Sharkoon Rebel 9 Value Edition Zwart Review

Niekleair 7 december 2009, laatste update op 25 december 2009, 516 views

Sharkoon Rebel 9 Value Edition Zwart

Pluspunten

• Inbouwmogelijkheden
  • Meegeleverde Casefans
  • Design (overall)

Minpunten

• Afwerking laat hier en daar te wensen over
  • Erg felle powerled
  • Beperkte voorzieningen voor cable management

Inmiddels heb ik deze kast al ruim 2,5 jaar in bezit en hij bevalt me tot nu toe prima. De keus viel op deze kast door het strakke uiterlijk in combinatie met de schappelijke prijs (ik heb er indertijd ¤45 voor betaald). Tot nu toe ben ik zeer content met de aankoop. Enkele weken geleden heb ik het mobo + processor + videokaart + ram vervangen. De opgenomen specs zijn dus enkele weken oud. De kast heb ik echter al veel langer.

Inbouwmogelijkheden en gebruiksgemak
Het grootste voordeel van de kast vind ik de veelzijdigheid waarmee de kast ingericht kan worden. In totaal heb je de beschikking over maar liefst 9 5.25" bays. Ook worden er een paar 5.25"-3.5" converters meegeleverd. Ik moet wel mijn medereviewers gelijk geven wat de scherpe randjes betreft. Je moet opletten dat je jezelf niet openhaalt tijdens het inbouwen. Ook heb je gereedschap nodig om componenten in te bouwen. Ik had overigens ook niet anders verwacht van een kast in deze prijsklasse. Dekwaliteit van afwerking voldoet aan verwachtingen die ik in deze prijsklasse heb.

De kast maakt een erg stevige indruk. Hoewel de kast niet zo heel zwaar is, zitten de onderdelen stevig in elkaar. Het frame is nauwelijks torsiegevoelig al moet je deze kast niet als opstapje gebruiken. Als de zijpanelen verwijderd zijn is een kleine beweging van het frame mogelijk maar desondanks geeft de kast ook dan nog steeds een solide indruk. Bijde zijpanelen zijn overigens met duimschroeven vastgezet en zijn dus zonder gereedschap te verwijderen. Deze panelen sluiten vrij netjes aan, al wijkt het paneel ietsjes van de voorzijde van de kast af. Ook zijn ze zoms lastig terug te plaatsen.

Wat me verder wel aangenaam verraste was dat er al afstandhouders voor een atx mobo in het binnenpaneel zitten. Je hebt dus niet van die afstandhoud busjes nodig, zolang je een ATX mobo hebt. Naast de standaard meegeleverde 25cm fan en 12cm fan is er Ook ruimte voor twee extra 12cm fans aan de voorzijde en één 12cm fan of 2 8cm fans aan de achterzijde van de kast. Nadeeltje is dat er weinig mogelijkheden zijn om kabels weg te werken. Er zitten geen gaten in het binnenpaneel.

De kast is flink aan de maat. Momenteel mag een GTX260 de beelden van mijn computer verzorgen, en die past er zonder problemen in. Wel kan deze in de klem komen als je de hele voorkant volzet met optische drives of toevallig een optische drive gemonteerd hebt op de hoogte van je grafische kaart.

Kwaliteitsindruk en overige opmerkingen
De kast maakt een behoorlijke kwalitatieve indruk. Zeker op een afstandje ziet de kast er strak uit. De led in de 12cm fan schijnt mooi door het gaas aan de voorzijde heen. Ook is een blik op het interieur mogelijk door de 25cm fan (zolang deze draait).

Als je wat dichter bij komt, valt op dat de aan/uitknop van wel heel goedkoop glimmend zilverkleurig plastic gemaakt is. Ook de behuizing en het rooster van de 25cm fan aan de zijkant is van hard glimmend zwart plastic gemaakt. De powerled is ook iets te fel naar mijn smaak. Deze zet bij een nachtje downloaden mijn hele kamer in een blauwe gloed. Maar als dit echt hinderlijk wordt, kun je altijd de powerled disconnecten. Gezien de aanschafprijs reken ik deze puntjes de kast niet al te hard aan.

Hoewel er wel wat puntjes op de kast zijn aan te merken, is deze kast zeker een aanrader voor iedereen die een kast zoekt rond de 50 euro. Ze zijn nog sporadisch verkrijgbaar, maar dat heeft vaak ook zijn positieve uitwerkingen op de prijs. Aangezien je ook twee casefans meekrijgt, waarvan eentje zelfs 25cm is en de kast een enorme en variabele binnenruimte heeft, doet deze "value edition" zijn naam zeker eer aan!

Heb jij ook een Sharkoon Rebel 9 Value Edition Zwart?

Plaatjes bijgevoegd, kwaliteit laat wat te wensen over, maar ik moet het reviewen dan ook nog leren, en dus ook nog welke plaatjes er precies bijhoren enzo.
Aardige review! :)
Een paar foto's zouden het wel mooi aanvullen ;)