Iiyama Vision Master Pro 512 HA202DT 22" Review

TD-er 13 januari 2006, 3.357 views

Iiyama Vision Master Pro 512 HA202DT 22"

Pluspunten

• [*] vrij goede kleuren
  • [*] met resoluties tot (dus niet tot en met) 1600x1200@75Hz is het beeld scherp
  • [*] geheugen van de monitor kan vrij goed verschillende refreshrates en resoluties herkennen, dus bij het schakelen tussen de inputs hoef je vaak niet alles opnieuw in te stellen (center en grootte van het beeld enzo)

Minpunten

• Voor een monitor van die prijsklasse vind ik het gewoon ronduit slecht dat de convergentie niet standaard goed staat afgesteld en dat de scherpte niet is wat je ervan mag verwachten.
  • Tevens vind ik de houding van Iiyama tov Teleplan ook erg slecht en is voor mij een reden om nooit meer een Iiyama te kopen.

Ik heb voor deze monitor gekozen, omdat ik graag met een hoge resolutie werk, scherp beeld wil en een goede kleurweergave. Ik doe nogal veel ontwerp werk met CorelDraw en Photoshop, dus het moet scherp, rustig en goed van kleur zijn. Bij de aankoop (begin 2002) kostte deze monitor ongeveer 1100 euro.

Een van de nadelen van Iiyama is dat de garantie niet door Iiyama zelf uitgevoerd wordt, maar door Teleplan. (dat was tot een jaar geleden in elk geval wel zo) In het eerste jaar dat ik deze monitor had, was deze 7 maand weggeweest, zonder vervangende monitor. De laatste reparatie is door Iiyama zelf gedaan (vervanging van monitor) en werkt sindsdien nog steeds.

Wat mij erg tegen viel was de scherpte van de weergave. Op 1600x1200 @ 85 Hz zijn vertikale lijnen niet scherp, maar wat vaag. Op 75 Hz is dat al een stuk beter en dat terwijl de monitor volgens Iiyama zelfs 2048x1536@75Hz zou moeten kunnen. Met verschillende videokaarten is dit getest, waaronder een aantal Matrox kaarten die bekend staan om de kwaliteit van het analoge signaal. De convergentie van de kleuren is niet helemaal perfect, maar dat is in het servicemenu van de monitor wel bij te regelen (dat gaat absoluut niet intuitief, maar het is ook niet de bedoeling dat de klant dat zelf doet)

Het schakelen tussen de inputs is nogal buggy, daar dit soms kan resulteren in een power-save-mode wanneer je schakelt op het moment dat de 2e ingang net van resolutie wisselt. Je moet de monitor dan echt uit en aan zetten. De ingebouwde USB-hub gaat ook uit wanneer je de monitor uitzet, dus het kan voorkomen dat eropaangesloten apparaten niet goed herkend worden wanneer je de monitor weer aanzet en je PC stond nog aan.

Heb jij ook een Iiyama Vision Master Pro 512 HA202DT 22"?

Ik heb deze monitor ook gehad en deze beviel me erg slecht. De productlijn is dan ook vrij snel verdwenen uit het IIyama-assortiment.
Eind 2001 kocht ik de 512 en deed dat omdat het sleuvenmasker overal even breed was (.24 over de gehele breedte als ik me niet vergis). Het eerste dat opviel was dat als je contrasterende vlakken in bijvoorbeeld Illustrator overelkaar zette, dat er een soort zwarte schaduw aan de rechter kant zat, maar niet aan de linker zijde. Direct over dit probleem gebeld met de dealer en een nieuwe opgestuurd gekregen. Zelfde probleem, alleen aan de rechteronderzijde en nee, ik kon dit zelf niet wegcalibreren.
Tezelfdertijd liepen er een aantal topics op GOT over deze monitor en daaruit bleek dat er meer probleemgevallen dan positieve ervaringen waren. Aan de dealer gevraagd om het toen nog steeds in productie zijnde oudere model de 511: geen toeters en bellen, geen USB hub in de voet, geen speakertjes in de voet: gewoon een monitor van een significant formaat. En ok een iets lagere max. resolutie, maar ik draai toch echt niet boven de 16001200

Over Teleplan: dat is er niet meer. IIyama komt nu de monitor halen en je krijgt direct een vervangende monitor en die hou je (de 511 werd steeds groeniger en het toeval wilde dat ik nog 3 weken garantie had aan het eind van 2004... :) )

Met andere woorden: als je een tweede hands CRT wilt kopen, de 512 staat bekend als buggy.
Ik heb een 514 pro, en als ik die op 1600x1200 zet, dan wordt het gebied om mijn system tray wazig.. vet vaag, ik had dat niet verwacht van een merk als Iiyama...
Ik ben er zeer tevreden mee, zeker gezien de kwaliteit van TFT's.
Voor mij als serieus amateurfotograaf is deze monitor een must.