Netgear Prosafe GS108 Review

Aapenootjes 7 december 2009, 14.758 views

Netgear Prosafe GS108

Pluspunten

• Solide
  • 16 Gbps switching capaciteit
  • Volkomen stil

Minpunten

• Stabiliteit

Features Score: 4
Deze switch heb ik op 25 november 2009 aangeschaft met als doel mijn computer te verbinden met mijn fileserver. De switch is adequaat verpakt in een kartonnen doos, verder word er een eenvoudige handleiding mee geleverd, al denk ik niet dat er veel Tweakers zijn die daar naar zullen kijken. Toevallig ging ik het weekend nadat ik de switch ontving naar een LAN-partyy waar ik de switch uiteraard even goed kon testen. Na een tijdje bleek helaas dat de switch niet geheel naar behoren functioneert, hier ga ik verder op dieper op in.

Features
De GS108 geeft wat je ervan mag verwachten: 8 Gbit poorten met 16Gb switching capaciteit, een MAC address database die 4000 adressen aan kan en ondersteuning voor Jumbo frames tot 9,720 bytes. Verder is hij fanless, een grote plus voor mij aangezien ik slaap in de zelfde ruimte waar de switch staat. Het teamen van meerdere netwerk adapters in één computers was ook geen enkel probleem met de switch, ik heb zo zonder problemen een 4Gb verbinding kunnen maken.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit van de switch is prima, het omhulsel is van metaal, ik denk dat je tamelijk lomp moet doen om hem te beschadigen. De stroom adapter voelt wat goedkoper aan, bovendien past deze niet altijd even makkelijk in een moderne stekkerdoos in verband met de "geweldige" beveiliging in die dozen tegenwoordig.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
En hier gaat het helaas mis. Op de LAN-party waar ik eerder over sprak hadden mijn vrienden en ik last van disconnects en zo nu en dan behoorlijk hoge pings met de GS108 in gebruik. Nadat we hem omgewisseld hadden voor een andere 8 poorts gigabit switch was er niets meer aan de hand.
Als je op internet zoekt zul je ook snel verhalen vinden van mensen die gelijke problemen hebben, echter die zijn allemaal met switches van een oudere revisie waarbij elco's bol staan. De GS108 die ik heb heeft echter een revisie 3 PCB waarbij het stroom circuit verandert is en waarbij niet meer de beruchte chinese elco's gebruikt worden. Helaas heeft dit blijkbaar niet alle problemen met de GS108 uit de wereld geholpen.
Op het forum van netgear raden ze wel eens aan om te testen met een zwaardere adapter. Standaard word een 12v 1A adapter meegeleverd, een 12v 1,5A adapter schijnt bij een enkeling wel te helpen. Echter vind ik het van den zotten om een andere adapter te moeten kopen omdat de standaard adapter het misschien niet aan zou kunnen.
Overigens heb ik de switch op dit moment ook thuis in gebruik, hoewel het probleem zich niet zo vaak voor doet als op de LAN-party komt het toch nog een enkele keer voor.

De prijs die ik betaald heb voor de switch is ¤48,50. Naar mijn mening een nette prijs als de switch zijn werk fatsoenlijk zou doen. Voor dit geld krijg je namelijk ook levenslange garantie, echter schijnt volgens de verhalen op het internet de support van netgear nogal bedroevend te zijn.

Gezien mijn ervaring met deze switch kan ik hem lastig aanbevelen. Zou de switch echter gewoon goed werken, dan heb je er geen miskoop aan.

• Asus Rampage Formula
  • 2x Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter (2x1000Mbps, PCI-e 4x)
  • 8x UTP Cat6 Kabel

Heb jij ook een Netgear Prosafe GS108?

+1 Punten voor een review die duidelijk is en waar wij wat aan hebben! _/-\o_
Heeft iemand van jullie het energieverbruik (idle/load) van de GS108 gemeten?

Ik hoop dat de stabiliteit inmiddels verholpen is, danwel niet exemplarisch is.
Ik heb zelf de 5 ports en de 8 ports, gebruik de 5 ports thuis en de 8 ports voor lan-party's, maar totaal geen problemen gehad met onstabiliteit, wel kan ik zeggen de service van netgear is echt op en top.
de 8 ports was laatst defect geraakt (alle lampjes constant branden) en ik moest alleen de switch zelf terugsturen (werd zelfs opgehaald thuis..) en kreeg een hele nieuwe doos (switch, adapter en alles er op en er aan, dus misschien een idee om netgear even te bellen?
Dit zijn geweldig degelijke switches (heb ervaring met de laatste revisie 5- en 8 poorts) die qua performance tot de top van de unmanaged switches behoren. De hoogste snelheid wordt behaald als je gebruik maakt van jumbo packets. Je moet dan wel een Gigabit nic hebben die dit ondersteunt.

Edit: typo.

[Reactie gewijzigd door einstein op 13 augustus 2010 12:28]

Topper, als het stabiel zou zijn.
ik heb de gs105 onder mijn bureau hangen (met 1 server, 1 desktop en een ip-telefoon eraan) en die verbonden met een gs108 in de woonkamer (met 1 modem, 1 mediacenter, en 1 wifi AP erop). ff afkloppen, maar tot nu toe geen problemen. en dat terwijl ik ze toch al jaren heb.

prima ding, stevig, kan ze iedereen aanraden.
Ik heb een GS108 een jaar of 6 in gebruik gehad, de oude revisie dus en deze is onlangs overleden vanwege de beruchte elco's. Al met al was het een prima switch, werd wel wat heet .
Heb het zelfde probleem, instabiel als het maar zijn kan. Ook vaak als die te lang aan heeft gestaan dat ik m moet resetten.

Maar de 5 ports variant heeft totaal geen problemen, die heeft ook een schakelende voedingsadapter. Bij de 8 ports zit zo een ouderwetse reuze trafo. Heb hem rond 2006/7 gekocht, toen we glasvezel kregen in Eindhoven.

Misschien badcaps, kan ik weleens naar kijken. Heb begin jaren 00 veel moederbords gerepareerd met dat probleem haha.