AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed Review

Abbadon 9 juni 2006, laatste update op 14 juni 2006, 15.402 views

AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed

Pluspunten

• Lg energieverbruik
  • Snel
  • Lg energieverbruik
  • Alle voordelen van een dual processor set-up maar niet de nadelen van extra warmte en hogere kosten

Minpunten

• 'Slechts' maximaal 4GB geheugen ondersteuning (ja, ander nadeel kan ik niet verzinnen)

... since sliced bread
Prachtige uitvinding, deze dualcore cpu's! Het heeft mij in staat gesteld m'n dual Xeon machine de deur uit te doen en met minimaal dezelfde prestaties een vl energiezuiniger en stillere machine te bouwen :) .

Voordelen/nadelen t.o.v. dual cpu
Over de voordelen van een dualcore tegenover een single core processor ga ik het niet hebben, tenslotte is het werken met twee core's (al dan niet in n package) al zo oud als de weg naar Rome.

Wel wil ik het vergelijken met twee losse single core's en dat is gelijk waar deze processor, in mijn optiek, bijna alle dubbele single core oplossingen overbodig en achterhaald maakt. Ten eerste is n dualcore goedkoper dan twee single core's. Dit geldt niet alleen voor sec de cpu('s) maar ook voor de vereiste hardware; je kunt een X2 gewoon in een goedkoop desktop moederbord plaatsen samen met gangbaar en goedkoop geheugen. Geen prijzige dual socket cpu borden en registered geheugen meer als vereiste. Door het, zeker in verhouding met twee losse cpu's, extreem lage energieverbruik kun je volstaan met een standaard 300W ATX voeding. En een grote EATX kast zal ook nooit meer op het lijstje van musthave's hoeven te staan.

Het enige nadeel is de geheugenondersteuning; een X2 kan slechts 4GB aansturen, dit is in veel server en enkele workstation omgevingen gewoonweg te weinig. Hiervoor zul je moeten uitwijken naar b.v. een dual Opteron, waar je als extra bonus ook nog eens de door NUMA verzorgde dubbele aggregated geheugenbandbreedte krijgt. Wel, gelukkig is geheugenbandbreedte niet iets wat je snel tekort komt, de issue is namelijk vaak de wachttijden die hier mee gemoeid zijn.

Wachttijden vormen op een andere manier een voordeel van de X2 processor; beide core's kunnen doordat ze als een Siamese tweeling aanelkaar vast zitten extreem snel met elkaar communiceren daar waar twee losse core's met elkaar moeten praten door een lange 'telefoonlijn' welke door het moederbord is getrokken. Dit communiceren gebeurt aan de lopende band 'dankzij' het MOESI protocol. En aangezien dit dus continu gebeurt heeft een extreem snelle en korte verbinding voordelige effecten op de uiteindelijke prestaties; een X2 presteert doorgaans net iets beter dan twee gelijk geclockte Opterons, althans op het non-server vlak.

Prestaties
Fenomenaal! Je hebt de rekenkracht van twee Athlon's 3200+ in n enkele X2 3800+ verpakking. En dit ook nog eens met beduidend minder energieverbuik. n 3800+ vreet bijna niks meer dan een single core AMD, voorwaar een prestatie van formaat. Wie had in deze tijden van alsmaar meer energie verslindende processors kunnen bedenken zoveel kracht te kunnen voeden met slechts een simpele fluisterstille 300W voeding.

De X2 3800+ blijft door dit alles ook rg koel, de relatief eenvoudige Boxed koeler (aluminium heatsink met 70mm fan) heeft geen enkel probleem dit tweekoppig monster koel te houden. Met het juiste moederbord (temperatuur geregelde fan snelheid) doet de Boxed koeler dit ook nog eens met bijzonder weinig geluid.

Ik ben al enkele 'ouderwetse' dual cpu systemen gewend met als laatste een dual Xeon 2.8Ghz en deze enkele X2 3800+ hoeft daar niks op toe te leggen, integendeel. Het verschil is overigens niet vreselijk groot; beide machine's doen ongeveer even lang over het, d.m.v. CCE, encoden van een DVD en de snelheid in Photoshop is niet merkbaar verschillend. Dit heeft denk ik ondermeer te maken met de HyperThreading van de Xeon's plus dat Intel cpu's altijd al sterk waren en zijn op deze twee punten. Dit had ik vantevoren al verwacht maar mijn insteek was dan ook niet een snllere machine maar een stllere en zuiniger machine. In dat opzicht slaagt de X2 3800+ met vlag en wimpel. Temeer de voor dual processor set-ups kenmerkende soepelheid en bijterigheid (vlot multitasken) ook door deze processor in de praktijk wordt geleverd :)

Stabiliteit
Dit is natuurlijk geen enkele issue meer; een fabrikant van cpu's heeft geen bestaansrecht als het niet volledig stabiele en betrouwbare producten levert. Poblemen met stabiliteit vind je veelal in de software (drivers) en de overige hardware (b.v. slechte PSU, moederbord met kinderziektes of pover BIOS, compatibiliteits gedoe met geheugen etc.). Wat vooronderzoek, de keuze van geronommeerd spul en niet gelijk het nieuwste van het nieuwste nemen (i.v.m. kinderziektes) kunnen je voor veel van deze ellende behoeden. In ieder geval ben ik nergens tegenaan gelopen wat betreft betrouwbaarheid en stabiliteit.

Overclockbaarheid
Even mee gespeeld maar voor mij niet interessant. Het energieverbuik en dus ook de warmte en geluidsproductie stijgen hier alleen maar door. Ik heb juist de X2 3800+ gekozen omdat dit de zuinigste van de hele X2 familie is (en dat hij duidelijk de goedkoopste is heeft daarin ook meegespeeld) plus dat Cool 'n Quiet dan niet meer werkt. Deze prachtige feature zorgt voor een ng lager verbuik dus met overclocken snij je jezelf niet n maar tweemaal in de vingers. Wil je meer snelheid en telt warmte en energie mee, ga dan voor een X2 4200 of 4600 (de 2x 1MB cache versies bieden slechts enkele procenten meer performance t.o.v. hun gelijkgeclockte broeders met 2x 512KB cache), het kleinere L2 cache zorgt voor minder energieverbruik en je behoudt Cool 'n Quiet.

Ten opzichte van single core cpu's niet de goedkoopste, maar ten opzichte van twee Opterons of Xeon's een koopje. Zeker als je de benodigde hardware meerekent. Een alternatief is de Pentium D serie, de D820 is zelfs goedkoper, maar deze kan qua performance niet tippen aan de X2 3800+

Uiteindelijk kan ik alleen zeggen dat ik zeer content ben met deze processor en het een echte aanrader is voor degene die een stille, vlotte en soepele dual processor of dual core machine wil bouwen :) .

Update
Ik heb de Boxed HSF vervangen door een Thermalright XP-90 met 92mm Papst fan. Dit omdat ik gewoon een vreselijk stil systeem wil, k onder zware load. Al het eerder genoemde over de Boxed HSF blijft van kracht, maar het kan ltijd beter. De XP-90 doet zijn werk zo vreselijk goed dat met lage load (wat internetten etc.) de Papst fan 0 (nul) toeren maakt; de X2 wordt dan dus passief gekoeld, en dat in een systeem zonder casefans! Voer ik de load op dan komt de fan in actie wanneer de X2 40 C bereikt en draait dan een belachelijk lage 600~700 toeren :)

Ook vermeldenswaardig is dat de geheugencontroller het probleemloos doet met vier double-sided 1GB DIMM's. Alles draait op DDR400 snelheid en werkt probleemloos samen met Windows XP 64 en de A8N-SLI.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed?

en hoe zit het met de vergelijking met een pentium D 830? Die zijn ongeveer even duur.......
Zou je kunnen zeggen;
830 = 2x een 3.0 ghz als
x2 3800+ = 2x een 3200+
?
Welke is dan effectiever op alround gebruik? (In aanmerking genomen dat er ook spellen ontwikkeld gaan worden voor 2 cores.)
Pentium D 8 serie = 2 cores die draaien op 1 FSB. Hierdoor kan de FSB een bottleneck zijn... in sommige dingen is de Intel dan wel sneller maar over het algemeen wint de AMD.
persoonlijk zou ik het eerder vergelijken met een pentium D 940... deze is zelfs iets goedkoper dan de amd en sneller dan de D820 en heeft ook nog eens 2x2MB cache :P om niet te spreken over het feit dat ie een lagere verbruik heeft dan de D820....
zat laatst te kijken met de interactive cpu chart van tomshardware en daar komt in het algemeen de D940 als sneller uit de bus tov de amd. En zeker in de Price/Performance index is ie beter...
zie ik het nu goed op de foto dat je een Zalman Northbridge passieve koeler gemonteerd hebt? Ik wil zelf een Asus A8N-E gaan aanscahffen met X2 3800+. Zit nog te twijfelen over een Zalman processor koeler (CNPS9500) en ook over de Zalman passieve Northbridge koeler (ZM-NB47J) twijfel ik nog, met name omdat ik gehoord heb dat de chipset met flinke belasting flink heet wordt en de garantie op het moederbord dan vervalt...

Als ik voor de passieve chipset koeler ga, dan ga ik in ieder geval wel zorgen dat er een goede airflow overheen loopt. Heb jij daar nog iets speciaals voor gedaan?
Hier is op http://gathering.tweakers.net al verschrikkelijk veel over te vinden. Heb zelf een A8N-SLI en nog geen problemen mee gehad (heb 120mm intake op 800rpm).
Ik heb er inderdaad zo'n Zalman NB47J op zitten. Qua airflow heb ik het minimaal gehouden: gn casefan's en dus alleen de PSU fan. De Zalman wordt zo wel erg warm, maar dat maakt imo niet zoveel uit; de chip kan wel wat aan :) (bij 60~70 C heb je al het gevoel dat je handen er af branden, maar zo'n chip kan dat wel hebben).

Om garantie maak ik me niet druk, ik kan zo de default chipsetcooler er weer op zetten.
Ik heb de Asus A8N-E,nForce4 Ultra.
Ik weet niet of hij dit ondersteund.

Stom jij bedoelt natuurlijk via je behuizing (Temperatuurcontrole) of niet?
Cool and quiet werk ook op een a8n-e

Ontopic:
In je conclusie noem jij alleen het prestatievoordeel van een x2 tov een p4 820. Ik denk dat het voordeel in warmte en stroomconsumptie ook wel belangrijke feiten zijn. Hierin overklast de x2 3800 namelijk zijn P4 tegenhanger met grote cijfers.
CnQ is wat anders als de Asus QFan die Abbadon bedoeld. QFan verlaagt daarwerkelijk het toerental van de CPU Fan (en 1 casefan)

Mooie review en kan me er volledig bij aansluiten
Brainless-NL Ik geloof dat het voordeel van het lage energieverbruik wel hl duidelijk uit het verhaal naar voren komt?
Daarenboven heb ik geen conclusie, jij verwart het kopje 'Prijs' met conclusie ;) Ik doe alleen een aanbeveling in de allerlaatste alinea (waar stilte zelfs als eerste genoemd wordt)
Goed en duidelijk verhaal!

Mensen die nog goedkoper dual core willen draaien dan de X2 3800+ kunnen ook nog de Opteron 165 overwegen (1,8 i.p.v. 2 GHz maar wel 2x 1 MB i.p.v. 2x 512 MB).
...en mee gespeeld maar voor mij niet interessant. Het energieverbuik en dus ook de warmte en geluidsproductie stijgen hier alleen maar door. Ik heb juist de X2 3800+ gekozen omdat dit de zuinigste van de hele X2 familie is (en dat hij duidelijk de goedkoopste is heeft daarin ook meegespeeld) plus dat Cool 'n Quit dan niet meer werkt.
Ik dacht dat C&Q dan nog wel werkte alleen minder effectief was :? (HTT is overgeklokt en de multiplier blijft gelijk=hogere idle kloksnelheid)
ja maar het voltage gaat door c en q omlaag,waardoor het systeem instabiel word ( een hogere htt heeft meer voltage nodig als een lagere htt met een hogere multi, ook op dezelfde clocksnelheid) en dus word je systeem instabiel :

bijvoorbeeld : 4x200 = stabiel
maar 2x 400 (haal je niet :P) = instabiel...
Kijk hier eens naar: http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml
hiermee kan je zelf alle cnq stappen instellen met bijbehorende voltages.
Deze survey komt voor mij precies op tijd, want voor mij gaat er een dezer weken ook een nieuw systeem besteld worden op basis van de X2 3800+.

Interessant vond ik inderdaad jouw uitspraak over de goede prestaties van de boxed cooler. In de Best Buy Guide (van september geloof ik) had ik begrepen dat de standaard koeler teveel herrie zou maken, dus had ik zelf een Zalman CNPS9500 in gedachten. Wat jou betreft dus overkill Abbadon? Kun je iets meer zeggen over je processotemperaturen?

Een andere uitspraak die ik interessant vond is dat je met 300W uit zou kunnen komen, omdat ik zelf aan een Cooler Master RS-450 zat te denken. Natuurlijk heeft het er ook mee te maken wat je nog meer in je systeem gaat hangen. Wat heb jij er een aan schijven in zitten?

Heb zelf een 74GB Raptor en twee SATA discs in de planning staan. Heb er zelf nooit aan gerekend, maar wel het gevoel dat 300W te licht zou zijn.
M'n X2 3800 is idle (dus wat internetten etc.) 32C, daarbij draait de fan v.d. Boxed koeler slechts een onhoorbare 950~1050 rpm. Dit dankzij de Q-fan optie van m'n moederbord. Schakel ik deze optie uit dan hoor ik de fan dus wel.

Tijdens full load wordt de cpu zo'n 48~50C en draait de fan 2500~2700rpm. Da's niet meer echt stil te noemen, dus als je veelvuldig de cpu langere tijd maximaal belast kan een andere koeler zeker wel zin hebben. Ik zelf belast 'm alleen maximaal voor langere tijd bij DVD's encoden en vervang evt. de koeler wanneer ik me er alsnog aan ga ergeren, maar voorlopig vind ik het prima zo; zovaak encode ik geen DVD's.

300W is hier genoeg voor twee 300GB SATA disken, alle DIMM sockets gevuld en een nVidia 6600 kaart. Wil je meer en sneller spul (vooral een energievretende grafische kaart) dan kun je denk ik inderdaad beter direct voor een zwaardere voeding gaan :)
wat ik me af vraag is dit nou een beetje fatsoenlijk te overclocke, geen ghz der bij mar gwon beetje hoger
Ja, hier ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk, want ik ga hem binnekort aanschaffen. Heeft iemand ervaring?
Cool 'n Quit
Ik geloof niet dat AMD het ooit z bedoeld heeft...
'Quiet' is vooral waar ze voor gingen ;)
Nee idd :o Ik heb 't aangepast.
Hele mooi survey zeg.
Nou daarom wil ik nu ook een Athlon X2.
Zelf wil ik ook de 3800+ omdat die een beetje betaalbaar zijn.

Alleen een ding de standaard koeler is die echt goed stil te noemen?
De standaardkoeler is op mijn bord met ingeschakelde Q-fan vreselijk stil, de fan komt bijna nooit boven de 1000rpm, dat hoor je dus _niet_ :) Kan jouw moederbord de fan niet via temperatuurcontrole aansturen, dan zal de fan gewoon op volle toeren blijven draaien en is 'ie zeker niet stil te noemen.