Specificaties Radiogestuurde muis en 800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless Review

N1ckk 8 december 2009, laatste update op 8 december 2009, 1.366 views

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless

Pluspunten

• Ligt heerlijk in de hand
  • Prima ontvangst en geen haperingen
  • Zeer precies
  • Oplader werkt zeer praktisch

Minpunten

• Relatief korte accu duur zou je kunnen stellen (10-15 uur)
  • Hier en daar werkt de software niet optimaal
  • Geen aparte DPI schakelaar zoals bij de G5/G9 (ook niet 1-2-3 in te stellen)

Hallo allemaal, hier volgt een review van de Logitech MX Revolution en dus niet de Performance editie (die heeft voornamelijk als extra punt de 'Darkfield' techniek in zich). Maar aangezien ik de Performance editie (vooralsnog) niet in de Pricewatch kon vinden, wat ook aan mij kan liggen heb ik hem hier tussen gezet.

Een kleine huishoudelijke mededeling: Ik weet dat de review lang is, maar dat doe ik om hem zo compleet mogelijk te maken. Wil je iets specifieks hierin terugvinden? Let dan even op de tussenkopjes :) .

Eerste indruk
Ik ben persoonlijk iemand die altijd goed spul wilt hebben om mee te werken en heb dus ook als motto 'Goedkoop is duurkoop'. Vandaar dat ik ook halverwege 2006 de Logitech G5 had aangeschaft omdat ik dat die er mooi uit vond zien, de functies had die ik wilde en zowel geschikt was als Game-Muis maar ook prima als desktop muis uit te voeten kon. Helaas ging deze na +- 1.5-2 jaar kapot en ik had geen bon want ik had hem destijds voor ik dacht mijn verjaardag of iets gekregen en mijn ouders waren de bon verloren. Hij was stuk gegaan aan het scrollwiel die prompt niks meer deed. De voetjes waren er ook afgesleten (had destijds geen muismat in gebruik) en vond het toch wel tijd voor een vervangend (opvolgend) model.
Dus eigenlijk kwam ik automatisch weer uit op Logitech, omdat alles wat Logitech maakt vind ik mooi en niks heeft me ooi écht teleurgesteld van Logitech.

Het werd de G9 die ik voor 99 euro had gekocht bij Dixons destijds. Eenmaal thuis aangekomen en open gemaakt, aangesloten en ik dacht weer een aantal jaar verder te kunnen. Maar helaas, ik had hem nog geen dag in gebruik en ik stond weer in de Dixons in de hoop dat ze hem voor een oudere G5 (die ze nog hadden) konden omruilen. Natuurlijk kon dit niet (Dixons..) en ik was er eigenlijk mee opgescheept. Om niet verder in te gaan op de G9 was die vandaag de dag compleet 'vervelt' oftewel het laagje van de muis was er helemaal af wat er niet uit zag en ik had bijna RSI klachten door het apparaat.

Uiteindelijk was ik het zat en ging ik kijken naar een nieuwe muis en aangezien ik niet zo veel meer game op de PC dacht ik aan de MX Revolution. Omdat die me qua vorm voor mijn grove handen wel geschikt leek en omdat draadloos me ook wel aanstond i.v.m. de te korte kabel voor mij van de G9.

Verpakking en inhoud van de doos
Het apparaat is goed, mooi verpakt en ademt Logitech. De tagline op de doos belooft ook een hoop 'World's most advanced mouse'. Dat moet je toch aanspreken of niet? En dat voor de kleine ¤50,- die ik ervoor betaald heb.

Wat zit er in de doos:
  • De Logitech MX Revolution
  • De lader met adapter die niet los van mekaar zijn te krijgen (wat lastig is om achter een vaste tafel te krijgen).
  • Een USB stick met RF signaal om het signaal van de muis op te pikken. Ik weet niet of deze storingsgevoelig is in combinatie met vergelijkbare apparatuur/muizen omdat ik dat niet hier in de buurt heb staan. Bluetooth was niet verkeerd geweest.
  • CD met niet werkende drivers (hier kom ik later op terug)
  • Flyertjes van andere Logitech producten
Eerste probleempjes
Mijn eerste probleem wat ik met het product had, was het feit de charging unit een vaste kabel heeft, waardoor het met mijn vaste bureau tamelijk lastig was om hem mooi op zijn plaats te krijgen was. Wat ik heb opgelost door heel inventief te zijn (hier val ik jullie verder niet mee lastig hoor).

Mijn tweede probleem wat me wel irriteerde was dat aangezien ik de G9 in bezit had ik gewoon de software van Logitech op me PC had staan die de muis moet herkennen (Setpoint, en ja ook up2date qua versie) maar dat deed die niet! En ik wilde de software gebruiken om een aantal knoppen aan te passen. Dus ik pakte vervolgens de CD uit de doos en installeerde de versie (oudere) van Setpoint om hem wel aan te kunnen passen en je raadt het waarschijnlijk al maar ook nu vond de software vreemd genoeg mijn muis niet.

Dus ik naar de website van Logitech gegaan, daar op typenummer gezocht en vervolgens Setpoint 4.80 geïnstalleerd en die deed het wel! En nu heb ik 2 verschillende Setpoint's op m'n PC staan die er anders uit zien en ook aanvoelen als losstaande programma's. Maargoed ik heb het werkend gekregen en daar gaat het om.

Specs / Features
Allereerst de specs voor de liefhebbers:
Aantal knoppen: 7
Type scrollwiel: Tilt wheel, thumb wheel
Sensor type: 800 dpi laser sensor
Connectiviteit: 2.4Ghz RF
Batterijduur volgens Logitech: 15 uur
Garantie: Three years

De knoppen die hij heeft naast de standaard knoppen:
  • Zoek knopje in het midden
  • Extra scrollbalkje aan de linkerkant
  • 2 knoppen (omhoog/omlaag) aan de zijkant
  • Aan de onderkant van de muis een knop die je eigenlijk bijna nooit gebruikt, de aan en uit knop
Verder heeft hij een batterij indicator die verschijnt nadat je de muis beweegt. Wat de muis zelf wel in de gaten heeft is dat als jij continu bezig bent met de muis dat jij niet op de batterijstatus let en daarom dimt dat licht ook op een gegeven moment.

Iets wat ook wel het vermelden waard is, is de scrollwheel. Deze voelt aan als je snel wilt scrollen en als je dat doet gaat die in de flywheel functie. Iets wat de G5 helemaal niet kon en de G9 alleen met een onhandig knopje aan de onderkant. Laat je het scrollwieltje even los dan schiet die weer terug naar de oude automatische

Wat ik jammer vind wat er ontbreekt is de mogelijkheid om je DPI aan te passen op de muis, zoals wel mogelijk is bij de G5 en G9. Nu doen meestal gamers dit natuurlijk en is dit geen gamemuis, maar toch gebruikte ik het ook af en toe weleens bij andere dingen zoals precisiewerk in Photoshop. Ook kon ik het niet 1-2-3 vinden in de software om de DPI schakelaar toe te wijzen aan de omhoog/omlaag knop aan de zijkant wat ik ook jammer vond. Misschien is dat uiteindelijk wel mogelijk maar niet gemakkelijk/snel via hun eigen software.

Software
Op dat kleine kritiekpuntje na doet de software gewoon wat het moet doen. Het enigste wat ik zelf wilde veranderen was de zoekknop in CTRL+F en dat ging gewoon zeer gemakkelijk. Zie hiervoor de bijgeleverde foto onderaan.

Ook jammer dat je eerst via Logitech een andere versie moet downloaden zoals eerder genoemd maar ik laat dat hier verder even buiten beschouwing.

Batterijduur
Hier maak ik een apart kopje voor aan omdat mij opviel in andere reviews dat hier aardig wat mensen aandacht aan besteden. Deze zou volgens velen (veels) te kort zijn. Nu kan ik daar wel op in gaan, maar dat hoeft helemaal niet. Ik houd zelf gewoon de batterij indicator in de gaten en gaat er een streepje af dan zet ik hem in de lader voordat naar bed gaat en voila! Alles is weer prima.

Zoek je een muis om veel mee te werken waar je niet snel RSI van krijgt? Of juist één die heel accuraat is en draadloos wat gewoon functioneert? Dan denk ik dat je met de Logitech MX Revolution geen gok hoeft te nemen. Zeker voor ¤50,- is de prijs- kwaliteitverhouding van dit product zéér hoog. Vindt je jezelf in deze genoemde punten? Dan kan ik hem je zeker aanraden!

Verder om nog een wat duidelijker beeld te geven van de muis, heb ik wat foto's bijgevoegd.

Terugkomend op de Performance editie..:
Wil je meer snelheid of ga je de muis op glas of ga je hem op een reflecterende ondergrond gebruiken (zoals een wit glans tafel) kun je wellicht beter voor deze duurdere editie gaan. Deze heeft namelijk een sterkere laser ingebouwd die die genoemde punten beter handelt.

Of vind je de USB ontvanger van deze te groot (zie foto) kun je ook voor de performance editie gaan. Zeker in gebruik met een laptop is een minieme ontvanger een niet overdreven luxe. Ook zit er de Unifiying ontvanger van Logitech bij waarmee je in één klap alle draadloze apparaten van Logitech (denk aan bijv. een toetsenbord) kan herkennen.

Wel is die ongeveer (op moment van spreken) ongeveer 2x zo duur. En als je deze dingetjes niet zo belangrijk vindt, dan is het grootste verschil de prijs ;) .

• Roccat Taito Muismat
  • Logitech G15v1
  • Windows Vista

Heb jij ook een Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless?

Nette review van een muis die ik nu zelf ook in gebruik heb.
Echter: De batterijduur is een stuk hoger dan 10-15 uur, in setpoint maar ook in real life metingen doe ik er zo'n 10-15 dagen mee, in welke ik gemiddeld zo'n 4 a 5 uur muis.

Verder is de oplader inderdaad handig, zelf vind ik echter dat de muis er wel heel precies in gezet moet worden.

De precisie van de muis is inderdaad heel goed, ook games lopen er gewoon goed mee, alhoewel ik nog geen shooters heb geprobeerd.

4 sterren van mijn kant :)
De batterijduur is bij intensief gebruik zeker niet stukken hoger dan 10-15 uur. Na 10-15 uur is de accu bij intensief gebruik echt gedrained en reageert de muis amper nog.
Voor een beetje internetten is de muis wel ok. Maar voor de rest vind ik hem helemaal niet precies hij voelt erg zwabberig aan.
Gamen met deze muis is zoals goed waardeloos, je kan goed merken dat het een wat oudere type muis is.
Na 3 uur gebruik heb ik hem maar ingepakt en in de kast gelegd.
Hier ben ik het niet mee eens, de muis werkt bij mij gewoon prima en heel precies. Met gamen zou ik niet niet durven zeggen omdat ik dat nog niet heb uitgeprobeerd.
De muis werkt voor het normale office- en internet werk inderdaad prima maar is niet preciezer dan een goedkopere lasermuis vind ik. Overigens is de precisie sterk afhankelijk van de gebruikte ondergrond. Wat betreft precisie zou ik de muis als gemiddeld beoordelen.
Heb zelf ook een G5 gekocht om te gamen, vooral omdat de MX Revolution af en toe versprong/haperde. Dat leverde met diverse shooters natuurlijk de nodige frustraties op. Als je op het Logitech forum zoekt vind je nog veel meer mensen met soortgelijke klachten zonder degelijke oplossing.
Daarom heb ik mn G9 ook nog niet weggegooid :P
Dat haperen / verspringen word mede veroorzaakt door de slaapstand waar de muis erg snel in wil gaan. Gezien deze timer niet is in te stellen is er ook geen oplossing voorhanden.
Heerlijke muis is het! Ik heb er zelf twee, eentje van een paar jaar oud en de versie die jij hier hebt beschreven. M'n "oudste" heeft een lader met losse adapter en blijft het batterijen lampje altijd branden, voor de rest zijn de identiek.
Vooral handig vind ik het thumbwheel, ik heb er m'n mediaplayer aangehangen. Zo kun je je nummers skippen via de muis.
#
# De lader met adapter die niet los van mekaar zijn te krijgen (wat lastig is om achter een vaste tafel te krijgen).
De adapter zit bij mij toch echt met een stekker achter in het oplaadblokje hoor. Je kunt deze prima los halen of dit moet in een latere versie aangepast zijn (goedkoper in productie).

Bij mij dimt het battery lampje overigens ook niet tijdens het muizen. Alleen als de muis in slaap stand gaat (en dat is erg snel, veel te snel voor hardcore gamers) gaan de lampjes uit.

[Reactie gewijzigd door Bor op 10 december 2009 20:13]

Bij mij zit die echt vast, ik heb ook foto's gezien waarbij die los zit. Maar die ik heb dus niet helaas.

En het batterijlampje dimt wel bij mij, dus dat blijkt wel dat er meerdere versies in omloop zijn lijkt me zo?
Een DPI schakelaar mis ik persoonlijk niet. Dat vind ik ook meer een feature voor een gamers muis waar de Revolution absoluut niet voor bedoeld is. Dit is een muis meer geschikt voor office / photshop / dtp werk etc. De muis is ook wegens andere eigenschappen zoals een te agressieve slaap stand (lees: veel te snel), te langzaam uit slaapstand komen, onnauwkeurigheid etc niet geschikt als die hard gamers muis.
Prima review dankzij jouw heb ik toch maar de knoop doorgehakt en deze muis zelf ook maar aangeschaft. Er is geen woord gelogen in deze review! Hulde!