Tweakers zegt: 6,5

Specificaties 7" • 1024x600 • 8GB • Android 5.0 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab 3 Essential ZA0R0033SE Zwart Review

Myos Otis 10 april 2017, laatste update op 11 april 2017, 719 views

Lenovo Tab 3 Essential ZA0R0033SE Zwart

Leuke budget tablet. Wel met wat software manco's, maar de prijs die ik ervoor betaald heb is hij zeker waard!

Pluspunten

• Voelt robuust aan
  • Houdt makkelijk vast

Minpunten

• resolutie
  • WLAN in standby moet uit
  • Geen multi user mogelijk

Dit is vooral een aanvulling, geeft hoofdzakelijk eigenschappen van deze tablet die ik nog niet in andere reviews tegenkwam.

Mijn gebruik
Ik kocht deze tablet (16 gB opslag, destijds voor 75 ) ongeveer een half jaar geleden als overgangstablet, mijn oude kapot en onzeker over reparatie en opvolging.
De belangrijkste dingen kan ik er goed mee doen, eenvoudige games, mailen, agenda, notities, surfen, krant lezen, enzovoort.
Vergeleken met de oude Samsung Tab3 (7 inch)van mijn zoon is de tablet snel en dankzij mijn 16gB heb ik ruimte genoeg voor apps.

Momenteel is het vooral een tablet voor onderweg (trein, buiten, op bezoek) en voor mijn kleinkinderen.

Voor dat doel is hij nog steeds prima, hij past in elke handtas en in een wat grotere jaszak. Juist omdat hij niet zo superdun is lijkt hij tegen een stootje te kunnen.
De GPS blijkt prima te werken, ik navigeer er graag mee, al lopend of fietsend.
Al wandelend of op een bankje buiten de krant lezen is te doen. Het scherm zou helderder mogen, maar het contrast is goed.
Voordeel boven mijn smartphone is dat ik geen leesbril nodig heb!
Mijn kleinzoon van 3 kan hem makkelijk vasthouden, de opgeruwde achterkant helpt daarbij. Bovendien kan hij er rustig op gaan zitten of hem van de bank af laten vallen.

Beperkingen
Surfen is alleen bruikbaar in portret-stand. Door de combinatie lage resolutie en het breedbeeldscherm blijft er tussen alle (besturings)balken en soms nog toetsenbord nauwelijks ruimte over voor de inhoud.

Aan spreadsheets ben ik niet eens aan begonnen.

Foto's zal ik er ook nooit mee maken, zelfs QR scannen gaat al moeizaam.
Hoogstens voor de kleinkinderen om het uit te proberen, voordeel is dan dat er relatief weinig opslag voor nodig is.

Als SD kaart heb ik eerst een 64 gB geprobeerd, maar er blijkt alleen een 32 gB in te kunnen.

Het touchscreen werkt niet altijd soepel. Onduidelijk hoe, hij reageert snel, maar ik blijk relatief veel tikfouten te maken, minstens evenveel dan zelfs op mijn eenvoudige smartphone. Mogelijk ligt het aan het gebruikte toetsenbord (Gboard)

Manco's
Pas bij langduriger gebruik blijkt de Lenovo software wat eigenaardigheden te hebben. Zo had ik er op onverwachte momenten last van dat de batterij van het ene op het andere moment leeg bleek te zijn. Alleen nadat ik hem urenlang niet gebruikt had.
Het probleem wordt ook beschreven in het software forum en de 'oplossing' blijkt te zijn om de Wifi uit te schakelen in slaapstand (standby). Geen notificaties dus, maar dat is bij mijn gebruik ook niet nodig.
Zie: https://forums.lenovo.com...en/thread-id/30058/page/1

Een andere manco is dat Lenovo de multi-user mogelijkheid uitgeschakeld heeft. Android 5 moet het kunnen, maar Lenovo wil dat blijkbaar niet. Juist omdat ik de tablet mijn kleinkinderen in handen geef zou ik graag een eigen inlog voor hen aanmaken waarbij ze niet bij mijn mail, agenda en dergelijke kunnen. Dat blijkt niet te kunnen en om te rooten ben ik niet Tweaker genoeg.
Zie: https://forums.lenovo.com...e-quot-option/m-p/3382272

Heb jij ook een Lenovo Tab 3 Essential ZA0R0033SE Zwart?

Leuke review! Wat persoonlijker en verhalender dan het bevestigen of tegenspreken dan de verwachtingen die op basis van specificaties gebaseerd zijn. Jammer idd van dat multiple use :(
Ik wilde die Tab 3 gaan kopen vandaag, maar gelukkig zag ik deze review waar je dat accu probleem aanstipte. Als ik daarna lees dat Lenovo er niks aan doet en amper support geeft dan is het voor mij duidelijk: niet kopen. Ik snap dat dit ding praktisch niks kost maar hij moet wel goed functioneren..
Ik moest daarna gelijk weer denken aan de spyware die ze met hun laptops meeleverden.. Blijkbaar wil Lenovo goedkope producten leveren maar wel met allerlei rare foefjes..