Club 3D 9800GT 512MB GDDR 3 Review

antiekeradio 7 december 2009, 385 views

Club 3D 9800GT 512MB GDDR 3

Pluspunten

• koeling eenvoudig te verbeteren

Minpunten

• lawaaiig vanwege ongeregelde fan

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Deze 9800GT heb ik alweer een poos in gebruik.

wat me bij de koop opviel was vooral de ontzettend mooie verpakking.

wat me nu opvalt is dat de kaart (in een tower pc met vertikaal moederbord) heel erg doorhangt bij de 6x 12V aansluiting. Deze kabel zit niet onder spanning gemonteerd (heb hem juist zo gelegd dat hij absoluut niet aan de kaart 'hangt'). Dit ziet er optisch nogal zorgwekkend uit maar functioneel kan het geen kwaad.

De stock koeler van deze kaart is een vrij goedkoop aandoend exemplaar, een compact aluminium koellichaam met een zeer dun en flimsy ventilatortje.
Dit brengt me direct op het grootste nadeel wat ik bij deze kaart heb ervaren; de geluidsproductie.

De standaard aanwezige fan heeft maar 2 draadjes. plus, en min. Met als gevolg dat er geen enkele regeling op zit en hij vanaf het inschakelen van de PC in stofzuigermodus gaat. Bijkomend nadeel is dat de steunpootjes waar de ventilator mee aan het koellichaam geklikt zit heeeeel erg dun en flexibel zijn.

Mijn exemplaar had al na een paar weken gebruikt te zijn op de originele 'full blast modus' een kleine onbalans ontwikkeld zodat bij het inschakelen de hele fan in resonantie kwam, je zag daarbij letterlijk heel het propellortje aan de omtrek een paar mm op en neer dansen. In eerste instantie ging dit na een aantal seconden over en hoorde je het toerental 'stabiliseren' en een zachtere, hoge fluittoon worden.
Kort daarna begon de fan soms te 'hangen' in de resonantie. Hij kwam dan niet op eigen kracht in het wat meer trillingsvrije toerengebied. Dit leidde tot een alsmaar oplopende GPU temperatuur, tot systeemcrash aan toe.

MODS

pogingen tot verbetering:
1) Verstevigen van de pootjes van de fan dmv een metalen strip.
Deze met tie-wraps plat tegen de onderkant gemaakt. Fan was een stuk stabieler, maar natuurlijk niet écht stiller dan eerst.

2) Zalman Fan Mate v2
Deze zijn bedoeld voor 3-draads plugjes, dus zonder meer er tussen zetten gaat niet. Met soldeerwerk nu werkend. Dit scheelt een hoop. Met de fanmate op de laagste stand koelt de fan redelijk, voldoende voor desktop gebruik.

3) Luchtgeleiding naar 2e kaartslot
Veel videokaarten hebben een groot koelhuis met een uitblaas opening aan de achterkant. Deze kaart heeft dat oorspronkelijk niet, en dumpt dus zijn warme lucht aan weerszijden van het koellichaam.

Het bleek heel simpel te zijn om de 2e afdekplaat te verwijderen en een precies op maat geknipt en gevouwen stuk karton (kwaliteitsklasse melkpak) te plaatsen waardoor ongeveer de helft van de warme lucht uit de koeler via de achterwand uitgeblazen wordt.
Het gevolg is een lagere kasttemperatuur en dus ook een wat stillere CPU fan

In principe is dit soort kaarten met supergoedkope stock koelers heel geschikt om waterkoelblokken op te maken. Je gooit dan eigenlijk niets waardevols eraf. Bij kaarten met van die mooie heatpipes is dat toch jammer.

Heb jij ook een Club 3D 9800GT 512MB GDDR 3?

Heb je ook een foto'tje van je geknutsel :) ?