je alleen disablen en niet uninstallen. Net als ik Siri niet gebruik, google assistant niet gebruik, zal ik ook Bixby niet gebruiken. Helaas is bixby bijna niet te ontwijken en zal je af en toe prongelijk op de bixby knop drukken of op het scherm de verkeerde kant op vegen. Het is niet ergelijk genoeg om uit te zoeken hoe dit allemaal weg kan, het is wellicht mogelijk, maar zelf heb ik nog geen moeite gedaan om te kijken of het kan.
Vingerprint scanner
Sinds het uitkomen van de vingerprint scanner heb ik dit altijd gebruikt op mijn telefoons (iphone 5s, iphone 6s plus, iphone 7 (plus), galaxy s5, s6, s7, etc) Maar bij de s8+ is het toch een ander verhaal. Ik ben absoluut geen fan van een vingerprint scanner op de achterkant, maar de s8+ maakt dit echt te bont. De knop is echt onbereikbaar met één hand, gewenning of niet. Het toestel is echt enorm en de vingerprint zit echt heel hoog. De tijden dat ik er wel bij kon met 2 handen, was het moment waarop ik ook direct mooie vegen achterliet op de camera. Ik heb me hier echt zo kapot aan lopen ergeren dat ik de vingerprint maar gewoon heb uitgezet en verder ging tot het gebruik van de iris scanner....
Iris scanner
De iris scanner is nieuw op samsung toestellen, note 7 niet meegeteld. De scanner werkt echt heel goed, alleen heb ik nogal de neiging om het toestel in de meest vreemde posities vast te houden omdat ik bang ben dat het niet werkt. Na een paar dagen heb ik maar besloten ook deze ontgrendelings methode weg te halen. Mede omdat ik het toestel bijna nooit op een manier gebruik dat ontgrendelen op deze methode handig is. Ik ben echt diep teleurgesteld in het feit dat de vingerprint niet meer aan de onderkant van het scherm zit, waar hij altijd en overal het meest makkelijkst te bereiken was van alle methoden. Bv: toestel ligt op tafel, zit in de auto voor navigatie. bij deze 2 scenarios werkt geen 1 van samsungs meegeleverde "biometrische" sensoren. En laat dit nu net de momenten zijn waarop ik dit vaak moet doen.
Gezichtsherkenning
Zie kopje irisscanner, te irritant om op deze manier je toestel te unlocken.
usb-c
joepie eindelijk usb-c, maar dan weer op de Samsung manier geïmplementeerd. Ik had gehoopt dat de bijgeleverde lader een usb-c naar usb-c kabel zou hebben, dat is tenslotte het hele nut van usb-c, één universele aansluiting die voor alles gebruikt kan worden. Dit is echter niet het geval. De oplader loopt van usb-c naar usb-a. Wat wel fijn is, is dat ik de macbook pro oplader eraf kan trekken en dan houdt ik een usb-c naar usb-c kabel over, wat weer een dongel minder is om de telefoon te kunnen connecten met mijn laptop.
bluetooth 5.0
bluetooth 5.0
AKG oortjes & audio output
Samsung heeft mooi geadverteerd met de AKG oortjes. Na 5 minuten testen heb ik ze direct me oren uit getrokken en terug in de doos gestoken. Ik vond ze een lichte verbetering tegenover de prut die normaal bij samsung telefoons zit, maar dit 100 euro?! ik geloof er echt helemaal niks van. Ik heb nog een setjes oortjes liggen van Sony van 20 euro die toen gratis gegeven werden na het schrijven van een review over een ander Sony product, en deze zijn velen malen beter. De lage tonen klinken erg goed, echter schieten de oortjes tekort in de middentonen en zijn de hoge tonen vaak schel.

De audio output zou ook verbeterd moeten zijn op de s8+, hier ben ik het echter wel mee eens. Het steeds wisselen van mijn Sony MDR-1000x (met kabel) met de galaxy s7 laat toch een verschil horen. Ik vind de s8+ veel prettiger om naar te luisteren dan de galaxy s7, sterker nog (dat ik dit ooit ging zeggen kan ik nog steeds niet geloven) het klinkt net zo goed als de audio output van de iphone. na 7 series waarin ik de audio output echt slecht vond is het eindelijk zo ver, dikke plus samsung!

Nog een kleine notitie, normaal gezien gebruik ik geen headphone jack op een telefoon, ik heb al een draadloze koptelefoon sinds 4 jaar. Aan de ene kant vind ik het een nadeel dat er een headphone jack op de telefoon zit, aangezien ik de aansluiting niet gebruik komt er steeds meer en meer vuil in, het liefst heb ik zelf geen gaten in een telefoon, maar ik kan begrijpen dat het voor veel mensen echt een must have is.
Water resistent
De s8+ is net als de s7 ip68 water resistent, het is in het verleden wel eens gebeurd dat mijn telefoon in de wc is gevallen, of in het zwembad (samen met mij). Ik vind het erg fijn dat deze feature erop zit.

Camera

De camera aan voor en achterkant heeft een upgrade gehad, het gaat wellicht bij de rear camera nog steeds om een 12mp f1.7 lens, maar het is wel een iets andere sensor. De voorkant heeft upgrade gekregen naar een 8mp f1.7 lens. Beide camera's maken redelijk goede foto's, en als je het vergelijkt met de rest van het android kamp dan is het veruit de beste. Wat ik zelf het meest irritant vind is dat de selfie camera gezichten zacht maakt.

De video beelden op de s8+ zijn goed, wat ik zelf het beste punt vind is de zeer goeie OIS. Ik was enorm aan het wiebelen met het toestel buiten de auto en het getril valt reuze mee.
Foto's rear camera
Foto's front camera
(Er volgen er meer)
Inhoud video's
60fps fhd video

Accuduur

Tja de accuduur van het toestel, laten we beginnen met de feitjes, de s8+ heeft een 3500mAh accu. Samsung geeft zelf aan dat de batterij getweakt is zodat er meer accu capaciteit overblijft na een aantal jaar van gebruik. Hoe dit uitpakt zullen we echter pas weten over 1 a 2 jaar. Meestal gebruik ik de telefoon gemiddeld zo'n 2u per dag als navigatie, waarbij de brightness altijd op minder dan 50% staat. Meestal zit er ook nog een half uurtje pokemon go bij, en dan nog de normale apps die de meeste wel gebruiken, af en toe de camera, social media, chat apps, de browser om in te googlen en af en toe ook even youtube.

De accu kan een stuk langer meegaan als je de battery power saving mode aanzet, wat dit doet is het achtergrond gebruik beperken, de brightness -10%, de processor op 70% van de snelheid laten draaien, always on display wat toch al uitstond uit zetten. Met deze mode haal ik meestal de dag rond 20:00 wel, gelukkig ben ik dan vaak thuis en kan hij weer de lader in. Op de tweede screenshot had ik de s8+ nog nodig en had ik geen oplader in de buurt, vandaar dat hij om 21:30 nog batterij had, ik had hem sinds 18:00 niet meer aangeraakt.

Sochtends vroeg rond 8:00 haal ik het toestel uit de lader, en op de meeste dagen is hij rond 19:00 echt helemaal leeg, hoewel er ook al dagen tussen hebben gezeten dat ik hem om 14:00 alweer op moest laden.

De s8+ is een deel van de toekomst, het uiterlijk is futuristisch genoeg, echter zijn hier dingen voor opgeofferd, zoals het weghalen van de vingerprint aan de voorkant. Als je de geruchten moet geloven is het al mogelijk om vingerprint scanners door het scherm heen te laten werken, wellicht komt dit in de s9.

Totaal gezien is het toestel een behoorlijke verbetering tegenover de s7, de verbeterde audio, grotere scherm/body ratio, goeie camera, hardware weer meer toekomstbestendig. Mocht je een s7 hebben, ik heb mijn s7 al weggedaan en dit toestel voelt geweldig aan door het nieuwe design aan de buitenkant, maar ook aan de software kant.

Persoonlijk denk ik dat dit toestel 1 van de beste toestellen is met Android, de enige nadelen waardoor ik dit toestel een score van 7 geef, is omdat ik echt niet kan werken met de mogelijkheden tot unlocken, de voor met mijn gebruik niet geweldige accuduur, de frame drops, de prijs en de enorm slechte bijgeleverde oortjes.

- 1 punt aftrek accuduur
- 0.8 punt aftrek unlock mogelijkheden
- 0.3 punt aftrek frame drops
- 0.3 punt aftrek slechte oortjes
- 0.3 punt aftrek prijs
- 0.2 punt aftrek onhandige screen ratio
- 0.1 punt aftrek ingebouwde speaker

Minpunten besproken en toegelicht (indien gewenst, let me know in comments)

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8+ Zwart?

Meer advertenties

Heb je de telefoon daadwerkelijk in gebruik of heb je hem slechts gepre-ordered en komen de resultaten later nog? Momenteel is het eerder een clickbait dan een review.
Heb hem al 2 dagen ondertussen, maar kan niet zeggen na 2 dagen hoe fijn/goed/geweldig iets is, persoonlijk veranderd me mening nogal vaak en daarom wil ik niet ongewenste informatie in de review plaatsen.
Zou je vandaag even een foto kunnen plaatsen over de smartphone, het ziet er voor mij niet uit alsof je hem daadwerkelijk thuis in handen hebt.
Sommige hebben geluk en mogen hem reviewen vanuit hun beroep (redacteur), testen voor promotie (Samsung medewerkers), je hebt hem gewonnen via een speciale actie zoals van Tweakers en T-Mobile, maar wellicht heb je een hele goede reden om de telefoon nu al thuis te hebben terwijl dat eigenlijk pas vanaf volgende week mogelijk is.

Vandaar de vraag of je een aantal foto's kan plaatsen (geen vreemde vraag bij een review), kun je aangeven welke firmware gebruikt, dan kan het worden vergeleken met andere reviews waarbij hetzelfde probleem wordt besproken.
Waarom geen mooie foto van het toestel? Ik ben wel benieuwd hoe hij er real life uitziet ;)
Bij de Mediamarkt kun je hem al uit-proberen, daar staat een demo-model
Maar een review is geen review zonder foto's ;)
Waarom plaats je dan al wat als ik vragen mag? Waarom wacht je niet nog een week of 2 zodat je een wat uitgebreidere review kan plaatsen met je bevindingen?
Maar je kan wel een matige review posten?
Frame drops? Wellicht kun je jouw bevinding kort toelichten? :)
De komende tijd ga ik overal filmpjes en screenshots van maken. Frame drops gebeuren random bij normaal gebruik kan het niet op dezelfde manier recreeren het zit er af en toe tussen.
Sorry, maar als de S8 maar 3 sterren krijgt, wat krijgen alle overige toestellen dan bij jou? 1 en 2 sterren??

Slechte review.

[Reactie gewijzigd door WGACA op 25 april 2017 00:59]

Slechte review.
Als je goed lees krijgt de s8+ een 7 en ik onderbouw de score ook. Een review is ook nog eens subjectief. Als je het hele verhaal gelezen had, had je ook gezien dat mijn negatieve punten voor jou misschien niet gelden, waardoor het toestel voor jou misschien wel een 9 krijgt.
Hoe kun je de S8+ al hebben? Deze komt pas op zijn vroegst 19 April 2017 op de Nederlandse markt?
Zodra de toestellen in de winkel liggen, kan je eraan komen ;)
Wil je misschien een update geven van je review?
Ik heb gehoord dat in recente updates accuduur is verbeterd en de telefoon sneller is
Ik kan je garanderen dat de accu er geen minuut op vooruit is gegaan. Ja in standby, maar dat was al niet heel slecht en is nu niet magisch veel beter. Het is vooral in gebruik dat de accuduur snel wegdruipt. En de fps drops zijn ook zeker niet weg. Vooral met het Bixby home scherm is het echt verschrikkelijk. Zware fps drops daar. Het is inderdaad minder erg dan in het begin, maar niet genoeg om er een hoger punt aan te kunnen geven.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 14 september 2017 13:11]

Mijn klasgenoot had Bixby voice aangezet en die vindt het awesome Enig nadeel dat het alleen Engels is (en Koreaans)
Ieder zijn ding, persoonlijk vind ik google assistant velen malen beter, en is zelfs siri op een 5 jaar oude iphone veel beter. Bixby verstaat het vaak niet, en komt veel vaker met ik weet het niet antwoorden dan google assistant en siri.