Specificaties 3,25" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry 2 9520 Zwart Review

Dutch_dude 8 december 2009, laatste update op 9 december 2009, 5.915 views

BlackBerry 2 9520 Zwart

Pluspunten

• mooi uiterlijk
  • groot scherm
  • clickable scherm werkt goed
  • Blackberry OS, eerste kennismaking is zeer positief
  • Multimedia werkt goed

Minpunten

• accutijd
  • camera kwaliteit

Waarom de Blackberry Storm 2?

Toen vorig jaar de Blackberry Storm uitkwam heb ik heel erg staan twijfelen tussen de Storm en de iPhone. Uiteindelijk is het geen van beiden geworden. De Storm niet om de gebrekkige software die er toen opzat en de problemen met het scherm en bepaalde ‘dode’ hoeken. Ook wilde ik geen tweejarig abonnement. De iPhone viel af omdat het T-Mobile only is en een tweejarig abonnement.

Nu de BB Storm 2 uit is ben ik een aantal reviews gaan lezen en deze waren positief. De twee meest gehoorde klachten, brake software en scherm, van de Storm 1 waren opgelost. Vodafone levert de BB Storm 2 nu ook bij een 1 jarig abonnement en je kunt gewoon uit de standaard abonnementen kiezen, er is geen speciaal multimedia abonnement meer.

Inhoud Doos
- BB Storm 2
- Acculader, incl 3 stekkers: Europees, Engels/Amerikaans en internationaal(?)
- Headset (bedraad)
- Handleiding en korte instructie boekje
- Poetsdoekje voor scherm
- 16 GB SDHC kaartje (deze was reeds geplaats in het toestel)
- Lederen opbergtasje

Buitenkant
Zoals de meeste mensen weten zijn er geen grote verschillen aan de buitenkant van de BB Storm 1 en de BB Storm 2. De afmetingen zijn gelijk gebleven. De losse knoppen van de Storm 1 zijn verdwenen, de knoppen zitten nu op het scherm. Er zijn alleen een paar kleine cosmetische veranderingen, zoals een andere batterijcover.

Binnenkant
Aan de binnenkant is er wel het een en ander veranderd. Blackberry OS is nu naar versie 5.x gegaan en werkt erg vlot. Ik ben erg tevreden over de snelheid van het toestel. Het touchscreen is even wennen, het is mijn eerste touchtoestel, maar je raakt al gauw gewend. Het zal nooit zo fijn aanvoelen als een fysiek scherm, maar dat weet je van te voren als je zo’n toestel koopt. Ook dat er nu WIFI op het toestel zit is erg fijn. UMTS werkt goed, maar kan nog niet op tegen je WIFI verbinding thuis.

Menu structuur
De Storm 2 is mijn eerste kennismaking met Blackberry OS. Mijn vorige toestellen zijn onder andere Nokia E51, HTC S730 en Samsung D900. Ik vind het menu ondanks de vele mogelijkheden zeer overzichtelijk. Je moet in het begin wel even je weg vinden maar ik ben eigenlijk snel gewend. De meeste snelkoppelingen zijn in het hoofdmenu terug te vinden en je hebt de mogelijkheid om daar zelf snel knoppen aan toe te voegen of te verplaatsen. Veel functionaliteiten staan in combinatie met de BB menuknop. Als je dit eenmaal door hebt dan maak je jezelf het toestel snel eigen.

Blackberry Desktop Manager
Bij de BB Storm 2 wordt Blackberry Desktop Manager bijgeleverd. Je kunt hiermee je toestel backuppen, software op de BB Storm 2 installeren, multimedia bestanden overzetten, data importeren van een ander smartphone en synchronisaties uitvoeren.

Multimedia
Ik heb een flink aantal foto’s van mijn Panasonic DMC-TZ7 op de BB Storm 2 gezet. De kwaliteit die het scherm van deze foto’s laat zien zijn echt mooi. De kleuren komen echt goed naar voren. Ook heb ik een paar HD filmpjes omgezet naar MP4 en ook over de afspeelkwaliteit ben ik zeer te spreken.

De camera
Over de kwaliteit van de camera ben ik niet tevreden. Dit is een punt waar ik van tevoren al rekening mee had gehouden bij aanschaf. Ik ben nog geen smartphone tegengekomen waar ik wel tevreden was over de opname kwaliteit. Ik vind de kwaliteit vergelijkbaar met mijn vorige toestel, de Nokia E51. Voor foto’s en filmopnames heb ik mijn Panasonic DMC-TZ7.

Accutijd
Dit is mijn enige puntje van echte kritiek. De standby tijd is ongeveer een dag tot twee dagen. Ik moet wel zeggen dat ik veel bezig ben geweest met het toestel om de mogelijkheden uit te proberen. Ook dit was een punt waar ik voor aanschaf bij stil heb gestaan, veel touchtoestellen hebben last van een korte gebruiksduur tussen opladen. Mijn HTC S730 scoorde ook laag op dit punt.

Vind ik dat ik een goede koop heb gedaan? Voor mij persoonlijk kan ik volmondig ja zeggen. De twee belangrijkste kritiekpunten, de Camera en de standby tijd waren punten waar ik van te voren al op de hoogte was.

Aangezien ik het toestel pas 5 dagen heb, heb ik geen punten gegeven voor Stabiliteit en betrouwbaarheid. Ik denk dat ik over een aantal maanden een aanvulling geef over deze review.

9-12-2009
Link toegevoegd:

Heb jij ook een BlackBerry 2 9520 Zwart?

Ik gebruik de Garmin Mobile voor de blackberry (storm 1) als navigatie. Deze werkt zo-zo. De integratie van de Google Local Search in deze garmin navigatie applicatie werkt overigens wel erg goed. De wegen presentatie is matig zichtbaar maar wel altijd online, het hercalculeren van routes werkt naar behoren.

De Garmin applicatie is eenmaling 80 euro en blijft geldig voor jouw apparaat. De service van Garmin na een gewiste telefoon voor herinstallatie bleek ook goed te zijn en was met een dag geregeld.

Helaas is alles wel in het engels of een andere taal behalve Nederlands.

Tip voor in het buitenland, zet de dataverbinding naar thuisnetwerk zodat deze als je roamt niet data verbinding maakt. De "Vragen" optie voor dataverbinding tijdens roamen werkt slecht. De vraagt eenmalig, niet wanneer je verbinding probeert te maken met browser bijvoorbeeld.

Ik ben net begroet door de Vodafone met een telefoon rekening voor de datakosten van 2 weken Italie. Dit omdat de BB elke 20 minuten stipt de tijd met een netwerktijd server goed zet.

Dat was dan weer een beetje jammer.

Mijn Storm 1 draait versie 5.0 van de BB software evenals de Storm 2.

Na diverse update van versie 4.7 begon de Storm 1 eindelijk goed te werken, en ik moet eerlijk zeggen dat na de overstap naar versie 5 van de software ook de Storm 1 vele malen beter functioneert dan alle voorgaande 4.7 versies.
Zou je wat meer kunnen uitweiden over de software zelf (welke apps heb je standaard al, is het erg gemakkelijk om apps erbij op te zetten, hoe is het aanbod van 3rd party apps), de navigatie mogelijkheden en het toetsenbord (hoe is het tikken op dat ding, heb je nu wel 1 letter per toets of is het als de Storm 2 letters per toets, etc.) ?
Navigatie is mogelijk alleen moet je er voor betalen, ongeveer 50 euro gemiddeld. Dit is sinds Nav4all niet meer werkt :'(
Geachte ppl,

ik zal in de komende dagen proberen een aantwoord te geven op je vragen. Ik heb een promotiefilmpje toegevoegd aan mijn review.
3,25'' Zou ik geen groot scherm willen noemen.