Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs

Specificaties 5" • 1920x1080 (Full HD) • 16GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs Review

AdB 14 april 2017, laatste update op 30 april 2017, 658 views

Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs

Een fantastische telefoon. Vlot werkend, goede camera en goede accuduur.

Pluspunten

• vingerafdruk scanner goed
  • uitneembare accu
  • goede camera
  • SD slot + 2 Sim
  • snel en stabiel

Minpunten

• geen notificatie LED
  • geen kompas
  • vrij forse telefoon

Ik heb de G5 nu 2 weken in bezit. In mijn ogen een fantastische telefoon.
Voor mij zijn 3 zaken van belang: de camera, de accu en een recente / redelijk veilige versie van Android. Daar spits ik me in deze review op.

Accu
De accu is voor mijn gebruik prima. De G5 is met name goed in ‘standby’ staan. Als ik ’s ochtends uit bed kom is de accu vaak maar 5% afgenomen. Persoonlijk doe ik 2,5 dag met een volle lading. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik niet in de trein van Groningen naar Maastricht aan het gamen ben :) . Meestal ligt ie overdag op mijn buro niets te doen en ben ik hooguit ’s avonds actief op de telefoon. Zodra je ‘m actief gebruikt zie je de accu snel teruglopen. Ik denk dat als je ‘m gebruikt als een ouderwetse Nokia (alleen bellen), dat je zelfs de standby tijden van de Nokia kunt halen. Als je veel doet met je telefoon kan ik me wel voorstellen dat de accu geen records breekt.

Android 7 / Gebruikservaring
Ik ben niet zo’n fan van veranderingen, maar Android 7 is erg aangenaam om mee te werken. Er zitten veel handige opties op (bijvoorbeeld welke apps wel/niet notificaties mogen tonen). Op de telefoon draait het een en ander zeer soepel. Voor mij was het een vereiste dat er Android 7 op stond. Ik ben wel klaar met te oude Android versies en in mijn ogen ben ik nu zelfs zonder updates de aankomende jaren nog ‘redelijk up to date’. Of Motorola de G5 wel goed gaat updaten (i.t.t. de G4) is nog maar afwachten.

De 16 Gb is denk ik wel het minimum. Als je geen SD kaart erin stopt, denk ik dat de telefoon vrij snel vol zit. Ik heb een UHS klasse 1 kaart erin gedaan (volgens de tekens op de kaart). De Moto geeft dan al aan dat deze kaart te langzaam is voor sommige apps.
Edit: de SD kaart zorgde ervoor dat sommige applicaties erg langzaam startte. Iemand anders heeft dezelfde klachten. Het ligt toch echt aan de SD kaart. Ik heb mijn 64 Gb eruit gehaald en even getest: Read 26,5 Mb/s en Write 11,5 Mb/s. Blijkbaar is dat te langzaam voor de Moto al duurt het opstarten van eenvoudige apps wel zo lang dat ik een ander probleem vermoed. Het advies is in ieder geval een snellere kaart erin te stoppen (als je 'm als intern geheugen wilt gebruiken, als externe opslag voldoet ie natuurlijk).

Mijn vorige telefoon is een Galaxy S3 Neo van nog geen 2 jaar oud (zie reviews: De vijf populairste smartphones onder de 200 euro ). Qua gebruikers ervaring is de Moto G5 echt een ontzettend veel betere telefoon. Tweakers noemt deze telefoon van 190 euro een ‘budget’ telefoon. Daar ben ik het niet mee eens, ik vind het een smak geld voor zo’n ding. De G5 doet zeker niet budget aan, sterker nog: ik heb het idee dat ik met een hele luxe telefoon werk.

Camera
In een woord: fantastisch.
In goede lichtomstandigheden kan iedere camera goede foto’s maken, dus heb ik twee situaties gecreëerd met lastige lichtomstandigheden. Ik heb het gordijn in de kinderkamer bijna helemaal dicht gedaan zodat een behoorlijk donkere kamer ontstond. De tweede test was het (verduisterende) gordijn helemaal dicht maar dan met een behoorlijk gele lamp aan. Achtereenvolgend zie je de volgende foto’s: Motorola G5 in de normale stand, G5 in HDR stand, Samsung Galaxy S3 Neo, Motorola E (2e generatie), Canon EOS 1100D digitale spiegel reflex camera met f1.8 50 mm lens (‘plastic fantastic’ lichtsterke lens), zelfde camera met standaard kit lens f3.5 18mm-70mm. In alle gevallen heb ik de flits uitgelaten en de foto met 'standaard instellingen' genomen. De DLSR foto's heb ik moeten verkleinen i.v.m. het maximum upload grootte van 4 Mb.

Mijn conclusie: de G5 op normale stand wint met gemak, de enige die beter is, is de DSLR met f1.8 lens (maar die heeft een behoorlijk ingezoomd vast objectief). Het opvallende is dat de normale stand in deze lichtarme situatie zelfs beter presteert dan de HDR stand (waarbij het nemen van een foto enkele seconden duurt). Ten opzichte van de S3 zie je hoe donker de kamer eigenlijk was. Dat de S3 geen slechte camera heeft blijkt niet alleen uit de Roundup van 2015 maar bewijst ook de Moto E: deze foto is net zo donker als de S3, maar is nog wat onscherper. De DLSR f1.8 is vanzelfsprekend het beste. De DLSR met f3.5 heeft een te lange belichtingstijd nodig waardoor je bewegingsonscherpte krijgt.

Deze eenvoudige test heeft mij in ieder geval positief verrast. Het verschil tussen de S3 (2 jaar oude mob) en de G5 is enorm. HDR zorgt ervoor dat je een donker/licht verschillen nog wat duidelijker kunt fotograferen (zie foto’s in de review van Danny G) en is wat mij betreft dus een bonus op een verder prima camera.
De video stabilisatie (digitaal, het duurt helaas nog even voordat optische stabilisatie naar deze prijsklasse komt) is erg fijn en goed.
Als je het kwaliteitsverschil tussen de Moto E en de Moto G5 ziet, is dat wel een hele verbetering. Mij is dat de extra 'stap' van 75 euro wel waard. De G5 plus belooft een nog betere camera of deze camera nog een extra investering van 80 euro waard is, moet ieder voor zich beslissen.

Overige punten.
In de diverse reviews zul je vast lezen dat de vingerafdruk scanner prettig werkt en dat klopt. Het scherm is inderdaad fantastisch. Ik vond hem zelfs te helder en heb het scherm dus flink gedempt. Doordat de accu makkelijk vervangen kan worden, hoop ik dat de telefoon over 2 jaar nog een upgrade kan krijgen. Het feit dat de aansluiting micro-USB ipv USB-C is, is wat mij betreft een voordeel: de kabeltjes op kantoor, de auto, etc. hoeven niet vervangen te worden. Het feit dat je een SD-kaart en 2x een sim kwijt kunt is ook ontzettend handig. Wat betreft de nadelen kom ik op dit moment tot het missen van een notificatie LED, de grootte (ik vind het een flinke telefoon), geen kompas (GPS werkt overigens prima) en geen NFC.

Ik ben nog benieuwd hoe de G5 het doet ten opzichte van de Wileyfox Swift 2 en wacht met veel verwachting op een nieuwe roundup. Maar nu ik de G5 twee weken gebruikt heb en de resultaten van mijn camera test gezien heb, ben ik blij dat ik voor de G5 gekozen heb.

Voor iemand die een telefoon wil voor: bellen, app-en, nieuws checken en foto’s nemen is het een prima telefoon. Accuduur is bij niet intensief gebruik uitstekend, de telefoon werkt vlot en de camera is in mijn ogen ook prima. Iemand die een wat intensiever profiel heeft, is misschien beter af met een duurdere telefoon.

Heb jij ook een Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs?

Goede review. Heel erg prettig om de foto's te zien met verschillende fotomodi en de vergelijking met andere camera's. Wat hier wordt gezegd strookt erg met wat ik zelf heb ik gemerkt (ik heb de Moto G5 sinds kort ook).