Teufel Concept E Magnum Power Edition Review

DNB 7 december 2009, laatste update op 7 december 2009, 1.274 views

Teufel Concept E Magnum Power Edition

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Bouwkwaliteit
  • Goed geluid
  • Goed geprijsd

Minpunten

• Weinig aansluitmogelijkheden/opties

Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Center Speaker

Ik heb deze set gekocht samen met een Decoderstation 3 als vervanging van mijn logitech X-230 setje. Let wel: Ik ben geen audiofiel, en kan je dus slecht vertellen hoe mooi vol/diep de hoge/lage/middentonen zijn, daar heb ik totaal geen verstand van. :)

Luidsprekerkabel + afstandsbediening

Features
De speakerset werd met de volgende onderdelen geleverd:
  • 5.1 Surround speakerset met Actieve Subwoofer
  • 450W RMS Actieve subwoofer met versterker (Dit is een gigantisch apparaat)
  • 4x 40W luidspreker (2 voor, 2 achter)
  • 1x 70W centerspeaker
  • 30 m luidsprekerkabel (2 x 0,75 mm2)
  • 3x verloopstekker tulp > jack plug
  • 6x tulp kabel
  • Eenvoudige afstandsbediening
Achterkant Subwoofer

Installatie
De installatie is vrij simpel. Ik heb de set aangesloten op mijn Decoderstation 3. Dat is een kwestie van 6 tulp kabels (gebundeld per 2) van de subwoofer naar het decoderstation aansluiten. Daarna voor iedere speaker een gepast stuk kabel afknippen, strippen, en via een heel handig klemsysteem vastzetten in zowel subwoofer als luidspreker.

Teufel verkoopt ook standaards om de speakers eventueel op hoogte te kunnen zetten, maar ik heb de achterspeakers op hoge boekenplanken geplaatst.

Bediening
De set heeft enkele bescheiden bedieningsopties.
Met de afstandsbediening of het paneel voorop de subwoofer kan het master volume, of het volume per kanaal ingesteld worden. Dit is echter niet heel erg nuttig, want je kan nergens terugzien hoe hoog het volume staat. Ik heb daarom alles op maximaal gezet, en regel het volume op mijn PC of Decoderstation.

Verder bevinden zich achter op de subwoofer nog een paar knoppen:
  • De Power knop: spreekt voor zich/
  • Een schakelaar om de fase van de subwoofer 180 graden om te wisselen.
  • Een draaiknop om het moment te kiezen waarop de luidsprekers het overnemen van de subwoofer. (instelbaar tussen 40 en 240 Hz)
  • De Power-modus schakelaar: Bij Off staat het apparaat in stand-by, bij On staat hij actief aan, en bij Auto springt hij aan als hij geluid detecteert. Na enige tijd van geen geluid gaat het apparaat weer terug in de stand-by modus.
1 der 4 luidsprekers

Uiterlijk en bouwkwaliteit
Deze set is in 2 kleuren beschikbaar: Zilver, en zwart met zilver. Zelf heb ik voor de zwart en zilveren variant gekozen. Dit paste meer bij mijn huidige set-up, en ik vond het ook gewoon mooier dan alles zilver. Het is een stijlvolle set, de luidsprekers en subwoofer zien er mooi en goed afgewerkt uit en zijn ook zeer stevig. Ik heb echt het gevoel dat er heel wat moet gebeuren voordat deze dingen kapot zijn. Als je ze bijvoorbeeld vergelijkt met de speakers van de Z-5500, zijn ze een stuk robuuster.

De subwoofer staat op taps toelopende pootjes, en is naar onder gericht. Ik had dit nog niet eerder gezien, maar het werkt net zo goed :) Deze is ook in zwart uitgewerkt met alleen de luchtinlaat zilver en wederom zeer robuust. Achterop staat duidelijk aangegeven welke stekker waarin hoort en waarvoor elke knop dient. Het is wel duidelijk dat aan het design goed aandacht aan is besteed.

Subwoofer

Het geluid
Hier gaat het natuurlijk allemaal om. Ik zal mijn best doen :) Zoals al eeder gezegd, ik heb deze set aangesloten op een Decoderstation3, welke is aangesloten op mijn PC via een optische S/PDIF aansluiting.

Het geluid klinkt ronduit goed. Als ik een film kijk op mijn PC of een game speel kan ik goed alle details horen (bv voetstappen in een shooter, ik speel nooit met headset op). Ik heb geen last van ruis of vervormingen voor zover ik merk. De bass is ook vrij sterk (geen wonder met zo'n grote subwoofer), dus die heb ik, vergeleken met de andere luidsprekers, flink omlaaggeschroefd want ik ben niet de enige die hier
woont ;). De set kan ook oorverdovend hard, daarom heb ik het volume vrij laag staan. Verder kan ik hier weinig zinnigs melden, behalve dat ik dik tevreden ben d:)b Dat is voor mij het belangrijkste.

Volume

Dit is een zeer goede geluidsset, ik kan eigenlijk niet goed een minpunt bedenken. Ik heb hem nu al ruim anderhalf jaar in gebruik en ben tevreden. Hij is in mijn ogen vergelijkbaar met de Z-5500 van Logitech, maar dan een stuk goedkoper en minstens net zo goed. De enige minpunten, de weinige aansluitmogelijkheden en slechte volumeinstelling heb ik ondervangen door het Decoderstation van Teufel erbij te kopen. (Waardoor de set weer naar de prijs van een Z-5500 gaat)

Heb jij ook een Teufel Concept E Magnum Power Edition?

alleen jammer dat hij niet meer leverbaar is :(
ik denk dat ik voor de concept e 300 ga
Niet? Oh verhip, je hebt gelijk. Dat had ik nog niet eens gezien, de pricewatch link naar het artikel werkt nog gewoon, er staat ook een bestelknop bij. Maar pas als je er op klikt zie je dat ie niet meer leverbaar is. Jammer.

Maar volgens mij maakt Teufel over het algemeen wel mooie spulletjes en die E300 ziet er ook leuk uit.

P.S. : Er staat momenteel een 2e hands Concept E Magnum PE in Vraag & Aanbod :)
ja klopt alleen 180 euro voor een apperaat van 3 jaar oud die nieuw 199 is en de succesor e100 = 129 op het moment :)
Het is met decoderstation en staanders he. Vooral zo'n decoderstation is (was in ieder geval) ook niet goedkoop. Maar als je die niet nodig hebt, is het inderdaad zonde van het geld.
ja had ik gezien jah. ik wil hem dan al zoiezo zwart:P wilde gister voor me vriendin bestellen maar liep dood tegen een sold out forever email aan :(

maar heb kortingscoupon gehad voor gratis verzendkosten dus ga lekker voor de e300
Nice. Veel plezier ermee. Zal wel lukken :)
zeker weten, mooie spullen van teufel
Nette review.
Teufel is in NL niet zo bekend,maar in duitstalige landen een gerenommeerd bedrijf.
Ik vind het uiterlijk van hun produkten niet altijd even geslaagd,maar als de vele reviews leest over hun produkten weet je dat je met kwaliteit van doen hebt.
ja jammer opzich dat het hier in nl niet de volle credits krijgt want dit is opzich wel een musthave voor elke tweakers pc mooi modable en goed geluid.
heb je volle punten voor het revieuw gegeven ziet er mooi uit en is inderdaad pracht apparaat