Specificaties 5" • 1280x720 (HD) • 16GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Wiko Ufeel Blauw Review

JesseMacaw 8 april 2017, laatste update op 17 oktober 2017, 1.351 views

Wiko Ufeel Blauw (Product gekocht)

Een degelijke telefoon die snel genoeg is voor de dagelijkse taken en een redelijke accuduur heeft. De echte bloatware is gemakkelijk te verwijderen. Een waarschuwing is wel geboden: koop niet de beige variant.

Pluspunten

• Mooi scherm voor de prijs
  • Prima accuduur bij licht gebruik
  • 3GiB werkgeheugen voor soepel browsen
  • Draait alle dagelijkse taken vlot
  • Vingerafdrukscanner
  • Lage performance-impact van versleutelen
  • Prettig geplaatste en werkende knoppen

Minpunten

• Meegeleverde lader van lage kwaliteit
  • Loslatend poeder van de achterkant
  • Camera is niet heel goed
  • Slechte ingebouwde speaker
  • Meegeleverde My Weather app
  • GPU is niet zo vlot, dus zware spelletjes zijn duidelijk te zwaar
  • Notificatielampje slechts twee kleuren

Wiko Ufeel Review

Na deze telefoon drie maanden in gebruik gehad te hebben, heb ik besloten deze uitgebreide review te schrijven. Over het algemeen is de telefoon mij goed bevallen, maar ik ben een aantal opvallende voor- en nadelen tegengekomen, die ik graag in deze review wil bespreken. Als je geen zin hebt om een lang epistel te lezen, lees dan de samenvatting en kijk naar de voor- en nadelen. Die heb ik namelijk ná het schrijven van de review opgesteld en moeten dus een goed beeld geven van de inhoud. Als je wel de hele review gaat lezen: alvast bedankt voor het lezen en ik hoop dat ik je kan helpen bij je keuze!
Inhoudsopgave
Doos en Accessoires
Uiterlijk en bouwkwaliteit
Scherm
Camera
Prestaties
Software

Doos en Accessoires
De Wiko Ufeel arriveert in een felgekleurd, vrolijk doosje, dat niet groter is dan nodig. Dat laaste vind ik persoonlijk prettig, omdat ik graag de doosjes van mijn producten bewaar.

In de doos zelf treffen we, naast de telefoon, ook nog een gebruikerhandleiding, een garantieboekje, een headset (in-ear), een set SIM-adapters en een oplader aan. Die headset, daar kan ik heel kort over zijn: leuk dat hij erbij zit, maar verwacht er niet teveel van. Persoonlijk vond ik hem heel erg vervelend zitten en de geluidskwaliteit is wat je verwacht van een headset van ¤1 van de Action, dus als je je muziek goed wil luisteren, kun je hem beter niet gebruiken. Daarom heb ik hem ook niet op de foto gezet.

De oplader is een standaard 5V 1A (5W) oplader met een afneembare USB-kabel. Er staat Made in China op, en een CE-logo, maar dat zegt natuurlijk niets. Openmaken om de kwaliteit van de componenten te controleren ging me iets te ver, aangezien ik hem daarvoor moet openbreken, maar ik kan wel vermelden dat hij flink warm wordt (~45°C) bij het opladen, en dat hij dus waarschijnlijk weinig efficient is. Dit vind ik een duidelijk nadeel.

Uiterlijk en bouwkwaliteit
De telefoon heeft een afneembare plastic achterkant met een beetje een blauwgrijze kleur. Het is een stuk minder blauw dan ik op basis van de productfoto's had verwacht, dus dat was een lichte teleurstelling. Wat me meteen opviel bij het uitpakken van de telefoon, was dat wat poeder-achtig materiaal losliet van de achterkant. De achterkant is soft-touch, maar dat is dus bereikt door het erop lijmen van een soort poeder, in dit geval met een blauwe kleur. Het nadeel hiervan is echter meteen duidelijk: het laat langzaam los. Na de eerste dag was er geen sprake meer van duidelijk loslaten van poeder, maar de achterkant verliest nog steeds materiaal, waardoor het gladde plastic eronder steeds meer zichtbaar wordt. Bij de blauwe variant valt dit eignelijk alleen in de hoeken op, maar bij de beige variant is het veel erger, zoals te zien is op de foto's.

De beige variant is over het algemeen ook wel wat ruwer behandeld, maar het blijft normaal gebruik. Dit vind ik een duidelijk minpunt van de beige variant, bij de blauwe variant is het eigenlijk alleen voelbaar dat het poeder loslaat: het is net zo moeilijk te zien in het echt als op de foto's. Op de achterkant zit ook een klein uitstekend puntje net boven de speaker, waarvan de functie mij niet helemaal duidelijk is. Waarschijnlijk onstaat het bij het productieproces, want het is ook aanwezig op de beige variant.

De speakergrill is klein, en dat vertaald zich ook naar het volume: de speaker kan niet zo hard. Ook klinkt het geluid dat eruit komt niet heel goed, maar het is prima voor het laten zien van een kort filmpje. De vijfde symfonie van Beethoven luisteren kan ik niet aanraden, tenminste, als je het een mooi muziekstuk vindt.

De aluminium rand om de telefoon heen vind ik persoonlijk een heel mooi ontwerpelement, maar dat vond ik ook al toen het op verschillende Lumia's te zien was. De telefoon voelt degelijk aan, dus met de bouwkwaliteit zit het wel goed. Die van mij heeft ook al verscheidene vallen overleeft, maar dat valt niet te zeggen voor het beige exemplaar. Deze had, naar zover ik heb gehoord van de eigenaresse, spontaan een barst in het scherm na vervoer in de rugtas. Ook het van de achterkant loslatende poeder vind ik een onvergeeflijke afwerkingsfout.

De telefoon is dual-SIM, en beide sloten kunnen in gebruik worden genomen terwijl er ook nog een micro-SD-kaart geplaatst kan worden. Hoewel de achterkant verwijderbaar is, is de batterij helaas niet verwisselbaar, wat in mijn opinie een hele vreemde keuze is.

Wat ik persoonlijk ook nog heel prettig vind zijn de knoppen: alle knoppen geven een goede, voelbare klik, die weinig geluid maakt. Er is een vingerafdrukscanner aanwezig in de fysieke home-knop, maar deze heb ik niet getest: een sterke pincode van veel cijfers is een stuk veiliger. Een notificatielampje is uiteraard ook aanwezig in de linkerbovenhoek, maar dit notificatielampje ondersteunt slechts twee kleuren: rood en groen. De telefoon kiest automatisch voor de kleur die het dichtst bij de gewenste kleur ligt, dus in de praktijk merk je er niet veel van, behalve dat je minder informatie over je notificaties krijgt. Persoonlijk vind ik het niet storend, maar ik keek er wel vreemd van op omdat het nergens genoemd wordt.

Scherm
Dit is wat mij betreft toch wel een heel erg sterk punt van deze telefoon. Het 5" IPS-paneel heeft een resolutie van 1280 bij 720 pixels, en dit is natuurlijk niet heel uitzonderlijk, maar een scherm draait om veel meer dan alleen de resolutie. Helaas beschik ik niet over een apparaat dat het scherm kan doormeten, maar mijn ogen werken prima en ik zal dan ook op basis daarvan een oordeel vellen over het scherm. In de Tweakers-review worden de volgende meetwaarden genoemd:
Helderheid273 nits
Contrast1043:1
Grijswaardenfout9,70
Kleurfout6,62
Kleurtemperatuur7863K

Het kan natuurlijk heel goed het geval zijn dat Wiko panelen van wisselende kwaliteit gebruikt, maar ik moet hier toch wat opmerkingen bij plaatsen. De lage helderheidsmeting van Tweakers kan ik niet begrijpen: het scherm van mijn exemplaar gaat net zo fel als het scherm van mijn Surface Pro 2 (namelijk doet-pijn-aan-mijn-ogen fel), waarvan Tweakers in de review melding maakt van een helderheid van 434 nits. Op basis daarvan kom ik tot de conclusie dat de helderheid van het scherm in ieder geval hoger moet zijn dan 350 nits, een flink stuk hoger dan de waarde in de tabel. Ook kan ik de telefoon buiten prima aflezen, omdat bij de automatische helderheidsaanpassing de helderheid nog wat omhoog wordt geschroefd in direct zonlicht.

Door de IPS-paneel zijn de kijkhoeken prima, namelijk 178° in alle richtingen. Van backlightbleeding of lichte vlekken in het scherm is geen sprake. Ook is het scherm gelamineerd, wat zeer prettig is om naar te kijken. Het scherm is echter best wel reflectief, dus buiten is het goed om de helderheid op te schroeven naar het maximum.

De contrastmeting van Tweakers kan ik beamen: het contrast is best goed, met een mooi zwart op de lagere helderheidsstanden. Kleuren zien er ook goed uit, al is er wel een heel lichte afwijking zichtbaar naar het blauw als ik de telefoon naast mijn HP Z22i (die volgens de fabrikant gekalibreerd is), maar dit is zeker niet storend. Al met al vind ik het scherm van de Wiko Ufeel door het goede contrast, de redelijk goede helderheid en de vrij accurate kleuren zeer goed voor de prijsklasse.

Camera
Hoewel de camera voor mij persoonlijk niet zo belangrijk is, is dit voor de meeste mensen juist wel het geval, omdat steeds minder mensen een volwaardige camera gebruiken. Veel vergelijkingsmateriaal kan ik niet aanleveren, maar ik vergelijk de camera van de Wiko Ufeel toch met mijn Sony Alpha A330 DSLR, die ik tweedehands hier op de Tweakers.net V&A heb gekocht voor een bedrag vergelijkbaar met de prijs van de telefoon. De foto's heb ik genomen in verschillende situaties. De foto's boven zijn steeds van de DSLR, de foto's midden zijn steeds de Ufeel in de stand Normaal, de foto's onder zijn de Ufeel in de HDR modus. De foto's met flits zijn gemaakt met de interne flitsers van de apparaten, maar in de HDR modus is geen flits beschikbaar.

Eerst volgt de referentiefoto voor het object. Deze foto is gemaakt met de DSLR, maar dan met een externe flitser die naar boven gericht was om het licht van het plafond af te laten bouncen. Als je details wil zien op het object om te kijken of ze ook terug komen in de andere foto's, gebruik dan deze foto.
Binnenshuis, goed licht, zonder flits
Binnenshuis, normaal licht, zonder flits
Binnenshuis, normaal licht, met flits
Binnenshuis, slecht licht, zonder flits
Binnenshuis, slecht licht, met flits
Buitenshuis, bewolkt
Een prachtige roze tulp, helaas was de HDR opname van de Ufeel hier onscherp, en dus niet toonbaar.

Volgens mij is het appelbloesem, maar ik kan er zeker naast zitten. Hiervan is wel een HDR opname gemaakt.

Zoals te zien is de opnamekwaliteit voor foto's buitenshuis prima, en kun je dan prima kiekjes maken. Daar staat tegenover dat binnenshuis de beeldkwaliteit behoorlijk tegenvalt. In een goed verlichte kamer (15W gloeilamp, 15W halogeenlamp, Wake-Up Light HF3520 én licht van buiten op een bewolkte dag) is het product nog acceptabel, maar als je minder licht dan dat dan worden foto's al snel niet langer toonbaar door overmatige toepassing van ruisreductie en verscherping, waardoor veel detail verloren gaat. De HDR-modus lijkt eigenlijk alleen maar ruis toe te voegen en oversaturatie van de kleuren, dus daar hebben de foto's ook niet echt baat bij. Prima voor the occassional shot, maar geschikt als primaire camera is het zeker niet.

Prestaties
De specificaties zijn zoals te verwachten valt voor een model uit deze prijsklasse, alleen de 3GiB werkgeheugen is opvallend, en mooi meegenomen. Al met al is de telefoon in dagelijks gebruik prettig snel en alle systeemapps werken vlot. Applicaties laden niet zo snel, maar door de 3GiB werkgeheugen kun je wel lekker vlot browsen, wat ik persoonlijk een prioriteit vind op een telefoon. Het renderen van webpagina's gaat ook redelijk vlot, maar als het een grote pagina voor desktop-gebruik is, moet je even wat langer geduld hebben.
SoCMediatek MT6735
Aantal cores4
ArchitectuurARM Cortex A53
Kloksnelheid1300MHz
RAM3GiB, DDR3L
GPUARM Mali T720-MP2
Opslag16GiB eMMC
Processor en GPU
Voor het testen van de prestaties van processor en GPU heb ik verschillende Android benchmarks gebruikt. De cijfers zeggen op zichzelf niet zoveel: je kunt ze vergelijken met de benchmarkresultaten van reviews van de andere telefoons die je op het oog hebt. Een overzicht van de resultaten:
BenchmarkTestResultaat
Ice Storm Extreme3033
Ice Storm5180
PCMarkWork 2.02852
Opslag
De prestaties van het opslagmedium (16GB eMMC) heb ik gemeten met behulp van AndroBench, een app die beschikbaar is in de Play Store. Bij deze resultaten moet wel iets belangrijks opgemerkt worden: mijn telefoon is versleuteld met de ingebouwde functie van Android. Daarom heb ik ook de resultaten van de Tweakers-review in de tabel gezet, om meteen een goed beeld te geven van de invloed op de prestaties van het versleutelen van de telefoon. Graag verwijs ik ook naar de Tweakers-review om een beeld te krijgen van hoe dit vergelijkt met andere telefoons uit dezelfde prijsklasse.
TestVersleuteldTweakers-review
Sequential read208,59MiB/s228,20MiB/s
Sequential write40,38MiB/s41,33MiB/s
Random read22,45MiB/s, 5748IOPS22,71MiB/s
Random write6,31MiB/s, 1618IOPS9,10MiB/s
SQLite Insert293,33QPS
SQLite Update386,51QPS
SQLite Delete451,67QPS

Zoals te zien is de invloed van het versleutelen op de prestaties zeer klein. Ik kan het iedereen aanraden, zeker als je de vingerafdrukscanner gebruikt! Je wil je gegevens graag beschermen, en zeker biometrische data kun je niet zomaar even veranderen. Zelfs op goedkope telefoons is het mijns inziens de moeite waard, en het is zo geregeld, waarna je er nooit meer naar om hoeft te kijken.
Wi-Fi
De netwerkverbinding is tegenwoordig een heel erg belangrijk onderdeel van de telefoon. Zonder het internet kun je vrij weinig met je gloednieuwe telefoon, en daarom is het prettig als de Wi-Fi verbinding snel en stabiel is. De snelheid van de verbinding heb ik gemeten met Speedtest by Ookla, steeds in vergelijking met mijn snelle en stabiele Surface Pro 2 zodat er ook vergelijkingsmateriaal is. Mijn netwerkinfrastructuur is immers niet hetzelfde als die van jou! Eerst volgt een tabel met de toelichting per ruimte waarin ik heb getest.
RuimteToelichting
SlaapkamerHet signaal moet een hoekje om en door een deur heen van relatief lage kwaliteit
Naast RouterSpreekt voor zich, nietwaar?
KeukenHet signaal moet naar beneden en door een massieve houten deur om vervolgens nog een meter of vijf af te leggen door open ruimte
BuitenHet signaal moet na het bereiken van de keuken nog vier hoeken over een afstand van een meter of tien

Voor alle tests is gebruik gemaakt van een Linksys E4200 met ondersteuning voor 5GHz. De Surface Pro 2 beschikt wel over ondersteuning voor de 5GHz band, maar de Wiko Ufeel niet.
RuimteApparaatPing (ms)Download (Mbps)Upload (Mbps)
SlaapkamerSurface Pro 2739,1826,47
Wiko Ufeel87,886,47
BuitenSurface Pro 2110,581,27
Wiko Ufeel2270,010,01
BaselineDesktop Gbit LAN, 100Mbps router-router494,2561,78

Het verschil in snelheid is zeker duidelijk, maar dit was ook te verwachten: een Surface Pro 2 was een véél duurder apparaat dan deze Wiko Ufeel. Toch ben ik onder de indruk van de Wi-Fi snelheid, want in de meeste gevallen laden websites en dergelijke gewoon zoals je het mag verwachten, en het blijft toch een budget apparaat. Wel valt er één ding op aan te merken: De Wi-Fi verbindt niet altijd in één keer als deze lange tijd heeft uitgestaan. Dit was ik al gewend van mijn vorige Android telefoon (een Sony Xperia U), maar ik was erg blij dat ik er bij mijn vorige telefoon, een HTC 8X met Windows Phone, vanaf was. Blijkbaar hoort dit bij relatief goedkope Android telefoons.
GPS
De GPS werkt prima en over het algemeen heb je binnen tien seconden een fix op je locatie, die natuurlijk nauwkeuriger wordt als je wat langer wacht. Al met al werkt dit prima en precies zoals je zou verwachten.
Accuduur
De accuduur is meer dan prima, in mijn opinie. Voor mij gaat de telefoon vaak twee dagen mee op één lading, en dat is met Wi-Fi altijd aan, ongeveer twee uur muziek luisteren met een Bluetooth headset en ongeveer twee uur browsen. 's Nachts zet ik hem dan in stand-by, en dan kan ik hem de volgende ochtend oppakken met nog ~50% accucapaciteit resterend. Ik ben wel een zeer lichte smartphonegebruiker, ik gebruik over het algmeen Whatsapp Web op mijn desktop.

Software
De software is een heel belangrijk punt, en de meeste Tweakers hechten eraan dat de Android zo standaard mogelijk is, zonder bloatware. Dat is bij de Wiko Ufeel helaasn niet het geval. Wiko levert een eigen launcher mee, met zeer felgekleurde iconen en zonder app drawer, zodat je alle app-iconen op je één van je startschermen kwijt moet.
De launcher werkt best soepel, maar gezien de vervelende lay-out en de felgekleurde iconen, heb ik ervoor gekozen om niet de standaard launcher te gebruiken maar een eigen te installeren. Gelukkig is dit geen probleem, alleen je kunt de standaard launcher niet helemaal uitschakelen, wat met wel meer apps het geval is. Een overzicht van alle apps die worden meegeleverd:
NaamFunctieUit te schakelen?
Apps LockStelt de gebruiker in staat wachtwoorden in te schakelen voor bepaalde appsNee
Backup and RestoreSelf-explanatoryNee
CalculatorSelf-explanatoryJa
CalenderSelf-explanatoryNee
DownloadsSelf-explanatoryNee
EmailSelf-explanatoryNee
File ManagerEen compacte file manager zonder al te veel functiesNee
GalleryEen simpele galerij voor je foto'sJa
MusicEen simpele muziekspelerJa
My launcherDe standaard launcher met felgekleurde iconenNee
My weatherEen twijfelachtige weer-app die niet goed het weer aangeeft en waarbij in updates delen niet goed vertaald warenVerwijderbaar
OneCleanSchoont op een zeer agressieve manier achtergrondprocessen opVerwijderbaar
Phone AssistOnduidelijkNee
Sound RecorderSelf-explanatoryJa
System UpdatesSelf-explanatoryNee
TorchÉén knop, één functieJa
VideosEen galerij voor je videosNee

Persoonlijk schrok ik heel erg van het aantal Google Play apps dat tegenwoordig standaard meegeleverd wordt. Waarom dat niet allemaal gewoon in één app kan is mij een raadsel, maar de meeste kun je gewoon uitschakelen zonder er last van te hebben. Dit ligt echter aan Google en hun vreemde beleid wat Android betreft, en je zult de apps dan ook tegenkomen op elke telefoon waarop de Play Store geïnstalleerd is. Aan het aantal apps dat standaard meegeleverd wordt stoor ik me niet echt, de meeste hebben een duidelijke en nuttige functie, of zijn te verwijderen. Alleen de Phone Assist vind ik onduidelijk, en Wiko zou er dan ook goed aan doen die er gewoon uit te laten.

Eerst zal ik de scores die ik heb gegeven op de individuele onderdelen toelichten, om vervolgens een korte samenvatting te geven van de hele review en dan als laatste heb ik nog een aantal opmerkingen over de foto's.
Scores
Featureset - 4 sterren
Het is gewoon een Android telefoon die doet wat je ervan mag verwachten. Echt unieke onderscheidende features zijn niet aanwezig, behalve dan de vingerafdrukscanner, maar dat valt ook niet te verwachten in deze prijsklasse.
Bereik - 4 sterren
Het bereik krijgt van mij vier sterren omdat ook hier weer rekening moet worden gehouden met het feit dat het gaat om een relatief goedkope telefoon. Het werkt, en het werkt goed, niets meer en niets minder. Het is niet de snelste Wi-Fi, of het beste mobiele bereik, maar daar gaat het ook niet om.
Accuduur - 3 sterren
Hier baseer ik me toch sterk op de resultaten van de Tweakers-review. Voor licht gebruik is het prima, dan gaat hij zelfs twee dagen mee door een laag verbruik in standby, maar als je het vergelijkt met andere goedkope telefoons had het toch beter gekund.
Gebruiksgemak - 4 sterren
De telefoon werkt prima en is snel genoeg voor dagelijks gebruik. Webbrowsen en af en toe een spelletje gaat prima en echte problemen ben ik niet tegen gekomen.
Scherm - 5 sterren
Het scherm kan fel, het heeft een goed contrast en de kleurweergave is - op het - oog, ook goed. Voor de prijsklasse vind ik dit scherm zeer mooi om naar te kijken, en ook voor lezen is het prima geschikt.
Design - 4 sterren
Tja, smaken verschillen, maar ik vind het een mooie telefoon. Het blauw had wat mij betreft nog wel wat feller gekund, maar daar is niet voor gekozen. De aluminium rand vind ik een mooi ontwerpelement, en de hoeken zijn maar lichtjes afgerond.
Bouwkwaliteit en afwerking - 2 sterren
Hier laat Wiko echt een steek vallen, een onvergefelijke steek. Het poeder dat de achterkant de prettige textuur geeft laat langzaam los, waardoor de achterkant, vooral bij de beige variant, lelijk wordt. Kijk vooral even naar de foto's, en besluit dan géén beige te kopen.
Stabiliteit en betrouwbaarheid - 4 sterren
De telefoon werkt prima en hapert niet, precies zoals het hoort. Niet uitzonderlijk, en daarom geen vijf sterren.
Beeldkwaliteit opname - 3 sterren
De camera is niet bepaald goed te noemen bij het binnenshuis maken van foto's, en geschikt als primaire camera is hij dus niet. Toch hebben de foto's bij goed licht genoeg detail en zijn de kleuren goed. Jammer dat de foto's bij weinig licht te lijden gaan onder overmatige ruisreductie.
Prestaties - 5 sterren
Deze categorie voeg ik zelf toe. De vijf sterren zijn niet omdat de telefoon zo soepel zware spellen af zal kunnen spelen, of omdat de GPU zo ontzettend sterk is, nee, voor mij maakt die 3GiB werkgeheugen het verschil. Doordat je zoveel werkgeheugen hebt, wordt browsen een hele soepele ervaring, en browsen, op het web, Pinterest of Facebook, is toch wat het meest gedaan zal worden met een budget-telefoon.
Prijs - 5 sterren
Hier houd ik toch de prijs-kwaliteit verhouding aan, want die vind ik gewoon heel goed. De enige kanttekening is dat je niet de beige variant moet kopen.
Samenvatting - 4 sterren
Als ik deze telefoon nauwkeuriger kon beoordelen, zou hij een 7,8 krijgen. Het is een degelijke telefoon, met één nadeel: het poeder op de achterkant. Afgezien daarvan is het een fijne telefoon die prima werkt, als je een andere launcher kiest. Het is aan te bevelen om na het uit de verpakking halen meteen de My Weather app te verwijderen, maar verder valt het heel erg mee met de bloatware, het meeste heeft een duidelijke, en ook nuttige, functie. Door de 3GiB werkgeheugen kun je vlot browsen, en de processor beent de dagelijkse taken prima bij. De accuduur had beter gekund, maar bij licht gebruik kun je hem prima twee dagen gebruiken.
Opmerkingen
Alle foto's in deze review, behalve de foto's om cameraprestaties te vergelijken, zijn gemaakt met een Sony A330, en zijn geplaatst op Imgur. Voor alle foto's geldt: klikken voor de volledige grootte. Het deel van de foto dat scherp is, is niet altijd even groot, omdat ik voor de meeste foto's een macro-lens (0.25x) heb gebruikt met handmatige focus. Dat was een experiment, dus als de foto's op sommige punten wat tegenvallen: mijn excuses.

Als je verder nog vragen hebt: schroom niet om een reactie achter te laten! Opbouwende kritiek is ook altijd welkom en vergeet niet een beoordeling achter te laten.

Heb jij ook een Wiko Ufeel Blauw?