Specificaties 17,3" (1920x1080), 1,256TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG G752VS-GC003T Review

matel 10 april 2017, laatste update op 10 april 2017, 254 views

Asus ROG G752VS-GC003T

Prima laptop om probleemloos de laatste games mee te spelen, maar geluid had echt beter gemoeten.

Pluspunten

• Stil
  • Snel
  • Degelijk

Minpunten

• Gewicht
  • Geluid

Mijn desktop (10 jaar oud) en laptop (8 jaar oud) waren toe aan vervanging. Ik twijfelde wat ik moest doen: een desktop voor games met een lichte laptop ernaast, of alleen een gamelaptop. Uiteindelijk voor het laatste gekozen omdat laptops tegenwoordig haast niet meer onder doen voor desktops.

Uitpakken
De eerste gedachte: wat is deze laptop groot! Hij is aanmerkelijk langer, dikker en zwaarder dan de Asus K70IO. Zeker geen laptop die je gemakkelijk overal mee naartoe neemt dus. In de doos zitten helaas geen extra's.

Features
Deze laptop biedt voldoende aansluitmogelijkheden en beschikt nog over een ingebouwde DVD brander, wat m.i. nog steeds handig is. Aansluitingen:
- 4x USB 3.0
- Thunderbolt 3 / USB-C
- Mini displayport
- HDMI
- LAN
- Mini SPDIF
- SD-kaart lezer

Beeld en geluid
Een van de eerste dingen die opvalt wanneer je de laptop aan zet, is het matte 17 inch IPS full-HD scherm met G-sync. Het is met gemak het mooiste scherm dat ik ooit heb gezien op een laptop. Dan komen we meteen bij de grootste tegenvaller: het geluid van de ingebouwde speakers. Het stereobeeld is slecht en heeft weinig definitie in het midden en hoog. Daarnaast is duidelijk een lichte ruis hoorbaar wanneer geluid afspeelt en plopjes bij in- en uitschakelen van het geluidssignaal. Die plopjes zijn ook hoorbaar via de optische uitgang. Omdat ik 5.1 surround geluid in games wilde hebben, heb ik een Creative Omni USB-geluidskaart gekocht. Daarmee klinkt alles zoals het hoort: storingsvrij.

Prestaties, koeling en geluidsproductie
De prestaties zijn natuurlijk waar je een laptop als deze voor koopt, en deze zijn dik in orde. Alle games van GTA-V tot The Witcher 3 draaien soepel in full-HD met hoog detail. 3Dmark scores zijn genoeg te vinden op internet. Tijdens normaal gebruik (Youtube, Office) is de laptop stil, maar draaien de fans wel. Tijdens het gamen zijn de ventilators op enige afstand duidelijk hoorbaar, maar storend is het niet. Ze blijven op min of meer constante snelheid draaien. De standaard 1TB harde schijf is vrij rumoerig. Deze heb ik vervangen door een Samsung 850 Evo SSD. De standaard M2 NVME SSD is van Toshiba. Dan blijft er nog een bijgeluid over. Dit komt uit de laptop en lijkt een direct verband te hebben met de processorbelasting. Dit is gelukkig alleen hoorbaar als je er echt op let.

Ergonomie
In het begin moest ik wennen aan het touchpad. Deze is groot en gevoelig. Tijdens het typen liet ik regelmatig perongeluk mijn handpalm erop rusten waardoor deze een klik registreerde. Dat is een kwestie van wennen, want op de 2e dag had ik er al bijna geen last meer van. De toetsen zijn bij weinig licht slecht afleesbaar, maar de backlight lost dit op. Ze zijn goed gepositioneerd en voelen fijn aan met rubberachtige textuur. Ik heb de eerste dagen gemerkt dat multitouch (zoals met twee vingers scrollen) soms ineens niet meer werkte. Dat heb ik daarna niet meer gehad, dus wellicht kwam het doordat Windows nog updates aan het installeren was. De laptop is ondanks zijn gewicht prima op schoot te gebruiken.

Accuduur
Geen nummer 1 prioriteit bij een laptop als deze, maar toch handig als je hem kunt gebruiken zonder stopcontact in de buurt. De laptop gaat verbazingwekkend lang mee, namelijk 4 uur bij gemiddelde helderheid van het scherm en internet/office gebruik. Helaas is deze niet makkelijk te vervangen.

Heb jij ook een Asus ROG G752VS-GC003T?