Specificaties 400W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Corsair CX400W Review

BlackWhizz 13 december 2009, 2.858 views

Corsair CX400W

Pluspunten

• Stil!
  • 1 grote 12v rail
  • 12v rail groot t.o.v. andere rails
  • Bouwkwaliteit
  • Prijs/kwaliteitverhouding

Minpunten

• Lak die er op zit is krasgevoelig

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Introductie
Ik schrijf deze review over mijn CX400w die ik een maand of 2 geleden heb aangeschaft. Helaas geen foto's gemaakt, het is niet mijn eerste review, maar graag hoop ik ook op feedback.

Verpakking
Een typische Corsair verpakking. Stevig karton met de voeding in een bubbeltjes zak. Accessoires (230 kabel, losmaakbare tiewrap, casebadge, gebruiksaanwijzing, schroefjes voor montage) liggen os in de doos. Ik heb der geen problemen mee. Tis geen spul wat kapot kan gaan.

Eenmaal uitgepakt
Eerste indruk
Poeh, een kwaliteitsvoeding. Alleen al door het gewicht. Meesta is gewicht van een voeding een kwaliteitsaanduiding. Dat zit bij deze voeding zeker goed.

Op de voeding zitten de volgende aansluitingen:
- Gecombineerde 20/24pin stekker
- Gecombineerde 4/8pin ATX12v stekker
- PCI-E 6pin
- 6x SATA
- 6x Molex
- 2x Floppy

De kabels zijn van fatsoenlijke lengte, zelfs in mijn casemod heb ik genoeg ruimte om de kabels weg te werken.

Hieruit concludeer ik dat dit ruim voldoende aansluitingen zijn voor het vermogen van deze voeding. Immers, voor 400w heb je zeker wel een fatsoenlijke cpu en fatsoenlijke videokaart en een paar hardeschijven. Zelf heb ik de voeding gekocht op de 'groei'. Mijn systeem vraagt niet veel van de voeding. Maar ik kan nu wel de videokaart zonder problemen upgraden.

Het systeem die deze voeding moet trekken is als volgt:
- Q6600 G0
- P5Q-E
- 2x 1gb Corsair XMS2 geheugen
- 8600GT
- DVD brander
- Fancontroller met daaraan 3 fans
- 640GB schijf

Eitje toch?

Nadat ik de voeding heb gemonteerd en alle kabels heb aangesloten heb ik maar eens de pc aangedaan en gekeken. De PC loopt mooi stabiel en de geluidsproductie is ook laag. Volgens ASUS PC Probe is de spanning op de 5v lijn altijd rond de 5.02 en de 12v lijn meestal rond de 12.1v dus dat zit wel snor.

Voor de rest heb ik te weinig te vertellen. Geluidsproductie is niet veel, prijs/qualiteit is zeer scherp, dikke 12v rail. Ik ben tevreden :)

Heb jij ook een Corsair CX400W?

Ik heb dezelfde voeding In combinatie met een Asus P5Q pro, E6750 @ 3,3, ATI 4850, en 2 HDD's. Met een kwaliteitsvoeding heb je genoeg aan een 400 Watt voeding, in mijn geval.

Ik merk wel dat de fan van de voeding een beetje begint te loeien, tijdens het gamen. Ik zou dan het geluidsniveau als acceptabel willen kwalificeren, want de voeding maakt dan meer geluid dan mijn HIS 4850. Tijdens normaal gebruik is de voeding compleet stil.
Mwa 400w kan wel, maar ik zou liever 500 watt erin stoppen met die setup. Ik snap de algemene obsessie sowieso niet hier op tweakers.nl dat mensen voedingen nemen die nčt genoeg power hebben om hun systeem te voeden.

Dit is mijn setup:
MSI 750i SLI moederbord
Intel E8400
OCZ 4GB Ram
WD 2x 1TB HDD
2x Nvidia 9800GTX+ in SLI

In theorie zou 500-600w wel genoeg moeten zijn, maar ik heb er gewoon een 850w voeding van Tagan in gehangen. Dat ding blijft heerlijk stil en koel, hoe zwaar ik ook aan het gamen ben. Ik heb liever een voeding die het op zijn sloffen doet dan eentje die constant op het randje zit. Je rijdt toch ook niet in zijn 3 op de snelweg? Hoe je het ook wendt of keert, het wordt allemaal warmer, en het slijt allemaal harder. Ik geef liever een paar tientjes meer uit voor een rustig gevoel. Als je voeding naar de klote gaat, heb je altijd het risico dat ie de rest van je systeem meeneemt namelijk.
Want?

- Slijtage kan harder gaan (maar dat hangt af van koeling)
- Ik rij geen 3 op de snelweg. Bovendien heb je alleen maar pieken. Je hebt nooit je cpu en videokaart 100% loaded draaien (hooguit tijdens de eerste dag stabiliteitstest) dus die voeding loopt het grootste deel van de tijd uit z'n neus te vreten.
- Je koopt een kwaliteitsvoeding (daarvan verwacht je dat die z'n vermogen dat op het kaartje staat constant kan leveren). Er is net zoveel kans dat een 850w voeding kapot gaat als een 400w voeding. Ook al heb je ze beiden op 400w draaien.
daar zijn redenen genoeg voor:
- als je weet dat je gaat upgraden, kun je de voeding beter op de groei kopen
- je hebt een kleine gap nodig van een 50W bijvoorbeeld, mocht je je computer een keertje echt willen laten stressen, of je wilt opeens wel gaan overclocken (ik doe het allebei ;) ) dan is het toch handig een iets grotere voeding te hebben dan eigenlijk nodig. de overclock gebruikt toch meer watt dan je denkt, zeker als je daarbij het voltage ook nog moet verhogen.
- een 400W voeding zal eerder kapot gaan dan een 850W voeding als hij constant op 400W moet lopen. het beste is om een voeding bij zijn TDP nog een extra 10-20% erbij op te tellen. op 80% load presteren de meeste voedingen het best qua vermogen omzetten uit het stopcontact. Bij 100% gebruik zal een voeding sneller door zijn hoeven zakken, en als hij eigenlijk nooit op 100% draait, zie je dat weer terug in de levensduur
- als je hardware (processor en gpu bijvoorbeeld) net aan is op een spelletje, dan zullen deze toch vaker pieken hebben dan een processor en videokaart die het makkelijk trekken. dan is het toch wel handig een voeding te hebben die niet op 100% hoeft te lopen, dan heeft hij een langere levensduur.

zo zijn er zat meer redenen te vinden waarom je een voeding toch een stuk groter 'moet' kopen dan dat hij eigenlijk hoeft te kunnen. de tijd zal het je leren.
Goede review, kort maar duidelijk... weet je ook welke aansluitingen en kabels er op/aan zitten? (PCI-E enzo
ok dankje :P ;)

[Reactie gewijzigd door tornado61 op 13 december 2009 15:07]

- 20+4-pin ATX kabel (60cm)
- 4+4-pin EPS 12V CPU kabel (60cm)
- 6-pins PCI-e kabel (65cm)
- 2x SATA kabel met elk 3 connectors op respectievelijk 45, 60 en 75cm
- 2x Molex met elk 3 connectors op respectievelijk 45, 60 en 75cm + floppy op 90cm

Goede review in ieder geval, ik ben blij dat de voeding erg meevalt wat het gevoel van kwaliteit betreft. Voor die prijsklasse heb je dus echt een uitstekende kandidaat. Bedankt voor de review, plaatjes zat te vinden op internet:

Edit: de informatie over de kabels staat ook in de review zo te zien. :P

[Reactie gewijzigd door Krylinck op 13 december 2009 15:04]

Meer heb je niet nodig zo te zien, maar wat doet deze voeding als je 'm zwaarder belast ?
Leuke vraag. Helaas heb ik niet echt veel onderdelen die veel vragen. Als ik mijn CPu overklok naar 3GHZ en daarnaast ATiTool Atifarct test doe dan doet de voeding het ook nog steeds dus.

Qua geluidproductie valt het dan nog steeds mee. Mijn CPU koeler maakt nog steeds het meeste lawaai.
Ik kan ook zeggen dat dit een goede voeding is. Ik heb deze meerdere keren gebruikt in verschillende systemen en ze draaien allemaal prima stabiel.
Deze voeding haal ik meestal ook voor klanten systemen (zijn meestal vrij normale pctjes met Quad Core cpu en een videokaart die een zeldzame keer een 6pin aansluiting nodig heeft).

Voeding is gewoon superstabiel dus.
Ik ben het niet helemaal eens met deze review. De voeding oogt inderdaad degelijk en heeft een goede verzameling connectors. Daarentegen is hij niet bepaald stil, er zijn tig betere alternatieven voor wie op zoek is naar een eenvoudige, stille voeding. Ik heb geen last van luide condensatoren en de voeding wordt niet zwaar belast. De bijhorende ventilator maar gewoon veel lawaai.

Mijn oude recom voeding van 450 watt met slechts een efficientie van in de 70% (wat nu een paar jaar later weer wat minder is) is ondanks hij minder zuinig is een PAK stiller.