WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD5000BEVT, 500GB Review

CopperCAT 8 december 2009, laatste update op 10 december 2009, 4.128 views

WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD5000BEVT, 500GB

Pluspunten

• Goedkoop en voldoende snel
  • Lage temperatuur

Minpunten

• Continu aanwezig variŽrend geruis

Ik heb deze schijf aangeschaft na heel wat wikken en wegen tussen de verschillende 500GB notebookschijven. Oorspronkelijk wilde ik voor een 7200rpm exemplaar gaan maar verschillende reviews gaven aan dat de prestaties marginaal verschilden en dat de geluidsproductie van 5400rpm schijven over het algemeen lager is. Samen met de lagere aanschafprijs is mijn oog uiteindelijk op de Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT gevallen. Deze 500GB 5400rpm schijf beschikt over 8MB cache.

De schijf is nu ongeveer 4 dagen in gebruik, in een Dell Latitude E6500 icm Windows 7 en Sidux. De prestaties zijn OK voor deze klasse maar zeker niet spectaculair.
De bijgevoegde grafiek toont de HD Tune resultaten. De gemiddelde transferrate is 65MB/sec en de accesstijd bedraagt een goeie 17ms. Na een aantal uur gaat de temperatuur richting 40 graden, wat een verbetering is tov mijn vorige schijf (een Seagate Momentus 7200.3 160GB) die wel 50 graden kon halen.

Tot zover mijn positieve bevindingen, ik gebruik ondertussen uit pure ergernis terug mijn vorige schijf. De geluidsproductie van de WD Scorpio Blue is namelijk verschrikkelijk storend. Er is een continue luid geruis, dat wat weg heeft van schrapen als je je oor er dichter bij houdt. De activiteit van de koppen zelf zijn niet te onderscheiden. Het geruis varieert ook nog wat willekeurig in amplitude. Ik kan wel wat hebben maar in een stille werkplek is dit mateloos irritant. Om vibraties uit te sluiten heb ik de schijf van stukjes islolatietape voorzien en uiteindelijk zelfs los op de tafel gebruikt. De enige conclusie die ik kan maken is dat het geluid echt van binnenuit de schijf afkomstig is.

Deze schijf gaat dus jammer genoeg terug...

Heb jij ook een WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD5000BEVT, 500GB?

Review aan de korte kant, maar genoeg informatie :)

Jammer dat het zo is gelopen, weet je zeker dat het geen technisch mankement is wat het geluid betreft?
Inderdaad kort, maar ik denk niet dat er veel meer te vertellen is :)
Het is inderdaad mogelijk dat het een mankement is. Voor ik de review schreef heb ik Google afgezocht en dit fenomeen blijkt hier en daar wel voor te komen, terwijl anderen vertellen een perfect stille harde schijf te hebben. Misschien "bad luck" dus, maar ik vond dat genoeg reden om dit even in een review te vertalen...
Heb deze schijf ook aangeschaft en ook de mijne maakt eenzelfde geluid. Dacht eerst dat het mijn ventilator was maar kwam er al snel achter dat het toch echt de harde schijf is.

Ik ben wel benieuwd hoe de winkel reagereerde toen je de schijf terugbracht. Zagen zij het als een fout in het product of heb je het niet als een garantiegeval gebracht?

Edit: ben er inmiddels achter wat het verschil in geluid tussen oude en nieuwe versies van deze schijf veroorzaakt: WD is overgestapt van 250GB platters naar 320GB platters. En die laatste zijn marginaal sneller maar maken meer herrie. Zie hier: http://yertech.blogspot.c...gb-320gb-wd-scorpios.html en hier: http://forum.notebookrevi...read.php?t=307430&page=22.

[Reactie gewijzigd door Maloney op 27 januari 2010 10:51]

Een beetje late reactie, maar Redcoon deed absoluut niet moeilijk. Ze hebben een policy waarbij je een product binnen 7 dagen kan terugsturen indien je er ontevreden over bent.
Deze HDD zit standaard in sommige Sony Vaio E-series, welke ikzelf ook in gebruik heb.
En kan me in de opinie van de reviewer vinden, want ik had precies hetzelfde (probleem).
Door deze schijf voelde het systeem rete traag aan.

Daarnaast had de schijf ook last van het schraap geluid tijdens lees/schrijf acties.
Nieuwe install/recovery hielp niet, hdd is inmiddels vervangen door een ander merk en werkt nu veel stiller en soepeler.

Bottomline: Grote afrader
Maloney, bedankt. Ik wilde net die andere nieuwere blue scorpio bestellen.
Als ik deze review zo lees kan ik mij er niet echt in vinden helaas :S, (zie mijn eigen review).

Snelheid is bij mij behoorlijk hoger (73 tegen 118-126 bij mij)
Accestime ligt bij mij ook lager.
En geluidsproductie heb ik totaal geen last van, komt zeker niet boven geluid van de ventilator van m'n laptop uit/achtergrond geluid

beetje korte review, 3 sterren ;)