Supermicro SNK-P0050AP4 Review

Supermicro SNK-P0050AP4

De Supermicro SNK-P0050AP4 heeft geen fancy naam, maar is een degelijke koeler voor workstation/4U servers. De 5 heatpipes en ventilator die veel lucht kan verplaatsen zorgen voor een goed koelvermogen. De meegeleverde koelpasta zit er vrij dik op en is niet geweldig. De koeler installeren is een eitje.

Pluspunten

• Goed koelvermogen
  • Installatiegemak
  • Veel Heatpipes
  • Past in kleine ruimtes
  • Compatibiliteit Supermicro Square ILM + Narrow ILM

Minpunten

• Zijn bijna nergens voorraadig
  • Koelpasta
  • Heatsink is vrij ruw

Geluidsproductie (max) Score: 3

Installatie
Testen
Todo

Voorwoord
Supermicro is onder de consument misschien niet zo bekend als andere moederbordfabrikanten zoals ASUS, MSI of Gigabyte. Toch zijn ze al jaren actief op het gebied van server- en workstation moederborden (en toebehoren) en hebben ze een zeer goede naam opgebouwd.

Aanleiding
Een jaar geleden wilde ik een FreeNas build doen om zo van mijn berg interne en externe HDDs af te komen. Ik had via de V&A al een moederbord, geheugen en CPUs overgenomen:
  • Supermicro X9DRL-iF
  • 2x Intel Xeon E5-2620 (SandyBridge gen)
  • 8x Samsung M393B5170EHB-CH9 (32GB totaal)
Helaas is het er toen niet van gekomen en is het geheel in de kast komen te liggen verstoffen. Nu werd het wel weer eens tijd om het op te pakken. Ik had nog twee Intel stock coolers liggen die ik dacht wel even te kunnen gebruiken. Mooi niet dus! De sockets zitten zo dicht bij elkaar dat de fins van Intels stock coolers elkaar raken. Nog een beetje geprobeerd te tweaker door een randje af te zagen, maar na veel passen en meten was ik er klaar mee. Dus ik ging op zoek naar een koeler die niet te lang/breed was en in combinatie met Supermicro bord te gebruiken was. Ik wilde geen mini-vliegtuig koelers zoals die in servers, want het geheel staat thuis. Na wat zoeken kwam ik al snel op deze uit. Uiteindelijk bij Azerty besteld, aangezien ze daar het goedkoopste waren (¤40 per stuk) en het toch bijna nergens uit voorraad geleverd konden worden. Een week later waren ze in huis.

Specificaties
  • Supermicro SNK-P0050AP4
  • Socket: 2011
  • Diameter: 92mm
  • Hoogte: 126mm (in servertermen 4U)
  • Geluidsdruk: 38dB
  • Maximale rotatiesnelheid: 3.800rpm
  • Aansluiting: 4pins
Unboxing
De ander doelgroep wordt al direct duidelijk met de doos. Aftermarket koelers voor gaming/overclocking hebben gekleurde dozen met schreeuwende spreuken van de performance/specificaties. Hier hebben we niets van die poespas, gewoon een zakelijke witte doos met het typenummer.

Die lijn wordt doorgezet bij het uitpakken. Inhoud is goed beschermt met extra foam. Er is een Engelse handleiding van één A4tje met een stappenplan en een paar afbeeldingen.

Heatsink van de koeler is van aluminium en ziet er degelijk uit.

De X9DRL-iF heeft de schroeven in een vierkant patroon zitten, wat Supermicro de 'Square ILM' noemt. Deze is ook standaard gemonteerd op de koeler. Eventueel is die eraf te schroeven en te vervangen voor de rechthoekige 'Narrow ILM'. Een convertstukje is meegeleverd.

Fangrill voor de Nidec UltraFlo(tm) 12V 0.35A ventilator. De fan zelf ziet er vrij dik uit en heeft 7 blades. Stille low speed fans hebben vaak heel veel blades, deze ziet er echter uit alsof die voornamelijk gemaakt is om zoveel mogelijk lucht te verplaatsen. De server invloeden lijken hier ook weer aanwezig.

5 heatpipes die de warmte afvoeren van de processor naar de heatsink. Schroeven zitten al gemonteerd en de veren zorgen dat je ze makkelijk kan aandraaien.

De twee rijen van 5 gaten zijn voor de uiteinden van de heatpipes. Het middelste gat is voor een schoef om de koeler nog extra vast te zetten op de heatsink. Handig detail, een pijl voor mensen zoals ik die die niet 1,2,3 zien welke kant de lucht op gaat.

Simpel, maar effectief mechanisme om de fan vast te zetten op het koelblok.

Koelpasta zit al pre-applied en lijkt er vrij dik op te zitten. Koelpasta heb ik waarschijnlijk beschadigd bij het uitpakken, doordat de pastic bescherming los zat.

Installatie
Installatie is een makkie. De 4 schroeven van de heatsink aandraaien, fan erop klikken en met de extra schroef extra vastzetten.

en........ PIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEPPPP :(
Ellendige toon en ging mooi niet door naar de BIOS.
- Voedingskabels aangesloten, check
- Ventilatoren aangesloten, check
- Memory modules vast, check
- HDD en DVDdrive losgekoppeld, check
- BIOS gereset (batterij er minuutje uitgehaald), check

Handleiding gedownload van het moederbord en het blijkt een 'Termal' issue/beveiliging te zijn. Blijkbaar ben ik niet de eerste die dit heeft met deze koeler en een SuperMicro moederbord:
overheating-issue op Superuser.com

Losgehaald en wat zien we:

Bergen koelpasta zijn aan de kant geschoven.

Op de processor zit het ook tamelijk dik. Het is ook vrij hard, beetje kleiachtige substantie. Terwijl ik van koelpasta gewend ben dat het veel zachter/vloeibaarder is. Misschien te lang opgeslagen gelegen dat het verdroogd is :? ???

Schoongemaakt met alcohol en het oppervlak van de heatsink blijkt toch wel aardig ruw te zijn.

Arctic Silver 5 to the resQ :9 !

Succes! Xeon E5-2620 wordt herkend.

En het geheugen ook.

Ubuntu maar even vanaf een USB-stick installeren om even snel te kunnen testen.

De USB stick kwam nog uit het jaar 0, dus installeren mocht even duren. Tijd voor een potje darten.

Testen
Ik dacht 'sensors' standaard geïnstalleerd was op Ubuntu, blijkbaar niet? Eerste keer dat ik iets van temperaturen zag en was positief verrast na het koelpasta/overheating debacle.

Grafiekjes zijn toch wat leuker :) .

Prime95/Mprime Torturetest starten (optie 2, maximaal warmte productie)

Standaard frequentie van de Xeon E5-2620 is 2,0 GHz maar heeft ook een Turbo stand die aan-uit gezet kan worden in de BIOS.
De E5-2620 kan zijn max Turbostand bij gebruik van alle cores goed vasthouden (+300MHz bij gebruik van 6 cores). Temperaturen stabiliseren op maar 49C na een minuut of 10. De fan gaat wel sneller draaien en maakt toch wel aardig wat geluid. In vergelijking met mijn Core i5-2500k is de processor toch wel een heel stuk koeler?!

Todo
Tweede Supermicro SNK-P0050AP4 installeren en het geheel testen met twee Xeons en al het geheugen.

De Supermicro SNK-P0050AP4 heeft geen fancy naam, maar is een degelijke koeler voor workstation/4U servers. De 5 heatpipes en de ventilator die veel lucht kan verplaatsen zorgen voor een goed koelvermogen. De koelpasta zit er bij levering vrij dik op en is niet geweldig. Installeren is een eitje, doordat de schroeven door de veren makkelijk aan te draaien zijn. De ventilator klik je er in twee tellen op.

Heb jij ook een Supermicro SNK-P0050AP4?

Goede uitgebreide review :) +3
Super review, top. Een dikke +3. _O_
Een toppert, met wat humor!