Cambridge Audio DacMagic XS USB DAC Review

Exirion 14 april 2017, laatste update op 14 april 2017, 297 views

Cambridge Audio DacMagic XS USB DAC

Prima compacte audio-oplossing voor de betere hoofdtelefoons

Pluspunten

• Klinkt geweldig
  • Mooi afgewerkt en compact
  • Fijn in gebruik
  • Lage uitgangsimpedantie

Minpunten

• Kan redelijk warm worden
  • Beperkte gain voor 600 Ohm hoofdtelefoons

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb de DacMagic XS nu 2.5 jaar in gebruik en kan 'm absoluut aanbevelen. Hij wordt doorgaans gebruikt met een AKG K551 hoofdtelefoon op m'n werk, maar thuis heb ik ook een AKG K550 en K240DF. De K550 en K551 hebben een impedantie van 32 Ohm, wat ze makkelijk aan te sturen maakt, maar de K240DF is een 600 Ohm exemplaar dat veel in studio's wordt gebruikt.

Laat ik dan meteen met de enige beperking van de DacMagic XS beginnen: bij wat zachtere opnames is de gain op een 600 Ohm hoofdtelefoon beperkt. Ik vermoed dat ze dit hebben gedaan i.v.m. clipping die kan optreden bij een beperkte voedingsspanning van 5V. Het kan hard genoeg, maar niet keihard. Bij de 32 Ohm hoofdtelefoons is de situatie anders: je kunt elk nummer zo hard zetten dat je geheid een gehoordsbeschadiging oploopt. Belangrijker: het geluid klinkt helemaal in balans en is ook bij hoog volume onvervormd.

Wat bij hoofdtelefoons met een lage impedantie meeweegt, is de uitgangsimpedantie van de versterker. Als die te hoog is, is de frequentieresponse niet recht en klinkt het geluid vaak iets wollig en niet helemaal neutraal. Ik meen een keer gelezen te hebben dat de impedantie van de DacMagic XS onder de 0.5 Ohm ligt, dus verwaarloosbaar laag. Dat hoor je ook aan de laagweergave. Die is strak en droog, dus nooit wollig. Op het geluid is werkelijk niks aan te merken, zeker als je meerekent hoe compact de DacMagic XS is en het feit dat hij via USB gevoed wordt.

De behuizing is solide gebouwd met geanodiseerd aluminium, en de volumeknoppen voelen degeijk aan. Een klein LEDje toont dat ie actief is. Het geheel oogt gewoon erg mooi. Bij warm weer kan de behuizing vrij warm aanvoelen, ook zonder dat er muziek speelt. Ik vermoed dat er een klasse-A circuit voor de versterking is gebruikt, wat de warmte in rust verklaart. Wat voor sommige gebruikers relevant kan zijn: hij ondersteunt maximaal 24-bit 192KHz materiaal.

Heb jij ook een Cambridge Audio DacMagic XS USB DAC?

Bedankt voor de review. Een paar vragen die je wellicht kunt beantwoorden.
Zou dit apparaatje ook een uitkomst zijn om samen met een Android smartphone gebruikt te worden waarvan het uitgangsvolume van de koptelefoon aansluiting zelfs in de hoogste stand te zacht is?
Zo ja, zit er een kabel bij waarmee ik deze op de micro-USB aansluiting van de smartphone aan kan sluiten?
En eb jij enig idee wat het effect zal zijn op de accuduur van de smartphone?