Specificaties 15,6" (3840x2160), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 15 9550-3628 Review

krone177Newbie 12 april 2017, 391 views

Dell XPS 15 9550-3628

Prachtige laptop om te zien, erg mooi scherm, werkt prettig en snel. Helaas continu problemen in Windows (schijf corruptie, wazige foutmeldingen, boot loops) waardoor ik besloten heb deze laptop, nog geen jaar oud, naar de prullenbak te verwijzen.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Prestaties
  • Scherm

Minpunten

• Windows niet stabiel te krijgen
  • Dell support is waardeloos

Ik heb deze laptop gekocht in mei 2016; de "hybride" uitvoering met 32 GB SSD en 1 TB harde schijf, en "gewoon" HD scherm. Ik was in het begin erg tevreden, het is een erg mooie machine, de prestaties zijn uitstekend en ik was (ben eigenlijk nog steeds) erg onder de indruk van het scherm. Een duidelijk minpunt, al bij het eerste gebruik, was dat de harde schijf duidelijk hoorbaar zijn werk deed. Ook de ventilator liet zich continu horen, zelfs bij verwaarloosbare belasting zoals een document bewerken in Office. Niet chique voor zo'n dure laptop, maar er was mee te leven.
In de loop van de tijd begonnen zich echter steeds meer Windows problemen voor te doen: schijffouten, applicaties die het spontaan niet meer deden, vage foutmeldingen, problemen bij het opstarten. Ik heb de laptop een aantal malen opnieuw moeten installeren. Toen ik vorige week voor de zoveelste keer in een bootloop terecht kwam na een simpele reboot, was de maat vol. De laptop is simpelweg niet betrouwbaar genoeg.
Ik heb urenlang met Dell support aan de lijn gehangen, maar het eind van het liedje was steeds hetzelfde: omdat de hardware diagnose programma's geen enkele fout konden vinden, moest het wel een software probleem zijn dus.... Windows opnieuw installeren.
Ik heb zelf het vermoeden, maar kan het niet bewijzen, dat de combinatie van een cache SSD en een gewone harde schijf het euvel was. Mijn advies: koop in ieder geval geen "hybride" XPS 15.

Heb jij ook een Dell XPS 15 9550-3628?

Ik vermoed dat het iets met geheugen te maken heeft. Het kan inderdaad zo zijn dat die de tests doorkomt maar dat het toch het geheugen is. Hier kan je vaak weinig aan doen en zal je nieuwe geheugen moeten hebben en of proberen. Ik weet niet of je die kan vervangen. Bij de XPS13 zit die in ieder geval gesoldeerd.

Probeer anders eens memtest te draaien, die is denk ik secuurder dan de diagnostic tool van Dell.